Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

#816932
Angelique schreef: Waarom zouden ze niet genoeg antistoffen meegeven? Fokkers (en gewone eigenaren natuurlijk ook)laten in de regel hun honden op vaste tijdstippen vaccineren en dat hoeft dan niet persé vlak voor een dekking te zijn. Een paar maanden ná een vaccinatie daalt het aantal antistoffen in het bloed alweer, dus met die wetenschap en jouw angst zou je dus pal voor de dekking moeten vaccineren. DAT heb ik dus nooit gedaan, bewust omdat ik toch altijd merkte dat mijn honden wat dagen "uit hun hum" waren en ik liever niet met een "uit haar hum" teef naar een reu toe zou moeten.
ik bedoel dus als ze in de borderline zitten...zoals Lizzy zegt.

En ik laat als het effe zo uitkomt mijn honden juist voor een dekking enten. nou ja...niet echt heel vlak ervoor, maar wel b.v op de 1e dag van de loopsheid. Ze geven denk ik dan een maximum aan afweerstoffen mee aan de pups.
#816960
deze discussie is al meerdere malen gevoerd, wel of niet zinvol om te titeren. ik kijk er zo naar.... als je al een tijd lang niet heb geent, en je laat een keer titeren, en de waardes zijn hoog, dan kan je concluderen dat er een goede werking is van de memory cells, want anders zou de titers niet hoog zijn, conclusie, memory cells zijn aanwezig, dus hoef je niet te enten, ook niet opnieuw te titeren, tja, je weet natuurlijk niet of de memory cells over 5 jaar nog voldoende aanwezig is voor de gewenste immuniteit, maar er is in iedere geval een goede kans dat het wel de geval is. De voorgaande enting heeft in iedere geval wat opgeleverd.  Zijn de titers laag.... dan hoef je alsnog niet te enten, al was het dan wel betekent is dat de hond niet recent in aanraking is geweest met de geteste ziekte, de memory cells kunnen nog ruim voldoende aanwezig zijn, maar er is gewoon nog niet de behoefte geweest om de tegelichaampjes aan te maken tegen de ziekte omdat er geen aanraking is geweest. Wel weet je nu niet zeker of de memory cells voldoende aanwezig zijn, kans is van wel, maar je weet het niet, dan kan je kiezen om na een tijd opnieuw te testen, maar ook dan als de titers laag zijn zegt dat nog niet dat je opnieuw moet enten, want alsnog kunnen er voldoende memory cell's zijn om  een goede immuniteit te hebben. Dus, het is voor mijn gevoel niet zo dat het niets zegt, het is wel zo dat het maar een moment opname is, dus wel hoge titers zegt wel wat, maar niet alles (op het moment dat er aanraking was met ziekte waren er voldoende memory cells) , geen hoge titers zegt niet alles, maar wel wat (namelijk, geen aanraking geweest of mischien toch niet voldoende memory cells)
Voor mijn gevoel is het wel zo dat als je nadat je jaren niet heb geent laat titeren, en de waardes zijn hoog dat je kan zeggen dat de memory cells werken en dus kan je er van uitgaan dat in de toekomst indien er weer een aanraking is met de ziekteverwekker dat het opnieuw zal werken:-\ zo denk ik er over ;)
#816987
Geheugencellen blijven levenslang aanwezig en op het moment dat er een titeromslag is geweest, dus dat de titer hoog is geweest, kun je er vanuit gaan dat er geheugencellen zijn aangemaakt.

Het is wel zo dat de bescherming door de geheugencellen trager op gang komt dan bescherming door antilichamen. De antilichamen circuleren als een soort waakhonden in het bloed en zijn snel ter plekke. Geheugencellen moeten eerst geactiveerd worden en het duurt wel even voordat ze vollop antilichamen produceren.
Dus bij een zeer heftige infectie kan die bescherming niet helemaal afdoende zijn.
Nu komen hondenziekte en HCC erg weinig voor en een massale infectie met die virussen is onwaarschijnlijk. En voor parvo zijn volwassen honden minder gevoelig dan pups, dus ook dat gevaar is niet levensgroot.

