Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Angelique
#1154584
Muisje schreef: maar wel in een minder erge variant toch? Nouwjah doe het zelf wel. Vind het wel belangrijk. :)
Dat valt in de praktijk ook met regelmaat wel tegen.
Maar als jij die enting wel belangrijk vind dan geef je die toch gewoon.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1154675
Intervet heeft de variant die onderhuids moet worden gegeven eruit gegooid, omdat blijkt dat die enting maximaal 3 maanden bescherming biedt. Ik neem aan tegen bordetella, ben dit vergeten te vragen :-[
De neusenting geeft volgens hun eigen onderzoek 1 jaar bescherming.
Maar goed, er zijn er genoeg die het evengoed krijgen, ondanks (of dankzij?) de enting.
Indy is nooit gevaccineerd tegen kennelhoest, er was toen een uitbraak in de kennel waar hij zat. Hij was er met 2 dagen vanaf zonder medicijnen, terwijl er gevaccineerde honden waren die antibiotica nodig hadden. Ik zie bijna dagelijks honden met kennelhoest, ik kan dus aannemen dat ik genoeg mee naar huis neem, maar mijn honden zijn nooit ziek :kloptafopongelakthout:
Door vagebond
#1154726
Wat een flauwekul, ik ken mensen die de prik hebben gehaald en nog steeds de griep krijgen. Paarden worden ook elk jaar geent voor influenza, gnmpf, nou er komt hier geenene griepenting. Niet bij de honden, niet bij ons en niet bij de paarden!
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1154753
vagebond schreef: Wat een flauwekul, ik ken mensen die de prik hebben gehaald en nog steeds de griep krijgen. Paarden worden ook elk jaar geent voor influenza, gnmpf, nou er komt hier geenene griepenting. Niet bij de honden, niet bij ons en niet bij de paarden!
Sterker nog, ik ken een heleboel mensen die nooit griep kregen en voor het eerst zo'n prik halen en wel griep krijgen.
Ik vind mijn ouders wel stoer, die weigeren pertinent de griepprik. Ik hoor m'n moeder nog bellen naar de huisarts: u mag ons uit het bestand halen hoor, want wij hebben nooit griep dus we hebben ook geen griepprik nodig. ;D Was natuurlijk heel onverstandig volgens onze huisarts...blablabla...
Door Malamoods
#1155108
Als 't aan mij ligt sla ik ook lekker die enting over.... Maar probleem is dat een aantal mogelijkheden daarbij ook vervallen... Hondenschool, evenementen, pension/dagopvang, etc.


Rachel.
Door Decibels
#1157366
kennelhoest is voor een gezonde volwassen hond geen probleem...maar kennelhoest kán complicaties aan de lagere luchtwegen geven als een dier even in een wat mindere conditie is ofzo. Voor pups is het een ander verhaal...die kunnen er goed ziek van zijn. Ik heb ooit kennelhoest gehad bij een nest pups van nog geen 3 weken oud. Dat was echt een drama....De helft van het nest kreeg als gevolg van de kennelhoest een longontsteking en moeder, die donders goed in de gaten heeft dat haar pups iets mankeren wilde ze niet meer verzorgen.... :(
Door RoLa
#1157525
Decibels schreef: Ik heb ooit kennelhoest gehad bij een nest pups van nog geen 3 weken oud. Dat was echt een drama....De helft van het nest kreeg als gevolg van de kennelhoest een longontsteking en moeder, die donders goed in de gaten heeft dat haar pups iets mankeren wilde ze niet meer verzorgen.... :(
Jeetje das wel heel heftig...
Door Drijver
#1159729
Decibels schreef: kennelhoest is voor een gezonde volwassen hond geen probleem...maar kennelhoest kán complicaties aan de lagere luchtwegen geven als een dier even in een wat mindere conditie is ofzo. Voor pups is het een ander verhaal...die kunnen er goed ziek van zijn. Ik heb ooit kennelhoest gehad bij een nest pups van nog geen 3 weken oud. Dat was echt een drama....De helft van het nest kreeg als gevolg van de kennelhoest een longontsteking en moeder, die donders goed in de gaten heeft dat haar pups iets mankeren wilde ze niet meer verzorgen.... :(
Hier had ik jaren geleden ook een nest met kennelhoest. Hier en daar een paar kuchjes en gekke geluiden, maar ze waren er gelukkig bijna geen van alleen goed ziek van. Ze hebben er medicijnen tegen gekregen en toen was het snel over. Ook niet alle pups in het nest hadden er last van trouwens.
Dus ik had echt met je te doen toen ik dit las. Zijn geen leuke dingen.

