Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

#1195051
Risico van rauwvleesvoeren (al dan niet bevroren geweest- cq BARF-en) aan honden
Artikel over de Echinococcus Granulosis (niet te verwarren met de vossenlintworm Echinococcus locularis)

bron: agrarisch dagblad
Door de import van rundvee is in Nederland een worm geconstateerd die onder normale omstandigheden niet in Nederland voorkomt.

Het gaat om de Echinococcus Granulosis, een lintworm die bij runderen en honden voorkomt.
"We hebben de worm, bij meerdere runderen die ter sectie zijn aangeboden aangetroffen. Daarnaast is de worm bij tien partijen in het slachthuis aangetroffen. De worm is aangetroffen bij runderen afkomstig uit Roemenië, " aldus rundveedierenarts Linda van Wuijckhuise van de Gezondheidsdienst voor Dieren.
Het gaat om een blaasworm die bij runderen vooral in de lever en longen voorkomt. Besmette runderen kunnen elkaar niet besmetten en deze blaasworm is niet gevaarlijk voor de mens. "De verspreiding van de worm kan alleen via de hond. Wanneer een hond slachtafval van een besmet rund eet, kan hij de worm verspreiden door het veevoer te bevuilen met ontlasting", legt Van Wuijckhuise uit. De eitjes die een besmette hond uitscheidt zijn wel degelijk gevaarlijk voor de mens als deze hiermee besmet wordt.

Een besmetting kan voor een rund dodelijk zijn. "Behandelen is niet mogelijk. De belangrijkste maatregel is het ontwormen van de honden in Roemenië", aldus de GD.

Nederland heeft in 2007 tussen de 500 en 1000 runderen uit Roemenië geïmporteerd per maand. "We kunnen niets zeggen over de besmettingsgraad van het vee, maar vast staat dat het meer is dan een incident", aldus Van Wuijckhuise.

Artikel Tijdschrift voor Diergeneeskunde 3, 2009

Dit vond ik op het hondenforum,
Ik ontworm in principe niet, is het nu slim om dit wel te doen,
Of is het een hoop drukte om niks.
Gebruikersavatar
Door kira
#1195108
Antwoord heb ik niet, weet wel dat op vakantie in Oostenrijk in het huis waar wij zaten een brief lag met het verzoek alle poep op te ruimen omdat de boeren bang waren via hondenpoep bij hun runderen besmetting te krijgen van deze worm. Dus moest je ook op de bergweides zeg maar ruimen, anders gingen de paden dicht.

Hm, zet wel weer aan het denken, toch maar af en toe ontwormen? Maar denk dan, handiger ontlastingsonderzoek en bij besmetting ontwormen.
#1195122
Hm,, ja wat moet je nu, geef je enkel barf, heb je hier dus ook kans op, een rund is een rund natuurlijk.
Het eerste wat ik zei vanochtend tegen mijn man was,, ik ga denk ik maar een doosje Kivo vis halen,
Maar ja, dat is ook niet alles natuurlijk...
hou denk ik maar gewoon goed de ontlasting in de gaten, en laat ze zeker niks raars vreten , van de straat of bos.
Door Odin
#1195146
Onlangs heb ik navraag gedaan bij de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) over het rauw voeren van vlees in Nederland. Het antwoord was dat als vlees minstens 48 uur in de diepvries is geweest eventuele wormen dit niet zullen overleven. Het risico zit dus meer in het voeren van vlees recht uit de koeling. Hoewel vlees gekeurd wordt op parasieten is besmetting niet altijd uit te sluiten. Ook zij begonnen over Roemeens vlees dat hier op de markt was verschenen, het zat vol met de kleine hondenlintworm, vrijwel alle honden in Roemenië zijn daarmee besmet en er werd aangeraden daar nooit contact te hebben met honden. Deze lintworm is een gevaar voor de volksgezondheid, zowel voor mens als dier, de VWA heeft ingegrepen en dit vlees zou hier nu niet meer op de markt moeten zijn. Geen vlees van Roemeense herkomst geven dus en in Roemenië geen rauw vlees geven. (Geldt overigens ook voor allerlei andere landen waar deze lintworm nog welig tiert).
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door