Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Nika
#1692340
Hallo mensen,

Mijn lieve pup van 20 weken heeft al zijn hele leven Giardia. Hij had al gele poep toen we hem van de fokker kregen. Helaas wist ik toen nog niet dat dit Giardia is! Mijn DA wist hier volgens mij niet zo veel vanaf want hij gaf ons 3 dagen panacur. Op een ander forum las ik dat dit minimaal 2 keer 5 dagen moest zijn, met een week ertussen. Dit besproken met de DA en toen kregen we 2 keer 5 dagen panacur. Tijdens die kuur heb ik op dag 3 en 5 de hond gewassen, en alles gereinigd met een stoomreiniger (speeltjes, voerbakken etc). Het enige wat ik niet zo goed kan reinigen is onze houten vloer. Dit is een geoliede vloer namelijk. Geen idee hoe ik dit moet aanpakken. Iemand tips?

Maar goed, 5 weken na deze kuur ging het goed totdat ik weer die vreemde geur rook. Hij had nog steeds bruine drolletjes, maar die geur herken ik uit duizenden dus toch weer wat ontlasting naar de DA en natuulijk: nog steeds Giardia! Dus weer 2 keer 5 dagen panacur. Gelukkig is hij er niet ziek van en heeft hij geen diarree, maar ik baal hier flink van. Wat kan ik nog meer doen?

Ik ga binnenkort overstappen op KVV. Ik heb nu dure Royal Canin brok. Ik heb primval, probiotica besteld om zijn darmflora te versterken.

Maar zo langzamerhand word ik echt wanhopig! Hoe komen we van die rotparasiet af! Wie heeft er nog tips?

En wat als er een hond in de buurt besmet is? En mijn hond opnieuw weer herbesmet? Krijgen honden dit van ruiken aan de poep? of van eten van poep?

Kom ik hier ooit vanaf?
Door mcSnurk
#1692351
kijk even in de zoekfunktie onder giardia, Jacqueline1968 heeft veel ervaring met chronische giardia en hoe, wat en waarom
Door danielle1980
#1692356
er is nog ander middel voor giardia.

ik zou op kvv stappen, probiotica geven en de andere kuur geven
Door Nika
#1692440
Maar weet iemand hoe ik de houten vloer moet reinigen?

Ik heb zelf het idee dat ik me vooral moet gaan richten op het verbeteren van zijn weestand. Hij is gelukkig al niet meer ziek. Maar het lijkt me onmogelijk om de hele omgeving goed te reinigen. Dat zou betekenen dat hij niet meer in de tuin en kamer mag komen voor een paar maanden om herbesmetting te voorkomen. En dat vind ik ook zo zielig. De keuken en hal kan ik goed schoonmaken met stoomreiniger, maar de kamer en gras in de tuin niet. Moet ik hem daar dan weghouden???

Bah, rotparasiet!
Door mcSnurk
#1692642
joh, ik heb geen verstand van geoliede houten vloeren :-\. Heel veel zwabberen en stofzuigen :-\? Volgens mij zijn de cystes het probleem. Die kunnen in ontlasting zitten, maar ook in waterplassen, of in de vacht van je hond zijn blijven hangen. Goed poetsen, alle ontlasting opruimen, zeker als ie in de tuin heeft gedaan en een plens chloor erover.

Herbesmetting kan altijd, kan van je eigen hond, kan van een andere. Probiotica is een goed idee, die brokken weg ook.
Hoe weet je dat je hond niet meer ziek is?
Door Nika
#1692775
Omdat hij geen diarree heeft. Hij had alleen stinkende drolletjes, maar wel mooi bruin. Bij de eerste besmetting was hij heel ziek, koorts, diarree met bloed, overgeven, lusteloos. Nu is alles normaal alleen herkende ik het geurtje en heb toen gelijk ontlasting heen gebracht en....nog steeds giardia aanwezig....
Door mcSnurk
#1692966
Nika schreef: Omdat hij geen diarree heeft. Hij had alleen stinkende drolletjes, maar wel mooi bruin. Bij de eerste besmetting was hij heel ziek, koorts, diarree met bloed, overgeven, lusteloos. Nu is alles normaal alleen herkende ik het geurtje en heb toen gelijk ontlasting heen gebracht en....nog steeds giardia aanwezig....
dus toch nog ziek, alleen op het moment geen diarree. Zijn er nog andere problemen, zoals niet goed aankomen, of voedingsintolleranties?

Als je pup al lang deze parasieten heeft zullen de darmen aangeslagen zijn, misschien ook tekorten zijn ontstaan. Is er een bloedtest gedaan?
Misschien een hollistisch DA zoeken, en samen proberen die beesten weg te krijgen.
Laatst gewijzigd door mcSnurk op ma 11 jun 2012, 08:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Nika
#1694125
Hoi,

Nee hij komt goed aan en is goed op gewicht. Hij heeft ook geen voedselintolerantie denk ik. Tenminste ik merk niets aan hem, geen diarree, vrolijk, energiek. Wel heeft hij af en toe een plekje zonder haar op zijn koppie. Dit gaat meestal vanzelf over. Ik dacht dat dit misschien dermodex was door een te lage weerstand.

