Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door qyan
#74447
hoi willy,
had op het hondenforum idd ookal gevraagd hoe het is anagetoond, maar geen antwoord gekregen!
Gebruikersavatar
Door Hitam
#74559
Er is al minstens 5 jaar een enting tegen Babesia op de Nederlandse markt. Hij is alleen waanzinnig duur. Over de effectiviteit weet ik niet zo veel. Heb hem maar een paar keer gebruikt voor honden die naar het zuiden op vakantie gingen.
Deze enting moet (volgens de fabrikant) twee keer plaatsvinden om een jaar durende titer te krijgen (volgens de fabrikant) (waarom geloof ik ze steeds minder?)
Ik geloof dat ie zo'n 60 euro per shot kost.

Wat sommige dierenartsen deden was het geneesmiddel tegen Babesiose inspuiten vlak voor het vertrek naar het buitenland. Dat middel werkt ongeveer drie weken. Dat is veel goedkoper maar een rotprik waar ze goed ziek van konden worden. Dat geneesmiddel is nu niet meer vrij verkrijgbaar maar alleen via de Universiteit.

Ik vraag me af in hoeverre de honden met Babesiose in het buitenland zijn geweest of in contact met teken uit het buitenland.
Door oebaya
#74571
Heb overigens ergens gevonden, dat de inenting niet werkt tegen alle vormen van de ziekte, maar slechts tegen 2.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#75131
Bij mijn weten is er maar een soort. Babesia canis. Maar eerlijk gezegd ben ik het niet vaak tegengekomen (3x in 10 jaar), dus weet ik ook niet alles van.
Door oebaya
#75166
Hitam schreef: Bij mijn weten is er maar een soort. Babesia canis. Maar eerlijk gezegd ben ik het niet vaak tegengekomen (3x in 10 jaar), dus weet ik ook niet alles van.
Heb dit citaat even van internet gehaald:
In Frankrijk en Zwitserland is een vaccin op de markt dat niet altijd doeltreffend is wegens het voorkomen van verschillende stammen Babesia.
Door jolly64
#76647
Hellup
Hier in Den Haag is er al een hondje aan overleden :'(
Wat moeten we nou??
Tekenband of frontline
Door meesmerel1
#76650
hoi jolly, lees het hele bericht even :) daar staan ook de oplossingen..nl tekenband van scalibor en evt. stonghold...maar is nogal paniekbericht, dus of je nu echt risico loopt...
Door jolly64
#76653
Ik woon in Den Haag en vind het toch wel vervelend
Is mischien alleen stronhold genoeg
Toevallig moet hij deze week worden behandeld tegen vlooien
Hij heeft huidklachten ,dus wil ook geen vlooien hebben :-[
Door meesmerel1
#76667
willy schreef: ik had het bericht ook doorgestuurd aan mijn DA,
Kreeg netjes een mailtje terug.
hier zijn antwoord:

Het lijkt mij geen reden tot paniek.



Babesia Canis en ook een aantal andere door teken overdraagbare ziekten komen in Nederland niet of nauwelijks voor. Maar met het opwarmen van het klimaat verwachten onderzoekers dat deze aandoeningen ook vaker in de Noordelijke streken op zullen treden. Nu zien we het nog wel eens op Texel en af en toe bij dieren die op vakantie zijn geweest.



Er is al heel lang een enting maar die wordt eigenlijk nooit toegepast. De werking is namelijk niet te garanderen en het is een nogal vervelende injectie. Dat hij nu op zou zijn vanwege de ziekte is onzin.



Verder lees ik in het bericht dat dierenartsen de oorzaak niet konden vinden maar blijkbaar heeft iemand toch de diagnose gesteld of vermoed. Hoe? Dat wordt niet gezegd. Dus voordat dergelijke kettingbrieven rondgestuurd worden zou ik eerst eens willen weten wat en hoe er onderzocht is. Zijn deze honden nooit in het buitenland geweest etc.



Vooralsnog geen paniek en natuurlijk is het altijd goed om regelmatig te behandelen. Frontline helpt wel maar is zeker geen garantie. Tegen teken zal een speciale tekenband altijd beter helpen. In het buitenland bezuiden de lijn Parijs-Milaan in ieder geval Stronghold gebruiken aangevuld met de speciale tekenband Scalibor. Teken bij het weghalen niet eerst met alcohol of andere desinfectantia behandelen maar met een tekentang eruit halen. Met draaiende bewegingen. Links of rechtsom maakt niet uit. Na het weghalen van de teek kan de huid wel weer gedesinfecteerd worden. Babesia is overigens vrij gemakkelijk aan te tonen in het bloed en bij een normaal bloedonderzoek (wat de meeste dierenartsen echt wel doen als ze niet weten wat er aan de hand is) wordt hij vaak opgemerkt. Het is een parasiet die in de rode bloedcellen leeft en daar als kleine zwarte puntjes te zien is.



