Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door roefus
#783340
Ik ent wel.
Maar ik sla nu tussentijds een jaar over en ik zou het wel fijn vinden als eens gewoon een 3-jarige registratie kwam voor de meeste entingen.
Weil sla ik niet over.
Voor rabiës ent ik pas als ik met ze op vakantie ga.
Gewoon naar Duitsland, België, Luxemburg neem ik ze zo wel mee.
Geen mens die controleert.
Ik weet wat dat betreft overigens niet hoe mijn huidige dierenartsen zijn.
In mijn vorige woonplaats werd de datum wel even aangepast, evenals de gezondheidsverklaring.
Door dogsunlimited
#783352
roefus schreef: De besmetting wat betreft mensen gaat nog wel één halte verder.
Aangezien de meeste mensen niet met hun neus in urine snuffelen, niet in elk meertje zwemmen, geen slokjes nemen, enzovoorts.....

En met bacteriën in aanraking komen die NIET in de Weil-enting zitten, dat doen alle loslopende honden (ook de wél-geënte).
En volgens mij is het volslagen onzin om te beweren dat de types die in de Weil-enting zitten nou net níet de boosdoeners zijn.
Er zijn types bijgekomen (of naderhand geconstateerd), maar dat maakt de ándere groep niet minder gevaarlijk.
Een mens kan in het uiterste geval al besmet raken van het gooien van een stok die in het water heeft gelegen, of die je net hebt aangepakt van je hond. Een mens loopt net zo'n groot gevaar als hij veelvuldig in aanraking komt met zijn viervoeter, die in hetzelfde gebied sjokt. Zeker als je wondjes hebt. ;)
Ik beweer geen onzin.....ik lees heel veel over vaccinatieschades en doe daar mijn voordeel mee. Ik zal nooit mensen weerhouden te enten tegen Lepto, maar het is wel belangrijk te weten waarvoor je ent. En wat voor schade het bij een hond aanricht, zeker in combi met de cocktail. Om je dan misschien af te vragen waarvoor de lepto-enting eigenlijk dient? Als je nagaat dat wij in Nederland maar tegen 2 lepto-bacteriën vaccins hebben en in Amerika minstens 5? En de meeste besmettingen juist plaatsvinden 3 maanden nadat honden geënt zijn?

Nearly all of the dogs in the CHC vaccine survey - which involved over 4,000 dogs and is still ongoing - contracted distemper, parvo, lepto, hepatitis, etc, within three months of being vaccinated.