En Angelique, die antilichamen blijven echt wel jaren aanwezig en niet maanden!
#816992
Hitam schreef: Geheugencellen blijven levenslang aanwezig en op het moment dat er een titeromslag is geweest, dus dat de titer hoog is geweest, kun je er vanuit gaan dat er geheugencellen zijn aangemaakt.

Het is wel zo dat de bescherming door de geheugencellen trager op gang komt dan bescherming door antilichamen. De antilichamen circuleren als een soort waakhonden in het bloed en zijn snel ter plekke. Geheugencellen moeten eerst geactiveerd worden en het duurt wel even voordat ze vollop antilichamen produceren.
Dus bij een zeer heftige infectie kan die bescherming niet helemaal afdoende zijn.
Nu komen hondenziekte en HCC erg weinig voor en een massale infectie met die virussen is onwaarschijnlijk. En voor parvo zijn volwassen honden minder gevoelig dan pups, dus ook dat gevaar is niet levensgroot.

En Angelique, die antilichamen blijven echt wel jaren aanwezig en niet maanden!
En waarom worden mensen dan niet levenslang gevaccineerd? Omdat geheugencellen afdoende hun werk doen?

En wanneer vaccineer je dan opnieuw? Want laten we wel zijn, als je een uitslag suspectible of borderline hebt: dan heb je dus nog steeds antilichamen. Zij het weinig. Maar wat maakt het uit? Is veel beter dan weinig? Considering dat we geheugencellen hebben?
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 29 aug 2007, 09:55, 1 keer totaal gewijzigd.
#817013
Hitam schreef: Geheugencellen blijven levenslang aanwezig en op het moment dat er een titeromslag is geweest, dus dat de titer hoog is geweest, kun je er vanuit gaan dat er geheugencellen zijn aangemaakt.
Dus, van jou verhaal begrijp ik dan dat.... titers hoog, = geheugen cellen voldoende actief om tegenlichaampjes op tijd te produceren, titers laag, krabbel achter oor, want nu kan het zo zijn dat als er een infectie heerst dat de geheugencellen even diep moeten nadenken eer ze tegelichaampjes maken, dus loop je de kans op een infectie... maar, wel afweer, dus wel een kans dat de infectie door het lichaam redelijk tot goed te bestrijden is.... let wel ik zeg "loop je de kans" want, wij kunnen geen geheugen cellen testen???? dus blijf je zitten met de vraag, enten of niet???? :-\ of is de aanwezigheid van geheugencellen al dan niet traag voldoende voor een hond om Distemper goed te kunnen overleven???
#817026
Hitam schreef: Geheugencellen blijven levenslang aanwezig en op het moment dat er een titeromslag is geweest, dus dat de titer hoog is geweest, kun je er vanuit gaan dat er geheugencellen zijn aangemaakt.

Het is wel zo dat de bescherming door de geheugencellen trager op gang komt dan bescherming door antilichamen. De antilichamen circuleren als een soort waakhonden in het bloed en zijn snel ter plekke. Geheugencellen moeten eerst geactiveerd worden en het duurt wel even voordat ze vollop antilichamen produceren.
Dus bij een zeer heftige infectie kan die bescherming niet helemaal afdoende zijn.
Nu komen hondenziekte en HCC erg weinig voor en een massale infectie met die virussen is onwaarschijnlijk. En voor parvo zijn volwassen honden minder gevoelig dan pups, dus ook dat gevaar is niet levensgroot.

En Angelique, die antilichamen blijven echt wel jaren aanwezig en niet maanden!
Ja, en de hoeveelheid, blijft die op niveautje "beschermd" staan of zakt dat naar verloop van tijd naar "borderline" of "te laag".

Na de Rabiesvaccinatie moest ik ook niet veel langer dan een maand met de bloedtest wachten anders werd het risico dat de titer te laag uitviel ook groter.
#817037
Angelique schreef: Ja, en de hoeveelheid, blijft die op niveautje "beschermd" staan of zakt dat naar verloop van tijd naar "borderline" of "te laag".

Na de Rabiesvaccinatie moest ik ook niet veel langer dan een maand met de bloedtest wachten anders werd het risico dat de titer te laag uitviel ook groter.
Nou, kijk maar naar de titer van mijn honden. 2001 gevaccineerd. 2005 getiterd. En alle ziektes die ze niet dagelijks zien: die zijn borderline, inderdaad.

