Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Robian
#1494282
Ik ben Lizzy wel niet maar ik reageer toch even ;)

Wie zei tegen jou dat je alleen de kennelhoest weg kon laten? Je DA?

De ziektes die dodelijk kunnen zijn mijns inziens Distemper, Parvo, Leverziekte (HCC) en Weil.
Parvo bij een pup is vaak dodelijk, terwijl een volwassen gezonde hond er wat van de diaree raakt.

Als je hond eenmaal gevaccineerd is dan maakt een lichaam anti-lichamen aan voor die desbetreffende ziekte.
Ook als hij in de tussentijd in aanraking komt met de ziekte dan maakt hij het weer aan.
Komt de hond door de jaren heen niet in aanraking met de ziekte dan zakken de anti-lichamen weg en zijn dan niet meer meetbaar.
Dit wil niet zeggen dat je hond niet meer beschermd is want het lichaam maakt ook geheugencellen aan en mocht de hond weer in aanraking komen met de ziekte dan zie je dat er weer anti-lichamen zijn aangemaakt.

Stel je hond heeft voor alle boven genoemde ziektes anti-lichamen. Indien je deze hond ent doet het lichaam niets met de enting want het lichaam heeft al anti-lichamen dus er hoeft niets nieuws te worden aangemaakt.
Zo'n enting is dus weg gegooid geld.
Door lianneke
#1503066
Ik heb ook nog een oproep liggen (dec 2009) voor de coctail. Maar ben me in deze materie gaan verdiepen en ben tot de conclusie gekomen dat er dus heel makkelijk door de DA,s geent wordt.
Mijn DH heeft in dec 2007Nobivac L+DHPPI gehad en daarna (andere DA) in 2008 de Vanguard CPV-Lepto.
Als ik het goed begrijp is die eerste dus 3 jaar "geldig" maar die Vanguard niet dan?
Desalniettemin zou ze dus in dec 2010 pas weer geent hoeven te worden? Behalve voor Weill dan misschien.
En moet ik een DA zoeken die Nobivac gebruikt?

Lianne
Door Deesje
#1503268
de cocktail / parvo, distemper en hepatitis is ook van vanguard 3 jaar geldig.. alleen de lepto niet, die is sowieso maar 1 jaar ´geldig´..

dus de cocktail (DHP van nobivac) is pas weer als je je aan de regels wil houden voor 2010 (al zit er dus nog een parvo in van 2008)

de lepto en parainfluenza is dan officieel jaarlijks noodzakelijk maar daar moet je voor jezelf de keuze maken wat je daarmee wil..
Door lianneke
#1503864
Dankjewel voor je reactie, had ik het toch goed gedacht maar enige bevestiging is altijd prettig! :)
Door Boez
#1506623
Robian schreef: Ik ben Lizzy wel niet maar ik reageer toch even ;)

Wie zei tegen jou dat je alleen de kennelhoest weg kon laten? Je DA?

De ziektes die dodelijk kunnen zijn mijns inziens Distemper, Parvo, Leverziekte (HCC) en Weil.
Parvo bij een pup is vaak dodelijk, terwijl een volwassen gezonde hond er wat van de diaree raakt.

Als je hond eenmaal gevaccineerd is dan maakt een lichaam anti-lichamen aan voor die desbetreffende ziekte.
Ook als hij in de tussentijd in aanraking komt met de ziekte dan maakt hij het weer aan.
Komt de hond door de jaren heen niet in aanraking met de ziekte dan zakken de anti-lichamen weg en zijn dan niet meer meetbaar.
Dit wil niet zeggen dat je hond niet meer beschermd is want het lichaam maakt ook geheugencellen aan en mocht de hond weer in aanraking komen met de ziekte dan zie je dat er weer anti-lichamen zijn aangemaakt.

Stel je hond heeft voor alle boven genoemde ziektes anti-lichamen. Indien je deze hond ent doet het lichaam niets met de enting want het lichaam heeft al anti-lichamen dus er hoeft niets nieuws te worden aangemaakt.
Zo'n enting is dus weg gegooid geld.
Dank voor je uitgebreide antwoord. Ik had het al eerder gelezen maar even in laten zinken. Soortgelijke uitleg ben ik trouwens ook wel vaker op BP tegen gekomen. (Ook wat dat betreft: hulde @ Lizzy & Co :D )

Maar als ik het dus goed begrijp, kan je hond zich in principe zelf verweren tegen nare ziektes als hij de anti lichamen (of geheugencellen) in zijn lijf heeft. Dit lijkt me te kort door de bocht, want als je hond b.v. verzwakt is is het nog maar de vraag of hij een ernstige ziekte te boven komt, nietwaar?
En de enting voegt niets toe als je hond al anti lichamen heeft. Behalve weggegooid geld (zonde) schadelijk voor de gezondheid van de hond (niet acceptabel!).

