Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

#2106354
Kjell heeft volgens mij sinds zijn 5de of 6de jaar geen vaccinaties meer gehad, hij is nu 12½.
(Kan het niet precies nakijken, zit me nu te bedenken dat ik sinds de laatste verhuizing eigenlijk geen idee heb waar zijn inentingsboekje enz. gebleven is...)

Tegen teken en vlooien gebruik ik al een hele tijd niks meer, van alle chemische zooi krijgt hij uitslag, schilfers, jeuk enz. en de vriendelijkere alternatieven doen hier niks tegen die tekenplaag.
Hij heeft sindsdien 1x vlooien gehad en die heb ik weggekregen door 'm eenmalig te wassen met vlooienshampoo en omgevingsspray te gebruiken.
Op teken kijk ik hem altijd na als we in de bossen geweest zijn, en ja, ik mis er wel eens 1 die ik dan later als volwassen exemplaar op de grond tegen kom maar ik weet niet meer wat ik anders nog kan proberen.

Ontwormen doe ik ook al jaren niet meer, bij twijfel laat ik een ontlastingsonderzoek doen.
Tot nu toe heb ik dat 2x laten doen en beide keren waren er geen wormen/eitjes aanwezig.

Verder gebruik ik alleen Ecover poets- en wasmiddelen.

Dus ook hier wordt zo min mogelijk chemische zooi gebruikt op en rond Kjell.
#2106557
Het is best mogelijk zonder bestrijdingsmiddelen een vlooienplaag te voorkomen, maar lastig om alle vlooien te weren. In het begin gebruikten we ook pipetjes en ontwormtabletten (dat hoort toch zo..), maar nu pak ik het anders aan.

Wormen bestrijden: je kunt de ontlasting laten checken bij www.wormbestrijding.nl, of het duurder/goedkoper is dan bij de da weet ik niet, maar prima service.

Vlooien voorkomen: volgens mij niet mogelijk. Met pipetjes kreeg ze vlooien, met ecostyle druppels ook, met knoflook ook... dankzij een vlooiennest in de tuin van m'n ouders hebben we een paar keer per jaar vlooien.

Vlooienplaag voorkomen: door er snel bij te zijn kun je een plaag wel voorkomen, ons is dat in ieder geval wel altijd gelukt. Ik let goed op jeukgedrag. Maar dat is lastig bij jou natuurlijk, want Bubba zal vast vaker last hebben van jeuk. Misschien dat het krab/bijt-gedrag wel anders is van vlooien. Als ik vlooien vermoed, ga ik er met de luizenkam doorheen. Dan vind ik meestal wel poepjes of zelfs al wat vlooien. En dan...

Vlooien en eitjes elimineren: ik was Daisy met Ecostyle VloVrij shampoo, werkzame stof is Spiritus Saponatus, geen aggresieve stof. Lijkt me gezonder dan Frontline Spray, maar ik weet niet hoe de reactie bij Bubba zal zijn natuurlijk. De omgeving bespuiten we met antivlospray van Beaphar of Ecostyle. Werkzame stof in de Ecostyle spray is geraniol, dat mag ook op biologische groenten gebruikt worden als insecticide heb ik begrepen en wordt ook gebruikt in voedsel voor mensen (al zegt dat natuurlijk niet zoveel meer).

Maar gelukkig breekt qua vlooien weer een fijnere periode aan nu :) Hopelijk kunnen de potjes en flesjes weer een paar maanden in de kast blijven.
#2107454
En wat je ook moet van wormbestrijding .nl is dit.....

Honden en katten moeten commercieel voer krijgen, of voer dat voldoende is gekookt, om zo infectie door ongekookt vlees te voorkomen. Huisdieren mogen geen toegang krijgen tot dode knaagdieren, karkassen.


Wel grappig dat ze aan de ene kant erg vooruitstrevend zijn en aan de andere kant erg kortzichtig of dom.
#2107461
dom niet, kortzichtig wel.

ik denk dat ze met knaagdierkarkas etc de dode konijnen langs de weg bedoelen. En daarvan heb ik ook liever niet dat ze er van eten. Ze 'vergeten' gewoon een hele berg vlees op te noemen; nl het barfvlees en kvv, wat natuurlijk wel met enige vorm van hygiene behandeld is.
#2110083
saluki schreef: En wat je ook moet van wormbestrijding .nl is dit.....

Honden en katten moeten commercieel voer krijgen, of voer dat voldoende is gekookt, om zo infectie door ongekookt vlees te voorkomen. Huisdieren mogen geen toegang krijgen tot dode knaagdieren, karkassen.

