Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Timmy
#154239
Lizzy schreef: Ja, maar dit is echt een beetje achterhaalde onzin hoor. Wanneer je veel en langdurig knoflook aan de hond voert, dan zou deze een vorm van bloedarmoede kunnen krijgen. Maar je praat dan over hoeveelheden die een normaal mens niet aan zijn hond geeft.
Uhm, achterhaald is wel erg veel gezegd. Ik heb ze zelf gezien, de honden met anemia, door knoflook. Omdat gezegd werd dat knoflook zo goed tegen vlooien helpt.
Knoflook helpt niet tegen vlooien. Er is een onderzoek geweest dat aangetoont heeft dat de hoeveelheid knoflook die je zou moeten geven om vlooien te weren dodelijk is voor een hond.
Knoflook geven aan je hond, okee. Maar met mate en zeker niet elke dag en zeker niet aan jonge puppen en/of zogende moeders.

Enne Lizzie... ik zou toch baby's niet willen vergelijken met puppen... Honden zijn nou eenmaal anders dan mensen (denk maar eens aan de chocolade...) ;D

Gr.
Linda
Door nancy
#154275
Linda, hoe merk je dat een hond anemia heeft? En hoeveel later kunnen er symtomen onstaan? En weet je misschien ook of deze bloedziekte vanzelf weer overgaat als je een tijd stopt met knoflook geven? Wat is anders de behandeling hiervoor ?

Veel vragen, hoop dat je de antwoorden weet, want bij zoeken op internet heb ik alleen een erfelijke bloedziekte bij kinderen gevonden die zo heet en dat was een erg nare ziekte die eigenlijk ongeneeslijk was.

Alvast bedankt voor je reaktie (of van anderen die hier iets zinnigs over kunnen zeggen natuurlijk)
Gebruikersavatar
Door sylvia
#154277
nancy schreef: Linda, hoe merk je dat een hond anemia heeft? En hoeveel later kunnen er symtomen onstaan? En weet je misschien ook of deze bloedziekte vanzelf weer overgaat als je een tijd stopt met knoflook geven? Wat is anders de behandeling hiervoor ?

Veel vragen, hoop dat je de antwoorden weet, want bij zoeken op internet heb ik alleen een erfelijke bloedziekte bij kinderen gevonden die zo heet en dat was een erg nare ziekte die eigenlijk ongeneeslijk was.

Alvast bedankt voor je reaktie (of van anderen die hier iets zinnigs over kunnen zeggen natuurlijk)
Anemia is bloedarmoede
Door Timmy
#154343
nancy schreef: Linda, hoe merk je dat een hond anemia heeft? En hoeveel later kunnen er symtomen onstaan? En weet je misschien ook of deze bloedziekte vanzelf weer overgaat als je een tijd stopt met knoflook geven? Wat is anders de behandeling hiervoor ?
De aktieve stof allicine in knoflook is de veroorzaker (dit wil dus zeggen dat de knoflookpoeder en de tabletten volgens zeggen wel veilig zijn) van Heinz Body anemie. Je kunt dat opmerken aan bleke slijmvliezen (o.a. tandvlees), slapte, niet willen eten en soms koorts. In later stadium wordt de urine bruinig gekleurd en krijgen ze hartritmestoornissen.
Wanneer de symptomen ontstaan hangt helemaal af van de hoeveelheid die de hond gekregen heeft.
Al naar gelang de toestand van de hond moet de anemie worden bestreden, bijvoorbeeld door een transfusie, maar dat heb ik hier in Nederland eigenlijk nog niet meegemaakt (ik werkte toen in de VS bij een vriendin van mij). Als de toestand van de hond nog niet zo erg is, is stoppen met knoflook voldoende om weer te herstellen.
Maar met dat soort dingen zeg ik altijd maar: voorkomen is beter dan genezen... m.a.w. gewoon niet teveel knoflook geven
;D

Gr.
Linda
Door Lizzy
#154443
Toch vreemd dat Ian Billinghurst aanraadt om 1 tot 2 teentjes knoflook te mengen door een 2 kg mix voor de lacterende hond!

Ik zal vandaag of morgen (als ik het niet vergeet) de bron laten weten van de persoon die knoflook en bloedarmoede naar het land der fabelen doet gaan. Dit zou alleen gelden voor hele grote (belachelijk grote) hoeveelheden knoflook. En daarnaast zou een hond ui slechter verdragen en een kat knoflook. En ik heb het over KLEINE hoeveelheden knoflook hoor.

