Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door sylvia
#231747
richard schreef:
Indien je de moederhond niet voor de geboorte ontwormt, dan is die kans heirop wellicht nog groter. Een teef heeft na de geboorte van de pups een verhoogde uitscheiding van wormen. De kans is zeer groot (volgens mij 100%) dat deze wormen via de melk aan de zogende pups worden doorgegeven. Ik ben geen voorstander van 'preventief' ontwormen, maar zal met puppies, waarbij een wormbesmetting een onacceptabel groot risico met zich meebrengt, absoluut voor zeker gaan.

richard
Ik ontworm voor de dekking ,maar tijdens de zwangerschap doe ik dus niet ontwormen, wel weer na de bevalling.
Door richard
#231769
Volgens mij kunnen pups pas vanaf de 42e dag intra-uterien geinfecteerd worden en zal bij eerdere ontworming het wormmiddel de geinhibeerde larven niet bereiken...

richard
Door Erna
#231781
Ik ontworm alleen als het vermoeden van wormen bestaat dus niet standaard voor een dekking. Onze honden lopen voornamelijk op eigen terrein, ze hebben zelden tot nooit vlooien (overbrengers van wormen) zodat ik de noodzaak van ontwormen voor de dekking niet zo zie.

Ook lijkt het mij redelijk onnodig omdat een hond tijdens de dracht ook wormen op kan lopen en ze dan toch weer vol zit. Je ontworming voor de dekking is dan in feite voor niets geweest.

De pups worden standaard ontwormd en ook de moederhond krijgt dan de tabletten.
Door richard
#231896
Ook lijkt het mij redelijk onnodig omdat een hond tijdens de dracht ook wormen op kan lopen en ze dan toch weer vol zit. Je ontworming voor de dekking is dan in feite voor niets geweest.

dat bedoel ik dus...

richard
Door Erna
#232017
Lizzy schreef: Tijdens de dracht mag er toch weer niet ontwormt worden?
In mijn ogen niet maar je zult ze de kost moeten geven die het wel doen. Tijdens de dracht komt er niets van medicijnen in onze teven of het zou een gevecht van leven op dood moeten zijn. In dat geval zal ik altijd voor de moederhond kiezen ipv de pups.

Ik ga zelfs naar de boer achter ons om te vragen wanneer hij gif gaat spuiten, en wat voor gif het dan is en of het schadelijk kan zijn en of hij rekening wil houden met onze honden en de pups. Hij kijkt me dan altijd wat warrig aan maar geeft wel antwoord.
Door Lizzy
#232024
Erna schreef: In mijn ogen niet maar je zult ze de kost moeten geven die het wel doen. Tijdens de dracht komt er niets van medicijnen in onze teven of het zou een gevecht van leven op dood moeten zijn. In dat geval zal ik altijd voor de moederhond kiezen ipv de pups.

Ik ga zelfs naar de boer achter ons om te vragen wanneer hij gif gaat spuiten, en wat voor gif het dan is en of het schadelijk kan zijn en of hij rekening wil houden met onze honden en de pups. Hij kijkt me dan altijd wat warrig aan maar geeft wel antwoord.
Hihihi, ik heb er een beetje beeld bij, hoe de boer kijkt. Maar inderdaad, er zijn er zat die het wel doen. Een buurman verderop bij ons kwam iets van een jaar geleden een beetje in paniek naar ons toe. De moederhond van zijn a.s. pup was ontwormt tijdens de dracht. En nu waren er ook 2 puppies niet goed. Hij was bang dat het door het ontwormen kwam.... Ik heb geen idee of dat mogelijk is?
Gebruikersavatar
Door sylvia
#232040
Erna schreef: In mijn ogen niet maar je zult ze de kost moeten geven die het wel doen. Tijdens de dracht komt er niets van medicijnen in onze teven of het zou een gevecht van leven op dood moeten zijn. In dat geval zal ik altijd voor de moederhond kiezen ipv de pups.

Ik ga zelfs naar de boer achter ons om te vragen wanneer hij gif gaat spuiten, en wat voor gif het dan is en of het schadelijk kan zijn en of hij rekening wil houden met onze honden en de pups. Hij kijkt me dan altijd wat warrig aan maar geeft wel antwoord.
het is standaard protocol om tijdens de dracht te ontwormen, omdat de latent aanwezige spoelworm eitjes dan ontwaken, maar ik doe dat dus ook niet, ik hou er helemaal niet van om zoiezo iets te geven aan een zwangere hond.
Door Erna
#232043
sylvia schreef: het is standaard protocol om tijdens de dracht te ontwormen, omdat de latent aanwezige spoelworm eitjes dan ontwaken, maar ik doe dat dus ook niet, ik hou er helemaal niet van om zoiezo iets te geven aan een zwangere hond.
Joh, dat wist ik niet eens. Ik geloof niet dat het standaard is in dalmatenhondenland. We hebben het er weleens over gehad maar er was niemand die ontwormt tijdens de dracht.

Wat ik me nu eigenlijk wel afvraag...Zou het zinvol zijn om de moeder gelijk na de bevalling te ontwormen?
Gebruikersavatar
Door sylvia
#232047
Erna schreef: Joh, dat wist ik niet eens. Ik geloof niet dat het standaard is in dalmatenhondenland. We hebben het er weleens over gehad maar er was niemand die ontwormt tijdens de dracht.

