Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door mcSnurk
#1418704
als ik met de wormkuur moet beginnen, ik heb Panacur meegekregen, en ik zou 7 tabletten per dag moeten geven...... Op de bijsluiter staat alleen maar zoveel per dag. Moet ik die dan in 1x 's ochtends geven? Poeh, 7 pillen is wel veel  :-\. Of verdeeld over de dag?
En zo in de bek, of verkruimelen over het eten?
Ik zit het me nu af te vragen :-\
Door mcSnurk
#1418717
Mevroi Kruim schreef: Ik zou het ff aan de da vragen die het heeft voorgeschreven.
moet ik nog doen, maar zit er nu over te piekeren :-[ En Gemma kennende pieker ik dan wel vannacht door :-X. Vandaar dat ik hoop dat iemand me kan redden uit de 'loop' ::)

heb het gevonden op google, het moet in 1x :-\
Laatst gewijzigd door mcSnurk op zo 15 nov 2009, 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mevroi Kruim
#1418873
Voor zover ik kan vinden zijn de bijwerkingen bij honden beperkt tot diarree, altijd aangenomen dat alle bijwerkingen ook bekend zijn. Het wordt wel deels opgenomen en door de lever afgebroken maar doseringen tot 100x de aanbevolen hoeveelheid geven verder geen verschijnselen. Wij gebruiken het ook voor de paarden en we merken eigenlijk nooit iets van bijwerkingen. Ja, op de mestwormen in de mesthoop ....
Gebruikersavatar
Door koekje
#1418912
zo, das veel (maar ik denk natuurlijk in kattendoseringen).
ik zou ze niet verkruimelen, maar heel in de bek kiepen en dan laten slikken.
Door Sella
#1419067
Ik doe de panacur altijd heel in het poezelige strotje van mijn hond plaatsen en er iets lekkers achteraan zodat alles goed naar binnen gaat.
Panacur geeft geen problemen hier met de herderdaar en tegen de milbemax en drontal wel.
Door mcSnurk
#1424387
nog wat vragen ter bijspijkering van mijn antieke wormkuurkennis :D.

*Hoe lang werkt het door na de laatste tabletten?
*En dan na een maand of 2 nog eens ontlasting laten testen? Misschien ook maar een paar keer omdat het deze keer ook niet meteen terug te vinden was?

En omdat ik gewoon nieuwsgierig ben en me vaak rare dingen afvraag :biggrin2:. Hoe wordt zo'n besmetting uitgerekend? Ze vinden x-aantal in de ontlasting, en dan wordt er een formule op losgelaten en dan is het een y-zware besmetting? Kun je zoiets ook omrekenen naar de wormen die je in de ontlasting vind. Als ik er iedere dag aan de bovenzijde van de keutel stel 5 zie zitten, dan kun je er van uitgaan dat er ook 5 aan de onderkant en misschien 5 erin zitten :-\. Hartstikke natte vinger werk natuurlijk ::). Maar dan zou ik na 5 dagen, 2 ontlastingen per dag, op 150 wormen komen..... :o
Slaat dat ergens op? ??? :biggrin2:
Door Mevroi Kruim
#1425508
Gaat idd met de natte vinger. Ik bekijk elk jaar de ponymest op wormeneieren (je vindt geen larven of hele wormen in de mest tenzij na een kuur). Pony poept tig kilo op een dag, ik neem een sample van ong 30 g, zijnde 1 keutel van bovenaf de hoop ivm besmetting met bodem-aaltjes, los die op en gebruik daar een deel van voor verdere bewerking. Minder dan 5 eitjes per sample is puik, niks meer aan doen, 50 of meer is reden om er een kuur in te proppen maar op zich zou tot 150 nog acceptabel zijn. Wij streven niet naar wormloosheid maar naar een acceptabel aantal parasieten, zijnde een aantal dat pony goed baas kan en binnen de perken houdt.
De wormen waar ik naar kijk plegen een redelijk regelmatig eilegpatroon te hebben en ze leggen er errug veel. De kans dat je een forse besmetting mist bij deze manier van testen is echt nihil. Vind je geen wormen in de samples, wat voorkomt, dan betekent dat niet dat er geen besmetting is maar wel dat de eventuele besmetting gering is en niet zorgwekkend.

