Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door *Monique
#1980848
Er was al eens een topic over, maar nu toch maar even een nieuwe.
Lizzy heeft me al wat op weg geholpen :-*
Ik heb Didge en Bantu vorig jaar voor ik ging verhuizen naar de boerderij bloed laten onderzoeken op neospora (vroegtijdig afzetten van een kalf bij de koe)
Beiden waren ze negatief, gelukkig
Nu heb ik ze 3 weken geleden weer laten onderzoeken, en nu is er helaas uitgekomen dat Bantu positief is bevonden. op een of andere manier is ze in contact geweest met een koe die net bevallen is, en/of aan de nageboorte heeft gezeten.
Ondanks dat we ontzettend secuur zijn, is er toch iets fout gegaan. Ik ben hier natuurlijk behoorlijk van geschrokken.
De hond zelf hoeft er niet ziek van te worden.
Nu ben ik zelf wat aan het googelen gegaan, maar is er helaas weinig over bekend wat het verder met de hond doet. Bij koeien is het zo dat als een koe positief blijkt te zijn, er niet meer mee gefokt dient te worden. Tenminste dat is wenselijk, want het is erfelijk
Nu staat er op de site van de GD dat het ook kan komen door het eten van rauw (rund)vlees. lizzy heeft me al enkele stukken doorgemaild en die kans is dus nihil.
Maar hoe nu verder?
Ze moet bij de koeien wegblijven, niet bij het veevoer en al helemaal niet in de kraamstal als er net een bevalling is geweest.
Over een half jaar weer een bloedonderzoek doen om te kijken hoe het er dan voor staat.
Zou dit erfelijk kunnen zijn? M.a.w als ik Bantu nu ooit zou laten dekken, zou zij dan ook kans hebben op te vroeg geboren pups?
Gebruikersavatar
Door pike
#1980876
Ik weet er helemaal niets van maar op de Engelse wikipedia lees ik dit:

Transplacental transmission, that is passage from mother to offspring during pregnancy, has been shown to occur in dogs, cats, sheep and cattle. Neospora caninum does not appear to be infectious to humans. In dogs, Neospora caninum can cause neurological signs, especially in congenitally infected puppies, where it can form cysts in the central nervous system.[4]

en ook dit gevonden (op http://www.suite101.com/content/neospor ... sis-a30600):

Most infected dogs have no symptoms. When symptoms occur, neosporosis is most severe in newborn puppies, infected during gestation when the parasites move from the bitch’s tissues to the fetus. Puppies suffer paralysis, particularly of the hind legs, and often do not survive. Adult dogs may suffer from an illness similar to toxoplasmosis in cats, or they may develop dermatitis.

Dus misschien geen geaborteerde pups, maar dan wel andere grote problemen. Is er geen kuur voor of iets dergelijks om het kwijt te raken????
Gebruikersavatar
Door *Monique
#1980950
pike schreef: Ik weet er helemaal niets van maar op de Engelse wikipedia lees ik dit:

Transplacental transmission, that is passage from mother to offspring during pregnancy, has been shown to occur in dogs, cats, sheep and cattle. Neospora caninum does not appear to be infectious to humans. In dogs, Neospora caninum can cause neurological signs, especially in congenitally infected puppies, where it can form cysts in the central nervous system.[4]

en ook dit gevonden (op http://www.suite101.com/content/neospor ... sis-a30600):

Most infected dogs have no symptoms. When symptoms occur, neosporosis is most severe in newborn puppies, infected during gestation when the parasites move from the bitch’s tissues to the fetus. Puppies suffer paralysis, particularly of the hind legs, and often do not survive. Adult dogs may suffer from an illness similar to toxoplasmosis in cats, or they may develop dermatitis.

