Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Anna Penta
#106919
nou na zo'n honderdtachtig keer de tekst te hebben gewijzigd, dacht ik hieraan

Het is belangrijk dat teken zo snel mogelijk worden verwijderd. Hoe langer ze namelijk op de hond blijven zitten, hoe groter de kans is dat ze de Borrelia-bacterie, die de ziekte van Lyme kan veroorzaken, overbrengen. Teken doen er een tijdje over om zich vast te hechten voordat ze bloed gaan zuigen, waarna de kans op besmetting geleidelijk toeneemt. Onderzoek heeft uitgewezen dat de besmettingskans pas na 24-48 uur begint, hoewel er honden zijn die de ziekte van Lyme opliepen nadat de teek binnen 24 uur was verwijderd.

Dan kan ik toch nooit mis zitten? Ik geloof Wendy wel, en als ik dan denk aan de beweringen van de tekentangenman geloof ik toch niet dat ik hiermee een grote blunder kan slaan...
Door qyan
#106924
Angelique schreef:

Verschil is denk ik dat bij Frontline de teek eerst moet bijten en dan na de beet droogt die in. Met een Scaliborband schijnen de teken wat vlotter te gana hemelen. Afgezien daarvan hielp de Frontline hier in zoverre tegen teken dat ik zonder Frontline 50 teken per hond per dag eraf kon vissen en met Frontline nog maar 20 :(
spuit qyan nu iedere dag in met teetrea, geen teek meer gezien.
2 manaden terug behandeld met frontline, gewoon teken + een mega kale plek op de plek waar ik de frontline had gedaan.
met frontline kon ik er toch aardig wat verwijderen.
(loop nu ook maar standaard met een tekentang op zak, als ik zo'n mormel zie kan ik hem tenminste meteen grijpen >:()
Door Doeska
#107141
Met Doeska heb ik ook de ziekte van Lyme meegemaakt,en bij de laatste keer bloedonderzoek nog steeds aanwezig.Vandaag [ dinsdag ] weer naar de DA voor bloedonderzoek.En we hebben geen teek als schuldige aan kunnen wijzen.Maar echt weleens een teek verwijderd.Veel gelezen en opgezocht over ziekte van Lyme en teken en ook contacten met Wendy / Gyan.
Maar heel veel later als de tekenbeet kan de Lyme-ziekte zich gaan openbaren en dan bestaat de kans dat je die teek al lang vergeten bent.En bij die verschillende verschijnselen zegt een DA en hondeneigenaar niet : DAT is de ziekte van Lyme . Maar nu na de nodige DA -bezoeken , onderzoeken en ook nodige Euro`s , lijkt het erop dat Doeska de strijd gaat winnen.
Ik vind dat er een hoop onzin verteld word over teken, en veel hondenbezitters nemen het heel makkelijk op.
Een goed middel , en op tijd erbij kan een hoop ellende voorkomen maar is nog geen garantie.
Door Timmy
#107226
Anna Penta schreef: Dus Doeska, de bewering dat de ziekte zich 3 tot 4 dagen na besmetting openbaart gaat ook niet op?
Volgens mij is dat niet helemaal duidelijk, aangezien het verloop van de ziekte onder honden nog onduidelijk is. Tot voor kort geloofde men amper dat honden Lyme konden krijgen.
In ieder geval: bij lab-honden is een incubatietijd vastgesteld van 2-5 maanden.
Ik heb ergens een Dier & Arts liggen met info over Lyme. Of een ander blad, dat weet ik niet meer. Ik zal 'm vanmiddag eens opzoeken en nalezen wat ze daarin over Borreliose schrijven.

Gr.
Linda
Door Anna Penta
#107231
Uit diverse stukken over lyme bij honden heb ik de info gehaald dat de ziekte zich na enkele dagen na besmetting openbaart. Ik moet toegeven dat het hier waarschijnlijk geen 'officiele' bronnen betreft.

Ik hoor graag jouw evt. nieuwe bevindingen linda.
Door Timmy
#107244
Na even zoeken heb ik het blad gevonden. Het was inderdaad een Dier & Arts. Nou heb ik niets kunnen vinden over de incubatie tijd. Wel wordt onder andere in Saunders Manual of Small Animal Practice vermeldt dat de klinische symptomen pas na 2-5 maanden na tekenbeet optreden.

Wat wel in het artikel van D&A stond was de "reden" waarom de teek 24-48 uur moet vasten voordat infectie kan worden overgebracht. misschien vind je dat ook interessant:
"De teek herbergt de Borrelia bacterien in zijn darm. Als reactie op de beginnende bloedmaaltijd trekken de bacterien naar de speekselklier van de teek en worden met het speeksel aan de gastheer overgedragen. Dit proces duurt twee dagen."

En misschien ook interessant, uit het Diergeneeskundig Memorandum: Heel veel honden schijnen antilichamen teken Lyme te hebben, maar geen klinische symptomen. In Duitsland bijvoorbeeld bleek 25% van de honden seropositief zonder duidelijk te correleren ziekteverschijnselen.
Waarmee dus een vraagteken geplaatst wordt bij die uiteindelijke "vroege" diagnoses van Lyme in voorgaande stukjes. Want een hond kan de ziekte al veel eerder hebben opgelopen dan op het moment dat er een teek gesignaleerd wordt.

