Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door schnitzel
#1490923
Hallo allemaal,

Sinds 2 weken ben ik het nieuwe baasje van Nietzsche, een zwart mopshondje van een jaar. Ik ben ontzettend blij met haar, want ik wilde al heel lang graag een mops als metgezel.

Nu is het wel zo, dat N. last heeft van demodex, bijna over haar hele lichaam. Het grootste gedeelte bevindt zich achterop haar rug, het begint ongeveer op de helft en loopt bijna helemaal tot haar kontje. Verder heeft ze aan de voor-zijkanten van haar lichaam nog wat plekken, en het haar op haar wangetjes is ook wat dun. Op haar staart zit ook nog een klein plekje.

Ik wist voordat ik haar nam dat ze gekweld word door deze vervelende aandoening. Echter, ik ben van plan om mijn uiterste best te gaan doen om dit te behandelen. Probleem is alleen dat ze het al vanaf ongeveer 3/4 maanden had, en ze is nu dus een jaar. Ik ben vorige week met haar naar de dierenarts geweest. (van te voren had ik al veel gelezen op internet over demodex) N. is door haar vorige baasje al behandeld, onder andere met ectodex, waar ze absoluut niet tegen kon en van flauwviel. Ze heeft vorige week een injectie gehad, (weet niet precies wat de naam van het spul was, maar het was een mijt-dodend middel) ik heb nieuwe shampoo meegekregen om haar mee te wassen, deze is vooral verzachtend en kalmerend voor de huid, niet mijt-dodend. Verder heeft ze een antibiotica-kuur gehad (cefaral) tegen de (kleine) pukkeltjes die op haar huid zitten. Ik ben sinds een week overgestapt op versvlees-voeding van DARF. Als ik het goed begrijp zijn de meeste mensen op dit forum erg sceptisch over 'vers' vlees uit de diepvries, en stellen dit liever zelf samen. Hier heb ik heel veel respect voor, maar ik heb zo mijn eigen redenen om te kiezen voor het voer dat ik nu geef, en zou het fijn vinden om hier niet al te veel 'gedoe' van te maken.

Wat ik tot nu toe allemaal geef om N.'s demodex te behandelen:

-overstap van Royal Canin brokken (dit gaf haar vorige baasje) naar DARF, biologisch versvoer zonder granen of rijst
-omega 3 & 9 door het voer
-antibiotica.. hier ben ik dus eigenlijk niet zo blij mee maar maak het kuurtje maar af...
-echinecea van A. vogel
-1 x in de 4 dagen wassen met shampoo van DA
-1 x per maand advocate
-gister heb ik tea tree oil en een tube balsem gekocht, hier ben ik van plan haar plekken mee te gaan druppelen..

Wat denken jullie hiervan? Tips, suggesties? Ik las ook over cojosol cojovet shampoo.. misschien wil ik op deze over gaan stappen als deze shampoo op is...

Ik ben vooral bang dat die antibiotica-kuur er nu voor zorgt dat alles een beetje voor niets is, maargoed ik kan er ook  niet zomaar mee stoppen...

i.i.g bedankt alvast!
Door Too
#1490937
Welkom, wat heeft je hond een geweldige naam ;)!

Hartstikke goed dat je de overstap naar vers hebt gemaakt, vers is altijd 100% gezonder dan een brok.
Ik heb [gelukkig] geen enkele ervaring met demodex maar heb even de zoekfunctie van t forum gebruikt...
volgens mij heb je t aardig op een rijtje wat de aanpak betrft

Wat ik zo lees is t van t grootste belang de weerstand te ondersteunen/vergroten
Echinacea is daar een prima middel voor, Bloem heeft een versie met Cat's Claw en Solidago

Om de schade van de antibiotica te herstellen zou je een probiotica kunnen geven

Dit zijn voor nu even mijn 2 centen, ik kan jullie alleen maar heel veel plezier samen wensen en ik hoop dat je de demodex er snel onder krijgt [aan de baas zal t iig niet liggen :)]
Door Mevroi Kruim
#1491030
Hoi, welkom! Wat goed dat jij haar een gouden mandje geeft!
Er is hier idd veel geschreven over demodex, het heeft iig te maken met verminderde conditie dus vers voeren is al een heel goed begin om haar weerstand op te vijzelen.
Enne ... wij zijn hier echt niet 'erg sceptisch' over kvv, al vinden we wel barf beter.
Door Boez
#1491059
Welkom en wat goed dat je je hondje op versvoer hebt gezet! Kant en klaar diepvriesvoer is net zo vers en rauw als zelf samengesteld, en dat is het allerbelangrijkste. Het nadeel van kvv is dat je niet precies weet wat er in zit en dat het sneller door het maagdarmstelsel gaat, waardoor een hond minder voldaan *kan* zijn.
Ieder zijn voorkeur wat dat betreft :D

Ik zie net dat er al redelijk wat geschreven is op dit forum over demodex. Gebruik de zoekfunctie - helemaal bovenin op t scherm - en je kunt zo teruglezen wat de ervaringen en tips van anderen zijn.

