Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#475968
sylvia schreef: Als ik dierenarts was dan zou ik ook nooit stickeren zonder enting en dan puur omdat ik er als da alleen maar slechter op kan worden omdat je je niet aan de regels houdt en inderdaad wettelijk gezien aan het frauderen bent , maar misschien zien sommige da's dat minder zo en vinden ze de bedenkingen van een client wel gewicht dragen en besluiten er daarom aan mee te werken. Ik vind nog steeds niet dat je dan kunt stellen dat deze DA dan maar direct onbetrouwbaar op het hele vlak moet noemen. Als je een verkeersovertreding maakt en je wordt aangehouden en de agent kent je en zegt "o, ben jij het" nou laat ik het niet meer zien hoor ! Is deze agent dan overall onbetrouwbaar omdat hij de andere kant uitkijkt omdat een bekende een overtreding begaat, zal deze agent dan ook de andere kant opkijken als hij zijn buurman waar hij wel eens een pilsje mee drinkt iemand inelkaar ziet slaan, of een overval ziet plegen......

Kijk het gaat mij er niet om of ik het er mee eens ben of niet dat een da dat doet, maar als hij dat wel doet als een client met een voor hem aanneembaar verhaal komt , vind ik het erg cru om dan te stellen dat hij dan nergens op te vertrouwen is. En als je het sec bekijkt beschaamd hij hier nergens het vertrouwen van zijn client, sterker hij doet iets ten gunste van een client die hij dus vertrouwd wat hem moeilijkheden kan veroorzaken.
Ja, ik snap het punt dat je maakt Syl. Maar ik denk dat ik (net als Tannetje blijkbaar) nogal zwart/wit ben in die dingen.... Ik zou mij zelf niet prettig voelen bij een DA die hier aan mee werkt. Ik zou argwaan krijgen over wat hij nog meer voor dingen doet die niet legaal zijn. Het argwaan ligt dus bij mij. Misschien ben ik wel argwanender van aard als jij als het gaat om dierenartsen ;D. Maar zonder dollen, ik snap het punt dat je maakt.

Een DA die hier aan mee werkt kan verder super eerlijk/recht door zee, etc. zijn (maar hij werkt mee omdat hij tegen die regeltjes is) terwijl een DA die altijd netjes ent en er persee nooit aan mee zou werken niet per definitie eerlijk is.

Ik vind alleen persoonlijk nog steeds dat de DA in geval 1 ook niet moet meewerken en eerlijk moet zijn. En in geval 2: daar hebben jullie volkomen gelijk in, een DA die er niet aan mee werkt is niet direct roomser dan de paus.
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 24 jan 2006, 17:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Door willieD
#476223
en de dierenartsen zelf ::)??

zie topic
Re:Vaccinatie, ja of nee?
« Antwoord #78 Gepost op: Mei 01, 2004, 23:21:20 pm »

--------------------------------------------------------------------------------
Zat me af te vragen... wij gaan elk jaar naar Frankrijk en tot nu toe was het niet zo'n probleem om ongevaccineerd de grens over te gaan. Maar nu die nieuwe vaccinatieboekjes er komen... zouden ze nu dit jaar ook extra streng gaan controleren? Ben ik dan mooi klaar mee... dan zal het wel een naast-spuiter worden... 8)

Gr.
Linda
Door geer
#476347
willieD schreef: en de dierenartsen zelf ::)??

zie topic
Re:Vaccinatie, ja of nee?
« Antwoord #78 Gepost op: Mei 01, 2004, 23:21:20 pm »

--------------------------------------------------------------------------------
Zat me af te vragen... wij gaan elk jaar naar Frankrijk en tot nu toe was het niet zo'n probleem om ongevaccineerd de grens over te gaan. Maar nu die nieuwe vaccinatieboekjes er komen... zouden ze nu dit jaar ook extra streng gaan controleren? Ben ik dan mooi klaar mee... dan zal het wel een naast-spuiter worden... 8)

Gr.
Linda


DierenartS WillieD, niet dierenartsEN.

Ik ben tegen stickeren zonder enten, ik vind dat je dat beroepsmatig niet kunt maken. Je verplicht jezelf wettelijk om aan internationale regels (of show of pensionsregels) mee te werken, daar zet je als DA een handtekening voor in een boekje. Als je dan niet ent, maar wel tekent, dan ben je fout bezig. Als je als baas besluit niet te willen enten, dan draag je daar als baas maar de consequenties voor...je moet dat niet een dierenarts in de schoenen schuiven.