Gr.
Linda
Laatst gewijzigd door Timmy op di 08 jun 2004, 14:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Doeska
#107342
Het speekselcontact van de teek kan iets overbrengen,en is dan in het lichaam van de hond aanwezig.Afhankelijk van diverse factoren gaat het "rusten" of actief worden.Actief bij : gewrichten,zenuwen en hart.Gebeurt dit bij gewrichten in de groeifase van de pup,dan word er eerder een link gelegd naar groeipijn en / of voedsel samenstelling, en sukkel je nog een hele tijd door voordat er een keer iemand denkt aan Lyme [ want we hebben ook weleens teek/teken verwijderd toch??]Komt je hond na lang liggen een keer moeilijk overeind dan zeggen we met zijn allen > Lyme??
Nog maar een paar weken geleden,tijdens het uitlaten: Dat is al een oude hond;als wij zo oud zijn lopen wij misschien ook wel zo ??!! Maar Doeska word zondag 1 jaar.Vandaag weer bloed geprikt en volgende week bellen voor de tussenstand.AB kuur weer verlengd met 2 weken.En dan zijn we al bezig vanaf 3e week maart.

Groetjes, Frans
Door qyan
#107709
Doeska schreef: Met Doeska heb ik ook de ziekte van Lyme meegemaakt,en bij de laatste keer bloedonderzoek nog steeds aanwezig.Vandaag [ dinsdag ] weer naar de DA voor bloedonderzoek.En we hebben geen teek als schuldige aan kunnen wijzen.Maar echt weleens een teek verwijderd.Veel gelezen en opgezocht over ziekte van Lyme en teken en ook contacten met Wendy / Gyan.
Maar heel veel later als de tekenbeet kan de Lyme-ziekte zich gaan openbaren en dan bestaat de kans dat je die teek al lang vergeten bent.En bij die verschillende verschijnselen zegt een DA en hondeneigenaar niet : DAT is de ziekte van Lyme . Maar nu na de nodige DA -bezoeken , onderzoeken en ook nodige Euro`s , lijkt het erop dat Doeska de strijd gaat winnen.
Ik vind dat er een hoop onzin verteld word over teken, en veel hondenbezitters nemen het heel makkelijk op.
Een goed middel , en op tijd erbij kan een hoop ellende voorkomen maar is nog geen garantie.
de antilichamen, zullen het hele leven in doeska haar bloed aanwezig blijven hoor!
qyan heeft daarom ook maar 1 vervolgonderzoek gehad, om te kijken of het niet meer was geworden.
maar die antilichamen zullen dus aanwezig blijven.
ik begrijp eerlijk gezegd dan ook niet dat ze bloed blijven prikken bij doeska voor antilichamen ???
Door qyan
#107713
Timmy schreef:
Waarmee dus een vraagteken geplaatst wordt bij die uiteindelijke "vroege" diagnoses van Lyme in voorgaande stukjes. Want een hond kan de ziekte al veel eerder hebben opgelopen dan op het moment dat er een teek gesignaleerd wordt.

Gr.
Linda

bedoel je hier o.a mijn verhaal mee, want qyan was al 5,5 maand ziek voordat er eindelijk op lyme werd geprikt?
dus eerder een te late diognose en te veel dierenartsen die weigerde het onderzoek te doen.
Door Doeska
#107945
Wendy,met bloedonderzoek op Lyme is de maximale meetwaarde 1000,en acceptabel is ca.35 eenheden.Onze DA wil zekerheid over het teruglopen van de eenheden.Gisteren heeft de DA onze Doeska ge zien en hij vond dat ze flink vooruit was gegaan.Maar het aantal eenheden is bepalend hoeveel "Lyme" er nog aanwezig is.Bij te vroeg stoppen loop je de kans op een terugval.En wij hebben het idee dat ze ver genezen is. We mogen haar al iets meer gaan belasten.Conditie moet opgebouwd worden.Je weet zelf wat een ellende het kan zijn.En als "mijn" dierenarts en een proffessor liegen, dan lieg ik ook.

Groetjes, Frans
Door qyan
#107948
Doeska schreef: Wendy,met bloedonderzoek op Lyme is de maximale meetwaarde 1000,en acceptabel is ca.35 eenheden.Onze DA wil zekerheid over het teruglopen van de eenheden.Gisteren heeft de DA onze Doeska ge zien en hij vond dat ze flink vooruit was gegaan.Maar het aantal eenheden is bepalend hoeveel "Lyme" er nog aanwezig is.Bij te vroeg stoppen loop je de kans op een terugval.En wij hebben het idee dat ze ver genezen is. We mogen haar al iets meer gaan belasten.Conditie moet opgebouwd worden.Je weet zelf wat een ellende het kan zijn.En als "mijn" dierenarts en een proffessor liegen, dan lieg ik ook.

