Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

#978992
De herders hebben vrijwel nooit teken dus ik doe niets. Alleen Bob is een verhaal apart. Zowel het weghalen van teken als het toedienen van een tekenmiddel is een hele klus. Dus ik wacht altijd even af. De laatste 3 dagen heeft hij 5 teken gehad, dus nu vind ik het tijd worden voor gif. Vorig jaar heb ik Practic gebruikt en dat werkte goed, dus dat ga ik nu ook doen. Als ik even moed heb verzameld om het uit te voeren.
Vorig jaar heb ik het hem een keer gegeven en dat was voldoende.
#979033
Ik bescherm ze wel tegen teken want Tristan is een wandelende teken-magneet. Op z'n slechtste dag haalde ik er 15 vanaf na een uurtje wandelen. Ze lopen hier altijd in het gras en ik wil graag ongestoord lopen zonder dat ik tijdens de wandeling al de teken eraf moet plukken.
Ik werd er zelf helemaal niet goed van, bij elk zwart plekje op de vacht stond ik stil om te kijken of het geen teek was.
Bij Moyra zie ik ze helemaal niet; zwarte vacht en meer haar.

Ik heb het al eerder geschreven, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik ook geen zin heb om de honden na elke wandeling helemaal uit te pluizen. En met de hoeveelheid teken die hier zit zou dat wel moeten dus ik kies voor de weg van de minste weerstand.
Manlief heeft vorig jaar een Lyme besmetting gehad en sindsdien behandel ik de honden weer regelmatig met gif.
Alternatieve middeltjes hebben we wel geprobeerd maar werken hier niet afdoende.
#979111
Nicky schreef: Ik gebruik een shampoo van Ring5 tegen teken en vlooien (biologisch afbreekbaar en alleen natuurlijke ingredienten)...Hij werkt ong 2 tot 3 maanden, ligt eraan hoeveel ze zwemmen. Ik had het een tijd niet gebruikt en prompt had ze 2 teken...heb die eruit gehaald met de tekentang en dr daarna maar weer goed gewassen. Die shampoo gebruik ik al sinds Jaia een heel klein pupje was en onder de nestvlooien zat. Ik heb haar er toen maar 2 keer mee hoeven wassen om de vlooien dood te krijgen, en verder heeft ze nooit meer vlooien of teken gehad. (behalve die 2 van vorige week)

Ik zou zelf nooit de pipetjes of sprays gebruiken omdat Jaia overal allergisch voor is en nogal heftig op reageert. Maar ook omdat ik vind dat ze al genoeg troep binnen krijgt.
Werkt die shampoo echt zo lang?
Dan wil die wel eens gaan proberen!
Ik heb al zitten googlen wat er nu eigenlijk inzit, maar kan daar niets over vinden ???

