Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

#634638
Vanmiddag heeft mijn DA contact gehad met mw. Gerritsen (die samen met H.F. Egberink dit onderzoek leidt) om o.a. te vragen wat hun advies is bij degenen die een titer in de borderline-categorie hebben. Ze legde eerlijk uit dat zomaar opnieuw enten (en dan moet je dus de hele cocktail geven omdat leverziekte niet los te verkrijgen is) ook niet echt je van het is (gezien het evt. verhoogde risico op auto-immuunziektes e.d.) en dat een antilichaamtiter alleen op zich ook niet alles zegt. Het zit em idd ook in de geheugencellen.  ;)
Ook vertelde ze dat er geen onderzoek is gedaan naar de evt. verschillen tussen de div. fabrikanten en hun vaccins, maar dat dat mogelijk in de toekomst wèl nog zou gebeuren. Maar dat daar op het moment voorlopig nog niks mee gedaan wordt.
Ze heeft ook verteld dat de belangrijkste entingen de pupentingen zijn en de cocktail vervolgens een jaar later. Als dat goed is gebeurd kun je er vanuit gaan dat het gros van de honden voor hondeziekte, leverziekte en parvo jarenlang en wellicht zelfs levenslang beschermd zijn.
Dus zelfs zíj geven het toe. 8)
Mooi dat er hier dus voorlopig nog steeds niet geent wordt, alleen nog voor Weil ieder jaar (maar wellicht veranderen mijn inzichten daar in de toekomst ook nog wel in).
Ben benieuwd wat ze er met die lezing 11 november nog over te vertellen hebben. Ik zal het jullie laten weten.
Nogmaals bedankt voor jullie medewerking van toen! ;)
#634670
Yari schreef:
Mooi dat er hier dus voorlopig nog steeds niet geent wordt, alleen nog voor Weil ieder jaar (maar wellicht veranderen mijn inzichten daar in de toekomst ook nog wel in).
Ben benieuwd wat ze er met die lezing 11 november nog over te vertellen hebben. Ik zal het jullie laten weten.
Nogmaals bedankt voor jullie medewerking van toen! ;)
Ook al heb ik niet meegewerkt, toch even mijn ervaring.
Mijn honden hebben 3 jaar lang geen enting gehad, ook niet voor Weil.
Geen van hen is echt ziek geweest in die 3 jaar, terwijl ze regelmatig zwemmen, ook in smerige sloten, waar ratten in voorkomen.
Ik blijf dus gewoon doorgaan op deze manier. (1x per 3 jaar enten, na de pupentingen en de boost met ruim 1 jaar)
#634926
Yari schreef: Vanmiddag heeft mijn DA contact gehad met mw. Gerritsen (die samen met H.F. Egberink dit onderzoek leidt) om o.a. te vragen wat hun advies is bij degenen die een titer in de borderline-categorie hebben. Ze legde eerlijk uit dat zomaar opnieuw enten (en dan moet je dus de hele cocktail geven omdat leverziekte niet los te verkrijgen is) ook niet echt je van het is (gezien het evt. verhoogde risico op auto-immuunziektes e.d.) en dat een antilichaamtiter alleen op zich ook niet alles zegt. Het zit em idd ook in de geheugencellen. ;)
Ook vertelde ze dat er geen onderzoek is gedaan naar de evt. verschillen tussen de div. fabrikanten en hun vaccins, maar dat dat mogelijk in de toekomst wèl nog zou gebeuren. Maar dat daar op het moment voorlopig nog niks mee gedaan wordt.
Ze heeft ook verteld dat de belangrijkste entingen de pupentingen zijn en de cocktail vervolgens een jaar later. Als dat goed is gebeurd kun je er vanuit gaan dat het gros van de honden voor hondeziekte, leverziekte en parvo jarenlang en wellicht zelfs levenslang beschermd zijn.
Dus zelfs zíj geven het toe. 8)
Mooi dat er hier dus voorlopig nog steeds niet geent wordt, alleen nog voor Weil ieder jaar (maar wellicht veranderen mijn inzichten daar in de toekomst ook nog wel in).
Ben benieuwd wat ze er met die lezing 11 november nog over te vertellen hebben. Ik zal het jullie laten weten.
Nogmaals bedankt voor jullie medewerking van toen! ;)
Da's mooi! Ben ik toch juist geïnformeerd door de dierenarts verbonden aan Intervet die de Nobivac-enting uitgeeft. Mijn hondjes hebben dit jaar de Puppy DP zonder HCC gehad en over 3 jaar krijgen ze dat gewoon weer.

