Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Esther Q
#2041381
Weet iemand watvoor vragen ik kan stellen over een mestonderzoek dat is gedaan en het eventueel aantal gevonden eitjes ivm wel of niet chemisch ontwormen? Ik zag ergens een uitslag staan van 't Woud. Wanneer, bij hoeveel eitjes wordt er een ontwormingsadvies gegeven? En als een dierenarts niet op de hoogte is van die standaard, waar moet ik dan zelf naar vragen om zelf te bepalen of ik chemisch wil ontwormen of niet?
Door Lizzy
#2041431
Bij mijn weten krijg je bij 't Woud altijd het advies om chemisch te ontwormen zodra er wormeieren aangetroffen zijn. Ze kijken niet naar de hoeveelheid. Zodra er wormeieren aangetroffen zijn ontworm ik, dus aan mij heb je in dit geval niks. Ik heb dus nog niet/nooit uitgeprobeerd of ik het zonder chemische rotzooi weg krijg.
Door Esther Q
#2041471
Oh, dan heb ik ergens iets verkeerd begrepen denk ik. Dus alleen als er helemaal geen eitjes gevonden worden is het raadzaam om het bij propolis te houden? De pups van Bamse zijn nu 6 weken, hebben 2 propoliskuren achter de rug en we hebben niet het idee dat ze wormen hebben, iig geen heuse besmetting. De da hier is niet bekend met het middel als ontworming (wel met het middel op zich) en staat er ook niet positief tegenover. Vandaag mest gegeven en ze zou gaan kijken.
Door Lizzy
#2041481
Esther Q schreef: Oh, dan heb ik ergens iets verkeerd begrepen denk ik. Dus alleen als er helemaal geen eitjes gevonden worden is het raadzaam om het bij propolis te houden? De pups van Bamse zijn nu 6 weken, hebben 2 propoliskuren achter de rug en we hebben niet het idee dat ze wormen hebben, iig geen heuse besmetting. De da hier is niet bekend met het middel als ontworming (wel met het middel op zich) en staat er ook niet positief tegenover. Vandaag mest gegeven en ze zou gaan kijken.
Aha, het gaat om het ontwormen van pups! Spoelworm dus. Tja.... Bij 't Woud geven ze inderdaad wel aan hoe ernstig de wormbesmetting is. En ik heb bij Biscuit op 9 of 10 weken de ontlasting laten controleren en daar zat een milde wormbesmetting in dus ik heb er een enkelvoudige wormkuur tegen aan gegooid. De dode wormen kwamen mee met de ontlasting. Er zaten 4 of 5 spoelwormen in, de keer erop nul. Of ik dat achteraf nou weer zou doen....? Ze had daarna namelijk wel vrij lange tijd slechte ontlasting, na dat wormengif. Ik heb Linga trouwens ook ontwormt op dezelfde leeftijd met het zelfde spul en toen had ik een bord spagetti. Linga was keurig op tijd ontwormt met chemische ontwormer. Waarmee ik dus wil zeggen dat ik me in alle oprechtheid afvraag wat er nou beter werkt, propolis of gif?

Ik heb zelf het gevoel dat als ik nog een propolis kuur zou hebben gedaan + probiotica, ze een paar weken later vanzelf wel wormvrij zou zijn geweest. Maar ja, ik baseer dat dus op niks, misschien is het pikale onzin!

