Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door CC.
#422816
Hoi !

Ik heb een hondje van 6 jaar. Heb haar trouw elke keer laten enten omdat ik dacht dat dit het beste was.
Nu weet ik het niet meer.
Door omstandigheden was ik dit jaar een beetje verlaat, en toen werd ik door iemand gewezen op dat enten misschien helemaal niet zo goed was. Ik ben toen gaan zoeken op internet en zodoende ook hier terecht gekomen. Maar ik word er niet echt veel wijs uit. Ik heb ook het gevoel dat er zoveel tegenstrijdigheden zijn. Tevens woon ik vlak bij een bos waar ook een plas is, mijn hond zwemt niet, maar drinkt wel van het water, waarbij ze er ook wel eens invalt ( oops ;-)) en ze drinkt ook uit stilstaand water. En ze komt ook wel incontact met andere honden tijdens het wandelen.

Wat is nou het beste om te doen ? Want ergens las ik ook dat honden ouder dan 6 niet meer geent hoeven worden omdat die al imuum zijn. Is dat zo ? Wat doen jullie ?

Nou hoop op iet wat verduidelijking. Ik moet eigenlijk in oktober al weer voor de enting, en ben nu dus nog niet geweest omdat ik ook eerst zeker wil weten wat nou het beste is. Is dit heel erg , want ik maak me ondertussen wel bezorgd..

Groetjes,
CC.
Laatst gewijzigd door CC. op di 15 nov 2005, 17:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Door hiram
#423157
ik wist het een tijdje geleden ook niet maar na er een boek over te hebben gelezen (een ander boek zit nog in de bestelling), gevraagd omtrent vaccinatie op barfplaats en veel er over te hebben gelezen op barfplaats denk ik toch niet dat ik er nog mee door ga.
wat je het beste kan doen is er eerst goed over nadenken er over lezen hier op bp en na de lezing gaan van tannetje koning op 25 november over de voor en nadelen van (her)vaccinatie.kijk hier voor op http://www.hondenschoolpetradriesen.nl/ op de nieuwspagina (ik ga er wel heen) en voor extra info op http://www.holistischedierenartsen.nl/g ... naties.asp
de meeste vaccinaties zijn zoiezo 3 jaar geldig zoniet levenslang dus overhaast beslissen hoef je echt niet.
ik kan je aanraden om in ieder geval eerst bovenste drie dingen te doen en dan een beslissing nemen waar jij je het beste bijvoeld.
en onthou dat niemand je kan vertellen dat je je hond moet laten enten (ook de da niet), het is jou hond en jij bapaald wie er wat in spuit.
succes ;D
Laatst gewijzigd door hiram op di 15 nov 2005, 23:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Door CC.
#423719
Hoi !

Bedankt voor je reactie ! Ik word er eerlijk gezegt allemaal niet veel wijs uit.. ::)

En ik had nog een vraag aan iedereen. Hoe doe je dat overleggen met je da;
Telefonisch ? Of ga je naar het spreekuur ? ( kost je dat dan ook een consult ?) ik weet niet zo goed wat te doen, want het lijkt me niet handig om dan gelijk mijn hond mee te nemen, omdat ik dan ook wel ff wil nadenken. Dus hoe doen jullie dat ?

Voor weil hoef ik me in deze periode niet zoveel zorgen te maken of wel ? Ik dacht pas in het voorjaar, en overweeg om dán pas een beslissing te nemen. Of zit ik verkeerd daar mee?

Ik vind het wel lastig dat het lijkt alsof er geen keiharde feiten zijn. Het lijkt meer een kwestie van meningen en ervaringen. De een kiest hier voor de ander daarvoor. Maar wat nou het beste is.. ??

Nouja goed ik ga nog maar wat verder lezen / en denken, en hoop op nog wat reacties !

Groetjes,
CC.
Door Lizzy
#423725
Het is vrij simpel. De Nobivac Cocktail enting biedt 3 jaar bescherming (officieel nog 2 jaar maar de aanvraag voor 3 jaar loopt) tegen Parvo, Hondenziekte en HCC.

Para-influenza, Weil en kennelhoest entingen geven maar 1 jaar bescherming. Para Influenza en kennelhoest zijn in de regel niet dodelijk en dus is enten niet nodig. Weil is in de regel (zeker als ze besmet raken met de Lepto. Icterohaemorrhagia (oftewel, de bacterie die de ziekte van Weil veroorzaakt) wel dodelijk/kan dodelijk zijn.

De meeste slachtoffers van Weil vallen overigens in het najaar.

Ik heb mijn DA gewoon gebeld en gezegd hoe ik het hebben wil. Niet iedere DA heeft bijv. de Nobivac Lepto enting los. Mijn DA wel. Hij was het volstrekt oneens met hoe ik wil enten maar voor mij is het simpel: we doen het zoals ik het hebben wil en anders zoek ik een andere DA.