Op het moment gebruik ik niets, het valt bij mijn honden op het moment nog erg mee met de teken.
Vorig jaar de Scalibor band gebruikt (werkte perfect, geen teek meer gezien), maar daar heeft Sanne een giga hotspot van gekregen, dus die durf ik niet weer te gebruiken.
#979363
Ik heb ze net van de week een scalibor band omgedaan. Ik vond te veel dikke volgezogen teken op ze, ondanks goed navoelen. Bolke maar met name Rein hebben een behoorlijke vacht en ook logeetje Guus heeft een dik pak vacht op het moment. Het is een afweging tussen twee kwaden en de band heeft het gewonnen.
#979406
Bo heeft voor mij nooit zichtbaar last gehad van vlooien of teken. Desaltniettemin heb ik wel een aantal preventiemiddeltjes geprobeerd. De pipetjes van Kruidvat en Practic, hetgeen ik daar jammer aan vind is dat het chemisch is, maar ik kan begrijpen dat mensen het gebruiken als niets anders werkt... Ik heb zo ook eens van Biofood hondensnoepjes gekocht wat teken, vlooien, luien en mijten zou weren met de werkzame stof alliine. Dit zou op puur-natuur-basis zijn en dat vind ik positief, ik heb wel wat vraagtekens bij de werkzaamheid... Heeft iemand opmerkende ervaring met deze snoepjes? Momenteel geef ik een paar keer per week een papje met yoghurt, knoflookpoeder en kleipoeder en ben er lichtelijk van overtuigd dat dit afdoende werkt voor mijn hond... :)
#979605
Ik gebruik helemaal niets tegen teken, terwijl ik regelmatig teken op mijn honden vind. Maar ik durf het gewoon niet :-[. Gitte heeft in het verleden al 2x na het gebruik van frontline pipetten een dronkemans gang gekregen (staat dan heel zwak en wiebelig op haar achterpoten) en aangezien haar achterhand nu al van haarzelf erg zwak is durf ik het niet aan. Ik haal regelmatig teken van haar af, loslopende en vastzittende. Die mag/ kan ik zonder problemen verwijderen maar pas zat er 1 midden op haar buik (tussen haar achterpoten) en als ik die maar iets aanraakte dan werd ze al helemaal hysterisch dus moest ik lijdzaam afwachten tot die er vanzelf afviel :-X. Bij Fedor vind ik af en toe een teek maar nog niet vaak hele dikke, dus volgens mij is hij geen echte tekenmagneet. Terwijl het hier in het bos stikt van de teken... ze liepen ookal bij mij over m'n broek heen >:( :-X.

Ik vind trouwens dat je op zwarte honden best goed de teken kunt zien lopen.
#979658
Ja ik gebruik prac-tic tegen de teken. Wij wandelen dagelijks in het bos, waar het echt wemelt van de teken. Bij mijn jongens is het praktisch onmogelijk om de teken te zien. Hun vachten zijn dicht, dik en donker. Ik vond elke dag bij Joep minstens 5 teken die vastzaten en dat vind ik dus echt te veel. Bovendien is er veel wild in ons losloopgebied..... Joris heeft beduidend minder teken, maar nadat ik er 2 uit zijn ooglid en 1 uit zijn gehooringang heb verwijderd, was ik het ook bij hem zat.

Komt nog eens bij dat J&J heel, heel erg krabben op de plaatsen waar de teken hun bijten. En krabben....., daar ben ik allergisch voor...... :-X
#979692
Gebruik nooit iets van gif bij de honden voor teken...geeft wel knoflook.

Haal bij drie honden gemiddeld iedere dag 15  teken weg...de ene hond heeft er meer last van als de andere...soms heb ik er een over het hoofd gezien, helaas !!

Het is hier 3 keer per dag de honden helemaal nakijken, we wandelen iedere dag enkele keren in de bossen !!!

Heb bij een van mijn vorige honden(border collie) één keer een 1/2 pipet frontline gebruikt, de hond kreeg hier een hevige reaktie op,kwijlen
totaal van de kaart en niet meer kunnen lopen, dit duurde een halve dag....ik was meteen van die rommel (gif) genezen!!

groetjes Will
#979770
In NL beschermde ik niet. Ik vond de hoeveelheid teken overzichtelijk. In Estland dragen ze nu een gifband van de da. Ik weet niet wat voor 1, het stond er op in het russisch, ests, lets en nog een taal, maar voor mij onbegrijpelijk, zelfs met woordenboek. De hoeveelheid teken bij ons thuis is afschuwelijk, gewoon een invasie, ik gruwel er van :-X
#979973
Ik heb vandaag nog van een buurvrouw gehoord dat haar hond lyme heeft. Erg triest, hebben in eerste instantie bij de spoedkliniek niets kunnen vinden. Nu het beestje halfdood is, konden ze bij het dierenziekenhuis lyme constateren. Ik neem geen risico's en gebruik, vooral in de warme maanden practic.  Heb altijd een tekentangetje in mijn tas van O'Tom erg handig en erg klein.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door