Als ik het over mocht doen? Zou ik Biscuit toch nog een keer met propolis + probiotica hebben gedaan en zou ik een aantal weken later weer mest hebben laten onderzoeken. Gewoon omdat ik nou wel eens benieuwd ben wat er gebeurd als je er geen chemische zooi tegen aan gooit. En er was aan Biscuit's uitmuntende gezondheid namelijk niks te zien. Ze at goed, poepte uitstekend, had een prachtvachtje, was lekker stevig maar niet dik, had geen rare dikke buik, was zeer levenslustig, heldere oogjes, etc. etc. Kortom, ze was in top conditie. Ik zou dat hebben aangedurfd om er nog even mee te wachten. Zou ze wel diarree of andere dingen hebben vertoond, gooide ik er rap een chemische ontwormer in. Dan wel.
Door Esther Q
#2041501
Ik heb nog geen uitslag, maar we denken eraan om de pups die naar nieuwe eigenaren gaan op 8 weken chemisch te ontwormen. Voor ons een test om te zien wat daaruit komt en toch wel een prettig gevoel naar de pupkopers toe, dat we ze iig niet met wormen meegeven, omdat we nog geen ervaring hebben met volledig propolis. Maar onze eigen pups, tenzij we te horen krijgen dat de ontlasting barst van de eitjes, of we zelf het gevoel hebben dat ze wat opgezwollen raken bv, willen we met propolis blijven doen. Maar ik vrees dat de da bij 1 eitje al zal adviseren om nu meteen te gaan ontwormen, en idd, vraag ik me ook af of dat dan wel nodig is. Want het gaat gewoon hartstikke goed. Normaal zien we toch wel wat dikkere onderbuikjes zo vlak voor iedere ontworming en dan komt er ook een hoop troep uit. Nu zijn ze mooi slank en ik zie al wekenlang niets bijzonders in de ontlasting, mja, of dat nou alles zegt...
Door Esther Q
#2341709
We hebben de moederhond en pups met propolis behandeld. Normaal begonnen we op 2 weken met chemisch ontwormen. Nu was dat gevoelsmatig niet nodig. Gevoelsmatig omdat onze da geen mest kon (wilde) onderzoeken. Dus moesten we op ons gevoel afgaan en daarom zijn we op 4 weken toch chemisch gaan ontwormen. Ze hadden wormen, maar veel minder dan anders. En ik wijdt de wormen vooral aan de combi vers/brokken die de pups kregen.
Dit jaar hebben we veel meer vers vlees, dus kunnen we de pups helemaal op vers laten opgroeien. Ik ga opnieuw op dezelfde manier de propolis inzetten. Het moet weer op gevoel, want bij de da kunnen we niet terecht voor mestonderzoek.

Het liefste zou ik het mestonderzoek zelf doen. Ik ken iemand die dit doet en zegt dat het niet moeilijk is om te leren. Bij ieder spoor van wormen (dus ook bij eitjes) begint ze te behandelen. Dit doet zij eerst met pompoenzaad gemengd met grapefruit seed oil. Na 2 weken controleert ze weer. Zijn er nog eitjes dan zet ze het middel Diatomaceous in. Ze heeft al 20 jaar geen chemische ontwormer hoeven te gebruiken (ze heeft op dit moment rond de 40 honden geloof ik). Maar de aanschaf van een microscoop moet hier nog even wachten...

Dit is ook een interessante site: www.naturalrearing.com
Door Lizzy
#2341780
Esther Q schreef: We hebben de moederhond en pups met propolis behandeld. Normaal begonnen we op 2 weken met chemisch ontwormen. Nu was dat gevoelsmatig niet nodig. Gevoelsmatig omdat onze da geen mest kon (wilde) onderzoeken. Dus moesten we op ons gevoel afgaan en daarom zijn we op 4 weken toch chemisch gaan ontwormen. Ze hadden wormen, maar veel minder dan anders. En ik wijdt de wormen vooral aan de combi vers/brokken die de pups kregen.
Dit jaar hebben we veel meer vers vlees, dus kunnen we de pups helemaal op vers laten opgroeien. Ik ga opnieuw op dezelfde manier de propolis inzetten. Het moet weer op gevoel, want bij de da kunnen we niet terecht voor mestonderzoek.

Het liefste zou ik het mestonderzoek zelf doen. Ik ken iemand die dit doet en zegt dat het niet moeilijk is om te leren. Bij ieder spoor van wormen (dus ook bij eitjes) begint ze te behandelen. Dit doet zij eerst met pompoenzaad gemengd met grapefruit seed oil. Na 2 weken controleert ze weer. Zijn er nog eitjes dan zet ze het middel Diatomaceous in. Ze heeft al 20 jaar geen chemische ontwormer hoeven te gebruiken (ze heeft op dit moment rond de 40 honden geloof ik). Maar de aanschaf van een microscoop moet hier nog even wachten...