In zo'n oude draad vond ik de volgende uiteenzetting van Yuki, wellicht ook voor jou waardevol:
yuki11 schreef: De behandeling bevat twee aspecten, het doden van de Demodex-mijt en het verhogen van de natuurlijke weerstand.

Het doden van de Demodex-mijt. Hiervoor is een olie samengesteld op basis van zeer krachtige essentiële oliën. De Demodexolie moet 2 maal per dag op de huid worden aangebracht die is aangetast. Bij locale aantasting ongeveer een 0,5 cm hieromheen. Het is niet giftig, in tegenstelling tot de Ectodex uit het reguliere circuit.
Met de Demodexolie mag gestopt worden, 4-6 weken nadat de huid is hersteld. De huid is hersteld als de eerste haren weer terugkomen.
De Demodexolie is zodanig samengesteld dat ook de bacteriële huidontsteking behandeld wordt, waardoor het herstel van de huid wordt versneld.

Het verhogen van de inwendige weerstand. De Demodex-mijt komt voor op alle honden, echter indien Uw hond voldoende natuurlijke weerstand heeft, krijgt door het goed functioneren van het afweersysteem, de Demodex-mijt geen kans zich te ontwikkelen. De natuurlijke weerstand kunt U verhogen door de Echinacea met Cats Claw en Plantago te gaan geven. Nadat de huid weer hersteld is, dient U hier nog 3 maanden mee door te gaan.

zie ook: http://www.huisdierendokter.nl

Beterschap!!

Wat betreft je vragen/behandeling, niet gehinderd door enige kennis van zaken ;) denk ik even met je mee.
schnitzel schreef:
Wat ik tot nu toe allemaal geef om N.'s demodex te behandelen:

-overstap van Royal Canin brokken (dit gaf haar vorige baasje) naar DARF, biologisch versvoer zonder granen of rijst
-omega 3 & 9 door het voer
-antibiotica.. hier ben ik dus eigenlijk niet zo blij mee maar maak het kuurtje maar af...
-echinecea van A. vogel
-1 x in de 4 dagen wassen met shampoo van DA
-1 x per maand advocate
-gister heb ik tea tree oil en een tube balsem gekocht, hier ben ik van plan haar plekken mee te gaan druppelen..

Wat denken jullie hiervan? Tips, suggesties? Ik las ook over cojosol cojovet shampoo.. misschien wil ik op deze over gaan stappen als deze shampoo op is...

Ik ben vooral bang dat die antibiotica-kuur er nu voor zorgt dat alles een beetje voor niets is, maargoed ik kan er ook niet zomaar mee stoppen...

i.i.g bedankt alvast!

Ik vraag me af of het 4x per week wassen met shampoo de huid niet meer irriteert en het dus erger maakt, dan dat het verzacht. Ik heb altijd geleerd: zo min mogelijk wasmiddeltjes. Maar goed ik heb geen ervaring met deze aandoening noch met het product dat jij gebruikt.

Verder is het denk ik goed om te weten (als je dat nog niet wist) dat de meeste honden moeten ontgiften als ze de overstap van brok naar vers maken. Een heleboel zooi moet het lijfje uit gewerkt worden, en dat kan als resultaat hebben dat de klachten in het begin juist verergeren! Schrik daar niet van, dat betekent niet dat versvoer slecht is, na een week of 2-3 zou het beter moeten worden.
Als dat niet het geval is, zou je diertje wellicht allergisch kunnen zijn voor een product dat zowel in die "Royale" brokken als in het kvv zit. Maar ik weet niet in hoeverre demodex en allergie met elkaar te maken kunnen hebben, dus misschien is dit te ver gezocht.

Enneh, wat is advocate?

