Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door sylvia
#93236
Kan een hondenschool verplichten ieder jaar de coctail te geven als de verklaring van de da is dat de enting 3 jaar geldig is.
(de verklaring is dan de datum voor de booster die in het boekje staat)
Laatst gewijzigd door sylvia op za 08 mei 2004, 09:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Timmy
#93240
Zo'n verklaring mag een dierenarts niet geven, omdat de vaccinaties voor zo'n werkingsduur niet geregistreerd staan. Alleen met de Nobivac zou je een verklaring kunnen krijgen dat het twee jaar werkzaam is, maar ik denk dat de bijsluiter dan al voldoende is.

Gr.
Linda
Gebruikersavatar
Door sylvia
#93335
Timmy schreef: Zo'n verklaring mag een dierenarts niet geven, omdat de vaccinaties voor zo'n werkingsduur niet geregistreerd staan. Alleen met de Nobivac zou je een verklaring kunnen krijgen dat het twee jaar werkzaam is, maar ik denk dat de bijsluiter dan al voldoende is.

Gr.
Linda
Ik bedoel meer als ik mijn hond laat enten zet mijn da in het boekje waarneer de boost gegeven moet worden,hoelang deze enting dus geldig is ,dat op zich is een verklaring .Wie is dan de hondenschool om op te leggen dat de hond geent moet worden terwijl hij nog beschermd is.
Laatst gewijzigd door sylvia op za 08 mei 2004, 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Door oebaya
#93613
sylvia schreef:
Ik bedoel meer als ik mijn hond laat enten zet mijn da in het boekje waarneer de boost gegeven moet worden,hoelang deze enting dus geldig is ,dat op zich is een verklaring .Wie is dan de hondenschool om op te leggen dat de hond geent moet worden terwijl hij nog beschermd is.
Gewoon mensen die het zo geleerd hebben en niet verder gekeken. O&O, één van de organisaties die instructeurs opleidt, zegt in zijn cursus: minimaal het ene jaar cocktail en het andere jaar Parvo/Weil. Dus daar zullen vele hondenscholen klakkeloos op draaien.
En zo lang dierenartsen ook aan jaarlijkse entingen vasthouden, kan je het ze eigenlijk niet eens kwalijk nemen.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#93620
oebaya schreef:

Gewoon mensen die het zo geleerd hebben en niet verder gekeken. O&O, één van de organisaties die instructeurs opleidt, zegt in zijn cursus: minimaal het ene jaar cocktail en het andere jaar Parvo/Weil. Dus daar zullen vele hondenscholen klakkeloos op draaien.
En zo lang dierenartsen ook aan jaarlijkse entingen vasthouden, kan je het ze eigenlijk niet eens kwalijk nemen.
Met die laatste zin ben ik het dus niet eens,dat is afschuiven van verantwoordelijkheid,ik denk als je een eis stelt dat je als organisatie wel degelijk behoort te weten van het hoe het waarom en de veranderende regels.
Door alies2
#93644
O&O, één van de organisaties die instructeurs opleidt, zegt in zijn cursus: minimaal het ene jaar cocktail en het andere jaar Parvo/Weil
Met die laatste zin ben ik het dus niet eens,dat is afschuiven van verantwoordelijkheid,ik denk als je een eis stelt dat je als organisatie wel degelijk behoort te weten van het hoe het waarom en de veranderende regels.

Volgens mijn da is het afwisselend cocktail en parvo/weil de laatste regel. Ze zijn bezig met het uitzoeken of het anders kan maar elk ander schema is nog geen landelijk protocol. Toen ik alleen weil liet enten bij Bommel werd mij duidleijk gezegd dat dit op eigen risico is.
Laatst gewijzigd door alies2 op di 18 mei 2004, 18:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Door oebaya
#93664
sylvia schreef:

Met die laatste zin ben ik het dus niet eens,dat is afschuiven van verantwoordelijkheid,ik denk als je een eis stelt dat je als organisatie wel degelijk behoort te weten van het hoe het waarom en de veranderende regels.
Wat ik eigenlijk bedoelde met niet kwalijk nemen: zij willen niet het risico lopen dat ze erop worden aangesproken dat bij hen op de school een hond ziek is geworden. Dan vragen ze een dierenarts wat het beleid is en dat nemen ze dan over. En aangezien er verder wettelijk geen eisen zijn zo lang je niet met je hond de grens overgaat en er in Nederland geen onderzoek is gedaan naar hoeveel er nu eigenlijk geënt moet worden, is volgen wat de dierenartsen zeggen toch het meest logische.
Door Timmy
#93666
oebaya schreef:is volgen wat de dierenartsen zeggen toch het meest logische.
Eigenlijk klopt dat niet, want de dierenartsen volgen weer de adviezen van de producenten. Stel dat ze iemand "aanraden" niet te vaccineren, of zelfs op aandringen van een eigenaar niet vaccineren... en zo'n hond gaat dood aan een ziekte waartegen normaliter gevaccineerd wordt, dan krijg je als dierenarts toch even mooi de schuld, nietwaar? En dan zullen velen roepen: ik zou de dierenarts niet de schuld geven, maar geloof mij: zeker 80% van de eigenaren schuift de schuld dan af. En dat kan niet op de producent, want tenslotte zegt die: jaarlijks of tweejaarlijks vaccineren, dus blijft alleen de dierenarts over. En wat dan het ergste is: zo'n dierenarts wordt vaak in de hele gemeente "zwart" gemaakt... door mensen die het verhaal van horen zeggen hebben en niet eens weten dat de betreffende eigenaar degene was die niet wilde vaccineren....
(PS ik ben tegen het veelvuldig vaccineren, dus dat is het punt niet, maar ik wil wel even duidelijk maken dat dierenartsen niet graag het risico lopen zo'n beschuldiging op hun bord te krijgen)