http://mythicaldanes.com/healthtraining/vaccsCO.html

http://64.233.183.104/search?q=cache:SQ ... clnk&cd=19

Leptospirosis Vaccine. As a zoonotic disease, there is concern about contagion with leptospira spp. However, vaccination does not prevent against shedding of the organism, so it is not protective of others. Even 2 vaccinations and annual boosters will not adequately protect against re-infection, because of the short-lived immunity induced (several months). Hypersensitivity reactions to leptosirosis vaccines (Type I hypersensitivity) are long-lived, and can be recalled acutely even after 4 years. Many dogs now have measurable titers against L. bratislava and L. autumnalis, but they do not have disease unless titers are in the thousands and clinical signs are present. Serovars of leptospira spp. cross-react, especially with L. grippotyphosa, L. pomona , L. canicola, and L. icterohemorrhagiae.
http://www.thepetwhisperer.com/Vaccinations.html
Door dogsunlimited
#783356
roefus schreef: Ik ent wel.
Maar ik sla nu tussentijds een jaar over en ik zou het wel fijn vinden als eens gewoon een 3-jarige registratie kwam voor de meeste entingen.
Weil sla ik niet over.
Voor rabiës ent ik pas als ik met ze op vakantie ga.
Gewoon naar Duitsland, België, Luxemburg neem ik ze zo wel mee.
Geen mens die controleert.
Ik weet wat dat betreft overigens niet hoe mijn huidige dierenartsen zijn.
In mijn vorige woonplaats werd de datum wel even aangepast, evenals de gezondheidsverklaring.
Die 3-jarige registratie is er al vanaf november 2006, hoor.
http://www.home.zonnet.nl/peter.hoogend ... ineren.htm
Door roefus
#783373
SandraH schreef: Die 3-jarige registratie is er al vanaf november 2006, hoor.
http://www.home.zonnet.nl/peter.hoogend ... ineren.htm
Dat weet ik wel, hoor, maar nog niet voor alle merken. ;)
En niet elke dierenarts heeft Nobivac standaard in huis.
Maar het maakt mijzelf geen moer uit, want de entstoffen zijn gelijk, en ik beslis dan zelf wel dat ik een of twee jaar oversla.
Door roefus
#783380
SandraH schreef: Een mens kan in het uiterste geval al besmet raken van het gooien van een stok die in het water heeft gelegen, of die je net hebt aangepakt van je hond. Een mens loopt net zo'n groot gevaar als hij veelvuldig in aanraking komt met zijn viervoeter, die in hetzelfde gebied sjokt. Zeker als je wondjes hebt. ;)
Ik beweer geen onzin.....ik lees heel veel over vaccinatieschades en doe daar mijn voordeel mee. Ik zal nooit mensen weerhouden te enten tegen Lepto, maar het is wel belangrijk te weten waarvoor je ent. En wat voor schade het bij een hond aanricht, zeker in combi met de cocktail. Om je dan misschien af te vragen waarvoor de lepto-enting eigenlijk dient? Als je nagaat dat wij in Nederland maar tegen 2 lepto-bacteriën vaccins hebben en in Amerika minstens 5? En de meeste besmettingen juist plaatsvinden 3 maanden nadat honden geënt zijn?

Nearly all of the dogs in the CHC vaccine survey - which involved over 4,000 dogs and is still ongoing - contracted distemper, parvo, lepto, hepatitis, etc, within three months of being vaccinated.

http://mythicaldanes.com/healthtraining/vaccsCO.html

http://64.233.183.104/search?q=cache:SQ ... clnk&cd=19

Leptospirosis Vaccine. As a zoonotic disease, there is concern about contagion with leptospira spp. However, vaccination does not prevent against shedding of the organism, so it is not protective of others. Even 2 vaccinations and annual boosters will not adequately protect against re-infection, because of the short-lived immunity induced (several months). Hypersensitivity reactions to leptosirosis vaccines (Type I hypersensitivity) are long-lived, and can be recalled acutely even after 4 years. Many dogs now have measurable titers against L. bratislava and L. autumnalis, but they do not have disease unless titers are in the thousands and clinical signs are present. Serovars of leptospira spp. cross-react, especially with L. grippotyphosa, L. pomona , L. canicola, and L. icterohemorrhagiae.
http://www.thepetwhisperer.com/Vaccinations.html



Ja duhhuh...via een stok die in het water heeft gelegen, en via wondjes.
Yep het kan, en theoretisch helemaal.
En dan krijg ik overmorgen AIDS via eenzelfde omweg ::)
En neem morgen een scaliborband voor mijzelf tegen teken, omdat ik er ook twintig per dag ga opdoen ;)

Ik vind dit nogal uit het verband getrokken.
Door hun gedrag lopen mijn honden nu eenmaal meer risico's dan ikzelf.
En dat is dus niet te vergelijken, tenzij je theoretische gevallen gaat bedenken.
Die allicht een keer in de praktijk kunnen voorkomen, maar ik kan ook morgen onder een auto lopen....

En als er in Amerika tegen 5 lepto's wordt ingeënt, dan vind ik het jammer dat we het hier met 2 moeten doen.
Dan lopen ze hier behoorlijk achter.
En nee, niemand weerhoudt mij om te enten.
De eventuele risico's schat ikzelf wel in.
Jammer als ik fout inschat, maar dat kan jij andersom ook ;)
Laatst gewijzigd door roefus op za 23 jun 2007, 23:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Door dogsunlimited
#783488
Nee, niet bepaald uit zijn verband getrokken. Want diezelfde eventuele ziekmakende bacteriën zijn net zo actief bij de mens als bij mijn hond, de paarden die aan het water staan waarmee veel mensen in aanraking komen, de koeien die uit prutsloten drinken etc.etc.