Dus misschien geen geaborteerde pups, maar dan wel andere grote problemen. Is er geen kuur voor of iets dergelijks om het kwijt te raken????
nee, en dat is wat Bennie ook niet begrijpt als veehouder. Voor het vee is er ook geen vaccinatie, enige remedie is niet mee fokken en enkele reis slager.
Het is een heel "duister" gebied.
Ik kwam gisteravond ergens iets tegen dat ze er ook weer af kunnen komen (de hond), maar het net zo gemakkelijk weer kunnen krijgen
Door Lizzy
#1980960
Dit kennen jullie wel Monique/Bennie maar misschien voor de rest van de lezers wel interessant:

Neospora-abortus

Neospora caninum is een eencellige parasiet die in 1984 voor het eerst bij een hond werd ontdekt. Dit verklaart de toevoeging ‘caninum’ (Latijn voor hond). Een besmetting met neospora caninum veroorzaakt abortus, steenvruchten en slechte vruchtbaarheid bij runderen. Als een koe besmet is, blijft ze dat gedurende de rest van haar leven. De kans op weer een abortus is twee tot drie keer groter dan bij een niet besmet dier. En mocht er een kalf geboren worden dan is de kans 90% dat deze ook besmet is (verticale besmetting).

Hoe vindt de besmetting plaats?
Onderzoek heeft uitgewezen dat besmetting kan plaatsvinden via honden. Honden kunnen zich besmetten met Neospora door contact met vruchtwater, nageboorte of verworpen vruchten van runderen. In de hond plant de parasiet zich voort en gaat eitjes produceren die met de ontlasting van de hond worden uitgescheiden. Als de ontlasting in het voer komt van de koe, kan deze besmet worden (horizontale besmetting). Als de parasiet de moederkoek en de vrucht besmet, kan er een abortus optreden en komt deze buiten het lichaam. De vrucht en de nageboorte bevat de parasiet. Dieren die hiervan eten kunnen weer besmet worden.

Bestrijding Neospora-virus

Opsporen
U kunt uw hond laten onderzoeken op Neospora. Er bestaat zowel een ontlasting als een serologisch onderzoek waarmee kan worden aangetoond of een hond besmet is met Neospora.

Bewaking
Veehouders kunnen zich aanmelden voor het Tankmelkabonnement van de Gezondheidsdienst voor Dieren (GD). Er wordt dan drie keer per jaar een tankmelkmonster onderzocht op Neospora-afweerstoffen. Als de uitslag gunstig is, krijgt u eenmaal per jaar een overzicht van de tankmelkuitslagen. Als uit het tankmelkonderzoek en een controleonderzoek wel een besmetting blijkt, krijgt Lingehoeve Diergeneeskunde en u als veehouder hiervan bericht met een advies over de te volgen strategie.

Meer informatie over het GD Tankmelkabonnement kunt u vinden op de website van de Gezondheidsdienst voor Dieren (GD).

Voorkomen
Probeer besmetting te voorkomen door:

    * geen besmette dieren aan te kopen. Door aan te kopen dieren vooraf te onderzoeken voorkomt u aankoop van besmette dieren.
    * te voorkomen dat het voer en het drinkwater van de runderen wordt verontreinigd door hondenontlasting.
    * te voorkomen dat de hond besmet materiaal kan eten (verworpen vruchten, nageboorte, vruchtwater, rauw vlees).
    * de hond niet in de afkalfstal of op de roosters van de ligboxenstal toe te laten.


In feite vormt deze parasiet voor de koe een nog groter probleem dan voor de hond zelf, tenzij je het over pups hebt: http://www.tctubantia.nl/regio/almelo/4 ... vragen.ece

