Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door vagebond
#1933665
Lizzy, ik las jouw berichtje op het andere topic over enten bij een pup.
Ik laat hier de volwassenhonden niet tegen Weil enten. Ze zijn vroeger wel geent daarvoor.
Hoe zit t nu, alle andere vaccins zorgen voor een levenslange werking, mede door de werking van de geheugencellen in het beenmerg.
Voor Weil vaccins gaat dit niet op toch?
Dus de niet voor Weil geente pup loopt net zoveel risico om Weil te krijgen als de volwassen honden dan? Pup heeft alleen mss nog niet optima forma weerstand?

Vind het heel moeilijk zometeen. Hoe hou je in Nederland je pup weg uit de blub?
Zat er over te denken om de pups met 6 weken te enten dan, en dan met 9 weken voor alleen parvo.
Nieuwe baasjes informeren, maar die denken dan dat de pup niet goed beschermd is. Aaargh, ik weet t niet meer.
Tjemig, bij de vorige nesten zat ik hier nooit over te tobben, liet alles over aan de da. Pfff, maar idd ooit wel eens een pup meegemaakt, die na de enting behoorlijke problemen kreeg, dat was de enting van 12 weken bij de nwe baasjes. Pup zakte helemaal weg.
Gr. Ingrid
Door vagebond
#1933945
Grappig, ik zocht de versvoer- boekjes van Tannetje alvast voor de puppykopers, zit er in eentje notities van een lezing van Tannetje, juni 2008, zij adviseert om pups voor 12 weken alleen voor Parvo te enten. Is dat nog steeds zo?
Gr. Ingrid
Door Lizzy
#1935637
vagebond schreef: Lizzy, ik las jouw berichtje op het andere topic over enten bij een pup.
Ik laat hier de volwassenhonden niet tegen Weil enten. Ze zijn vroeger wel geent daarvoor.
Hoe zit t nu, alle andere vaccins zorgen voor een levenslange werking, mede door de werking van de geheugencellen in het beenmerg.
Voor Weil vaccins gaat dit niet op toch?
Dus de niet voor Weil geente pup loopt net zoveel risico om Weil te krijgen als de volwassen honden dan? Pup heeft alleen mss nog niet optima forma weerstand?
Nee, voor Weil schijnt dat inderdaad niet op te gaan. Tegen bacterieen bouwen geen immuniteit op in geheugencellen. Helaas. Een pup loopt in principe dus net zoveel risico als een volwassen hond. Hoewel je je vraagtekens daar ook bij kan plaatsen hoor. Een hond die elke dag door vieze baggersloten baggert en veel in aanraking komt met allerlei smerigheden, bacterieen en virussen en die een goed/sterk immuunsysteem heeft (en goed te eten krijgt, goed wordt verzorgt en minimaal stress heeft): die bouwt ook een natuurlijke immuniteit op. Niet alleen vaccineren zorgt ervoor dat de hond antilichamen in het bloed krijgt, maar ook het in aanraking komen met de bacterie of het virus. Een ongevaccineerde hond die het hele jaar door dus af en toe wat Weil bacterieen tegen komt in de natuur, is dus beter beschermt (in mijn ogen!) dan een pup die zo'n bacterie nog nooit eerder is tegen gekomen en nog een fragiel immuunsysteem heeft.
Vind het heel moeilijk zometeen. Hoe hou je in Nederland je pup weg uit de blub?
Is ook moeilijk. Mijn pup sprong met 10 weken gelijk in de goorste baggersloot en dan sta je toch even te denken "mmmm, vind ik dit fijn? Nee, dit vind ik niet fijn" :-\
Zat er over te denken om de pups met 6 weken te enten dan, en dan met 9 weken voor alleen parvo.
Nieuwe baasjes informeren, maar die denken dan dat de pup niet goed beschermd is. Aaargh, ik weet t niet meer.
Tjemig, bij de vorige nesten zat ik hier nooit over te tobben, liet alles over aan de da. Pfff, maar idd ooit wel eens een pup meegemaakt, die na de enting behoorlijke problemen kreeg, dat was de enting van 12 weken bij de nwe baasjes. Pup zakte helemaal weg.
Gr. Ingrid
Mijn vader zegt altijd "zalig zijn de arme van geest". Hoe meer je weet, hoe onzekerder je wordt en hoe meer vragen je weer krijgt. Ik kan je daar ook niet in adviseren..... En nee, vaccineren is niet totaal onschuldig. Niet vaccineren ook niet. Het blijft kiezen uit 2 kwaden..... :-\
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door