Groetjes, Frans
toch vreemd, volgens m'n dierenarts had het absoluut geen zin om bloedprikken te vervolgen, aangezien er altijd sprake zou zijn van antilichamen in schommelende hoeveelheden, en het was dus weg gegooid geld ???
eerlijk: ik snap er af en toe niets meer van en vraag me soms af en hoeverre sommige dierenartsen eigenlijk weten waar ze mee bezig zijn :-\
voor de goede orde, bedoel hier mij dierenarts mee hoor ;) zeker als ik hoor wat voor medicijnen doeska heeft gehad en waar ze ivm lyme nog meer op is onderzocht en qyan een schamel AB-kuurtje kreeg voor 2 weken :-X

jaja, weet hoe moeilijk het is om dat weer op te bouwen! wij zijn er nog steeds mee bezig :-X (maar dat heeft natuurlijk ook nog andere oorzaken!)

ben wel blij voor jullie dat het weer zo goed gaat! altijd fijn om te lezen.

gr wendy
Door nienke_p
#108153
Hi,

Zeer interessant deze discussie.
In Thailand hebben ze de Lyme nog niet. Maar met al dat geimporteer zal dat ook niet al te lang op zich laten wachten .

Wat we hier wel hebben is E. canis en B. canis, waarbij E.canis haast wel een plaag genoemd kan worden.

Ik heb net een aantal dagen geleden weer een geval: acute E.canis. Het beest heet nota bene ook nog eens Lucky, net als mijn vorige jaar aan E.canis overleden boxertje :'(.

Deze hond, een dalmaat, heeft wel een 'onderdrukt' immuniteits systeem. Hij heeft namelijk vorig jaar samen met z'n GSDx vriendin een aantal maanden bij schoonmoeders in het berg dorp verbleven en op rijst en goedkoop droog voer gestaan. De GSDx is allergisch voor veel rijst en droogvoer en hield er deep pyoderma aan over, dat zich uitte dmv over haar hele lijf abcessen. Ze staat nu wederom alweer een maand op antibiotica (de crotico steroid geef ik heel eigenwijs niet, maar om haar nu niet die antibiotica te geven ... daar was haar conditie te slecht voor)
Afijn, Lucky had/heeft geen abcessen, maar had wel kalende en jeukende plekken op z'n rug en achterhand. Dit werd langerzamerhand wel beter door het ARF dieet, maar dan ineens dit. De vorige avond nog 'normaal' en 's ochtend heel duidelijke pijn in all z'n botten en gewrichten plus opzwellende voetjes. Ik vermoedde het all en de test kit bij de DA gaf de door slag: E.canis.

Die test kit is overigens wat nieuws: een druppeltje bloed met een druppeltje andere vloeitstof geeft een stippel links bij antilichamen tegen E.canis, stippel rechts bij antilichamen tegen hartworm en stippel onder bij antilichamen tegen Lyme (of B.canis??). Als dat hier te verkrijgen is, dan moet dat toch zeker in NL ook al op de markt zijn, of niet?

Afijn, vorig jaar mijn boxer dus kwijt aan E.canis :'(: diagnose chronische E.canis. Hoewel ik nog steeds denk dat de medicijnen haar lever hebben opgeblazen. Zeker nu deze dalmaat er extra 'liver-repair = liptocal (kennen jullie dat en wat is het precies?) bij krijgt "omdat de doxycycline wel erg zwaar voor de lever is". Symptomen van mijn boxer: hele winter heel actief, alles leek normaal. wel had ze door de jaren heen soms last van zware kuch. Maar ik dacht dat dat te wijten was aan beschadiging aan hart en of luchtwegen oid agv hondeziekte toen ze drie maanden was.

In ieder geval had ook zij niet een heel goed immuniteits systeem. juist door die hondeziekte. Ik vermoed zelfs dat doordat ik op Arf over gegaan ben ik haar leven verlengd heb. Maar uiteraard kan ik dat nooit met zekerheid zeggen.

Hond nummer drie die E.canis had, en er ook aan kapot is gegaan was m'n GSD van 2 jaar oud :'( . Dit is alweer een aantal jaren geleden. Hij had altijd huid-problemen. Ik 'kende' de ziekte nog niet zo, en herkende zeker de eerste symptomen niet. Voor een tijdje was hij een slechte eter, skipte vaak een maaltijd. het werd pas echt duidelijk toen hij HD verschijnselen begon te vertonen. Helaas ging dat van geen HD probleem binnen een maand naar verlamming van de achterhand. Dat is wel erg snel voor HD. We hebben hem net als mijn boxer in moeten laten slapen.

Ik zelf begin langzamerhand met al die misselijke sluimererende ziekten een voorstander ervan te worden om, in plaats van jaarlijkse vaccinaties enzo, in ieder geval jaarlijks je dier een volledig bloed onderzoek te laten onder gaan; doe de test kits tegen de teken ziekte, hart worm (als dat in NL ook is), titers voor (of is het tegen?) vaccinaties etc.

Verscheidene (dodelijke)ziekten hebben symptomen als huid problemen, jeuk, diarree, kuch (of een kuchje, een opkomend en weer weggaand huid probleempje, eens een buik klachtje etc). Vager kan het bijna niet en het maakt me er niet vrolijker op

MVG, Nienke
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door