Ik geef mijn honden al jaren knoflook en zij doen het er uitstekend op. En overal waar TE voor staat is niet goed. En toeval of niet (want dat onderzoek wil ik dan wel eens zien): mijn honden hebben nooit vlooien.

Neemt niet weg dat knoflook niet de oplossing is wanneer een moederhond veel vlooien heeft.
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 26 aug 2004, 19:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#154459
Ik wil er trouwens graag aan toevoegen dat ik de knoflook niet geef vanwege wel of niet bewezen middel tegen vlooien, maar vanwege de grote andere voordelen die knoflook heeft voor de gezondheid. Het heeft een antivirale, antibacterieele, antischimmelwerkende werking en het voorkomt mogelijk kanker. En verder heeft JdBL veel geschreven over de positieve werking van knoflook (bijv. op darmen, maag, tegen wormen, etc).
Door SemBo
#154508
Ik heb vroeger toen ik klein was, veel last van bloedarmoede gehad. Ik was inderdaad heel veel moe en lusteloos. Een dagelijkse dosis ijzertabletten bood toen uitkomst. Weet niet of een ijzerhoudende stof (bv spinazie maar dat mag je ook niet teveel geven), de anemie kan verhelpen als je hond eraan lijdt.

Ik heb Sem niet "behandeld". Ik neem het zekere voor het onzekere en zal haar wel in bad doen als ik een vlo zie. Dat is tot nu toe gelukkig niet het geval ;D
Door Timmy
#154840
Lizzy schreef:mijn honden hebben nooit vlooien.
Die van mij ook niet.... en die krijgt geen knoflook ;)

Ik denk dat het met de hond te maken heeft. Als ik nu toevallig Tim ook knoflook zou geven, zou men kunnen denken dat hij daardoor geen vlooien heeft. Niets is minder waar. De ene hond heeft gewoon meer of gauwer last van ongedierte dan de ander.

Gr.
Linda
Door Timmy
#154842
SemBo schreef: Ik heb vroeger toen ik klein was, veel last van bloedarmoede gehad. Ik was inderdaad heel veel moe en lusteloos. Een dagelijkse dosis ijzertabletten bood toen uitkomst. Weet niet of een ijzerhoudende stof (bv spinazie maar dat mag je ook niet teveel geven), de anemie kan verhelpen als je hond eraan lijdt.
Ligt aan de soort anemie. IJzerpreparaten toedienen heeft alleen zin als er dus ijzergebrek is ontstaan (bijvoorbeeld door chronisch bloedverlies).

Gr.
Linda
Gebruikersavatar
Door sylvia
#154929
Timmy schreef:

Die van mij ook niet.... en die krijgt geen knoflook ;)

Ik denk dat het met de hond te maken heeft. Als ik nu toevallig Tim ook knoflook zou geven, zou men kunnen denken dat hij daardoor geen vlooien heeft. Niets is minder waar. De ene hond heeft gewoon meer of gauwer last van ongedierte dan de ander.

Gr.
Linda
Vroeger gaf ik mijn dieren ook knoflook omdat ik een shih tzuh had met een vlooien allergie en katten in huis en dan zijn vlooien geloof ik onvermijdelijk. Het hielp niets, dus ben ik er mee gestopt en heb het verder altijd alleen bij chemische bestrijding gehouden.
Later had ik geen katten meer, gaf geen knoflook en gebruikte geen chemische middelen 10 jaar lang geen ene vlo gezien, nu heb ik katten en ja hoor ook de vlooien zijn er weer.
Door jolly64
#155067
Als je je erg zorgen maakt kan je mischien voor nood even een citronelle bandje gebruiken voor de pups of moeder ;)
Is een vrij onschuldig middel
Gr Jolanda
Gebruikersavatar
Door Angelique
#155204
jolly64 schreef: Als je je erg zorgen maakt kan je mischien voor nood even een citronelle bandje gebruiken voor de pups of moeder ;)
Is een vrij onschuldig middel
Gr Jolanda
Ik zie die pupjes al helemaal lekker mekaars bandje af zitten sabbelen :-\

Lijkt me dus geen strak plan ;D
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door