Succes en vooral veel plezier met je nieuwe maatje! :D
Laatst gewijzigd door Boez op do 21 jan 2010, 18:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1491191
Ik denk dat je nu al heel veel doet en dat je eerst even af moet wachten wat er gaat gebeuren. Je kunt haar wel volstorten met van alles maar bijvoorbeeld de overstap op vers heeft kan al een zware ontgiftings reactie geven en dat moet eerst uitwerken. Dus: rustig aan en geef het even de tijd.
Door schnitzel
#1500493
Bedankt voor jullie reacties!

Ik was Nietzsche 2 x in de week, niet 4 x... denk dat dat idd een beetje teveel van het goede zou zijn  ;)

Maar ik merk wel dat haar huid er beter uitziet nadat ze gewassen is... Ik wissel het nu dus af, de ene keer na het wassen druppel ik haar met de druppels van de DA, de andere keer druppel ik haar met tea tree druppeltjes... daarna smeer ik het in met tea tree balsem, volgens mij is dit echt goed voor haar huidje... Het voelt normaal gesproken erg droog en schilferig aan, beetje een olifanten-huidje... maar na het insmeren is ze weer lekker soepel en zacht..

Voor de rest merk ik dat ze wel wat is afgevallen, is dit erg? Moet ik haar meer voer geven of is dit normaal..?

Advocate zijn is een preventief goedje tegen vlooien, mijten, luizen enz. deze druppels moet ik 1 keer in de maand in de nek aanbrengen
Door Too
#1501149
Heel veel honden [en katten] vallen in de eerste tijd wat af, t is een beetje t Atkins-effect, maar als je denkt dat ze wat te schraal wordt mag je best wat meer gaan voeren.
Voeren doe je uiteindelijk met je ogen én je handen... t kan ook zijn dat je 's winters wat meer moet geven dan in de zomer.

Hou je ons op de hoogte?
#1529929
rex was 15maanden toen ik hem kreeg,
had ook demodex,
heb nu inmiddels 3x advocate gegeven,
en zijn kale plekken worden minder,
er gaan weer haartjes groeien.
hij had ook kennelhoest toen hij bij me kwam,
had weinig weerstand,
hij krijgt lotgering kvv,en ziet er heel mooi en glanzend uit,
laatste keer bij DA geweest,
zei,wat is hij mooi geworden,
hoefde geen afkrabsel meer te doen,
totdat ik vertelde dat hij vers vlees kreeg,
ja,dat verkoopt zij niet,
maar blijf op kvv,ze zijn er gek op,
en zien er mooi en gezond uit
Gebruikersavatar
Door lauraV
#1530039
welkom 8)
geef nietzsche maar een dikke knuffel want ze heeft een goed zorgend baasje ;)
doorgaan met hoe je nu bezig bent ...
er kunnen ontgiftingsverschijnselen komen , maar gewoon door gaan met de kvv , evt meer geven als ze te schraal word.
zorg voor een goede weerstand en probiotica ivm de antibiotica

enne misschien een fotootje van dit moppige meisje ?  ;) ;)
Door schnitzel
#1540973
Hallo allemaal,

even een update....
Nietzsche is de laatste tijd erg achteruit gegaan.. Het blijft natuurlijk gissen naar wat daar de oorzaak van is; ontgiftingsverschijnselen door kvv, verandering in de hormoonspiegel, antibiotica-kuur.. ik weet het niet... Feit is wel dat ze nu ongeveer 3 x zoveel oppervlak haar kwijt is dan eerst, dus een oplossing was wel echt noodzakelijk, voordat ze straks verandert in een naakt-mopsje!
In overleg met de DA en vorig baasje ben ik toch maar met ectodex begonnen. De demodex-mijten zijn hardnekkig, en ik heb het idee alsof alleen het wassen met cojosol-shampoo niet genoeg is om die krengen uit te roeien... Ik geef haar nog steeds kvv, + cojosol olie en echinecea door haar eten..

Vond het eerst helemaal geen goed idee om aan die ectodex te gaan, maar ik werd op andere ideeën gebracht doordat ik contact heb gehad met het baasje van het broertje van Nietzsche.. Hij had ook demodex, en is er nu helemaal vanaf, dus toch door het behandelen met (verdunde) ectodex + het aansterken van de weerstand.. Eind van de zomer ga ik Nietzsche ook laten steriliseren, dit wordt ook aangeraden ivm het reageren op de veranderende hormonen als ze weer loops moet worden...