Wat ik me nu eigenlijk wel afvraag...Zou het zinvol zijn om de moeder gelijk na de bevalling te ontwormen?
Nou dat doe ik eigenlijk ook niet omdat de net geboren pups dan die zooi ook nog binnen krijgen.
Door Lizzy
#232049
Ik vind het niet slim dat het aanbevolen wordt om tijdens de dracht te ontwormen. Zit namelijk ff te google'en (na aanleiding van deze topic) en kom alleen maar tegen 'ontwormen tijdens de dracht is af te raden' (ingetikt "hond ontwormen tijdens dracht").

Dit zag ik op de site van Kortenoord:

"Vraag: Moet ik mijn drachtige teef ontwormen?
Antwoord: Tijdens de dracht ontwormen we de teef niet. Het beste kunt u de teef ontwormen 3 weken na de geboorte van de pup. Doe dat tegelijk met de pups. Daarnaast kan u uw hond vóór de dekking ontwormen. Blijkt de hond met wormen besmet te zijn tijdens de dracht, dan kunt u eventueel met Dolthene ontwormen (na overleg met een dierenarts)".
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 31 dec 2004, 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#232059
Jan41 schreef: Als wij pups hebben dan ontwormen we de pups om de week standaard tot ze bij de nieuwe baasjes zijn en die geven we ook het advies dat te doen volgens "het boekje".
Mijn ervaring met pups is dat ze van alles in de bek nemen waardoor de besmetting groot is.Ik heb hier bijvoorbeeld een pup lopen van 3 maanden,die is volgens het boekie maar 2x ontwormd maar zat dus wel vol wormen waardoor we weer met een agressiever middel moesten werken wat we anders vaker met minder agressievere middelen werken waardoor de honden niks van merken.
Verder ontwormen wij de volwassen honden standaard na de zomer en mocht het nodig zijn in de winter nogmaals.
Ook voor het dekken wordt standaard alles ontwormd,beter voorkomen dan genezen zeg ik maar.
Over het enten ben ik makkelijk,je laat je kinderen toch ook enten dus waarom je honden niet?Wel heb ik ook mijn vraagtekens hierover.Een pup wordt hier in nederland op 6,9 en 12 weken ge-ent.Pas na de laatste mag je met de pup op gebieden komen waar andere honden ook komen.Wij draaien de laatste 2 entingen om en als de pups goed gezond zijn houden wij het bij 2 entingen(de eetste 2 zijn aanvullingen op eventuele tekortkomingen van de moederhond).
Tot mijn verbazing had de pup die uit Frankrijk kwam maar 1 enting gehad,hij was al 9 weken.Ik werd daar niet wijs uit,alles was in het Frans maar bij navraag bleek dat ze in Frankrijk maar 1 enting krijgen,de pups dan dus de pup was al klaar!!
Ook in andere landen enten ze niet elk jaar maar om het jaar of zelfs meer.Wij verschuiven wel eens de datum van enten zodat we met alle honden tegelijk kunnen enten,vaak krijg je dan fikse korting wat weer scheelt in de portemonee :D
Wij blijven dus enten omdat wij alles tot het minimum willen beperken,je slaat je eigen voor je kop als straks blijkt dat je nest met pups(of dat van iemand anders) door dit toedoen vernaggeld is.Die verhalen zijn er ook!!
Als we pups hebben en mensen komen kijken en die mensen hebben honden die niet ge-ent zijn komen er bij ons niet in.
Tuurlijk kan ik ook rottigheid meenemen van buiten af.Binnen hebben we geen schoenen aan en als ik of mijn vrouw van werk komen kleden we ons om.Beter voorkomen dan genezen zeg ik altijd maar.Misschien is dit overdreven maarja....


Jan
Ik denk dat je veel te steriel omgaat met je pups, en wormen lopen ze niet op als ze bij jou thuis vanalles in de bek nemen, of bij het baasje,Spoelwormen zijn latent aanwezig in iedere hond , een zwangerschap kan dez laten ontwaken, lint worm wordt meestal door vlooien veroorzaakt en verdere besmettingen komen van het ruiken aan besmette ontlasting en aan besmette achterwerken.
Enten moet je naar eigen goeddunken doen en ja ook mijn kinderen zijn geent, en ook mijn honden zijn geent alleen doe ik niet aan overenten, mijn kinderen hoeven ook niet ieder jaar al hun shotjes te herhalen.
Ik weet niet of je kinderen hebt, maar als je ze wel hebt, heb je die steriele benadering ook gedaan toen die geboren waren ??? Een steriele omgeving is het slechtste wat je pups, kittens en kinderen kan geven zo bouwen zo totaal geen weerstand op.
Laatst gewijzigd door sylvia op vr 31 dec 2004, 10:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#232062
Lizzy schreef: Ik vind het niet slim dat het aanbevolen wordt om tijdens de dracht te ontwormen. Zit namelijk ff te google'en (na aanleiding van deze topic) en kom alleen maar tegen 'ontwormen tijdens de dracht is af te raden' (ingetikt "hond ontwormen tijdens dracht").

Dit zag ik op de site van Kortenoord:

"Vraag: Moet ik mijn drachtige teef ontwormen?
Antwoord: Tijdens de dracht ontwormen we de teef niet. Het beste kunt u de teef ontwormen 3 weken na de geboorte van de pup. Doe dat tegelijk met de pups. Daarnaast kan u uw hond vóór de dekking ontwormen. Blijkt de hond met wormen besmet te zijn tijdens de dracht, dan kunt u eventueel met Dolthene ontwormen (na overleg met een dierenarts)".
Ja ondertussen is de mening dus duidelijk aan het veranderen. (gelukkig kan ik wel zeggen)
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door