Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Rosita
#533318
Ik heb sinds afgelopen september een windhond uit spanje. Ibiza heeft daar een aantal jaar in een opvangcentrum gezeten. Nu neem ik aan dat zij toen bij binnenkomst is geent. In ieder geval is zij voor vertrek naar nederland geent met Tetradog L en Tetradog MHP. Kan iemand mij vertellen waar zij nu mee geent is en of dit een levend verzwakt of dood vaccin was, want op internet lees ik hier niets over. Mijn andere honden worden begin volgende maand alleen tegen weil geent, maar wat moet ik nu doen met Ibiza?
Door Lizzy
#533488
Ik weet bijna zeker dat Tetradog L de leptospirosis enting is. En Tetradog MHP... Weet je zeker dat het een M is? Ik ken alleen de Tetradog DHP en dat is Distemper, HCC en Parvo....

Fabrikant van dit vaccin is overigens Merial. Ze hebben een TRIVIROVAX vaccin en een LEPTODOG vaccin voor honden en dat is volgens mij echt Distemper, HCC (besmettelijke leverziekte) en Parvo + Lepto.
Door Lizzy
#533490
Het lijkt erop dat dit de NL vestiging is van Merial:

Adres:
Kleermakerstraat 10
Contactpersoon:
K.E. ten Have

1991 JL, VELSERBROEK
Email:
[email protected]

Tel:
0235201080
Web:
http://www.merial.com

Fax:
0235201088

Maar goed, volgens mij is zij dus volledig geent. Ook met Lepto, dus die hoeft ze ook niet. Of ze levende of dode entstoffen gebruiken, dat weet ik niet, maar misschien kunnen ze je dat in VELSERBROEK wel vertellen!
Door Rosita
#533519
Hoi Lizzy, ik ben er inmiddels achter dat ze inderdaad volledig geent is :). Tetradog L/MHP (heet nu DHPL) is schijnbaar hetzelfde als Leptodog en Trivirovax. Vorig jaar zijn mijn andere honden niet geent en het jaar daarvoor alleen parvo/weil. Gezien ik nu zeker weet dat we hier ratten hebben en beide honden erg van zwemmen houden (en Ibiza graag slootwater drinkt en zo een eend achterna springt) wil ik ze dit jaar toch wel weer alleen voor weil laten enten. Ibiza is dus in september geent, maar volgens mij is dat voor weil een beetje laat. Ik bedoel wat als die enting niet 12 mnd werkt dan loopt ze een verhoogt risico in de mnd daarvoor en juist dan komt ze met slootwater in aanraking. Vandaar dat het mij verstandig leek om alle 3 de honden begin volgende mnd te laten enten tegen weil. Ik moet nu alleen nog een DA vinden die dat zonder parvo doet ;).
Door Lizzy
#533524
OK, super dat je er achter bent!! De weil entingen bieden wel 1 jaar bescherming. Volgens mij deze ook. Ook is de kans op weil in de late zomer juist groter als in het voorjaar. Ik zou daarom zelf tot september wachten met een nieuwe weil enting, maar da's persoonlijk!
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 20 apr 2006, 11:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Rosita
#533529
Lizzy schreef: OK, super dat je er achter bent!! De weil entingen bieden wel 1 jaar bescherming. Volgens mij deze ook. Ook is de kans op weil in de late zomer juist groter als in het voorjaar. Ik zou daarom zelf tot september wachten met een nieuwe weil enting, maar da's persoonlijk!
Als dat zo is, is het dan voor mijn andere honden ook niet beter om ze later te enten?
Door roefus
#533531
Ik lees nu dat die Weil-enting een jaarlang bescherming biedt.
Nou dacht ik laatst in een ander topic gelezen te hebben dat dat niet zo is.
Roefus krijgt de enting rond novermber, elk jaar.
Vraag me nu even af of ik dan éérder moet zijn.
Of kan ik ervan uitgaan dat het nou toch een jaar garantie biedt?
Door Lizzy
#533539
Rosita schreef: Als dat zo is, is het dan voor mijn andere honden ook niet beter om ze later te enten?
Tja, op zich zou de enting echt 1 jaar moeten werken (zeker de Nobivac). Dus zou het niet meer uit mogen maken wanneer je ze ent.... Ik denk zelf dat april/mei/juni "prima" maanden zijn voor een weil enting. Dat is allemaal net voor de grootste warmte. Overigens is Linga vorig jaar in september geent en ik laat haar dit jaar gewoon weer in september enten. Misschien ben ik er ook wat 'makkelijker' mee omdat ik eigenlijk sowieso niet zo geloof in Weil entingen... (zo is er al vrij snel na de enting geen antistofje meer in het bloed te vinden).

Brutus en Pinkel krijgen uberhaubt geen enting. Ik ent Linga nog wel maar er echt achter staan doe ik eigenlijk niet....

Ik zal even zoeken waar ik nou ook alweer vandaan had dat de ziekte van Weil vooral in het najaar voor komt!