nikèdog2000 schreef: het krijgen van kennel hoest is niet zo erg
ze hebben 1 week last van
en als je ent kunnen ze het toch nog krijgen
als ik jou was zou ik niet enten
Als je tegen kennelhoest ent kunnen ze het idd nog steeds krijgen, maar vaak in een veel minder ergere variant. Als niet geënte honden kennelhoest krijgen zijn ze er in de regel veel zieker van.

Eigenlijk is het verstandig voor mij om mijn honden te laten enten omdat ik ze mee neem naar mijn werk (plek met heel veel honden). Mijn oudste wordt bijna elk jaar standaart met het virus om de oren geslagen maar meestal is het niet zo erg. De laatste keer heb ik het kunnen oplossen met echinacea en arnica.
Ik denk er nu toch over om alleen de 3 oudsten (12, 12, 13 jaar) en mijn pup (4 maanden) te laten enten en de overige 2 niet. Die zijn 5 en 8 jaar en zouden gezond en sterk moeten zijn ;)
Door conleeuw
#1159797
Drijver schreef: Hier had ik jaren geleden ook een nest met kennelhoest. Hier en daar een paar kuchjes en gekke geluiden, maar ze waren er gelukkig bijna geen van alleen goed ziek van. Ze hebben er medicijnen tegen gekregen en toen was het snel over. Ook niet alle pups in het nest hadden er last van trouwens.
Dus ik had echt met je te doen toen ik dit las. Zijn geen leuke dingen.


Als je tegen kennelhoest ent kunnen ze het idd nog steeds krijgen, maar vaak in een veel minder ergere variant. Als niet geënte honden kennelhoest krijgen zijn ze er in de regel veel zieker van.

Eigenlijk is het verstandig voor mij om mijn honden te laten enten omdat ik ze mee neem naar mijn werk (plek met heel veel honden). Mijn oudste wordt bijna elk jaar standaart met het virus om de oren geslagen maar meestal is het niet zo erg. De laatste keer heb ik het kunnen oplossen met echinacea en arnica.
Ik denk er nu toch over om alleen de 3 oudsten (12, 12, 13 jaar) en mijn pup (4 maanden) te laten enten en de overige 2 niet. Die zijn 5 en 8 jaar en zouden gezond en sterk moeten zijn ;)
nou hoor ik het wel vaker, en ik heb in de loop der jaren wel wat kennelhoest voorbij zien komen, vaker dan niet bij gevaccineerde honden :P die hier komen logeren, dan krijgt een van mijn honden heb soms ook, soms niet, en wat is nou typisch volgens mij, de gevaccineerde hond doet er 7 dagen over om de kennelhoest baas te raken en de niet gevaccineerde hond doet er een week over ::)