En wat zegt dat, borderline?

Als geheugencellen echt traag werken, mag ik toch hopen dat hier nooit polio uitbreekt!
#817044
Lizzy schreef: Nou, kijk maar naar de titer van mijn honden. 2001 gevaccineerd. 2005 getiterd. En alle ziektes die ze niet dagelijks zien: die zijn borderline, inderdaad.

En wat zegt dat, borderline?

Als geheugencellen echt traag werken, mag ik toch hopen dat hier nooit polio uitbreekt!
:-\nou.... dat is het hem nou juist, toen een aantal jaren geleden wel polio uitbrak waren de enige die een oproep kreeg voor enting, kinderen beneden een zekere leeftijd die dus nog een enting te goed hadden :-\ dus kennelijk ga men er van uit, dat diegene die volledig is ingeent heeft voldoende bescherming...... duuuuusss, I am still confused :-\ ;D ;D ;D net als ik denk, ik ben er uit, zo is het, dan blijkt het toch niet te zijn zoals ik het denk, of is het zoals ik het hoop ;)
#817063
Volgens mij varieert immuniteit per ziekte. Kijk maar naar verkoudheidsvirussen: je bent er een tijdje immuun tegen maar dan kun je door hetzelfde virus weer besmet worden. Andere besmettingen geven levenslange immuniteit. En ik geloof niet dat iemand weet hoelang immuniteit tegen een bepaalde ziekte duurt.

Mensen worden idd niet standaard elke paar jaar ingeent tegen DKTP of BMR. Voor BMR gold tot voor kort dat je voldoende vaak in aanraking kwam met de virussen dus je geheugencellen regelmatig een geheugensteunte kregen; voor DKTP was dat al heel lang niet het geval maar aangezien die ziektes toch (vrijwel) niet voorkwamen is dat ook eigenlijk niet van belang; zolang je in Nederland bleef en niet naar verre vreemde landen ging waar die ziektes nog wel veel voorkwamen liep je nauwelijks risico om de virusssen in levende lijve tegen te komen. De vaccinaties hadden tot oorspronkelijk doel de ziektes in Nederland uit te roeien en daar waren ze heel aardig in geslaagd.

Tegenwoordig gaan mensen wel naar vreemde oorden, en mensen uit Verweggistan komen hierheen, met hun Verweggistaanse virussen en bacterien. De risico's dat je zo'n uiterst vervelende infectie hier tegenkomt zijn behoorlijk toegenomen. En er gaan nu onder artsen steeds meer stemmen op om vaccinaties voor volwassenen ook eens te herhalen, dan wel af en toe eens te titeren. Zeker als je naar 3e wereldlanden gaat wordt aangeraden om bepaalde vaccinaties voor alle zekerheid nog eens te laten doen.

Ik heb trouwens laatst weer een serie tetanusprikken gehad. Ik zit dagelijks tussen de paarden en met m'n handjes in de stront  :P en dan wordt ook aangeraden om toch niet meer dan een jaar of 20 tussen de vaccinaties te laten zitten.
#817090
Na 15 maanden kreeg ik de uitslag van de titertest, gedaan in Utrecht. Roos, mijn gammele geval, met haar gezondheid verpest door de vaccinaties had de volgende uitslag. Zij heeft alleen de pupvaccinatie en een booster gehad. Toen ze getiterd werd was ze 8½. De uitslag kwam binnen toen ze bijna 10 was. Ze komt vanaf een jaar of 7 bijna nooit meer van het terrein af, want haar gerepareerde kniebanden werken niet.
Zij had: Adeno 81
            Hondenziekte >1280
            Parvo 256

Bieke, die helemaal nooit gevaccineerd is (ze is nu 3½ en gaat overal mee naar toe) Die sjouwt door het bos en gaat mee naar de stad. Komt zo met aardig was honden in aanraking. Dit vanaf 7 weken.
Ze was nog nooit bij een dierenarts geweest.
Zij had:
Adeno <10
Hondenziekte >1280
Parvo <8
Ik rende niet naar de dierenarts om haar tegen adeno en parvo te laten enten. Ze was blijkbaar tot 1½ weinig met adeno en parvo in aanraking geweest. We waren met de uitslag 15 maanden verder. De kans was groot dat ze in die tijd wel met honden in aanraking gekomen was, die het virus uitscheidden.
Nu zijn we een jaar verder en ik heb nog steeds een gezonde hond.
#817248
Decibels schreef: ik bedoel dus als ze in de borderline zitten...zoals Lizzy zegt.