Goed, gister heb ik haar dus met het spulletje gewassen, en het viel me gelukkig mee.. Ze reageerde niet raar, en had de stank erger verwacht. Het enige vervelende is dat het in moet drogen, dus ze moest een halfuurtje nat in de bench... arme meid... Dit moet ik nu eens in de vijf dagen doen, en dan maar hopen dat het goed gaat..! Ik heb er wel vertrouwen in, voornamelijk door het verhaal van haar broertje.. Soms moet je denk ik toch aan de 'reguliere'/chemische middeltjes, tegen je zin in.. rot parasieten ook! Ze heeft nu ook meer last van jeuk, waardoor ze sommige plekjes openkrabt... ziet er heel naar uit... en als die wondjes weer proberen te genezen gaat het natuurlijk weer jeuken, dus ze blijft het openkrabben... maarja, ik kan ook niet constant in de gaten houden of zij zit te krabben.. Ik smeer die wondjes/korstjes wel iedere dag in met tea-tree balsem... Merk dat als dit erop zit, ze een tijdje niet meer krabt...

Dus dat zover! Bij deze, ook nog een fotootje van mij en Nietzsche... heb geen normale fotocamera alleen een webcam, dus alleen d'r koppie staat erop... maar dat is dan ook meteen d'r mooiste onderdeel :biggrin2:

Tot de volgende update!
Afbeelding
Door Limpy
#1542523
Jeetje , wat een gedoe voor je arme Nietzche. Zo´n mooi hondje met nog mooiere naam en dan zo bloot zijn....
Sterkte met de demodex, soms ontkom je niet aan chemische badjes met zoiets hardnekkigs.
Ik had hier overigens ook bijkant een oosterse naaktkat zitten door heftige ontgifting, hij heeft inmiddels weer een mooie jas aan, voor jouw meiske komt die tijd hopelijk ook weer snel....
Door Enza
#1548730
èèn van mijn teefjes heeft ook last gehad van Demodex, gelukkig alleen wat plekken op haar koppie. ik heb haar toen Echinacea extra forte met cats en claw gegeven voor meer weerstand en ben begonnen met de Demodexolie, maar dat was totaal geen succes omdat zij het rond haar ogen had en de olie enorm prikte in haar oogjes. Werd echt een drama om de olie aan te brengen dus daar ben ik mee gestopt.
Ik ben daarna bij de Natuurapotheek gekomen in Pijnacker (te vinden bij Google) en zij gaven mij een middel mee dat erg goed heeft geholpen bij mijn teefje namelijk druppels van Gentle Warriors "Grow and Thrive"

Maar mijn teefje had de demodex in zeer geringe mate...... heb gevallen gezien, op internet waar het heel erg bij is en sommige zelfs ingeslapen moesten worden, dus wees voorzichtig met wat je gebruikt, zodat haar weerstand niet teveel achteruit gaat.

Soms is het geven van een heftig middel niet altijd te vermijden.........

Geef je mopsje maar en dikke knuffel, en jezelf ook omdat je zo veel voor haar doet!! ;D

Sterkte!!!!
Door Nicky
#1548773
Wat een leuke foto en wat een leuke naam idd :)

Over dat steriliseren...Ik zie hier altijd mopsjes die dan ontzettende bommetjes worden! Veel te zwaar zegmaar...en nu kan je haar natuurlijk veeel minder gaan voeren maar ik zou kijken of het ook goed gaat met de loopsheid, want steriliseren kan altijd nog!

Succes!
Door schnitzel
#1564109
Hallo allemaal,

Graag wilde ik even mededelen dat het goed gaat met Nietzsche! (en daardoor ook met mij ;) )
Ik ben nu denk ik zo'n 4 weken bezig met ectodex-wassingen, en ik zie resultaat!
Op haar rug is nauwelijks meer kaal te zien. De pukkeltjes/schilfertjes zijn al een hele tijd niet meer op komen dagen en ik zie op de plekken die ze had verdichtingen komen. De huid wordt ook donkerder, ik denk door mini-haartjes die weer beginnen te groeien..

Haar wangetjes zijn wel nog steeds kaal, maar ook hier zie ik her en der nieuwe haartjes op komen doemen.. wat een feest!
(stiekem probeer ik niet te vroeg te juichen, want je weet maar nooit,... ) maar toch! hoera :dribble:

mensen zeggen ook dat ze er beter uit ziet, dus da's ook fijn om te horen...

volhouden en doorzetten dus!

groetjes Daisy & Nietzsche


Afbeelding

ps. wat een schatje hè :)
Laatst gewijzigd door schnitzel op za 27 mar 2010, 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door