In Nederland lopen ze met van alles achter, maar voor bepaalde zaken is het maar goed, hoor dat het nog niet naar Nederland toe wordt gehaald.
Dus juist omdat wij zo achterlopen, zou je je kunnen afvragen waarvoor je eigenlijk Weil/Lepto ent.

De inschatting of je er goed aan doet niet te enten, is wat mijn honden aangaat een goed doordachte. Want de risico's op de vreselijke bijwerkingen uit de enting ontloopt nu minstens 1 van mijn honden, waardoor hij hopelijk iets langer mag leven doordat zijn immuunsysteem niet continu wordt aangetast. :)
Door Lizzy
#783521
De ziekte van Weil veroorzakende bacterie, de icterohemorrhagiae, is wel een van de dodelijkste types. Dus het is natuurlijk vrij eenvoudig om te zeggen dat er honderden soorten Lepto bacteriën zijn, wij er maar voor 2 vaccineren en het dus een onzin-vaccin is, maar dat is natuurlijk niet waar. Het dodelijkste/ernstigste type zit in het vaccin: niet voor niets.

De canicola wordt vooral door honden verspreid, dus die zit ook in het vaccin. Op zich geen onlogische gedachte, lijkt me. Deze bacterie is beduidend minder dodelijk overigens dan de icterohemorrhagiae. En er zijn heel veel andere Lepto bacterieen die niet verspreid kunnen worden door de hond. Logisch dat deze niet in het vaccin zitten. Het is natuurlijk ook niet zo dat al die vaccin-fabrikanten maar een dotje achterlijk zitten te doen. Er wordt wel over nagedacht, over het samenstellen van een vaccin.

En zo zijn er dus meerdere Lepto bacterieën die veel minder schade aanrichten dan de icterohemorrhagiae.

Mocht uit onderzoek op een gegeven moment blijken dat er steeds meer besmettingen plaats vinden door andere Lepto bacterieen: dan zal ook hier in NL/Europa het vaccin aangepast gaan worden en zullen er hier misschien ook wel vier types in het vaccin terecht komen. Dat is dus geen kwestie van achter lopen. Dat is een kwestie van dat in de US al gebleken is dat er meer besmettingen plaats vinden door de grippotyphosa en de pomona. Vooralsnog is dat in NL gewoon niet het geval.
dus: als MIJN hond op een natúúrlijke manier in aanraking komt met de urine van besmette ratten (ik kan me niets natuurlijkers voorstellen ) dan wordt-ie feitelijk op een natuurlijke manier ingeënt
Het lijkt te mooi om waar te zijn.
Nee, dit is niet te mooi om waar te zijn. Dit is exact hoe immunisatie werkt.
Ja duhhuh...via een stok die in het water heeft gelegen, en via wondjes.
Yep het kan, en theoretisch helemaal.
En dan krijg ik overmorgen AIDS via eenzelfde omweg ::)

Dit vergelijk gaat natuurlijk helemaal nergens over. Het voorbeeld dat Sandra noemt is geen theorie. Dit is praktijk. Het is niet voor niets dat er elk jaar mensen ziek worden en zelfs dood gaan aan een Lepto besmetting. En dit zijn niet alleen maar riool-werkers (die in aanraking komen met ratten) maar wel degelijk ook bij mensen die lopen te pootje-baden in meertjes, als het mooi weer is, via eventueel besmet water waarmee de hond ook in aanraking komt (droog jij de vachten van jou hond niet af als ze gezwommen hebben?), mensen die zitten te vissen of gaan kanoeen, etc. etc. Het water waar mijn honden zwemmen, daar zitten ook kindertjes aan de waterkant te spelen. Ongevaccineerd.