En ik laat als het effe zo uitkomt mijn honden juist voor een dekking enten. nou ja...niet echt heel vlak ervoor, maar wel b.v op de 1e dag van de loopsheid. Ze geven denk ik dan een maximum aan afweerstoffen mee aan de pups.
Ik heb gehoord dat je een hond nooit tijdens de loopsheid mag laten vaccineren.
#817371
Ik denk dat immuniteit tegen virussen veroorzaakt door entingen ongeveer een jaar of 10-15 aanwezig blijft. Bij mensen en bij dieren. Ik wordt elke 15 jaar tegen tetanus geënt.
Voor onze huisdieren zijn puppy/kittenentingen voldoende, behalve voor niesziekte (vermoed ik).

De werkingsduur voor entingen verschilt een beetje per ziekte maar is erg lang. En dan heb ik het niet over titers maar over zowel titers als geheugencellen.

En Anneke (Bieke) jouw honden zijn duidelijk met hondenziekte in aanraking geweest. De imuniteit die opgebouwd wordt na een infectie met virus duurt volgens mij echt levenslang. Dus veel van onze honden zijn levenslang beschermd voor parvo en die van Anneke voor hondenziekte.
Lizzy schreef: Nou, kijk maar naar de titer van mijn honden. 2001 gevaccineerd. 2005 getiterd. En alle ziektes die ze niet dagelijks zien: die zijn borderline, inderdaad.

En wat zegt dat, borderline?

Als geheugencellen echt traag werken, mag ik toch hopen dat hier nooit polio uitbreekt!
Borderline wil zeggen dat wel nog enige mate van bescherming hebben.
Overigens vind ik dat de titers van jou honden wel snel laag worden, doorgaans is dat niet zo. Maar dat zegt nog niet dat ze onbeschermd zijn.
Ik zeg niet dat ze met alleen geheugencellen onbeschermd zijn, maar de bescherming is minder effectief.
Het is geen kwestie van ja of nee beschermd, het is een graduele schaal. En de mate van bescherming heeft ook te maken met hoe gevaarlijk het virus is en hoeveel virus er in een keer binnenkomt.

En als hier polio uitbreekt zullen er zeker mensen ziek van worden. Ook pas geënte mensen. Maar kinderen worden er sneller ziek van dan volwassenen. Dat is ook een van de redenen dat we alleen kinderen enten.
Angelique schreef: Ja, en de hoeveelheid, blijft die op niveautje "beschermd" staan of zakt dat naar verloop van tijd naar "borderline" of "te laag".

Na de Rabiesvaccinatie moest ik ook niet veel langer dan een maand met de bloedtest wachten anders werd het risico dat de titer te laag uitviel ook groter.
Die zakt naar verloop van tijd, maar dat zijn jaren.
En dat van die rabiesvaccinatie is onzin. Dat heeft de dierenarts of jij niet goed begrepen. Het is zo dat de titer pas optimaal is na een paar weken en die blijft jarenlang hoog.
#817375
Borderline wil zeggen dat wel nog enige mate van bescherming hebben.
Overigens vind ik dat de titers van jou honden wel snel laag worden, doorgaans is dat niet zo.
Nou, de honden van Monique (Rovanna) hadden idem dito lage titer hoor, voor hcc en hondenziekte. Ook nog maar een paar jaar geleden voor het laatst gevaccineerd. Ook alleen voor parvo een hoge titer. Ik heb daar naar een hele lijst titeruitslagen zitten kijken van vele honden en ik vond het heel opvallend dat zelfs honden die dit jaar en het jaar ervoor nog gevaccineerd waren voor HCC en hondenziekte in vele gevallen suspectible en borderline waren.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door