Vriendelijke groet,

Kijk dit is een reactie van een dierenarts

Vraag het eens bij je dierenarts, kijken of zij dit paniek-bericht als geloofwaardig beschouwen? Je moet juist de tekenband hebben...je hond kan ook lyme krijgen in Nl hoor...(van teken), en toch maakt men zich daar minder ongerust over...
Door willy
#76734
nog even wat meer info:

AUTOCHTONE BABESIOSE BIJ DE HOND IN NEDERLAND?
> In maart en begin april 2004 zijn drie fatale gevallen van babesiose bij
> honden, zonder eerder verblijf in het buitenland, vastgesteld in de regio’
s
> Den Haag en Arnhem, waar de infectie inmiddels ook bij tenminste zeven
> andere honden met verschijnselen is vastgesteld. Voorlopige analyse wijst
op
> Babesia canis, een protozoaire bloedparasiet die wordt overgedragen door
> Dermacentor teken, die niet in Nederland voorkomen.
>
> Dermacentor teken zijn drie-gastherige teken die zowel in warme als in
> gematigde streken voorkomen, maar in Europa reikt het verspreidingsgebied
> tot in Zuid-Engeland, Zuid-België en Midden-Duitsland. Dermacentor teken
> zijn al wel eerder gevonden op honden van teruggekeerde vakantiegangers en
> ze zijn vermoedelijk daarmee samenhangend incidenteel aangetroffen op
honden
> die niet in het buitenland waren geweest. Naast de vele importgevallen
zijn
> in Nederland tot dusver slechts sporadisch autochtone gevallen van
babesiose
> beschreven (twee honden in Koog aan de Zaan en bij drie honden op de
Veluwe
> in de tachtiger jaren). De teken zijn destijds vermoedelijk door andere
> honden meegebracht, hier afgevallen, en ze hebben de infectie
waarschijnlijk
> na vervelling overgedragen zonder zich hier permanent te vestigen.
>
> Nader onderzoek zal uitwijzen of Dermacentor teken zich inmiddels toch in
> Nederland hebben gevestigd. Hierop vooruitlopend adviseren wij om bij
iedere
> patiënt met anaemie en/of haemoglobinurie babesiose mede op te nemen in de
> differentiaal diagnose.
>
> Babesia canis ontwikkelt zich uitsluitend in de erythrocyten van de hond.
De
> incubatietijd varieert van één tot twee weken. In het acute stadium worden
> de volgende verschijnselen waargenomen: apathie, anorexie, hoge koorts,
> versnelde pols en ademhaling. Er is sprake van haemolytische anaemie, die
> gepaard kan gaan met haemoglobinurie. In dit stadium zijn de parasieten
vaak
> gemakkelijk aantoonbaar in een bloeduitstrijkje na kleuring met bv Giemsa
of
> haemacolor.
>
> Zonder behandeling kan icterus, splenomegalie en lymfadenopathie ontstaan
en
> in ernstige gevallen nierfalen en diffuse intravasale stolling. In de
acute
> fase kan de diagnose worden gesteld aan de hand van een bloeduitstrijkje
> (capillair bloed/buffy coat), in meer chronische gevallen bieden serologie
> (IFT) en eventueel RLB-PCR (incl. Ehrlichiae) houvast (alles in
EDTA-bloed).
> Zonder behandeling kan een aanzienlijk percentage van de voor het eerst
> geïnfecteerde honden aan babesiose sterven; overlevende honden blijven de
> infectie dragen.
>
> Als de parasiet in een bloeduitstrijkje wordt aangetoond dient direct een
> behandeling met imidocarb dipropionaat (Carbesia®) te worden ingezet.
>
> Utrecht, 7 april 2004
> Faculteit der Diergeneeskunde
>
> Dr. D.J. Houwers, hoofd VMDC, HA I&I
> Dr. E. Teske, haematoloog/oncoloog, HA Gezelschapsdieren
> Prof.dr. F.Jongejan, tekendeskundige, HA I&I
Door jolly64
#77208
Geen paniek
Maar ik denk dat ik toch maar een teken/vlooienband ga halen
Lijkt me vreselijk als mijn Chucky het krijgt en daardoor zal overlijden
Ik neem maar geen risico
Krijgt hij het alsnog ,heb ik er voor mijn gevoel toch iets aan gedaan om ze te weren ;)
Door qyan
#77543
jolly64 schreef: Geen paniek
Maar ik denk dat ik toch maar een teken/vlooienband ga halen
Lijkt me vreselijk als mijn Chucky het krijgt en daardoor zal overlijden
Ik neem maar geen risico
Krijgt hij het alsnog ,heb ik er voor mijn gevoel toch iets aan gedaan om ze te weren ;)
de honden in den haag hebben babesioses opgelopen in het westbroek park (dacht ik) en het scheveningse bos.
stond in de krant.
Laatst gewijzigd door qyan op vr 09 apr 2004, 21:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Jolly
#77553
oww dus de uithof is nog wel veilig? want ik ga moregen weer naar ouderlijk huis en das zeer vlajkbij de uithof, kan Chasey weer ff rennen in zijn oude stekkie ;D
Door qyan
#77660
Jolly schreef: oww dus de uithof is nog wel veilig? want ik ga moregen weer naar ouderlijk huis en das zeer vlajkbij de uithof, kan Chasey weer ff rennen in zijn oude stekkie ;D
ik durf het je niet te zeggen.
bericht hier was dat de getroffen honden dus in die bossen hadden gelopen, maar dat ze ergens anders niet zitten lijkt me ook weer onlogisch :-\
ik ben wel extra alert moet ik zeggen, zeker aangezien ik qyan helemaal niet met chemische troep behandel
en zeker met die achterlijke bult die hij heeft zitten (wordt gelukkig wel iets kleiner).
voor hetzelfde geldt is het van zo'n teek.
maar ik weiger om iedere 3 weken gif te gaan spuiten of om hem een band om zijn nek te doen.
of het slim is, weet het niet
Door Jolly
#77682
:-\ nou ik ga hem eerst hier wassen, want meneer heeft ergens last van en bijt zich de hele tijd de krampus en dan maar de tt spray mee en die vlak voordat we gaan wandelen, maar ff insprayen. ;D
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door