Dit is ook een interessante site: http://www.naturalrearing.com
OK Esther, heel erg bedankt voor je update! Ik was zo benieuwd. Jammer, dat je geen DA hebt die hier aan mee kan/wil werken :-\.

Je hebt daar dus een microscoop voor nodig, om het zelf te controleren? Ik heb een microscoop. Maar ik heb geen flets idee met welke tubus en objectieven ik moet gebruiken. Als zij het jou geleerd heeft, houd ik me aanbevolen :biggrin2:

Ik ga deze site ook lezen, dank je.
Door Esther Q
#2341938
Lizzy, ga jij eens gauw met een zakje op zoek naar een brokkenpupje en verzamel wat poep vlak voor ze ontwormen! Bij een vergroting van 10*10 zou je wormeitjes goed moeten kunnen zien. Welke microscoop heb je? Mij is aangeraden een beetje goede te kopen. Zij gebruikt een OMAX scope.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2341942
Esther Q schreef: Lizzy, ga jij eens gauw met een zakje op zoek naar een brokkenpupje en verzamel wat poep vlak voor ze ontwormen! Bij een vergroting van 10*10 zou je wormeitjes goed moeten kunnen zien. Welke microscoop heb je? Mij is aangeraden een beetje goede te kopen. Zij gebruikt een OMAX scope.
Je bedoelt in een natief monster zonder flottatie? Dan is het lastig hoor om wormeitjes te zien.
De microscoop is in deze niet de bepalende factor, maar de methode van flottatie. (ondertussen zit ik me alweer een kwartier suf te zoeken naar een artikel wat ik laatst heb gevonden over de gevoeligheid van verschillende methodes)
Door Esther Q
#2341955
Nee, ik bedoel met de flotatiemethode. Hier is een eenvoudige beschrijving voor paardenmest, die denk ik ook zo geldt voor honden:

Deze methode van mestonderzoek heet de flotatietechniek. Door een oplosvloeistof (verzadigde zoutoplossing) te gebruiken met een grotere dichtheid dan de wormeieren, komen deze boven drijven. Verder tel je de wormeieren. Enkele wormeieren vormen geen besmetting. Boven de 100 heb je een lichte wormbesmetting. Verder kan je de verschillende wormeieren van elkaar onderscheiden, daar zijn genoeg plaatjes van te vinden op internet.

Benodigdheden mestonderzoek m.b.v. flotatietechniek:
- 2 gram verse mest
- verzadigde zoutoplossing (NaCl, ongeveer 300 gram per liter, goed roeren tot het helemaal oplost)
- bekerglazen
- reageerbuizen
- theezeefje
- dekglaasjes
- objectglaasjes
- microscoop

Uitvoering van de flotatietechniek:
1. Weeg 2 gram mest af en breng dit in een bekerglas van 100 ml.
2. Voeg een kleine hoeveelheid verzadigde zoutoplossing (NaCl) toe en meng goed.
3. Vul daarna aan met een verzadigde NaCl oplossing tot 50 ml.
4. Giet, na goed roeren, de oplossing door een theezeefje om de grove mestdelen kwijt te raken.
5. Vul 2 reageerbuisjes tot er een bolle meniscus op staat.
7. Leg op elke reageerbuis een schoon dekglaasje

Eigenlijk moet je nu een centrifuge gebruiken (5 min. op 2000 toeren), maar aangezien de meeste mensen dit niet voor handen hebben, kan je de reageerbuizen ook ongeveer 2 uur laten staan. Het kan iets korter of langer zijn, dat moet je zelf even uitproberen (ik heb altijd met centrifuge gewerkt). Er mogen wel wat zoutkristallen ontstaan aan de randen van het dekglaasje, maar als dit te veel is, kan je geen wormeieren meer onderscheiden.

8. Pak het dekglaasje van de reageerbuis af en leg het op het objectglaasje.
9. Zet de microscoop aan en bekijk het objectglaasje onder de microscoop.