Ik las een opmerking over het niet los te verkrijgen zijn van vaccines. Volgens mij kan Atjo Westerhuis wel los enten. Een kennis van mij laat dat geregeld doen bij haar honden.
#634928
barfje schreef: Da's mooi! Ben ik toch juist geïnformeerd door de dierenarts verbonden aan Intervet die de Nobivac-enting uitgeeft. Mijn hondjes hebben dit jaar de Puppy DP zonder HCC gehad en over 3 jaar krijgen ze dat gewoon weer.

Ik las een opmerking over het niet los te verkrijgen zijn van vaccines. Volgens mij kan Atjo Westerhuis wel los enten. Een kennis van mij laat dat geregeld doen bij haar honden.
Er zijn wel losse entingen verkrijgbaar, maar die gaan dan per doosje van (doe maar een gooi) 25 en als jij of ik dan de enige bent die er om vragen dan is het voor de betreffende Da niet te moeite om ze te bestellen.
#634929
barfje schreef: Da's mooi! Ben ik toch juist geïnformeerd door de dierenarts verbonden aan Intervet die de Nobivac-enting uitgeeft. Mijn hondjes hebben dit jaar de Puppy DP zonder HCC gehad en over 3 jaar krijgen ze dat gewoon weer.

Ik las een opmerking over het niet los te verkrijgen zijn van vaccines. Volgens mij kan Atjo Westerhuis wel los enten. Een kennis van mij laat dat geregeld doen bij haar honden.
Volgens mij kan Atjo net zo goed niet los enten hoor. Was dat wel zo geweest, was ik bij Atjo gaan enten, te meer daar hij tegenwoordig drie klinieken heeft: Rotterdam, Voorburg en Dodewaard.

Maar goed, als Atjo los zou kunnen enten, kon de rest van NL dat ook. En dat is niet het geval, omdat er simpelweg geen losse entstoffen worden geleverd door de fabrikanten.

Los te verkrijgen zijn: parvo en weil. Verder niet. HCC bestaat echt niet los en distemper ook niet. Verder heeft hij natuurlijk ook de Puppy DP van Nobivac. En mogelijk dat hij de Nobivac DHP (distemper, hcc en parvo) in Belgie besteld.
#634932
Trouwens, dit is het ent-schema dat Atjo hanteert:

Leeftijd Vaccinatie tegen

7 weken Hondenziekte (pupenting!)
Parvo (pupenting!)

9 weken Parvo
Ziekte van Weil

12 weken Hondenziekte
Parvo
Ziekte van Weil
Leverziekte
Para-inluenza

1 jaar Hondenziekte
Parvo
Ziekte van Weil
Leverziekte
Para-inluenza

2 jaar (Parvo)
Ziekte van Weil

3 jaar (Parvo)
Ziekte van Weil

4 jaar Hondenziekte
Parvo
Ziekte van Weil
Leverziekte
Para-inluenza

5 jaar (Parvo)
Ziekte van Weil

================

Ook niet echt briljant, vind ik...... Ik snap gewoon niet waarom ie ieder jaar een parvo erin plettert. Echt een slechte zaak >:(
#634933
Lizzy schreef: Volgens mij kan Atjo net zo goed niet los enten hoor. Was dat wel zo geweest, was ik bij Atjo gaan enten, te meer daar hij tegenwoordig drie klinieken heeft: Rotterdam, Voorburg en Dodewaard.