Een dierenarts die in overleg met de klant bepaalt om wel of niet echt te spuiten en in alle gevallen toch te stickeren, vind ik net zo fout als een politieagent die in overleg met de snelheidsovertreders bepaalt of ze wel of geen bekeuring krijgen... Als agent verplicht je jezelf om mee te werken aan bepaalde regels van de wet, namelijk het beboeten van diegenen die te hard rijden. Dan is het een beetje raar om de een wel te beboeten, en de ander niet...omdat die het zo mooi uitlegt.
Je kunt als DA heel goed bepalen om niet jaarlijkt te enten, maar dan ent je gewoon niet. Alleen dan maak je een statement, wanneer je wel een mooi praatje hebt, niet ent, maar wel een sticker plakt...sja...dan ben je dom bezig.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#477012
Erna schreef: Welke overeenkomst?
Dat heb ik al gezegd. Liegen over wat je doet/gedaan hebt.
Door Erna
#477075
Hitam schreef: Dat heb ik al gezegd. Liegen over wat je doet/gedaan hebt.
Nou Tannetje, ik vind het nogal wat. Je stelt een medisch onzorgvuldige handeling waar een dierenarts moedwillig over liegt en waar een hond ernstig van te lijden heeft gelijk met een dierenarts die in overleg met de eigenaar een sticker in een boekje plakt en waar geen enkele hond onder lijdt.

Dat het laatste oplichting is ben ik volledig met je eens maar ik vraag me toch wel heel ernstig af waar jouw normen en waarden als dierenarts zijnde lliggen wanneer je beide dingen met elkaar vergelijkt en zelfs een overeenkomst ziet. Het een had namelijk de dood van de hond kunnen betekenen en het ander niet. Dat kost alleen de da zijn licentie als het uitkomt.

Dus ik vraag me nogmaals af: welke overeenkomst?


Misschien nog even voor de duidelijkheid: we praten over 2 verschillende da's

1. ent volgens de standaard methodes, en fraudeert daar ook niet mee. Vergeet wel even en passant te melden dat hij tijdens een operatie een testikel niet heeft kunnen vinden. Naait de hond dicht en vindt het verder wel best. Licht de eigenaren niet in. Pas na 5 jaar komen we hier achter.

2. heeft in overleg met de eigenaar een sticker in een boekje geplakt zonder dat de hond (een andere hond0 daadwerkelijk ingeent is. Met andere dingen nog nooit op een onvolkomenheid kunnen betrappen.
Laatst gewijzigd door Erna op do 26 jan 2006, 14:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#477367
De overeenskomst blijft hetzelfde, alleen het resultaat is misschien anders maar de basis van het probleem is hetzelfde.
Probleem met leugens is altijd dat je nooit weet waartoe het kan leiden. Je kunt de gevolgen niet overzien en dat pakt de ene keer anders uit dan de andere keer. Maar je blijft verantwoordelijk voor de resultaten.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#483958
Hitam schreef: De overeenskomst blijft hetzelfde, alleen het resultaat is misschien anders maar de basis van het probleem is hetzelfde.
Probleem met leugens is altijd dat je nooit weet waartoe het kan leiden. Je kunt de gevolgen niet overzien en dat pakt de ene keer anders uit dan de andere keer. Maar je blijft verantwoordelijk voor de resultaten.
Tja eigenlijk gaat het al fout op het moment dat we onze kinderen vertellen dat er een honderden jaren oude kerel te paard kadootjes in het rond strooiend over onze daken hobbelt, inderdaad je ziet waar het eindigt .
Door geer
#484149
De basis is toch wel hetzelfde; je zegt als dierenarts toe iets te doen (of dat nu castreren of enten is), maar doet het niet. De gevolgen zijn alleen compleet verschillend...

Enige verschil is dat je het in het eerste geval (castreren) toezegt aan de eigenaar van het dier en in het andere geval toezegt aan 'de regels', of in ieder geval aan diegenen die van jou als dierenarts verwachten dat jij jou stempel enkel zet wanneer je ook daadwerkelijk geent hebt.
Door conleeuw
#484194
geer schreef: De basis is toch wel hetzelfde; je zegt als dierenarts toe iets te doen (of dat nu castreren of enten is), maar doet het niet. De gevolgen zijn alleen compleet verschillend...

Enige verschil is dat je het in het eerste geval (castreren) toezegt aan de eigenaar van het dier en in het andere geval toezegt aan 'de regels', of in ieder geval aan diegenen die van jou als dierenarts verwachten dat jij jou stempel enkel zet wanneer je ook daadwerkelijk geent hebt.
het is pas echt lullig als het met jou als persoon gebeurt, arts zegt dat hij iets heb gedaan, maar blijkt later dat dit helemaal niet het geval is, nou...... dan sta je ook stom te kijken, wat mij betreft zeg je als da en mensen arts gewoon niet dat je iets heb gedaan als je niet zeker weet dat je het ook echt heb gedaan >:(
Door Erna
#484203
geer schreef: De basis is toch wel hetzelfde; je zegt als dierenarts toe iets te doen (of dat nu castreren of enten is), maar doet het niet. De gevolgen zijn alleen compleet verschillend...