Maar. Hoe weet je of je hond die antilichamen heeft?!
Is dat het titeren waar hier wel eens over geschreven wordt?
Door Mevroi Kruim
#1507586
Ja, dat is idd het titeren. Daarmee bepaal je de antilichamen. Helaas is er geen test voor geheugencellen, het is ook niet goed bekend hoe die werken maar wel dat ze werken.

In principe kan een hond zich verweren tegen ziektekiemen, hoe goed dat gaat hangt af van hoe virulent de ziektekiem is (tegen de longpest zijn maar zeer weinig mensen bestand) en de gezondheidstoestand van de hond. Er zijn virulente en dus vaak dodelijke ziektes als hepatitis, hondenziekte en weill, en ziektes die voor een pup dodelijk kunnen zijn als parvo. Vegelijk het met tetanus en polio bij mensen, en vroeger pokken. De kans dat je hond daaraan onderdoor gaat dan wel blijvende schade oploopt is behoorlijk groot, het heeft dus zin om daartegen te vaccineren. Ook een gezonde hond met een goed functionerend immuunsysteem heeft grote moeite met dergelijke ziektes.

Maar: als je immuun bent ben je immuun. Je wordt niet immuner van vaker vaccineren. Het tegendeel is zelfs waar, vaccins zijn niet simpelweg onwerkzaam bij een immune hond, ze kunnen actief schade aanrichtgen. Dat heeft oa te maken met allerlei extra stoffen die in de vaccins aanwezig zijn, die bv entreacties kunnen geven of andere nare zaken (tot aan epileptische aanvallen toe). Het is dus niet een geval van baat het niet dan schaadt het niet.

Te vaak vaccineren is dus niet verstandig, te weinig ook niet als er een risico is dat de hond in aanraking komt met de ziektekiem. Titeren ipv standaard een vaccin erin te jassen is dus altijd een goed idee.
Zieke en verzwakte honden mogen overigens helemaal niet gevaccineerd worden,  omdat ze met een slecht immuunsysteem de verzwakte ziektekiemen van het vaccin mogeljk niet baas kunnen en daardoor juist de ziekte krijgen.
Door Boez
#1512446
Dank je :)

Het wordt me allemaal steeds duidelijker.
Ik geloof dat mijn hond zijn 1-jaars-enting ook niet gehad heeft, maar dat lijkt me dan wel verstandig om te doen.

En dan zonder kennelhoest, de coctail die 3 jaar geldig is - behalve weil want die geldt sowieso maar 1 jaar. Daar komt het toch op neer? En dan na drie jaar liefst eerst titeren en dan eventueel vaccineren.

Pff en ik dacht dat ik er was met gewoon een beetje rauwe botjes voeren!  :o
;)
Door Robian
#1529860
Mijn jongste hond heb ik met 1 jaar laten titeren
Al zijn titers waren goed dus hij is niet geent. De enting die hij dus heeft gehad als pup (DHP) was klaarblijkelijk voldoende voor een complete bescherming.
Door Boez
#1529875
Ja, dat kan dus kennelijk ook.
Half maart wordt mijn woef getiterd (zeg je dat zo...?) En ontmoet ik Tannetje :D
Door Robian
#1529887
ben benieuwd wat de titer uitslagen zijn.
Had je zijn 1-jaars enting al laten zetten of titer je eerst en kijk je dan of hij die nodig heeft?
Door Boez
#1529896
Ik ook :)
Nee hij heeft alleen de puppy entingen gehad.
Door Robian
#1529908
zo heb ik het ook gedaan  :)

Omdat ze iets bloed moet tappen (miniscuul beetje) had ik een tube met smeerkaas meegenomen voor kleine smurf.
Die was toen zo druk met aan de tube likken dat hij niet eens in de gaten had dat er een naaldje in zijn pootje ging.
Werkte perfect en meneer vond het bij Tannetje helemaal geweldig  :D
Door Boez
#1529911
Wat een leuke tip :D

Cassie vindt eigenlijk iedereen lief, zeker mensen die zachtaardig tegen hem doen.  :smitten:
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door