Maar goed, als Atjo los zou kunnen enten, kon de rest van NL dat ook. En dat is niet het geval, omdat er simpelweg geen losse entstoffen worden geleverd door de fabrikanten.

Los te verkrijgen zijn: parvo en weil. Verder niet. HCC bestaat echt niet los en distemper ook niet. Verder heeft hij natuurlijk ook de Puppy DP van Nobivac. En mogelijk dat hij de Nobivac DHP (distemper, hcc en parvo) in Belgie besteld.
Hmmmm......dan ben ik vast verkeerd geïnformeerd. Het leek mij wel handig nl. Zeker na die titerbepaling. Zal het nog is navragen.
#634936
Lizzy schreef: Trouwens, dit is het ent-schema dat Atjo hanteert:

Leeftijd Vaccinatie tegen

7 weken Hondenziekte (pupenting!)
Parvo (pupenting!)

9 weken Parvo
Ziekte van Weil

12 weken Hondenziekte
Parvo
Ziekte van Weil
Leverziekte
Para-inluenza

1 jaar Hondenziekte
Parvo
Ziekte van Weil
Leverziekte
Para-inluenza

2 jaar (Parvo)
Ziekte van Weil

3 jaar (Parvo)
Ziekte van Weil

4 jaar Hondenziekte
Parvo
Ziekte van Weil
Leverziekte
Para-inluenza

5 jaar (Parvo)
Ziekte van Weil

================

Ook niet echt briljant, vind ik...... Ik snap gewoon niet waarom ie ieder jaar een parvo erin plettert. Echt een slechte zaak >:(
Dat is idd niet echt briljant. Maar als je erom vraagt, past hij het aan op de wensen van de klant. Fijner zou zijn als ook hij eerlijk zou vermelden dat overenten niet nodig is. Maar wat ik niet begrijp, die kennis ontvangt nieuwsbrieven waaruit zij vertelt dat ook hij de 3-jarige registratie van Nobivac aanhoudt. Of iig kenbaar maakt dat ieder jaar enten niet nodig is. Vreemd.
#634939
[quote="barfje"]
Dat is idd niet echt briljant. Maar als je erom vraagt, past hij het aan op de wensen van de klant. Fijner zou zijn als ook hij eerlijk zou vermelden dat overenten niet nodig is. Maar wat ik niet begrijp, die kennis ontvangt nieuwsbrieven waaruit zij vertelt dat ook hij de 3-jarige registratie van Nobivac aanhoudt. Of iig kenbaar maakt dat ieder jaar enten niet nodig is. Vreemd.
[/quote]

Elke DA past het natuurlijk aan, aan de wensen van de klant. Want uiteindelijk ben ik de klant en bepaal ik (ongeacht welke DA) hoe en met wat mijn dier geent word. En ik weet het hoor, sommige DA's gaan stuiteren, maar da's dan simpel: klantje kwijt ;D

Dit is trouwens wat er op Atjo's site geschreven is over vaccineren en er is een update op gekomen in 2006, dus hartstikke nieuw: http://www.whgdierenartsen.nl/html/frameset.html en dan vaccinaties. In mijn ogen staat het stuk stijf van de tegenstrijdigheden.....
#634940
[quote="Lizzy"]
Trouwens, dit is het ent-schema dat Atjo hanteert:

Leeftijd Vaccinatie tegen

7 weken Hondenziekte (pupenting!)
Parvo (pupenting!)