(oh p.s. Whoofer en Brutus zijn jaar in jaar uit ergens in de december tegen Lepto geent. En toen gaf de enting nog 9 maanden maximaal bescherming... voel je 'm?).
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 20 apr 2006, 12:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#533542
Trouwens, even wat leuke oude weetjes:

"In het zelfde oude boekje van Prof. Dr. A. Klarenbeek uit 1949 (Mijn hond moet gezond zijn) staat over de Ziekte van Weil:

"Tenslotte is er nog een belangrijke factor, dat de smetstof (de bacterie) in zure urine ongunstige levensvoorwaarden vindt en gemakkelijk afsterft. Is men in staat het dieet van de hond daarop te richten en b.v. een behoorlijke hoeveelheid vlees per dag te verstrekken, dan bereikt men zijn doel".
Door Lizzy
#533549
OK, in dit topic:

http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=9305

heb ik dit geschreven:

"Dan staat er ineens: deze is niet zo erg als de Lepto Icterohaemorrhagia. En deze bacterie is dus de ziekte van Weil. Besmetting vindt vooral plaats via bruine ratten. In Nederland vallen er ongeveer 5 doden (mensen) per 4 jaar. De piek van deze ziekte ligt helemaal niet (zoals ons altijd verteld is) in het voorjaar/zomer, maar loopt juist van Juli tot December. Overigens zit er in het hondenvaccin zowel de Lepto. Icterohaemorrhagia (dus de ziekte van Weil) als Leptospira interrogans.

Er is ook te vinden dat Leptospira Icterohaemorrhagia het meest aangetroffen wordt in Zuid Holland (waar ik woon, zeg maar ). Maar, men schrijft tegelijkertijd dat de ziekte voornamelijk wordt opgelopen (door mensen) in sub-tropische/tropische landen, tijdens de vakantie. Vooral tijdens watersport vakanties. Maar er wordt in Nederland toch ook veel aan/in het water gerecreeerd?".

Maar ik weet nog steeds de bron niet... We zoeken verder ;D
Door roefus
#533550
mmmm........zie nu dat ik het in oktober liet doen (daarvoor was het september).
Ben blijkbaar wat te laat geweest, afgelopen jaar.
(en het was dus NIET november, zoals ik dacht 8) ).

Hier zat de Weil-einting dus in de cocktail (geloof ik) en die is van Eurican.
Als ik het dus allemaal goed begrijp.
Dezelfde dag heb ik voor Rabiës laten inenten.

Nou moet ik zeggen dat ik nooit gemerkt heb dat Roefus slecht op de entingen reageerde.
Voor mijn ouwe hondje (vorig jaar nog 'in leven') heb ik er wel de laatste jaren vanaf gezien.

Maar goed, dit alles lezende, is het dus niet zo best om alle inentingen tegelijk te laten plaatsvinden.
Du: rabiës en Weil op andere tijdstippen???

(rabiës laat ik doen omdat ik toch ook geregeld met hem over de grens ga.
Tja ...en Weil....ik durf het niet achterwege te laten.
Hij zwemt (zeker 's zomers) zowat dagelijks.
Door roefus
#533555
Lizzy schreef: OK, in dit topic:

http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=9305

heb ik dit geschreven:

"Dan staat er ineens: deze is niet zo erg als de Lepto Icterohaemorrhagia. En deze bacterie is dus de ziekte van Weil. Besmetting vindt vooral plaats via bruine ratten. In Nederland vallen er ongeveer 5 doden (mensen) per 4 jaar. De piek van deze ziekte ligt helemaal niet (zoals ons altijd verteld is) in het voorjaar/zomer, maar loopt juist van Juli tot December. Overigens zit er in het hondenvaccin zowel de Lepto. Icterohaemorrhagia (dus de ziekte van Weil) als Leptospira interrogans.

Er is ook te vinden dat Leptospira Icterohaemorrhagia het meest aangetroffen wordt in Zuid Holland (waar ik woon, zeg maar ). Maar, men schrijft tegelijkertijd dat de ziekte voornamelijk wordt opgelopen (door mensen) in sub-tropische/tropische landen, tijdens de vakantie. Vooral tijdens watersport vakanties. Maar er wordt in Nederland toch ook veel aan/in het water gerecreeerd?".

Maar ik weet nog steeds de bron niet... We zoeken verder ;D
Bedankt voor al het zoekwerk.
Ik kan er heel eerlijk in zijn.
Heb in het verleden nog nooit over entingen zo nagedacht.
Komt natuurlijk ook, doordat er nooit een hond last van had (althans voor mij niet zichtbaar).
Nu had ik het 'denken erover' nog even uitgesteld.
Tot het najaar 8)
Maar goed, het moet toch.
Dat nadenken ;D
Door Lizzy
#533558
Als ik jou was zou ik zeker geen Lepto en Rabies tegelijkertijd enten. Weet je wat de pest is met die rot-entingen (beide zijn best rot-entingen hoor...)? Je hond heeft er ook geen last van. Totdat hij er wel last van krijgt.... En ja, dan ben je te laat, want dan zitten ze er al in....
Door roefus
#533563
Lizzy schreef: Als ik jou was zou ik zeker geen Lepto en Rabies tegelijkertijd enten. Weet je wat de pest is met die rot-entingen (beide zijn best rot-entingen hoor...)? Je hond heeft er ook geen last van. Totdat hij er wel last van krijgt.... En ja, dan ben je te laat, want dan zitten ze er al in....
Ja, dat is ook zo.
Ik heb er gewoon nooit over nagedacht.
Pffff......dacht net dat ik het 'goed deed' om hem zoveel mogelijk te beschermen.

Nu ik de informatie wél krijg toegeschoven..is het natuurlijk 'ander verhaal'.
En zou hij er last van krijgen, of er iets aan overhouden, dan kan ik het mezelf aanrekenen.
Dus dat maakt het verhaal ineens anders :(
Door Rosita
#533778
Bedankt voor de info Lizzy. Ik ga mijn honden nu niet eerder dan juni enten, dan heb ik tenminste nog wat tijd om een DA te vinden die alleen weil ent gezien mijn DA (heb ik net gehoord) dit niet wil bestellen (ze zit dan met een overschot ::)). Enig idee welke DA-en de weil wel apart enten? Misschien doet Tannetje dit apart?
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door