Nee hoor, een normale volwassen hond die over het algemeen gezond is zie ik geen toegevoegde waarde om te vaccineren tegen kennelhoest of niet. Maar het zal wel net als met verkoudheid en of griep bij mensen zijn, tig keer is het maar een beetje snotteren en dan ineens nadat je 100 keer verkoudheid of griep in je omgeving heb meegemaakt is er ineens iemand die dood en dood ziek is van of de griep of verkoudheid, zo is het maar net, om nou de hele gemeenschap te vaccineren tegen een aandoening omdat een op 10 000 het flink te pakken kan hebben lijk me nou weer een beetje overdreven :-\
Gebruikersavatar
Door pike
#1159854
Drijver schreef: Als je tegen kennelhoest ent kunnen ze het idd nog steeds krijgen, maar vaak in een veel minder ergere variant. Als niet geënte honden kennelhoest krijgen zijn ze er in de regel veel zieker van.
Pike is zijn eerste vier jaren telkens geënt tegen kennelhoest. Hij kreeg evengoed elk jaar de hoest, en een keer zelfs behoorlijk heftig. Maar ook toen was het met een week wel bekeken. Verleden jaar heb hem niet meer laten enten en: Hij heeft geen kennelhoest gehad. Het kan natuurlijk toeval zijn maar opvallend is het wel! Ik laat niet meer enten, want ik vind het zinloos. De honden krijgen het toch wel en dat verhaal dat ze het dan minder erg krijgen daar trap ik dus ook niet meer in.
Door Lizzy
#1160023
Ik heb Brutus jarenlang gevaccineerd. Omdat hij met een uitlaatdienst mee ging. In verdomd dat het niet waar is: ieder jaar kennelhoest en de hele groep aan de kennelhoest, altijd direct nadat ik mijn honden had laten vaccineren. Dus heeft de eigenaar van de uitlaatdienst aan alle eigenaren gevraagd "laat u uw hond inenten tegen kennelhoest?". Nope, geen van alle. Dus na het inenten van mijn hond werd het hele zooitje ziek, inclusief Brutus zelf. Met dit verhaal ben ik naar mijn DA gegaan en gut "ja, dat had hij wel vaker gehoord".

Ik ben gestopt met inenten en je raadt het al: nooit meer kennelhoest gehad.
Door 1eboa
#1160072
Ik heb vanmorgen in oude entboekjes gekeken vanaf begin 1990 en ook nog in wat oudere. Het is duidelijk te zien hoe ook bij mij het er geslopen is om ieder jaar het "advies" van de dierenarts op te volgen. Toen kregen mijn eerste honden met 6 weken alleen D, met 13 weken de cocktail, na 3 weken nog een herhaling weil, daarna ieder jaar alleen nog parvo en weil. Mijn allereerste hond (1966) is maar 1x gevaccineerd, nooit ziek geweest en is 16 jaar geworden, geluk?  Er was toen ook nog geen duidelijk systeem bij de DA's, iedere hond is weer anders gedaan. Mijn oudste honden zijn 16, 17, 18 geworden, die hebben tot het laatste jaar de volle mep gehad.
Automatisme, onwetendheid, geloof in de DA enze, nu weet ik beter
Door evenstar
#1160086
Ik vaccineer ook niet meer tegen kennelhoest en de 2 jongste meiden nu 7 mnd hebben dus nooit een vaccinatie gehad.
Ze zijn mee geweest naar show in Genk waarna een uitbraak van kennelhoest was en op de clubmatch van de EBCN in oktober die ook berucht is omdat ongeveer 10 daarna er altijd een kennelhoest epidemie is. Naar Genk hebben ze nergens last van gehad in oktober ze waren toen 5 mnd hebben ze wel gekucht maar met hoestdrank en echinacea waren ze er binnen een week van af.
De rest van de honden heeft dit jaar niet mee gedaan en dat was andere jaren nog wel eens anders In nov 2007 hebben alle honden het zwaar gehad een zelfs met een longontstekening er bij terwijl er een nest in huis lag. De pups hadden nergens last van.
Door dogsunlimited
#1160097
Hier al ruim vier jaar geen kennelhoestvaccinaties meer en in die vier jaar echt geen kennelhoest gehad, zelfs geen symptomen. Terwijl de jongens elke dag in losloopgebieden komen waar veel honden samenkomen, op clubs etc. De vele kennelhoestgevallen die ik in bepaalde periodes hoor zijn van eigenaren die de honden elk jaar vaccineren en waarvan de honden zich toch minstens een week behoorlijk ellendig voelen.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door