9 weken Parvo
Ziekte van Weil

12 weken Hondenziekte
Parvo
Ziekte van Weil
Leverziekte
Para-inluenza

1 jaar Hondenziekte
Parvo
Ziekte van Weil
Leverziekte
Para-inluenza

2 jaar (Parvo)
Ziekte van Weil

3 jaar (Parvo)
Ziekte van Weil

4 jaar Hondenziekte
Parvo
Ziekte van Weil
Leverziekte
Para-inluenza

5 jaar (Parvo)
Ziekte van Weil

================

Ook niet echt briljant, vind ik...... Ik snap gewoon niet waarom ie ieder jaar een parvo erin plettert. Echt een slechte zaak >:(
[/quote]

Maar zo te zien wel minder entingen voor de pups. Ik zie maar 1 cocktail. Dat is al iets, maar die jaarlijkse parvo snap ik ook niet. ???
#634941
[quote="Angelique"]
Maar zo te zien wel minder entingen voor de pups. Ik zie maar 1 cocktail. Dat is al iets, maar die jaarlijkse parvo snap ik ook niet. ???
[/quote]

Ja, snap ik ook niet. Maar ik vind het schema echt uien. Want in het stuk tekst geven ze wel aan dat ze onderkennen dat er zo laat mogelijk geent zou moeten worden. Vervolgens stouwen ze er bij 12 weken hondenziekte, parvo, weil, hcc en para-influenza in :o! Tjonge, wil je er nog meer tegelijkertijd hebben?!?!

En dat terwijl ze dondersgoed zouden moeten weten dat de Weil enting, wanneer gevaccineerd voor 16 weken, grote problemen kan veroorzaken en je deze eigenlijk beter op 16 weken kan doen. En hij begint deze te enten op 9 weken....

Nee, aardige, kundige man, maar zijn schema is het mijne niet.
#634966
Ik spreek steeds meer mensen die honden hebben over entingen. Er zijn er best veel die na een paar jaar stoppen ermee als hun hond verder nooit wat mankeert. Die zien dus gewoon na een jaar of 3 geen dierenarts meer omdat ze die kosten onzin vinden. Gezien alle informatie die er nu voorhanden is krijgt de oudste hond van ons sinds vorig jaar geen entingen meer (ze is 4,5) en met de jongste stop ik ook na de enting op 1 jarige leeftijd. (die heeft trouwens pas met 15 weken de 3e enting gehad omdat we naar cursus gingen)

Hier een linkje naar meer informatie over ziekte van Weil even zoeken met de zoekfunctie naar leptospirose of ziekte van weil.
jaargang 15 nummer 05 2004
jaargang 16 nummer 08 2005
Laatst gewijzigd door K&D op di 19 sep 2006, 11:22, 1 keer totaal gewijzigd.
#635054
ik blijf toch erg benieuwd of er tussen de verschillende merken entstoffen nu verschil zit of niet.
Mijn honden zijn steeds ingeent met Nobivac, maar de laatste keer (door verhuizing andere da) met Vanguard. Na veel lezen wil ik gewoon echt veel minder gaan enten, eigenlijk wil ik ze nu alleen op Weil laten enten, maar twijfel of de Vanguard enting ook langer werkzaam is.
#635163
Lindsey schreef: Ik spreek steeds meer mensen die honden hebben over entingen. Er zijn er best veel die na een paar jaar stoppen ermee als hun hond verder nooit wat mankeert. Die zien dus gewoon na een jaar of 3 geen dierenarts meer omdat ze die kosten onzin vinden. Gezien alle informatie die er nu voorhanden is krijgt de oudste hond van ons sinds vorig jaar geen entingen meer (ze is 4,5) en met de jongste stop ik ook na de enting op 1 jarige leeftijd. (die heeft trouwens pas met 15 weken de 3e enting gehad omdat we naar cursus gingen)

Hier een linkje naar meer informatie over ziekte van Weil even zoeken met de zoekfunctie naar leptospirose of ziekte van weil.
jaargang 15 nummer 05 2004
jaargang 16 nummer 08 2005
Goeie info staat hierin. Weil ook zo'n issue......wel of niet enten.
Voorlopig wel ieder jaar, al is het alleen al dat ik echte rattenvangers heb en ze veel te veel risico lopen in de gebieden waarin ze lopen. Maar ik loop net zoveel risico.............en ik ben nooit geënt op Weil. :P
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door