Alleen is het maar de vraag of de mens net zo gevoelig is voor deze bacterie als de hond. Want dat blijkt helemaal nog nergens uit onderzoek. Kijk, een kat is ook praktisch ongevoelig voor de lepto bacterieën.... Wij mensen zijn wel gevoelig (anders zouden er niet jaarlijks mensen ziek worden/sterven), maar misschien vele malen minder gevoelig dan de hond. Dat kan heel goed.

Overigens worden mensen niet gevaccineerd (men deed dat vroeger in Frankrijk wel) omdat de bijwerkingen van het vaccin zo ernstig zijn... Dat geeft wel te denken, lijkt me.

Vaccineren of niet vaccineren: dat lijkt me een geheel persoonlijke kwestie. Je neemt een risico als niet tegen tegen Lepto vaccineert. Je neemt een risico als je wel tegen Lepto vaccineert. Als je een hond hebt die eerder schade heeft opgelopen door een enting, dan is de kans dat de reactie bij de enting erop nog veel ernstiger is. Mogelijk zelfs met dodelijk afloop. Als je dat weet, dan lijkt de beslissing wel of niet vaccineren nogal eenvoudig! Niet en nooit meer vaccineren.
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 24 jun 2007, 11:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Door K&D
#783525
Onder mensen zijn er jaarlijks zo rond de 30 Weil slachtoffers. (zie RIVM)
Tot nu toe heb ik nergens kunnen achterhalen hoeveel slachtoffers er onder honden zijn. Van die honden, hoe sneu ook, in de Betuwe raak ik niet in paniek. Er zijn meer kankerslachtoffers en (auto-)immuunslachtoffers onder honden dan Weil slachtoffers.  Waren die besmette honden uit de Betuwel wél of niet geënt? Dat zou ik wel willen weten.
Door Lizzy
#783527
Dubhe en Kyrah schreef: Onder mensen zijn er jaarlijks zo rond de 30 Weil slachtoffers. (zie RIVM)
Tot nu toe heb ik nergens kunnen achterhalen hoeveel slachtoffers er onder honden zijn. Van die honden, hoe sneu ook, in de Betuwe raak ik niet in paniek. Er zijn meer kankerslachtoffers en (auto-)immuunslachtoffers onder honden dan Weil slachtoffers. Waren die besmette honden uit de Betuwel wél of niet geënt? Dat zou ik wel willen weten.
Ja, ik ben het aan de ene kant wel met je eens en ik zou OOK heel graag willen weten hoeveel van deze honden wel of niet geent waren. Maar als je niet weet hoeveel Weil slachtoffers er jaarlijks onder honden vallen, kun je ook niet zeggen dat er meer kanker en auto-immuunslachtoffers zijn door vaccins.... En dus blijft het gokken. Wel enten en niet enten, het blijft beide gokken.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#783550
Lizzy schreef: Mocht uit onderzoek op een gegeven moment blijken dat er steeds meer besmettingen plaats vinden door andere Lepto bacterieen: dan zal ook hier in NL/Europa het vaccin aangepast gaan worden en zullen er hier misschien ook wel vier types in het vaccin terecht komen. Dat is dus geen kwestie van achter lopen. Dat is een kwestie van dat in de US al gebleken is dat er meer besmettingen plaats vinden door de grippotyphosa en de pomona. Vooralsnog is dat in NL gewoon niet het geval.
Precies in Nederland is het helemaal nog niet bekend welke subtypen er nu domineren, want zo vaak kom je de ziekte nou ook weer niet tegen. Of hij wordt vaak gemist, want alleen icteriohaemorrhagiae geeft het klassieke beeld van gele slijmvliezen met bloedingen.
En het verschilt gewoon per continent, zoals blijkt uit die studie in Duitsland:
Reactivity to the serogroup grippotyphosa (13/42) was most frequently present, followed by reactivity to the serogroup saxkoebing (10/42).