Overigens hebben wij gemerkt dat het ontwormmiddel nog wel een week of 3 in de mest aanwezig is. Wij hebben veel mestwormen in de mesthoop en als je 3 weken na het ontwormen de mest weer bij de rest stort zie je soms nog een plek zonder mestwormen ontstaan daaromheen; doe je het eerder dan gaan de mestwormen eromheen zeker dood en het duurt nog een aantal weken voordat de 'giftige' mest uiteindelijk gekoloniseerd wordt.
Laatst gewijzigd door Mevroi Kruim op zo 22 nov 2009, 16:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pike
#1429519
Mevroi Kruim schreef:
Overigens hebben wij gemerkt dat het ontwormmiddel nog wel een week of 3 in de mest aanwezig is. Wij hebben veel mestwormen in de mesthoop en als je 3 weken na het ontwormen de mest weer bij de rest stort zie je soms nog een plek zonder mestwormen ontstaan daaromheen; doe je het eerder dan gaan de mestwormen eromheen zeker dood en het duurt nog een aantal weken voordat de 'giftige' mest uiteindelijk gekoloniseerd wordt.
Maar kan je dat ook naar de hond extrapoleren? Die heeft nl. een ander en veel korter spijsverteringssysteem :-\
Door 202Spots
#1429629
Toevallig had Starr voor 't eerst tapeworms...(kwas de advantage vergeten en ze had misschien 1 vlooi gehad)
Inplaats van pillen heeft ze 1 injectie gehad met Droncit.
Wanneer ik over 3 weken opnieuw tapeworms zie moet 't herhaald, anders is 1 injectie genoeg.
Is makkelijker dan pillen toch? (Ze heeft geen last gehad van de prik)
http://www.drugs.com/vet/droncit-praziq ... -cats.html
Door Mevroi Kruim
#1430042
pike schreef: Maar kan je dat ook naar de hond extrapoleren? Die heeft nl. een ander en veel korter spijsverteringssysteem :-\
Dat weet ik niet, maar ook al is de darm van een paard 20 m lang, de mest van het voer van vandaag kun je morgen en overmorgen ruimen dus waar het zich dan verstopt ... geen idee. En ik weet ook niet of dat ook voor de Panacur geldt, die geven wij in een combi met ivermectine dus wie dan rond blijft hangen en de mestwormen doormaakt, geen idee. De fabrikant van de ivermecine vermeldde wel die 3 weken-termijn op de website en omdat wij het wilden weten hebben we de mestwormenstand steeds gecontroleerd en zo kunenn vaststellen dat mest van 3 weken na het ontwormen nog behoorlijk dodelijk voor de mestwormen was.
Voor de duidelijkheid, die mestwormen zijn dus geen darmparasieten van het paard maar pieren die in mest, afgevallen blad e.d. leven en dit composteren. En goed ook! Als je dan mest met restanten ontwormer op een berg met honderden mestwormen gooit zie je dat ze rondom die giftige mest verdwijnen en er onder vindt je dode wormen.
Gebruikersavatar
Door pike
#1430091
Mevroi Kruim schreef: Dat weet ik niet, maar ook al is de darm van een paard 20 m lang, de mest van het voer van vandaag kun je morgen en overmorgen ruimen dus waar het zich dan verstopt ... geen idee. En ik weet ook niet of dat ook voor de Panacur geldt, die geven wij in een combi met ivermectine dus wie dan rond blijft hangen en de mestwormen doormaakt, geen idee. De fabrikant van de ivermecine vermeldde wel die 3 weken-termijn op de website en omdat wij het wilden weten hebben we de mestwormenstand steeds gecontroleerd en zo kunenn vaststellen dat mest van 3 weken na het ontwormen nog behoorlijk dodelijk voor de mestwormen was.
Voor de duidelijkheid, die mestwormen zijn dus geen darmparasieten van het paard maar pieren die in mest, afgevallen blad e.d. leven en dit composteren. En goed ook! Als je dan mest met restanten ontwormer op een berg met honderden mestwormen gooit zie je dat ze rondom die giftige mest verdwijnen en er onder vindt je dode wormen.
Ik begrijp hoe je het bedoelt, ik vind dat toch wel interessant. Want inderdaad, waar zit dat spul dan al die tijd. Zouden die stoffen dan via de darmen in de bloedbaan worden opgenomen om daarna beetje bij beetje weer te worden uitgescheiden? De stof blijft dus ook werkzaam. En als er dan wekenlang nog werkzame stoffen in een voortdurend afnemende hoeveelheid in het lichaam zitten, zou dat dan niet ook een reden kunnen zijn voor de opbouw van resistentie door de wormen :-\
Sorry gaat wel een beetje off-topic :-[
Door mcSnurk
#1430183
ik heb gelezen, heb de site bij mijn favo's gezet, zodat ik het nog eens op mijn gemakkie kan bekijken, dat na Panacur bij koeien wordt aangehouden dat je de melk 4 dagen niet mag gebruiken en het vlees, 5 tot 14 dagen, afhankelijk van welke versie panacur gegeven is. Dus zit het langer in het lichaam.....
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door