Gr.
Linda
Laatst gewijzigd door Timmy op zo 09 mei 2004, 13:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Elvira
#97987
Ik ben gisteren naar de dierenarts geweest. Zingaro moest tegen parvo en ziekte van weil ingeeint worden. Ik heb gevraagd of hij alleen weil kon krijgen omdat parvo langer werkzaam is. Ze hadden geen aparte inenting voor weil. Er zijn (volgens de dierenarts) 2 fabrikanten van vaccin tegen weil, de ene apart en de andere samen met parvo. Het vaccin met alleen weil, geeft veel meer bijwerkingen (ent-reacties e.d.) daarom nemen ze die niet meer. De fabrikant van het andere vaccin zegt dat parvo in 90% v.d. gevallen langer werkt, maar bij sommige rassen maar een jaar (duitse herder, rotweiler), daarom vinden ze dat voor zekerheid alle honden elk jaar parvo moeten krijgen en voegen ze ze dus samen.
Ik heb hem toch maar beide laten geven, want als de kans op bijwerkingen groter is, schiet je er ook niet veel mee op.

Elvira
Door margreet
#98008
Elvira schreef: Ik ben gisteren naar de dierenarts geweest. Zingaro moest tegen parvo en ziekte van weil ingeeint worden. Ik heb gevraagd of hij alleen weil kon krijgen omdat parvo langer werkzaam is. Ze hadden geen aparte inenting voor weil. Er zijn (volgens de dierenarts) 2 fabrikanten van vaccin tegen weil, de ene apart en de andere samen met parvo. Het vaccin met alleen weil, geeft veel meer bijwerkingen (ent-reacties e.d.) daarom nemen ze die niet meer. De fabrikant van het andere vaccin zegt dat parvo in 90% v.d. gevallen langer werkt, maar bij sommige rassen maar een jaar (duitse herder, rotweiler), daarom vinden ze dat voor zekerheid alle honden elk jaar parvo moeten krijgen en voegen ze ze dus samen.
Ik heb hem toch maar beide laten geven, want als de kans op bijwerkingen groter is, schiet je er ook niet veel mee op.

Elvira
Ik heb allebei de honden alleen weil laten enten en totaal nergens last van gehad ( de honden ook niet) ;D
Door Jolly
#98018
margreet schreef: Ik heb allebei de honden alleen weil laten enten en totaal nergens last van gehad ( de honden ook niet) ;D
jawel je hebt minder pijn in je portemonee :P.

FF zonder dollen: ik zit dus echt te twijfelen of ik Chasey nu nog zou laten enten tegn Weil en misschien ook tegen Parvo. Dit laatste is meer als een maand geleden bij 1 van de opvang honden geconstateerd, nou ja het kon Parvo zijn of Coronna (of zoiets?) in ieder geval ze was goed ziek, chasey heeft nix gehad, maar die Da van hem zei dat ze het overal op had kunnen lopen.
Door margreet
#98038
Jolly schreef:

jawel je hebt minder pijn in je portemonee :P.

FF zonder dollen: ik zit dus echt te twijfelen of ik Chasey nu nog zou laten enten tegn Weil en misschien ook tegen Parvo. Dit laatste is meer als een maand geleden bij 1 van de opvang honden geconstateerd, nou ja het kon Parvo zijn of Coronna (of zoiets?) in ieder geval ze was goed ziek, chasey heeft nix gehad, maar die Da van hem zei dat ze het overal op had kunnen lopen.
Nou ik heb de titers laten bepalen bij Tannetje hè en daarom geen parvo en hondenziekte geent
Door Jolly
#98059
jaa das een idee,

Das bloed afnemen toch?

Ff kijken waar ze ook al weer zit en wanneer, das latijd wel handig. ;)
Door Nelly
#99612
Ine schreef: Ik zal wel achter de feiten aanlopen, maar dit vond ik via het http://www.labrador.pagina.nl http://www.uwdierenkliniek.nl/bib-vacschema.html
Zelf kreeg ik vandaag de kaart weer binnen voor de entingen!
Alle honden de cocktailenting. 2 katten de katte-+niesziekte-enting.
Voor de honden ben ik eruit, maar de katten?
Ine, mijn katten hebben de eerste paar jaren hun entingen gehad en al zeker 9 jaar niet meer, Tim van 17 al veel langer niet meer, denk al 13 jaar niet meer. zipper en Mistral worden dit jaar 13 jaar. En zeg nou niet van ja maar ze zitten in een ren en komen niet met andere katten in kontact. ten 1e: hier lopen ook katten rond; ten 2e. kom ook bij jou en andere mensen( o.a. bij m'n zus, waarvan ik weet dat ze de katten helemáál niet laat enten) en zou dus makkelijk virussen/bacterieën mee naar huis kunnen nemen. Dus.... zelf beslissen! Durf je geen advies te geven ;)
Door ine
#99619
De oproep was voor eind maart. Er is niemand geënt!
Heb alleen 1 ontwormingstabletje gehaald voor Lisa, maar dat is, omdat ze gedekt gaat worden!
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door