Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

#640448
Afgelopen augustus hadden de honden eigenlijk weer hun enting moeten hebben, maar ik ben het straal vergeten.
Nu wil ik m'n 2 oudjes (13 en bijna 14) sowieso niet meer laten enten, want die hebben jarenlang de volledige cocktail gehad en zijn dus over-geënt. Mijn jongste wil ik nog wel laten enten en dan volgens het schema; cocktail, jaar erop alleen weil, jaar daarop weer alleen weil, jaar daarop cocktail, enz.
Vorig jaar heeft ze nog de complete cocktail gehad, dus zou ze nu alleen weil moeten hebben. Maar omdat weil vooral in het voorjaar en de zomer "actief" is vraag ik me af of ik haar nu wel moet laten enten of dat het verstandiger is om even te wachten tot komend voorjaar?
#640453
Ik ben juist van mening dat de ziekte van Weil vaker in de zomer en najaar voor komt. Zie : http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 305.0.html, daar staat "In Nederland vallen er ongeveer 5 doden (mensen) per 4 jaar. De piek van deze ziekte ligt helemaal niet (zoals ons altijd verteld is) in het voorjaar/zomer, maar loopt juist van Juli tot December".

Dus in principe kun je ook prima nu laten enten. Bovendien zegt men dat de enting nu echt 1 jaar werkt (en ik ben van mening dat de enting sowieso niet perfect werkt). Doordat Linga als pupsel in oktober tegen Weil is geent, zal ze dit jaar ook weer in oktober geent worden.
#640459
Dat zo'n enting niet perfect is en nooit 100% zekerheid biedt ben ik helemaal met je eens. ;) Maar omdat Dais zoveel in het water zit wilde ik haar toch laten enten, gewoon "just in case".
Mijn DA beweert dat de weil-enting zelfs 13 maanden zou werken, maar dat geloof ik dus niet echt (of echt niet). Ik ga haar i.i.g. zo snel mogelijk alsnog voor weil laten enten.
#640465
nou zoveel zielen zoveel meningen over Weil. Ik heb ook gelezen dat de weil enting maar 9 maanden werkt :o en dat weil meestal in de voorjaar en najaar een groter risico zijn........ who knows. Hoe dan ook, je kan nu nog laten enten, dan is de bescherming voor najaar en voorjaar en winter, en als die inderdaad een jaar werkt ook nog voor de zomer ;D
#640474
conleeuw schreef: nou zoveel zielen zoveel meningen over Weil. Ik heb ook gelezen dat de weil enting maar 9 maanden werkt :o en dat weil meestal in de voorjaar en najaar een groter risico zijn........ who knows. Hoe dan ook, je kan nu nog laten enten, dan is de bescherming voor najaar en voorjaar en winter, en als die inderdaad een jaar werkt ook nog voor de zomer ;D
Ja idd, zoveel zielen zoveel meningen. Hier in de polder loopt iemand met retrievers die er ook mee jaagt en die zegt weer dat de weil enting maar 6 maanden werkt en die ent zijn honden dan dus 2 keer per jaar voor weil.
#640485
Audrina schreef: Ja idd, zoveel zielen zoveel meningen. Hier in de polder loopt iemand met retrievers die er ook mee jaagt en die zegt weer dat de weil enting maar 6 maanden werkt en die ent zijn honden dan dus 2 keer per jaar voor weil.
:o zo die is wel een beetje panisch....... ik vraag mij dan altijd af, heeft zo iemand al ooit een hond met weil gehad? maar goed, wie ben ik om te oordelen. Ieder doet wat hij goed denk. Ik doe ook niet wat de dierenarts adviseert, en ook niet wat de gemiddelde persoon hier doet.... ieder voor zich. Het is moeilijk om de juiste info binnen te halen wat betreft sommige ent behoeften voor je hond. Ik ent in principe iedere jaar met weil, maar dan moet ik ook zeggen, dat Bess als pup voor alles is geent en toen in de tussenliggende jaren helemaal niet, ook niet tegen weil. Volgens mij was Weil toen niet zo in opspraak, ik hoorden er eigenlijk nooit iemand over. Dit jaar is geen van mijn honden ingeent ook niet tegen Weil, maar het zit mij niet echt lekker, dus er komt waarschijnlijk weer een Weil enting. Ik zou wel eens van iemand willen horen die ooit Weil heb meegemaakt met een hond, zodat je van een echte ervaring kan "leren".
#640505
Audrina schreef: Ik ken alleen dit verhaal: http://www.kalverbos.nl/weilhond.htm

Maar dat is van een DA waar ik wel eens met de honden kom en de eigenaar van de hond in kwestie ken ik niet. ;)
bedankt...mmmm nog twijfel ik, dubbel, hier is wel eens een ziek, dan wordt er gespuugd, ik ga niet voor iedere kotsbui naar de da.... dus zou iets als Weil kunnen "verwaarlozen" en dan natuurlijk de risico voor de mens............kweetutniet, hoewel deze hond, vrij snel opknapten, denk ik toch dat het voor mij voorlopig wel zinvol is om te enten tegen weil, nou de honden dan ;)
#710759
Mijn zus haar hond heeft eens weil gehad, ze had op dat moment 3 honden en had al jaren niet geent, aangezien weil erg besmettelijk is en de andere honden aan een weil plas van kira hadden staan snuffen en ze altijd tegen elkaar aan lagen en elkaars bek aflikte vreesde ze het ergste.
Weil sloeg echt heel snel toe, ze was binnen 2 dagen bijna dood, met medicatie en 6 weken niet naar buiten mogen werdt ze gezond verklaart.
de andere honden hebben nooit iets van haar opgelopen, wat ik toch wel heel raar vond....zouden sommige dan toch langer de resistentie houden????? zou ook dit niet met een soort titter test aangetoont kunnen worden???
#710775
Mijn dierenarts vertelde dat jagers hun honden inderdaad beter eens per half jaar tegen Weil moeten laten enten vanwege het verhoogde risico, maar beschermd is beschermd volgens mij en de geregistreerde 'werkingsduur' van de weilenting van Nobivac is één jaar. Dus 2x per jaar enten lijkt mij pure onzin. Daar had ze trouwens geen antwoord op  :-X