Wormeieren zijn goed te zien bij een vergroting van 10 * 10.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2341977
Maar met flotatie kun je dus ook een hoop missen. Dat is lang niet zo gevoelig als flotatie-centrifugatie wat bv het Woud doet.
Ik kan nog steeds het artikel niet vinden, waarin ze verschillende methodes hebben vergeleken.
Wel deze:
Comparison of passive fecal flotation run by veterinary students to zinc-sulfate centrifugation flotation run in a diagnostic parasitology laboratory.
Gates MC, Nolan TJ.
SourceSchool of Veterinary Medicine, University of Pennsylvania, Philadelphia, Pennsylvania 19104, USA.

Abstract
The sensitivity of fecal examination methods can be influenced by both technician error and methodology. In this analysis, we compared the results of 335 passive fecal flotation examinations performed on the feces of stray dogs by 3rd-yr veterinary students at the University of Pennsylvania, School of Veterinary Medicine, to the results obtained through zinc-sulfate centrifugation performed by the diagnostic parasitology laboratory on the same fecal samples. The students' passive flotation results agreed with the laboratory zinc-sulfate centrifugation for only 62.4% of samples. Students were able to diagnose 75.0% of Ancylostoma caninum cases, 71.4% of Toxocara canis cases, 54.2% of Trichuris vulpis cases, 26.7% of Cystoisospora spp. (C. ohioensis-like and C. canis) cases, and 14.7% of Giardia lamblia cases. There were also 70 instances where students reported the presence of parasites in the sample that were not diagnosed by zinc-sulfate centrifugation. Based on the overall study findings, passive fecal flotation examinations run in private practice could be missing up to 50.5% of infected dogs, due to either technician error or inherent limitations to the passive fecal flotation technique.
Met enkel flotatie wordt in deze studie dus 28% van de spoelwormbesmettingen gemist.
In het voorbeeld van Biscuit, die 5 spoelwormen die eruit kwamen na ontwormen, ik denk niet dat je daar eitjes van had gevonden met enkel flotatie.
Door Esther Q
#2341996
Ik had begrepen dat de platworm niet gevonden wordt met flotatie, dat je daarvoor de smeermethode moet toepassen. En dan beide technieken 3x om de 10 dagen controleren. Met centrifugatie zal het vast beter zijn. Mja, die ga ik echt niet kopen.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2342019
Esther Q schreef: Ik had begrepen dat de platworm niet gevonden wordt met flotatie, dat je daarvoor de smeermethode moet toepassen.
En dan beide technieken 3x om de 10 dagen controleren. Met centrifugatie zal het vast beter zijn. Mja, die ga ik echt niet kopen.
Nou mijn punt is meer, is flotatie wel betrouwbaar genoeg? Als je geen wormeieren vind met deze methode, dan kun je er niet vanuit gaan dat er geen wormen zijn. Ik heb zelf een tijdje geleden een aantal artikelen gelezen omdat ik zelf ontlastingsonderzoek wilde gaan doen. Ben toen tot de conclusie gekomen dat die methodes niet gevoelig genoeg zijn en je het beter door een laboratorium kan laten doen. Oa door het lezen van dit artikel
http://www.vet.k-state.edu/depts/dmp/pd ... Dryden.pdf
Door Esther Q
#2342033
*Dorothea* schreef: Nou mijn punt is meer, is flotatie wel betrouwbaar genoeg? Als je geen wormeieren vind met deze methode, dan kun je er niet vanuit gaan dat er geen wormen zijn. Ik heb zelf een tijdje geleden een aantal artikelen gelezen omdat ik zelf ontlastingsonderzoek wilde gaan doen. Ben toen tot de conclusie gekomen dat die methodes niet gevoelig genoeg zijn en je het beter door een laboratorium kan laten doen. Oa door het lezen van dit artikel
http://www.vet.k-state.edu/depts/dmp/pd ... Dryden.pdf
Bedankt voor het artikel!
Ik begrijp dat het niet 100% betrouwbaar is. Ik vind dat eigenlijk gewoon common sense :) En bij een lab met profs is altijd beter dan als je zelf nog geen ervaring hebt en met beperkte middelen. Voor mij echter geen reden om het niet toch zelf te (willen) doen.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door