Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door dorinekok
#857916
nou, misschien moet je even niet inpaniek raken. Ten eerste is de kans dat jij een vlo van je hond op je schouder mee naar je bed neemt net zo klein als dat ik ga graven en in China uit kom. Theoretisch mogelijk, praktisch niet te doen.
Het is daarnaast op dit moment niet bepaald vlooien seizoen. Dus je huis goed schoon houden is in elk geval al preventief. Dus even adem halen en dan rustig naar een goed product op zoek gaan. Je hebt heus niet 123 een vlooienhuis.
Zo wie zo valt dit hele verhaal weer onder het kopje dat je van alles wijs wordt gemaakt. In een ander topic heb ik daar dus zelf ook last van. Vandaar dat ik je aanraad niet in paniek te raken en gewoon rustig te onderzoeken wat het beste bij jou en je hond past.
Door Mevroi Kruim
#858043
Nou, daar ben ik het niet mee eens. Een vlo kan makkelijk ergens op je lijf in je kleren oid meeliften zonder dat je dat merkt. De vlooien die honden tegenwoordig hebben zijn van origine kattenvlooien, die zijn vandaag de dag weinig soortspecifiek meer en lusten ook best een hapje mens, zoals ik uit ervaring weet  :-X Zo kan een vlo in je slaapkamer tercht komen en van daar in je bed zonder dat je dieren in je slaapkamer komen. Weet ik ook uit ervaring, mijn dieren komen nooit in mijn slaapkamer maar ik heb evengoed vlooien in mijn bed gehad  :P

De eitjes en larven kunnen zich prima in je matras verstoppen als je bv een binnenveringsmatras of een polyeter matras hebt. Door de tijd gaan ze makkelijk heen en er zit voldoende ruimte en holletjes in de matras zelf. Het klimaat in een matras is meestal warm en vochtig dus ideaal voor vlooienlarven.

En verder is het tegenwoordig het hele jaar vlooienseizoen, het is buiten 's winters al een aantal jaren niet koud genoeg om echt opruiming onder de vlooien te houden en met de komst van de centrale verwarming is het binnen ook het hele jaar lekker warm.

Tegenwoordig gebruik ik Advantage op mijn dieren als ik vlooien vind of vermoed en ik heb sinds een aantal jaren geen plagen meer gehad *afkloppen*
Vroegah wel, en zonder gif heb ik ze nooit weg kunnen krijgen. Alles in de 95º was, de matras grondig stofzuigen en in de zomer in de zon laten bakken (daar hebben vlooien een hekel aan), huis dagelijks grondig stofzuigen met vlooienmiddel in de stofzak, stofzak na het zuigen gelijk wegmikken, alle dierenspullen grondig wassen/stofzuigen, en omgevingsspray gebruiken.

Succes!
Door K&D
#858289
ydeh schreef: Bedankt voor alle tips, maar ik blijf het toch maar lastig vinden wat te gebruiken.
Als er in de bijsluiter van Stronghold specifiek bij staat dat het ook getest is op Collies ga ik er toch vanuit dat het wel snor zit... Maarja als ik dan weer op het internet kijk.
Heeft er iemand op het forum een collie die succesvol en veilig tegen vlooien behandeld is?? Ook word ik niet echt veel wijzer welke omgevingsspray ik het beste kan gebruiken. Pfff wat een toestand zeg ik dacht ik koop Stronghold (omdat ik daar goede dingen over lees) en een willekeurige omgevingsspray en klaar is kees, maar nee.
Ik zou dit zeker niet zomaar aannemen. Als jouw hond toevallig het defecte MRD-1 gen heeft:
In 2003 werd ontdekt dat deze overgevoeligheid werd veroorzaakt door een mutatie in het MRD-1-gen. Dit gen codeert een eiwit dat in de bloedhersenbarrière zorgt voor het buiten houden van bepaalde geneesmiddelen. Als dit eiwit ontbreekt kunnen stoffen uit het bloed, die normaal niet in het hersenweefsel penetreren, in de hersenen komen en ernstige vergiftigingsverschijnselen geven. Een hond kan zelfs overlijden.

Zolang je niet zeker weet of je hond het defecte gen heeft of niet: niet toedienen en andere middelen zoeken die geen ivermectine bevatten.
Tegen vlooien kun je Advantage proberen.
Door pallas
#858627
ydeh schreef: Bedankt voor alle tips, maar ik blijf het toch maar lastig vinden wat te gebruiken.
Als er in de bijsluiter van Stronghold specifiek bij staat dat het ook getest is op Collies ga ik er toch vanuit dat het wel snor zit... Maarja als ik dan weer op het internet kijk.
Heeft er iemand op het forum een collie die succesvol en veilig tegen vlooien behandeld is?? Ook word ik niet echt veel wijzer welke omgevingsspray ik het beste kan gebruiken. Pfff wat een toestand zeg ik dacht ik koop Stronghold (omdat ik daar goede dingen over lees) en een willekeurige omgevingsspray en klaar is kees, maar nee.
Didot (bordercollie) heeft een jaar lang maandelijk advadtage gehad, ivm met (vermoedelijke) vlooienallergie.

Nooit problemen gehad, maar ik zeg er wel direct bij dat hij geen gen-test heeft gehad en ik dus niet weet of hij een defect heeft.

Bij alle vlooien middelen op gif basis zou ik de eerste keer mijn hond goed observeren of alles goed gaat, dus ook met advantage ;)
Door ydeh
#859367
Heb hem vanavond  zo'n anderhalf uur geleden Advantage gegeven, dus ik ben benieuwd hoe het werkt...
Door pallas
#861026
ydeh schreef: Heb hem vanavond zo'n anderhalf uur geleden Advantage gegeven, dus ik ben benieuwd hoe het werkt...
moet je wel even geduld hebben, advantage werkt niet hetzelfde als andere vlooien middelen ;)
Door Hilde
#861873
ik heb deze zomer voor het eerst vlooien in huis gehad. Mijn hond is een Schotse Collie; en ik heb zonder problemen Advantage gebruikt. Ik had een behoorlijke plaag dus ik moest ook de omgeving behandelen. Daarvoor had ik eerst iets bij de dierenwinkel gehaald. Dat werkte  niet (genoeg). Toen heb ik bij de dierenarts Indoor-X van Virbac gehaald. Dat werkte erg goed.  Ik heb het huis gespoten voor we op vakantie gingen en toen we terug kwamen vond ik wel dode vlooien en nog een paar hele suffe. Maar daarna geen vlooien meer.
Hoe is het bij jou nu met de vlooien?


 
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door