Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door remy
#811539
Hallo, Wij waren voornemens een hondje uit Spanje te adopteren. Nu vernamen wij dat 2 van de 400 honden in betreffend asiel besmet zijn met een actieve vorm van leishmasiose. Weet iemand of de kans relatief groot is dat ook ons toekomstige hondje besmet is met deze parasiet en hoeveel eventuele behandeling van deze ziekte ongeveer gaat kosten p.m? Betreffende hond is ruim 40 cm.
Door 202Spots
#811551
Heb je hier wat aan?
~~~~~~~~~~~~~~~~~
Leishmaniose wordt veroorzaakt door de protozo (een eencellig organisme) Leishmania, die wordt overgedragen door de zandvlieg (Phlebotomus). Het zandvliegje leeft in de landen rond de Middellandse Zee en is het meest actief bij zonsop- en ondergang en leeft graag in vochtige gebieden, zoals het strand. Het verraderlijke aan de aandoening is dat de hond pas zo'n maanden tot vele jaren na infectie ziek wordt. Leishmaniasis verschillende verschijnselen maar ze treden doorgaans niet allemaal tegelijk op: huidproblemen (stugge schilferige huid, zweren, kale plekjes, korsten veelal op de oorranden en haaruitval, slecht genezende wonden), gewichtsverlies, extreme nagelgroei, koorts, neusbloedingen, pijnlijke gewrichten, gezwollen lymfeklieren en soms nier- of leverfalen. De diagnose kan worden gesteld door antistoffen tegen Leishmania aan te tonen in het bloed. Dat is wel eens lastig.
Leishmania is niet te genezen en is niet besmettelijk voor andere honden. Wel kunnen we tegenwoordig met medicijnen (Alopurinol) deze ziekte zodanig onderdrukken dat uw hond nergens last van heeft. De parasiet blijft echter in uw hond aanwezig.
Ook dit kan voorkomen worden met een goede tekenband
http://www.dierenklinieklemmer.nl/page9 ... ekten.html
Door Rosita
#812147
Meestal worden honden uit spanje door de stichting die ze naar nederland haalt getest, want bewust zieke honden naar nederland halen dat doen ze niet (of de adoptant moet perse een ziek hondje willen). Ik heb een windhond uit spanje en ook zij is getest. Zo'n test is overigens een moment opname, bij een negatieve uitslag is de hond niet besmet of is de ziekte niet actief. Een negatieve hond kan later dus wel positief worden, maar de kans is klein.
Door mutsie
#812286
ik heb zelf een hond uit Turkije en die heeft LM.

Ondanks dat bij haar de ziekte onder controle is kan een hond hieraan overlijden. Wel of niet in combinatie met die andere ziekte Ehrlichiose.

Jesse is nu 3 jaar ziek (en wellicht langer).
En het gaat heel goed, maar ik weet niet of dit volgend jaar ook zo is.
Medicatie is niet erg duur. Alopurinol tabletten ca. 1 week per 2 maanden, maar nu doe ik een slag in de ronde want er zijn heel veel ''aanbevelingen''

Kijk ook eens naar www.buitenlandsehonden.nl een forum over  geadopteerde buitenlandse honden waar heel veel ''gebruikers'' ervaring is.

Bij jonge honden tot een bepaalde leeftijd is het dus niet te testen of ze positief of negatief zijn.
Negatieve test kan altijd positief worden, positieve test wordt nooit meer negatief. Vrijwel altijd overlijden deze honden aan lever en nierkwalen. De oudste hond is -van horen zeggen- 14 jaar toe hij overleed.

Jesse is nu 8.

Er zijn ''ervarings''verhalen van mensen met een LM hond waarbij de hond overleden is. De hond was heel, heel erg ziek.
Het is aan jou om te beslissen of je dit wilt. De hond kan dus gewoon ''gezond'' zijn, met in je achterhoofd dat je moet letten op de symptomen van LM.
Maar dat vind ik bij iedere geadopteerde hond uit het buitenland. Je moet er op bedacht zijn en de symptomen kennen. Daarentegen kunnen nederlandse honden ook ziek worden.

Daarnaast heb ik nog twee kerngezonde buitenlandse honden.

karin
Door remy
#814490
Hartelijk dan voor jullie reacties! :)

Inmiddels ook elders mijn licht op het onderwerp laten schijnen en van een dierenarts vernomen dat vrijwel elke oudere hond  Middellandse Zeegebied met deze parasiet besmet is. Aangezien wij net onsuit een Nederlands asiel geadopteerd hondje hebben moeten laten inslapen, na langdurig ziek zijn en behandeling met veel medicatie, operatie en verblijf in een kliniek met alle daarbijhorende zorgen en hoge kosten, hebben wij er voor gekozen om geen hond uit het Middellandse Zeegebied te adopteren.

Karin, ik wil je bij deze veel sterkte wensen met  het in de gaten houden van Jesse en hoop dat hij gezond oud mag worden!
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door