Vooral grappig is het woord commercieel.
Waarschijnlijk worden ze gesponsord ;)
#2119114
Ik ent al jaren niet meer. Mijn oudste is 8 en heb hem sinds hij 1 1/2 is en nooit meer geent. Mijn tweede hondje heb ik nu 3 jaar{herplaatser} en ook nooit meer geent. Ontwormen doe ik niet. Alleen de oudste heeft 2 jaar terug een vlooienallergie gehad. Dus als ik nu vlooien bespeur krijgen ze practic. Heb nog 1 pipet, maar denk dat ik nu ga overslaan.
Wel jeukt mijn oudtste maar vermoedt dat dat door gras/oogstmijt komt, dus daar stort ik me nu op.
#2121023
ik ent al jaaaaaaaaaaaaren niet meer
tegen vlooien doe ik ook niets
en tegen teken ook niet
ja elke dag kijken en kammen met de vlooien kam
ik heb geen vloerbedekking of vloerkleed
leren bankstel
voor de hondjes leren kussens
daar doe ik dan een badmatje overheen leggen
die worden elke dag uitgeklopt of gezogen


tegen meiten moet je natuurazijn gebruiken
kunnen ze niet tegen
#2146171
Hier ook anti bestrijdingsmiddelen.
Pup is nu 7 maanden.. en ik wil geen vlooien in huis.
Heb na de fokker nog 1 keer ontwormt/onvlooid en verder niet meer.
( demonstratie van het gif in huis gehad: Hij lag met zijn nek tegen de bank, en het leer werd gewoon ruwig/gepikkeld van die troep.. brr..)
Zit echt in een tweestrijd.. wat moet je doen.. wachten tot je vlooien in huis hebt?
Of hoe zorg je voor preventie zonder giftroep?

Moeilijke keuze hoor..

Enten doe ik de booster.. hopelijk afzonderlijk.. en dan  vervolgens titeteren.

In de winter toch meer kans op vlooien?
Laatst gewijzigd door Janie2 op wo 26 okt 2011, 19:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Martine-Tom
#2146182
Janie2 schreef: Hier ook anti bestrijdingsmiddelen.
Pup is nu 7 maanden.. en ik wil geen vlooien in huis.
Heb na de fokker nog 1 keer ontwormt/onvlooid en verder niet meer.
( demonstratie van het gif in huis gehad: Hij lag met zijn nek tegen de bank, en het leer werd gewoon ruwig/gepikkeld van die troep.. brr..)
Zit echt in een tweestrijd.. wat moet je doen.. wachten tot je vlooien in huis hebt?
Of hoe zorg je voor preventie zonder giftroep?

Moeilijke keuze hoor..

Enten doe ik de booster.. hopelijk afzonderlijk.. en dan vervolgens titeteren.
Ik kam iig wekelijks de kat en hond met metalen vlooienkam, soms vaker en bij jeuk kijk ik ook gelijk.
Tegen de tijd dat je 1 vlo ziet of 1 keer poepjes aantreft is het vroeg zat om te behandelen :)
#2146613
martine-tom schreef: Ik kam iig wekelijks de kat en hond met metalen vlooienkam, soms vaker en bij jeuk kijk ik ook gelijk.
Tegen de tijd dat je 1 vlo ziet of 1 keer poepjes aantreft is het vroeg zat om te behandelen :)

Yep, zo doe ik het ook. Maar ik denk dat er ook vachtsoorten zijn waarbij dat geen doen is...? Ben ik blij met m'n kleintje!
#2155735
Dan mss op de oude toer gaan. Goed opletten. Bij signalement van de eerste vlo gewoon handmatig verwijderen en doden met alcohol. Uitsluitend gladde vloeren bij voorkeur niet zo glad dat de honden wanneer ze dollen uitglijden. Geen tapijten. Geen met stof bekleedde meubels. Geen schapenvachtjes neerleggen. Indien er meerdere vlooien binnen zijn. alle vlooien vangen en doden. Zolang je alle vlooien weet te doden en dat vol weet te houden zullen er geen eitjes meer geproduceerd worden. Stoomapparaat kan ook handig zijn om goed te reinigen. Tegen teken weet ik ook niet zo snel iets behalve handmatig verwijderen. ik shot mijn honden nog wel in met practic, maar de teken bijten toch. Alleen gaan ze dan direct dood en haal je er geen levende teek meer uit. Afgelopen zomer heb ik toch weer behoorlijk wat teken moeten verwijderen. Dus tja.. ik denk dat ik zelf ook maar overstap op gewoon verwijderen en geen gif meer gebruiken.
Ook nu al 3 maanden niet meer gebruikt en ondanks de enkele teek nu, met dat best wel warme weer nog steeds geen vlo gezien. (Ik geef geen knoflook en heb wel gladde vloeren, maar was de hondenkleedjes elke twee weken in de kookwas.)
#2155741
saluki schreef: En wat je ook moet van wormbestrijding .nl is dit.....

Honden en katten moeten commercieel voer krijgen, of voer dat voldoende is gekookt, om zo infectie door ongekookt vlees te voorkomen. Huisdieren mogen geen toegang krijgen tot dode knaagdieren, karkassen.


Wel grappig dat ze aan de ene kant erg vooruitstrevend zijn en aan de andere kant erg kortzichtig of dom.
Tja dan mogen we ze ook nergens meer laten snuffelen en zeker niet aan gras, aarde of het trottoir, trap, struik of boom :-X
#2155746
Dubhe is 9 jaar en de laatste vaccinatie is van 2005. Kyrah is 5 en de laatste was in 2007. Ik laat ze titeren zo om het jaar.
Anti teken gedoe pas ik alleen toe als het erg is in het voorjaar. Zodra ik in huis een vette teek tegenkom, dan krijgen ze éénmalig een behandeling, anders is het wandelen in het bos niet meer te doen.
Ontwormen doe ik sinds Kyrah volwassen is niet meer.
Ondanks dat ze langharig zijn heb ik bij hen nog nooit een vlo gezien.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door