Hij heeft net gepoept en ik ruik nog steeds die vieze lucht terwijl we net 5 dagen panacur gehad hebben...pfffffff wanhopig wordt ik ervan...

Zelf heb ik het idee dat ik die medicijn rommel maar even moet laten voor wat het is...en me te richten op het verhogen van de weerstand. Misschien dat hij dan zelf die parasiet kan afslachten, want dit schiet niet op zo...

Woensdag beginnen met KVV, groentemix is besteld (giardia houdt niet van vezels), probiotica is besteld en ik ga een holistische DA zoeken....

Wat denken jullie zou het het ook zonder DA medicijnen kunnen winnen?
Door saluki
#1694140
Wat is een infectie met Giardia lamblia?
Giardia lamblia is een parasiet. Een parasiet is een organisme dat voor zijn ontwikkeling gebruik maakt van een gastheer. De gastheer is het organisme (mens of dier) waarop of waarin de parasiet leeft. De parasiet voedt zich ten koste van deze gastheer en kan zich in de gastheer vermeerderen. Een infectie veroorzaakt door een parasiet wordt een parasitaire infectie genoemd.

Giardia lamblia is een parasiet die wereldwijd voor komt en vooral in tropische gebieden. In Nederland is het de meest voorkomende darmparasiet bij de mens. Een infectie met Giardia lamblia wordt giardiasis of lambliasis genoemd.

Giardia lamblia kan als parasiet niet buiten de gastheer overleven.  Cysten van Giardia lamblia kunnen dat wel. Een cyste is een soort blaasje met daarin de parasiet ‘in rust’.
Een infectie met Giardia lamblia wordt opgelopen als de cysten via de mond, slokdarm en maag in de dunne darm terechtkomen. In de dunne darm barst de cyste open en komt de parasiet vrij . Deze gaat zich vervolgens vermenigvuldigen en zich vasthechten aan de darmwand. De darmwand raakt hierdoor beschadigd. Dit kan diarree en darmklachten als gevolg hebben.  In de darm vormt de parasiet zich weer om tot cyste. De cysten worden daarna met de ontlasting uitgescheiden.  Zo kan er opnieuw een infectie  optreden.

Infectie met Giardia lamblia komt op elke leeftijd voor, maar vooral bij kinderen tussen de 5 en 14 jaar.
In Nederland zijn er vooral in de maanden augustus, september en oktober veel gevallen van giardiasis .

Giardia lamblia komt behalve bij de mens ook voor bij huisdieren als kat en hond en ook bij kalveren, schapen, muizen en varkens. Het risico lijkt dan ook te bestaan dat een infectie met Giardia lamblia niet alleen wordt overgedragen van mens op mens maar ook van dier op mens en andersom.

Dit is wat ik op deze site heb gelezen (maag lever en darmstichting)
Tineke.
Door mcSnurk
#1695157
Nika schreef: Hoi,

Nee hij komt goed aan en is goed op gewicht. Hij heeft ook geen voedselintolerantie denk ik. Tenminste ik merk niets aan hem, geen diarree, vrolijk, energiek. Wel heeft hij af en toe een plekje zonder haar op zijn koppie. Dit gaat meestal vanzelf over. Ik dacht dat dit misschien dermodex was door een te lage weerstand.

Hij heeft net gepoept en ik ruik nog steeds die vieze lucht terwijl we net 5 dagen panacur gehad hebben...pfffffff wanhopig wordt ik ervan...

Zelf heb ik het idee dat ik die medicijn rommel maar even moet laten voor wat het is...en me te richten op het verhogen van de weerstand. Misschien dat hij dan zelf die parasiet kan afslachten, want dit schiet niet op zo...

Woensdag beginnen met KVV, groentemix is besteld (giardia houdt niet van vezels), probiotica is besteld en ik ga een holistische DA zoeken....

Wat denken jullie zou het het ook zonder DA medicijnen kunnen winnen?
Verhogen van de weerstand is vast een goed idee!
Als je pup een plekje op haar hoofd heeft zou ik toch de (vitamine)waardes laten controleren. Tekorten merk je zo snel niet, en al die panacur is ook belastend voor het lichaam :-\
Laatst gewijzigd door mcSnurk op ma 11 jun 2012, 08:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Nika
#1695863
Hoi,

Nee hoor, heb geen andere dieren. En heb een aantal weken terug zelf mijn ontlasting ingeleverd om dat de checken, maar niets gehoord. Dus volgens mij heb ik geen giardia. Maar volgende week hoor ik daar meer over.

Misschien moet ik toch maar eens naar een andere DA gaan, ze is zooooo lief, maar weet zo weinig van Giardia.....
Door mcSnurk
#1695871
meid, zoek echt een hollistisch DA.  Je pup heeft al zoveel kuren achter elkaar gehad, de darmflora moet haast wel puinhoop  zijn. 'Lief' helpt je hond niet. En dan kan er ook aan weerstand gewerkt worden.
Waar zit jij ergens?
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door