Groetjes,

Fieke
#710777
ursula.v.gelder schreef: Mijn zus haar hond heeft eens weil gehad, ze had op dat moment 3 honden en had al jaren niet geent, aangezien weil erg besmettelijk is en de andere honden aan een weil plas van kira hadden staan snuffen en ze altijd tegen elkaar aan lagen en elkaars bek aflikte vreesde ze het ergste.
Weil sloeg echt heel snel toe, ze was binnen 2 dagen bijna dood, met medicatie en 6 weken niet naar buiten mogen werdt ze gezond verklaart.
de andere honden hebben nooit iets van haar opgelopen, wat ik toch wel heel raar vond....zouden sommige dan toch langer de resistentie houden????? zou ook dit niet met een soort titter test aangetoont kunnen worden???
Volgens mij wordt zeker niet iedere Lepto bacterie even gemakkelijk overgedragen van hond op hond. Dus je zou moeten weten welke Lepto besmetting de hond had. En dan moet je kijken of deze bacterie over gaat van hond op hond via urine/speeksel.

Overigens is het helemaal niet gezegd dat de andere twee honden nog beschermt waren middels de enting. Ik denk eigenlijk zeker-te-weten van niet. De honden kunnen evengoed beschermt zijn geraakt/hoge titer hebben door met regelmaat met de bacterie in aanraking te komen. In aanraking komen met wil namelijk nog niet direct zeggen dat de honden ook ziek worden. Of een hond wel of niet ziek wordt van Lepto hangt erg af van o.a. de weerstand van de hond.
#711228
Volgens mij wordt zeker niet iedere Lepto bacterie even gemakkelijk overgedragen van hond op hond. Dus je zou moeten weten welke Lepto besmetting de hond had. En dan moet je kijken of deze bacterie over gaat van hond op hond via urine/speeksel.
dat washet geval, dat was aangetoond via lab onderzoek.
ze woonde bij een flat waa een vijver bij was, en daar iepen veel ratten, ...dus misschien idd door veel in aanraking te komen toch beschermd.
ookal zwemmen ze nooit, over het gras liepen de ratten en honden wel altijd.

ik loop al heel lang te twijfelen en stuite net van de week op een artikel waardoor ik besloot zo min mogelijk te enten...maar wat is wijs...iig dus wel elk jaar wijl. zijn er nog meer die je na bepaalde tijd moet herhalen????
en hoe zit dat met katten die eigenlijk alleen in de tuin komen (op de af en toe ontsnapping na)

ik loop vaak in de biesbos en in het bos, vooral in de biesbos is er dus verhoogde risico voor wijl....

dit is het stukje wat ik las, even kijken onder vaccineren.
http://www.okurimono.nl/cattery_nieuwe_pagina_index.htm
#711272
Heb net even de entingsboekjes erbij gepakt.....wou nu toch wel eens weten wat er allemaal al ingepomt was.

Nu wist ik al dat ik een geweldige DA heb, maar ik viel nu dus stijl achterover.

Hij heeft dus gewoon uit zich zelf al aan het entingsschema gehouden, las dat lodewijk op 29-8-2005 geent was met de grote coctail, en op 28-8-2006 alleen voor weil en kennelhoest (kennelhoest op mijn vraag aangezien zo'n beetje alle honden in de omgeving dat hadden en wij lotje net als pup kregen, ik zekerheid wou dat ze het iig niet binnenshuis zou oplopen van hem)

Bij deze even een wave voor mijn DA :groupwave2:
Ik ben zo blij...ik weet nu dat ik ook gewoon met mijn vragen over enten bij hem terecht kan, en hij niet onnodig vanalles erin zal pompen.
Ik vond het al zo geweldig dat hij bij de rabies al meteen uit zichzelf begon over de 3 jaar geldigheidsduur, maar met gewone entingen houd hij er dus ook al rekening mee.
#711375
Truus schreef: Zou het nodig zijn om een oudere hond wel voor weil in te enten omdat misschien de weerstand minder wordt met de ouderdom?
Ik ent niet meer maar elk jaar twijfel ik hier over. Timo is 12.
Ik heb mijn 2 oudjes (14 en bijna 14) toch maar wel laten enten voor alleen Weil, omdat ze best vaak in het water zitten en het hier in de polder waar we minstens 2 keer per dag lopen stikt van de ratten. Mochten mijn oudjes er tegen de tijd dat het jaar dat de enting geldig is om is nog zijn, dan laat ik ze gewoon weer enten voor Weil.

Maar als ze niet in het water zouden zitten en ik niet op plekken zou wandelen waar ratten zitten, dan zou ik die Weil-enting wel achterwege laten.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door