Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

#914950
gemmaa schreef: maar ik snap een ding niet aan titeren. Zal wel aan mij liggen :-[. Hoe weet je nou hoeveel antistoffen genoeg zijn? Kan dat niet vinden.
Maar dat weet meneer Kaktus mevrouw Tannetje wel!
De test geeft dmv een kleurtje aan hoeveel antistoffen er in het bloed zitten. Verkeerde kleurtje = te weinig antistoffen.
Door mcSnurk
#914958
:) ok , dat snap ik. Maar hoeveel is genoeg???? Heb je er 1000 nodig, of 10.000, ik zeg maar wat..... Als het goede kleurtje aangeeft genoeg antistoffen, hoe weet je dan of dat genoeg antistoffen zijn tegen de ziekte? Hoeveel antistoffen heb je nodig tegen een ziekte?
Door Jolly
#914976
ik ben dan mevrouw Tannetje niet, maar je ziet niet op de titertest hoeveel antistoffen er zijn.

Wat je wel te zien krijgt is een 3 bolletjes.
het eerste bolletje is de controlebol, die geeft de kleur aan die de andere 2 ook moeten krijgen om beschermt te zijn tegen Parvo en volgens mij (kweet het niet meer zeker) hondenziekte.
Als de andere 2 bolletjes duslichter gekleurd zijn dan de controlebol, zou je dus ervoor kunnen enten.
Is het donkerder dan weet je zeker dat ze beschermt zijn.


** Tannetje, corrigeer je me ff als het fout is opgeschreven?**
Door Lizzy
#914979
Ja, en wat is daar feitelijk het nut van, het meten van antistoffen? Wanteen gevaccineerde hond (en ook ongevaccineerde honden die in aanraking met de ziekte zijn geweest) waarbij geen antistoffen meer worden aangetroffen toch beschermt blijken dmv geheugencellen. Alleen die kun je niet meten.
#915007
gemmaa schreef: :) ok , dat snap ik. Maar hoeveel is genoeg???? Heb je er 1000 nodig, of 10.000, ik zeg maar wat..... Als het goede kleurtje aangeeft genoeg antistoffen, hoe weet je dan of dat genoeg antistoffen zijn tegen de ziekte? Hoeveel antistoffen heb je nodig tegen een ziekte?
Nou, DAT weet de maker van de test dus, en die geeft aan bij welke kleur bolletje de bescherming goed is en bij welke kleur niet meer. Je hoeft dus geen antistoffen te gaan tellen, de test geeft aan of ze aanwezig zijn en in welke hoeveelheden.
Door K&D
#915019
Lizzy schreef: Ja, en wat is daar feitelijk het nut van, het meten van antistoffen? Wanteen gevaccineerde hond (en ook ongevaccineerde honden die in aanraking met de ziekte zijn geweest) waarbij geen antistoffen meer worden aangetroffen toch beschermt blijken dmv geheugencellen. Alleen die kun je niet meten.
Eens. In mijn geval is het naast een stukje nieuwsgierigheid ook de weerzin tegen het onnodige enten. Bovendien gaan ze mee naar de hondenclub (die gelukkig -nog- niet gecontroleerd heeft want Dubhe is 3 jaar niet geënt en kerngezond :) )
Als de titer hoog genoeg is, zou ik wel een discussie aandurven. Zonder titerbepaling heb ik geen toonbare argumenten. Er zijn maar weinig mensen op de hoogte van deze methode. Maar dan moet die test wel betrouwbaar (genoeg) zijn.....
Gebruikersavatar
Door Hitam
#915353
Bij volwassen honden die al geënt zijn kun je er vrijwel altijd vanuitgaan dat als ze ooit een titer hebben gehad, er ook geheugencellen zijn aangemaakt.
Dus dan is een vals positieve uitslag niet levensbedreigend.

Alleen doe ik ook pups die nog niet geënt zijn of waarvan het niet zeker is of de enting is aangeslagen. Dan is het wel heel belangrijk dat de uitslag klopt. Ik heb daar tot nu toe geen problemen mee gehad maar ik word wel wat voorzichtiger nu ik dit weet.

Er zijn standaard referentiewaarden die internationaal worden aangehouden over wat een beschermende titer is en wat niet. Over het algemeen wordt een titer van 1:80 als beschermend beschouwd en daar is de test ook op afgestemd. Dus de controlestip geeft een titer van 1:80 weer.
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#915414
Is het bekend hoeveel vals positieve uitslagen er zijn geweest in het onderzoek? Er staat alleen dat het aantal te hoog was.

Voor mij persoonlijk maakt het nog al een verschil of dat 10% of 50% was, om zo maar een paar getallen te noemen.
#915606
Sanyo schreef: Is het bekend hoeveel vals positieve uitslagen er zijn geweest in het onderzoek? Er staat alleen dat het aantal te hoog was.

Voor mij persoonlijk maakt het nog al een verschil of dat 10% of 50% was, om zo maar een paar getallen te noemen.
En hoe worden die vals-positieve uitslagen dan geconstateerd? Met een andere test?
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door