Goed, ik denk dat je er goed aan doet te kijken of de test Bantu overnieuw gedaan kan worden want er bestaan natuurlijk dingen als een vals-positieve uitslag. Als ze wel echt besmet is, vrees ik dat dit slecht nieuws is. Ze komt er dan niet meer vanaf en de parasiet kan alleen inactief zijn maar wordt meegedragen en tijdens de dracht en bevalling besmet ze dan haar pups. Voor pups is de parasiet vrijwel altijd dodelijk. De puppy's die er ziek van worden maar wel overleven hebben grote problemen met de achterhand (vanwege de verlamming die het gegeven heeft).
Gebruikersavatar
Door *Monique
#1981037
Dank je wel Lizzy. De tankmelkonderzoeken die hier plaatsvinden zijn nog altijd positief geweest, gelukkig.
Ik pieker me er suf over want je probeert gewoon zo voorzichtig en secuur mogelijk te werken.
Bennie is er vrij rustig onder, want hij weet ook dat je er vrij weinig aan kunt doen.
Boeren laten hun honden hierop niet onderzoeken, en de honden die dan in de weilanden lopen van de buren, of mensen die vanuit de stad hun honden op de weilanden uitlaten hier kan het ook vanaf komen.
Ik snap alleen nog steeds niet hoe ze het opgelopen KAN hebben omdat ze nooit in de kraamstal komen als er een koe gekalfd heeft??????
Ik laat haar in ieder geval na de zomer weer onderzoeken, en dan eens kijken wat er uit komt.
Ik vraag me dan ook eigenlijk gelijk af, als je weet dat het voor pups wel gevaarlijk kan zijn, in hoeverre een pup die er hier misschien bij komt, gevaar loopt........... :-\
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1981215
Niet, het wordt via de baarmoeder overgebracht en de pup kan pas besmet worden als ze met koeienmateriaal in aanraking komt. Volgens mij kan ze het niet van Bantu krijgen.
Door Martine-Tom
#1981222
Dus er is een risico op 2 punten:
1: Als de koe in aanraking komt met ontlasting van de besmette hond.
2: Als de besmette hond zwanger word is het gevaarlijk voor de pups.

In principe is het dus niet gevaarlijk voor de hond zelf, alleen voor koeien/kalveren en pups?
Door Lizzy
#1981345
Hitam schreef: Niet, het wordt via de baarmoeder overgebracht en de pup kan pas besmet worden als ze met koeienmateriaal in aanraking komt. Volgens mij kan ze het niet van Bantu krijgen.
Nee, hond op hond besmetting is niet mogelijk inderdaad.
Door Lizzy
#1981346
martine-tom schreef: Dus er is een risico op 2 punten:
1: Als de koe in aanraking komt met ontlasting van de besmette hond.
2: Als de besmette hond zwanger word is het gevaarlijk voor de pups.

In principe is het dus niet gevaarlijk voor de hond zelf, alleen voor koeien/kalveren en pups?
Gezonde volwassen honden raken en niet gauw besmet en worden er niet gauw ziek van, klopt.
Door Lizzy
#1981348
*Monique schreef: Dank je wel Lizzy. De tankmelkonderzoeken die hier plaatsvinden zijn nog altijd positief geweest, gelukkig.
Ik pieker me er suf over want je probeert gewoon zo voorzichtig en secuur mogelijk te werken.
Bennie is er vrij rustig onder, want hij weet ook dat je er vrij weinig aan kunt doen.
Boeren laten hun honden hierop niet onderzoeken, en de honden die dan in de weilanden lopen van de buren, of mensen die vanuit de stad hun honden op de weilanden uitlaten hier kan het ook vanaf komen.
Ik snap alleen nog steeds niet hoe ze het opgelopen KAN hebben omdat ze nooit in de kraamstal komen als er een koe gekalfd heeft??????
Ik laat haar in ieder geval na de zomer weer onderzoeken, en dan eens kijken wat er uit komt.
Ik vraag me dan ook eigenlijk gelijk af, als je weet dat het voor pups wel gevaarlijk kan zijn, in hoeverre een pup die er hier misschien bij komt, gevaar loopt........... :-\
Ik weet ook niet hoe zo'n besmetting kan plaats vinden... :-\. Ik weet ook niet of je zoiets onder laarzen ofzo mee kunt dragen.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door