Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

#1273719
[quote="spreeuwtje"]
jawel.. als hij nog op en top kennelhoest heeft ga je natuurlijk niet mee..
zou ook niet mogen..
maar de hond heeft het nu 2 weken geleden opgepikt.. en het is nog geen 11 juni..
dus ik neem aan dat het tegen die tijd wel kan..

[/quote]
ja, dat neem ik ook aan! ;D
Door Bennie
#1273721
Ik lees veel tegens wat betreft die inenting. Had wel al begrepen dat de neusenting beter werkt dan een prik. Maar ik mis de onderbouwing waarom enten zinloos is.
Is daar elders nog een topic van met onderbouwing?

Waarvoor dank,
Bennie.
#1273728
dan moet je even de zoekfunctie gebruiken..
maar een kennelhoest enting is in zovere onzin omdat ze nog steeds kennelhoest kunnen krijgen....
en daarbij zijn er veel honden die door jaarlijks geent te zijn tegen kennelhoest nu een chronische bronchitus hebben!
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1273744
ik heb net zelf even gegoogled en geleerd dat er 2 soorten kennelhoest zijn..
de 1 is mild en brengt alleen wat gekuch met zich mee.. maar je hebt dan geen zieke hond.. ze blijven levendig en tierig..
bij de ander heb je een hond die echt slijm ophoest en ook groene afscheiding uit de neus heeft e.d.
bij die laatste moet je er kennelijk wel snel bijzijn.. want dat kan uiteindelijk in het ergste geval longemfyseem
tot gevolg hebben..
maar ook bij die eerste variant hou je rekening met beweging e.d.
en zorg je dat je niet in de buurt bij andere honden komt..
wat ik las was dat de incubatietijd tussen de 3 en de 10 dagen is..
die heftigere variant kan soms wel maanden duren..

de hondjes van mijn vriendin zijn niet echt ziek.. met de eerste is het feitelijk alweer goed..
de 2de heeft t sinds kort dus zal nog wel een paar daagjes last hebben..
ze krijgen beide a.b.
Door Bennie
#1273753
Ah dank je. Ga me er binnenkort eens helemaal in verdiepen. Aangezien ik veel contact heb met andere honden, is me door m'n speurinstructeur geadviseerd Kayla te laten enten voor kennelhoest, we hebben onlangs ook een zoekactie gemist ivm de giardia van m'n pupsel. Maar als het eigenlijk niet werkt, heeft het dus niet bepaald een preventief karakter.
Door MoYo
#1273783
Veel plezier met het wandelen!! Ik heb jaren geleden diverse wandelingen met hun gedaan, dikke pret altijd voor ons en de honden, we zijn op een gegeven moment zelfs een dag gefilmd door RTL5 bij de Sallandse tocht.
Ik heb mijn honden niet laten enten tegen kennelhoest en zou het nu ook niet doen. Heb zo ie zo een DA waarbij ik gelukkig goed mee kan overleggen....met de honden en ook met de kattenentingen..
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1274055
dank je!!
gaat wel lukken hoor!
ik hoop op redelijk weer.. :)
heb ook wel eens in oktober met het ijs op de ontbijtbordjes ontbeten..
da vonk toch wel wat minder..  ;D

kiek gaat ook niet geent worden..
en ik hoop dat max.. haar maatje de 11de ook weer helemaal beter is.. :)
Gebruikersavatar
Door choopy
#1278213
Het verschil wat ik ken met wel/ niet enten is het besmettingsgevaar.

Een hond die niet ge-ent is en wel kennelhoest krijgt, is tot 6 weken na het aflopen van de symptomen nog besmettelijk voor andere honden.
Een hond die wel ge-ent is, kan zeker nog kennelhoest krijgen. Maar wanneer de symptomen zijn afgelopen, is de hond niet meer besmettelijk voor andere honden.

Dit is in ieder geval wat ik geleerd heb bij de opleiding voor DA assistente Paraveterinair.
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1278290
ok.. daar ben ik niet mee bekend..
maar..
dan rijst bij mij de vraag.. hoe lang na de enting is een hond beschermd tegen kennelhoest..
in principe zit dat toch bij de jaarlijkse entingen kreeg ik laatst te horen..
tenminste.. dat staat in het entingsboekje van die bewuste vriendin..
daar staat kennelhoest aangekruisd na het enten van een gewone coctail..

kiki is vorig jaar april geent..
dit jaar wordt ze niet geent.. voor niks.. want ik vind ieder jaar enten onzin..
Gebruikersavatar
Door choopy
#1278858
De KC van Novibac (neusenting) is 1 jaar geldig.
De Pneumodog (enting) staat als 3 maanden geregistreerd, maar moet wel de 1e keer geboosterd worden. Dus de eerste keer na 2 weken herhalen. En dan dus 4x per jaar


Kennelhoest heb je in 2 varianten.
De Para influenza. Deze zit in de kleine als grote cocktail. Dit is een soort hondengriep.
De Bordetella, dit is de wat "zwaardere " kennelhoest en zal apart ge-ent moeten worden. (De Novibac KC of Pneumodog.)

Hopelijk zo je vraag iets verder beantwoord.
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1278961
ok.. wat in t boekje stond was bordetella..
welk merk er gebruikt is weet ik niet..
maar het is dus wel in de vorm van een cocktail geent..
naja..
ik doe er verder niks mee.. maar tis wel interessant om te weten..
dank voor je informatie..  :-*
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door