Enige verschil is dat je het in het eerste geval (castreren) toezegt aan de eigenaar van het dier en in het andere geval toezegt aan 'de regels', of in ieder geval aan diegenen die van jou als dierenarts verwachten dat jij jou stempel enkel zet wanneer je ook daadwerkelijk geent hebt.
Nee Geer, het 'enige' verschil is dat je bij het ene een dier ernstige schade toebrengt en bij het ander niet.

Volgens mij een wezenlijk verschil.
Door geer
#484220
Erna schreef: Nee Geer, het 'enige' verschil is dat je bij het ene een dier ernstige schade toebrengt en bij het ander niet.

Volgens mij een wezenlijk verschil.
Erna schreef: Nee Geer, het 'enige' verschil is dat je bij het ene een dier ernstige schade toebrengt en bij het ander niet.

Volgens mij een wezenlijk verschil.
Ja, absoluut! Daar zit ook een wezenlijk verschil! Maar in beide gevallen doe je gewoon niet wat je zegt te zullen doen, los van de vraag aan wie je dat belooft.

Of je nu in overleg met de eigenaar niet doet wat je eigenlijk wel toezegt (dmv toch een stickertje te plakken), of dat zonder overleg met de eigenaar doet (en daarvan zijn de gevolgen dus veel groter), feit blijft in alle gevallen dat je iets nalaat wat je toezegt te zullen doen.

Eigenlijk is de vergelijking ook slecht te trekken, of althans, je schiet er niet zoveel mee op. Ik ken mensen die niet enten, maar er wel 'trots' op zijn dat ze hun boekje 'in orde hebben'... net zoals er dierenartsen zijn die tegen enten zijn, maar toch een stickertje plakken. Ik vind dat krom.

Als je niet wilt enten volgens de geldende regels, dan doe je dat niet. Maar neem dan ook de verantwoordelijkheid door de dingen waarvoor je eigenlijk wel een enting nodig hebt niet te doen, of onder eigen verantwoordelijkheid te doen. Wil je ongeent naar het buitenland? Vooral doen, maar dan wel ZELF het risico nemen dat je gecontroleerd wordt, idem. met shows. En anders ent je maar wel of ga je niet naar het buitenland (of shows). Een da vragen om een stickertje zonder te enten vind ik niet kunnen...ethisch gezien...omdat je in feite gewoon probeert de verantwoordelijkheid af te schuiven op de dierenarts.

Als je als dierenarts niet jaarlijks wilt enten, dan doe je dat niet. Of wel, als mensen zelf een goede reden hebben om toch te willen (of te moeten) enten. Maar je moet niet niet enten en toch een stickertje plakken, om moeilijkheden te voorkomen. Want dan ben je fout bezig, je bent dubbel in je moraal en je wordt al snel onbetrouwbaar. Want klant nr. 1 die niet ent maar wel een sticker krijgt vertelt dat door aan klant 2. die dat ook wil. En voor je het weet sta je te boeken als 'de dierenarts die niet ent, maar wel stickert'. En dan kun je maar beter te boeken staan als de dierenarts die niet ent, maar ook niet stickert, omdat je niet voor de jaarlijkse enting bent. Vind ik althans...
Door Erna
#484295
geer schreef: Eigenlijk is de vergelijking ook slecht te trekken, of althans, je schiet er niet zoveel mee op.
Ik ben toch blij dat dat ingezien wordt. Ik begon toch enigszins te twijfelen aan sommige mensen in dit topic.

Ik kan me niet zo druk maken over wat iemand vindt van een dierenarts die een stickertje plakt in een boekje terwijl de hond niet geent is. Wat ik wel ernstig vindt is wanneer iemand dat wil vergelijken met een operatie die niet goed uitgevoerd wordt.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#484311
geer schreef:

Als je als dierenarts niet jaarlijks wilt enten, dan doe je dat niet. Of wel, als mensen zelf een goede reden hebben om toch te willen (of te moeten) enten. Maar je moet niet niet enten en toch een stickertje plakken, om moeilijkheden te voorkomen. Want dan ben je fout bezig, je bent dubbel in je moraal en je wordt al snel onbetrouwbaar. Want klant nr. 1 die niet ent maar wel een sticker krijgt vertelt dat door aan klant 2. die dat ook wil. En voor je het weet sta je te boeken als 'de dierenarts die niet ent, maar wel stickert'. En dan kun je maar beter te boeken staan als de dierenarts die niet ent, maar ook niet stickert, omdat je niet voor de jaarlijkse enting bent. Vind ik althans...
Daarom snap ik de da ook niet die dit doet want hij kan er sec gezien zelf alleen maar slechter van worden, maar dat is een keuze die hij/zij maakt, maar het is niet te vergelijken met het slecht uitvoeren van een operatie , achterhouden van cruciale info ,tenslotte werd hij ook vanwege gedragsproblemen gecastreerd , het achterhouden van info die de hond een euthanasie spuit had kunnen opleveren.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door