Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door irmaa
#1965221
Lizzy schreef: Ja, ik vind het een goed artikel omdat het ook eens een ander geluid laat horen dan alleen maar "je moet enten". Maar dat maakt niet dat het mijn artikel is, of wel?

Ik kan me voorstellen dat dit artikel niet lekker valt als je een nest verloren bent aan herpes, maar aangezien ik ook bekend ben met honden die na de enting overleden zijn, denk ik niet dat het advies simpelweg kan zijn "ros er maar een enting in".
Nee dat zeg ik ook niet dat je zomaar in de teef moet rossen , lees maar even terug.
Zoals ik al schreef aan beide zitten voor en nadelen iedereen moet dat voor zich zelf goed afwegen ... toen ik net dat nest had verloren (2005) had ik inderdaad absoluut gezegd enten.
Ik ken heel wat fokkers die enten, en nog nooit eentje mee gemaakt die door de enting een nest verloren, maar goed... de verhalen ken ik wel van horen zeggen maar ja horen zeggen zonder echt onderzoek vind ik altijd heel moeilijk. Je moet dan toch echt goed onderzoek doen.
Let op!! ik zeg niet dat het niet voorkomt, maar heel vaak worden zonder echte bewijzen dan maar naar de enting gewezen.
Waarom ik nu zeg dat er niet altijd geent moet worden: omdat een teef uit dat herpes nest en dus zeker ook herpes heeft gehad als pup. 2 x een nest gezond en wel op de wereld heeft gezet zonder enting.

Het probleem van herpes is dat het heel lang kan sluimeren zonder actief te worden, wij hebben de teef toen ook direct laten titeren en de antistoffen waren giga hoog op dat moment, diverse keren laten titeren een paar maanden later vonden ze weinig terug.


Overigens heb ik het verhaal ooit al eens hier neer gezet dat terzijde.
Door Lizzy
#1965225
Ik wil ook niet zeggen dat jij dat zegt maar dit topic gaat over wel of niet vaccineren. En ik zie gewoon steeds vaker het advies van dierenartsen komen dat een drachtige teef gevaccineerd moet worden tegen herpes. Hier op Barfplaats staat trouwens zelfs een voorbeeld van iemand die pups is verloren, ondanks dat de teef gevaccineerd was. En dan vraagt Dorothea (zelf DA) terecht "zijn de pups ondanks of dankzij de enting overleden?".
Door Lizzy
#1965228
En weet je, het blijft gewoon een afschuwelijke toestand, puppy-sterfte :'(. En als je je teef niet hebt laten vaccineren en je pups sterven aan herpes, kan ik me voorstellen dat je je als fokker voor je kop slaat. Als je je teef wel hebt laten vaccineren en je pups sterven aan herpes, kun je in ieder geval zeggen "ik heb alles gedaan om het te voorkomen". Ik zelf, ik persoonlijk zou echter ook (en ik zeg bewust "ook". Ik zou het meenemen in mijn overpeinzingen) denken "zouden ze misschien toch gestorven zijn door de enting?". Omdat ik weet en zie hoeveel schade entingen aan kunnen richten (en ik weet ook hoeveel ellende ze kunnen voorkomen). Met zoiets afschuwelijks als puppy-sterfte door herpes (of door welke andere ziekte dan ook) is het altijd een lose-lose situatie en kun je het nooit 'goed doen'.
Door karinbots
#1966100
Bedankt iedereen voor de reacties. Ik heb besloten om haar de enting niet te geven.
Ben toch al geen voorstander van entings en zeker niet na de enting van de hond van mijn moeder die de dag erop een dag verlamd was aan haar achterhand. De dierenarts had me een beetje bang gemaakt denk ik.
Door danielle1980
#2687228
Lizzy schreef: Ik wil ook niet zeggen dat jij dat zegt maar dit topic gaat over wel of niet vaccineren. En ik zie gewoon steeds vaker het advies van dierenartsen komen dat een drachtige teef gevaccineerd moet worden tegen herpes. Hier op Barfplaats staat trouwens zelfs een voorbeeld van iemand die pups is verloren, ondanks dat de teef gevaccineerd was. En dan vraagt Dorothea (zelf DA) terecht "zijn de pups ondanks of dankzij de enting overleden?".
waar staat dat topic van die teef?
Door danielle1980
#2687676
Elvira schreef: verslag van de fokster van Nelson :
http://www.messano-goldens.co.uk/
Kies gallery en dan Jackson litter en dan de 2e pagina.
maar deze teef is niet gevaccineerd begrijp ik eruit of wel?

ik ben dus op zoek naar honden die wel geent zijn en toch puppen verloren hebben, zelf ziek werden of leeg bleven etc... :-\
om goed te lezen ivm vaccinatie herpes wel of niet zetten...
Door Elvira
#2687737
nee was niet gevaccineerd, daarvoor vaccineerde de fokker wel, maar doordat er een tekort was aan het vaccin hadden ze deze keer niet gevaccineerd en alle pups verloren.
Door Bosliefje
#2687772
De nesten waar pups doodgingen (al of niet na enting van de moederhond), lagen de pups daar onder een warmtelamp?
Mijn dierenarts zweert bij een lamp de eerste 10 dagen om zo herpes geen kans te geven en zo lees ik dat ook in de artikelen die hier boven staan.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2687878
Bosliefje schreef: De nesten waar pups doodgingen (al of niet na enting van de moederhond), lagen de pups daar onder een warmtelamp?
Mijn dierenarts zweert bij een lamp de eerste 10 dagen om zo herpes geen kans te geven en zo lees ik dat ook in de artikelen die hier boven staan.
Ik vind dat een lastig dilemma hoor, het is niet echt een pretje voor de teef van die hoge temperaturen. :-\
Door Lizzy
#2688001
Ja, en zoals Erna al terecht een keer schreef, je moet je teef + puppen onder die warmtelamp zowat koken, wil je het virus doden :-\
Door crutz
#2688042
Bosliefje schreef: De nesten waar pups doodgingen (al of niet na enting van de moederhond), lagen de pups daar onder een warmtelamp?
Mijn dierenarts zweert bij een lamp de eerste 10 dagen om zo herpes geen kans te geven en zo lees ik dat ook in de artikelen die hier boven staan.
Just my 2 cents

Nu al 2x met een xhh nest meegemaakt dat mijn teven in februari met flinke vorst (overdag & snachts) bevielen & weigerden de werpkist in te gaan, dus absoluut niet onder de lamp.
Mijn teven bevallen in de kennel, dus kan de omgevings temperatuur ook niet hoog houden....
Eerste nest alles gewoon goed groot geworden, 2de nest (overigens teef uit t eerste nest, zat er schijnbaar in :-D ) op dag 3 een pupje dood, verder super groot geworden...
Door danielle1980
#2688820
*Dorothea* schreef: Ik vind dat een lastig dilemma hoor, het is niet echt een pretje voor de teef van die hoge temperaturen. :-\
jij kende toch teven/nesten die dood gingen door de vaccinatie? of ondanks vaccinatie
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door