Dus ik denk niet echt dat we hier in NL achter lopen, het is gewoon een andere situatie.
Door dogsunlimited
#783587
Vergeet mijn verhaal maar over 'achterlopen' in deze context. Dat slaat idd nergens op. Maar het is toch echt gebleken dat het vaccin nooit garandeert dat honden het niet krijgen. Ondanks dat Nobivac bv. ook garandeert dat het tenminste 9 mnd. bescherming zou moeten bieden, blijkt uit de onderzoeken toch steeds hetzelfde verhaal. En als je dan de hoeveelheid bijwerkingen erbij optelt.... :-\

Overigens heb ik er 2 jaar over gedaan om deze beslissing te nemen. En nu heb ik bijna spijt dat ik die knoop niet eerder heb kunnen doorhakken.
Want Stanley is bv. in 2004 door een zwerm wespen te grazen genomen, waardoor zijn bloedbeeld is veranderd en hij nog gevoeliger zou kunnen worden voor de triggers uit de vaccins. Vanaf dat moment was het beter geweest helemaal niks meer te enten ipv deelenten. Maarja...............

Ik heb ook her en der gevraagd of er registraties worden bijgehouden van Weil-uitbraken bij honden. Er is gewoon niks van bekend, het wordt niet landelijk bijgehouden. De RIVM is daar ook totaal niet duidelijk over, want in die 30 mensen per jaar is het merendeel van de slachtoffers teruggekomen van het buitenland met die ziekte.
Door K&D
#783592
Klopt, ik ben ook al op zoek gegaan naar meer info, maar dat is niet te achterhalen. Ik ga ervan uit dat als Weil op grote(re) schaal voor zou komen, (en er er meer info zou zijn dan bv. over kankergevallen) dat er wel  maatregelen of adviezen zouden worden gegeven door de overheid.
De besmettingskans voor mensen zou dan nl. ook veel groter zijn en dan zouden er dus ook meer mensen ziek worden. Tot nu toe is dat blijkbaar niet het geval.
Maar inderdaad, het blijft toch een lastige overweging wel of niet enten, dat wel ja.
Door Lizzy
#783594
Vergeet mijn verhaal maar over 'achterlopen' in deze context. Dat slaat idd nergens op. Maar het is toch echt gebleken dat het vaccin nooit garandeert dat honden het niet krijgen. Ondanks dat Nobivac bv. ook garandeert dat het tenminste 9 mnd. bescherming zou moeten bieden, blijkt uit de onderzoeken toch steeds hetzelfde verhaal. En als je dan de hoeveelheid bijwerkingen erbij optelt....

Dat klopt hoor, het vaccin biedt niet echt goed bescherming. Dus ook al vaccineer je netjes ieder jaar, er is geen garantie dat je hond geen besmetting oploopt en ziek wordt. Dat geldt voor ieder vaccin maar in het bijzonder ook voor de Lepto. Men zegt wel dat de hond mogelijk minder ernstig ziek wordt. Maar ik heb ook wel gelezen dat zelfs dat helemaal niet het geval hoeft te zijn. En ik vaccineer om al deze redenen dus ook niet. Maar van tijd tot tijd twijfel ik zelf ook wel over de Lepto enting....
Overigens heb ik er 2 jaar over gedaan om deze beslissing te nemen. En nu heb ik bijna spijt dat ik die knoop niet eerder heb kunnen doorhakken.
Ik kan me voorstellen dat je er lang over hebt gedaan.... Het is ook moeilijke materie en het is ook moeilijk om zo'n beslissing te nemen en de risico's te aanvaarden.
Ik heb ook her en der gevraagd of er registraties worden bijgehouden van Weil-uitbraken bij honden. Er is gewoon niks van bekend, het wordt niet landelijk bijgehouden. De RIVM is daar ook totaal niet duidelijk over, want in die 30 mensen per jaar is het merendeel van de slachtoffers teruggekomen van het buitenland met die ziekte.
Wordt inderdaad niet goed bijgehouden. Slechte zaak. Maar ja, ik denk dat de belangen niet zo groot zijn....
Klopt, ik ben ook al op zoek gegaan naar meer info, maar dat is niet te achterhalen. Ik ga ervan uit dat als Weil op grote(re) schaal voor zou komen, (en er er meer info zou zijn dan bv. over kankergevallen) dat er wel maatregelen of adviezen zouden worden gegeven door de overheid.
De besmettingskans voor mensen zou dan nl. ook veel groter zijn en dan zouden er dus ook meer mensen ziek worden. Tot nu toe is dat blijkbaar niet het geval.
Maar inderdaad, het blijft toch een lastige overweging wel of niet enten, dat wel ja.

