Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Annett
#972284
Ik heb mijn honden (allemaal volwassen) al zeker 2 jaar niet meer ontwormd. Ik kijk regelmatig de ontlasting na op wormen en vind er nooit eentje. Ook als er eentje overgegeven heeft, check ik dat op wormen en ook daar zie ik er nooit eentje in.
Met andere woorden: is preventief ontwormen wel noodzakelijk ?
Of heb ik gewoon geluk met 4 honden zonder wormen?
Door Femke
#972311
preventief ontwormen is onmogelijk. Een wormkuur werkt van het moment dat je de tablet geeft tot hij er aan de achterkant weer uitgekomen is.
Veel mensen denken dat die tabletten 3 maanden werken maar het is zeg maar een grote bezemronde (en ik vind het erg schadelijk voor een hond. De meeste honden gaan er flink van spugen óf aan de diarree en dat wordt door iedereen 'normaal' gevonden.)

Ik ontworm nooit 'preventief', vind het net zoiets als een aspirine nemen als je nog geen hoofdpijn hebt. Als je je hond verdenkt van wormen kun je van 3 dagen ontlasting in een potje verzamelen (in de koelkast bewaren) en naar de dierenarts brengen voor een ontlastingonderzoek. Als er dan een wormbesmetting geconstateerd is dan kun je gaan ontwormen.
Door Lizzy
#972360
Ik ontworm mijn honden ook niet preventief. Als een hond geen wormen heeft, waarom zou je dan ontwormen? Ik vraag me daarnaast ook wel eens af of een paar wormpjes schadelijk zijn voor een gezonde hond... En hij daar zelf geen korte metten mee maakt... Ik heb wel eens ergens gelezen dat het alsmaar ontwormen juist niet zo goed is voor de darmen en dus het immuunsysteem. Als ik het gevoel heb dat mijn honden wormen hebben (en ik heb zelf het gevoel dat als het teveel wormen zijn: ze er dan zelf ook last van krijgen): dan laat ik een mestonderzoek doen. Hebben ze wormen: ontworm ik.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#972369
Een milde wormbesmetting kan juist het ontstaan van allergieen tegen gaan. Ik denk ook niet dat de hond er zo´n last van heeft. Maar het advies van 4 x (en het wordt 6 x) per jaar ontwormen komt van het ministerie van volksgezondheid. Al die wormeneieren belasten het milieu en zijn in verband gebracht met het ontstaan van astma bij kinderen. Nou zie je niet alle wormen er zijn ook hele kleintjes, dus de regel ik ontworm niet want ik zie geen wormen, gaat niet op.
Dat laat niet weg dat ik mijn honden nooit ontworm  :-X
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door