Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

#798659
In oktober ga ik met Kaatje jagen in een gebied waar veel vossen zijn.
Mij werd gezegd, dat ik voor haar meer nodig heb dan alleen de rabiës-enting.
Geen idee, wat dan wel :-\
Weet iemand hier meer over?
Zelf moet is dus ook handschoenen aan, werd mij verteld ::)
#798660
Ine schreef: In oktober ga ik met Kaatje jagen in een gebied waar veel vossen zijn.
Mij werd gezegd, dat ik voor haar meer nodig heb dan alleen de rabiës-enting.
Geen idee, wat dan wel :-\
Weet iemand hier meer over?
Zelf moet is dus ook handschoenen aan, werd mij verteld ::)
vossen staan berucht om de lintworm.
#798662
Ine schreef: In oktober ga ik met Kaatje jagen in een gebied waar veel vossen zijn.
Mij werd gezegd, dat ik voor haar meer nodig heb dan alleen de rabiës-enting.
Geen idee, wat dan wel :-\
Weet iemand hier meer over?
Zelf moet is dus ook handschoenen aan, werd mij verteld ::)
ik heb even voor je gegoogled...en onderstaande gevonden:

Vossenlintworm (Echinococcus multilocularis) In 1996 is in Nederland een onderzoek gestart naar het voorkomen van de vossenlintworm, Echinococcus multilocularis, in Nederland. Eind ‘97 zijn de resutaten bekend geworden. Er zijn 5 gevallen van een besmetting bij vossen aangetoond, en wel in Groningen en Z-Limburg. In de ons omringende landen is al eerder onderzoek gedaan; zo bleek in Duitsland ongeveer 20% van de vossen besmet.
Deze lintworm, die voor de vos nauwelijks overlast veroorzaakt, kan voor de mens fataal zijn.

Bij direct contact met vossen bestaat een kleine kans op besmetting met de vossenlintworm. Omdat dit in het ernstigste geval fatale gevolgen kan hebben, is het verstandig elk risico uit te sluiten:


Om kans op besmetting uit te sluiten moet u bij het direct contact met dode dan wel levende vossen vermijden.
Wanneer u wel een vos heeft aangeraakt, moet u voordat u iets in uw mond doet uw handen goed wassen

Levenscyclus van de lintworm
De lintworm (2 tot 6 mm) leeft in het darmkanaal van de vos (zou ook kat of hond kunnen zijn; bij marterachtigen is de parasiet nog nooit gevonden). Eieren van de lintworm komen via de uitwerpselen in het milieu terecht. In de meest voorkomende levens-cyclus van de lintworm wordt zo'n ei door knaagdieren (secondaire gastheer) zoals de veldmuis via de mond opgenomen. In de eieren bevindt zich een soort larve (blaasworm), die zich door de darmwand van het knaagdier boort. Via de bloedbaan bereiken de larven longen, lever en andere organen. Ze nestelen zich in deze organen, meestal de lever, en door celdeling ontstaat een tumor-achtig, wijdvertakt buisjes-achtig cyste-systeem. In deze zeer dunne cysten (0,01 mm) worden de broedkapsels gevormd, waarin zich het volgende tussenstadium ontwikkelt.
Als de vos een besmette muis opeet, komen deze tussenstadia in de maag en darm van de vos vrij, verankeren zich in de darmwand en groeien uit tot volwassen wormen. Zo is de levenscyclus van de parasiet weer gesloten.

Besmetting van de mens
Ook de mens kan als secondaire gastheer optreden, als hij via de mond eitjes van de lintworm binnenkrijgt. De mens geldt echter als een slechte tussengastheer (broedkapsels blijken in de menselijke lever vaak steriel, waardoor de vorming van het volgende stadium uitblijft), en de kansen op besmetting zijn zeer gering.
Als de ontwikkeling van de cysten wel verder gaat, kan de lever (bij mensen wordt vrijwel uitsluitend de lever aangetast) door het steeds uitbreidende cystesysteem uiteindelijk ten gronde gaan, met fatale gevolgen.
Geïnfecteerde delen kunnen operatief verwijderd worden, hoewel het moeilijk is alles te verwijderen. Met medicijnen (mebendazol) kan de uitbreidingssnelheid van de parasiet worden afgeremd.
De incubatieperiode is 10 tot 15 jaar.

Besmettingmogelijkheden Onderzoekingen in Zwitserland hebben aangetoond dat per jaar 0,18 mensen per 100.000 geïnfecteerd raken.
Een verhoogd risico lopen mensen die in de landbouw werken (4 x zo hoog), jagers, bosbessenplukkers enz.
Ook mensen van de dierenambulance lopen een verhoogd risico.
Een besmette vos kan eitjes op zijn vacht hebben, de uitwerpselen bij overreden vossen kunnen eitjes bevatten en ook de grond bij een vossehol kan besmet zijn. Bij het hanteren van dergelijke vossen kunnen eitjes uiteindelijk via de mond worden opgenomen.
#798732
ik denk dat de risico's vooral liggen in Rabies en lintworm (Dipuyidium, Taenia en Echinococcus multilocularis, waarvan de laatste voor de mens gevaarlijk) , maar vossen zijn net als onze honden gevoellig voor Distemper (hondenziekte) en Infectious Canine Hepatitis (Lever ziekte) oh en ook Roundworms (Toxocara, Toxascaris) en hookworms (Ancylostoma) eeennnn, ze kunnen ook schurft hebben.... maar eerlijk gezegd weet ik niet of dat voor onze honden ook een risico is....
Ik zou de mensen die vaker gaan jagen vragen waar je precies aan moet denken, die zullen het wel weten lijk mij. Want niet alles wat boven genoemd wordt hoef voor jou hond een risico te zijn ;)
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door