Ja, ik blijf toch vinden dat je besmettingen bij mensen beslist niet mag vergelijken met besmettingen bij honden. Zoals ik al eerder schreef : katten zijn ook behoorlijk ongevoelig voor Lepto. Mogelijk is de mens veel ongevoeliger dan de hond. Je kunt dus in mijn ogen niet zeggen dat als de besmettingkans voor mensen hoger zou zijn, de overheid wel maatregelen zou nemen en daaruit de conclusie trekken dat het dus allemaal wel meevalt met Lepto.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#783597
Lizzy schreef: Ja, ik blijf toch vinden dat je besmettingen bij mensen beslist niet mag vergelijken met besmettingen bij honden. Zoals ik al eerder schreef : katten zijn ook behoorlijk ongevoelig voor Lepto. Mogelijk is de mens veel ongevoeliger dan de hond. Je kunt dus in mijn ogen niet zeggen dat als de besmettingkans voor mensen hoger zou zijn, de overheid wel maatregelen zou nemen en daaruit de conclusie trekken dat het dus allemaal wel meevalt met Lepto.
Ik heb hier wel een artikel over leptospirose besmetting bij mensen in NL

OBJECTIVE: To determine all cases of leptospirosis in the Netherlands in 1991-1995 that were confirmed by serological investigation or culturing. DESIGN: Descriptive, retrospective. SETTING: Department of Biomedical Research, Royal Tropical Institute, Amsterdam, the Netherlands, and Department of Internal Medicine, Academic Medical Centre, Amsterdam, the Netherlands. METHOD: Using data of the Reference Laboratory for Leptospirosis, the number of leptospirosis cases in 1991-1995 was determined and compared with the data of 1986-1990. Additional information was obtained about patients with confirmed leptospirosis or who had been hospitalized because of leptospirosis. RESULTS: The number of confirmed cases dropped from 229 in 1986-1990 to 159 in 1991-1995. This decrease could be attributed mainly to a marked decrease of the number of dairy farm fever (hardjo) cases. There was a clear increase of the number of infections acquired during travel in foreign countries, notably outside Europe. Thus, leptospirosis in the Netherlands shifted from an occupational disease towards a disease due to recreational activities. In about 10% of the patients the disease ran a severe course with Weil's syndrome (icterus, renal failure, and haemorrhages). Eight patients (5%) died. Clinical data of 5 of these 8 patients indicated that they had suffered from Weil's syndrome.
Door roefus
#783610
SandraH schreef: Nee, niet bepaald uit zijn verband getrokken. Want diezelfde eventuele ziekmakende bacteriën zijn net zo actief bij de mens als bij mijn hond, de paarden die aan het water staan waarmee veel mensen in aanraking komen, de koeien die uit prutsloten drinken etc.etc.

In Nederland lopen ze met van alles achter, maar voor bepaalde zaken is het maar goed, hoor dat het nog niet naar Nederland toe wordt gehaald.
Dus juist omdat wij zo achterlopen, zou je je kunnen afvragen waarvoor je eigenlijk Weil/Lepto ent.

De inschatting of je er goed aan doet niet te enten, is wat mijn honden aangaat een goed doordachte. Want de risico's op de vreselijke bijwerkingen uit de enting ontloopt nu minstens 1 van mijn honden, waardoor hij hopelijk iets langer mag leven doordat zijn immuunsysteem niet continu wordt aangetast. :)
Ik vind het dus wél uit zijn verband getrokken.
Allicht zijn dezelfde eventueel ziekmakendebacteriën net zo actief bij de mens.
Maar jij schrijft zelf bijvoorbeeld dat de koeien uit de prutsloten drinken.
Zie je dat ook mensen doen?
En dat is precies wat ik bedoel: mijn honden rennen door prutsloten, zwemmen in vuil buitenwater, nemen een slokje enzovoorts enzovoorts.
Dat doe ikzelf niet, en ik zie het de meeste mensen niet doen.
Dus vind ik dat het besmettingsgevaar voor mensen één halte verder ligt.
Er is kans op, maar stukken minder.
Dus voor mij is uit het verband getrokken, om dit riscio met 'n gelijke maatstaf te meten.
Ik vind het helemaal nergens over gaan als je de kans op besmetting bij de mens vergelijkt met een koe of een hond, die rechtstreeks uit een prutsloot drinkt.
Allicht is er risico, maar het is vele malen kleiner.

En dat er weinig bekend is over aantallen Weil-besmettingen bij honden, dus dat het maar zo weinig voor zou komen.
Heeft dat niet rechtstreeks te maken met het feit dat honden op grote schaal stelselmatig gevaccineerd worden?
Kijk de hondjes die thuis voor de buis zitten, en nergens komen, die worden misschien ook niet gevaccineerd.
Maar de mensen die ik ken, en wiens honden regelmatig zwemmen en door sloten lopen, daar weet ik van dat hun hond wél tegen Weil geënt is.
En ik zou me zo maar kunnen voorstellen dat dit dus ook het 'aantal besmette gevallen' aanzienlijk reduceert.

Dat immunisatie zo werkt dat je afweer opbouwt door stelselmatig met een stof/bacterie in aanraking te komen, is natuurlijk een bekend gegeven.
Maar WIE vertelt mij dat mijn hond wérkelijk deze afweer (langzaam) opbouwt, door het likken aan ratten-urine ?
Ik vind dat een groot risico, want net het innemen van ratten-urine is tenslotte ook een direct gevaar op de besmetting/de ziekte zelf.

Ennn....om te stellen dat rauw-gevoerde honden vrijwel zéker immuniteit opbouwen, dat vind ik vooralsnog een onbewezen stelling.
Ik geloof zeker in rauwe voeding, in de voordelen daarvan en dat het gezondheidsbevorderend werkt.
Als dat niet zo was, voerde ik tenslotte niet rauw.
Ik geloof zelfs dat het de algehele afweer ten goede komt.
Maar vooralsnog geloof ik er niet in dat je stellen kunt dat het hen immuun maakt voor een ziekte als Weil.
Ik lees tenslotte nog genoeg over hondjes die ziek worden, die soms een ab kuur nodig hebben, die virusjes opdoen enzovoorts, en al die honden worden rauw gevoerd.
Dus ZO immuun voor alles zijn ze blijkbaar niet.
Het 'overleven van de geschiktste' (Darwin) gaat allang niet meer voor onze huishonden op.
Dus we hebben wel degelijk met een genen-pakketje te maken wat een grote rol speelt, ook bij het wel- of niet oplopen van ziektes, het algehele afweersysteem.
En daar verander je met voeding niet zoveel aan.

En of we in Nederland al dan niet achterlopen, dat maakt volgens mij de toekomst wel uit.
Als nog niet bekend is welke subtypen er domineren, valt er nog weinig over te zeggen.

Maar goed, al of niet inenten en het afwegen van de risico's is een beslissing die iedereen maar voor zichzelf moet maken.
Het ging mij er vooral, en in eerste instantie, om dat ik het gevaarlijk vind om zo maar te zeggen 'Zeker rauwgevoerde honden die regelmatig in buitengebieden vertoeven en veel in water zitten, hebben een natuurlijke immuniteit opgebouwd tegen alle ziekteverwekkende bacteriën van Weil.'.
Daar ben ik het in ieder geval niet zo maar mee eens.
Laatst gewijzigd door roefus op zo 24 jun 2007, 15:14, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door