Overigens zijn er geluiden dat de virus-entingen (parvo, distemper, hcc) levenslang bescherming bieden. Meer daar over hier: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=777

Voor Parvo en Hondenziekte kun je bij Tannetje Koning (in A'dam/Almere) een titersbepaling doen voor deze twee.
Door cinta
#424200
lizzy ik vroeg me af wat titersbepaling precies inhoud?
is dat om te bepalen hoe hoog de antistoffen zijn of iets dergelijks?
hoor het graag van je

groetjes cinta :)
Door Lizzy
#424208
cinta schreef: lizzy ik vroeg me af wat titersbepaling precies inhoud?
is dat om te bepalen hoe hoog de antistoffen zijn of iets dergelijks?
hoor het graag van je

groetjes cinta :)
Hoi Cinta, ja, bij een titersbepaling meet je inderdaad de hoeveelheid antistoffen tegen de bepaalde ziekte. Helemaal 100% waardevol vind ik een titersbepaling nou ook weer niet. Je weet namelijk niet of de hond nog antistoffen heeft door de enting of omdat hij onlangs toch in aanraking is geweest met de ziekte. Nou ja, op zich boeit dat ook niet natuurlijk, als hij maar antistoffen heeft. Maar, als hij niet voldoende antistoffen heeft, dan is het dus niet absoluut gezegd dat hij ook werkelijk niet meer beschermt is tegen de ziekte. Waarschijnlijk (nou ja, eigenlijk wel zeker) is er ook nog zoiets als een geheugencel. Deze geheugencel is niet meetbaar maar slaat wel informatie op over de ziekte en zodra de hond in aanraking komt met de ziekte, dan herkent de geheugencel de ziekte en begint antistoffen aan te maken. Maar goed, op indicatie van titers enten is in ieder geval al 100.000 keer beter als er ieder jaar of iedere drie jaar maar een enting in duwen omdat de dierenarts zegt dat het moet. Want als je hond nog voldoende antistoffen tegen de ziekte heeft, waarom enten?
Door Nelly
#428155
Mijn Angeltje van ruim 6 jaar laat ik niet meer enten, hooguit nog tegen Weil, ze is een echte waterrat :D Met Andor loop ik nog shows, dus die zal ik nog wel moeten laten enten :-\
Gebruikersavatar
Door chooky
#428165
Gisteren weer met Chooky en Flea naar Tannetje geweest. Ze kregen allebei een rabies-enting. Daar kom ik niet onderuit aangezien we elk jaar naar Frankrijk gaan, maar in ieder geval is die enting nu 3 jaar geldig.
Maar we hebben ook de titers bekeken van Flea. Hij heeft alleen zijn 6 weken enting gehad. Verder hebben we elke keer dat hij normaal gesproken een enting moest krijgen zijn titers bepaald (op 12 weken, op een half jaar en gisteren dus, op eenjaar). En zowel voor Parvo als voor Hondenziekte zijn zijn titers nog OK, dus hij heeft weer geen (extra) prik gehad! (nou weet ik niet wat ik gedan had als de titers te laag waren geweest hoor, dit in verband met geheugencellen...)
Weil heeft ie nu niet gehad, maar het weil-seizoen is nu toch over en we zijn de hele zomer en nazomer periode niet echt in de buurt van water / ratten geweest. Dus dat zien we volgend jaar wel weer.
In ieder geval zit het met de weerstand van ons ventje wel goed!
Door Nelly
#428167
Nu heb ik een vraag voor Tannetje: Hoe zit het eigenlijk met katten en Weil? Kunnen katten geen Weil krijgen? Natuurlijk plegen katten niet zo vaak te zwemmen als honden ;D, maar ik heb vroeger toch een (hele grote) kater gehad, die regelmatig een rat ving en deze ook keurig thuis afleverde :-X Overigens is deze kater nooit ziek geworden, hij is helaas doodgereden :'( Maar hoe zit dat nou?
Door Lizzy
#428206
Nelly schreef: Nu heb ik een vraag voor Tannetje: Hoe zit het eigenlijk met katten en Weil? Kunnen katten geen Weil krijgen? Natuurlijk plegen katten niet zo vaak te zwemmen als honden ;D, maar ik heb vroeger toch een (hele grote) kater gehad, die regelmatig een rat ving en deze ook keurig thuis afleverde :-X Overigens is deze kater nooit ziek geworden, hij is helaas doodgereden :'( Maar hoe zit dat nou?
Ik ben dan wel geen Tannetje, maar nee, katten zijn niet gevoelig voor Weil. Zie : http://www.leptospirosis.org/veterinary/species.php
Door dogsunlimited
#429890
Lizzy, mag ik vragen of daar artikelen over bekend zijn dat de meeste Weil-slachtoffers in het najaar vallen? Mijn honden worden voorlopig alleen nog op Weil geënd 1x per jaar in het voorjaar. Dat biedt zo'n 9 maanden actief bescherming. Dan zou ik de winterperiode net goed doorkomen.
Door Lizzy
#429943
barfje schreef: Lizzy, mag ik vragen of daar artikelen over bekend zijn dat de meeste Weil-slachtoffers in het najaar vallen? Mijn honden worden voorlopig alleen nog op Weil geënd 1x per jaar in het voorjaar. Dat biedt zo'n 9 maanden actief bescherming. Dan zou ik de winterperiode net goed doorkomen.
De Nobivac Weil enting biedt 12 maanden bescherming trouwens.

Maar goed, ik heb een keer een zoektocht naar Weil gedaan. Zie dit topic: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=9305

Ik weet niet meer welke websites ik toen allemaal ben tegen gekomen, maar als je op google zoekt, dan kom je snel genoeg sites tegen waar staat dat de ziekte vooral in het najaar voorkomt.

Zie bijv:

http://www.spa.caop.nl/shared/downloads ... strijd.pdf

en

http://www.chronischziekzijn.nl/Ziekte.html

en

http://216.239.59.104/search?q=cache:A7 ... mber&hl=nl (deze moet je copy/pasten in je browser)
Door Irm-Joh
#430722
In Zwitserland was afgelopen zomer een Lepto-epidemie. Ook geënte honden gingen binnen 36 uur dood. Veroorzaker was de L. australis die niet in inentingen zit. DA's waren hulpeloos.

Groetjes,
Irm
Door tieneke
#431265
Irm-Joh schreef: In Zwitserland was afgelopen zomer een Lepto-epidemie. Ook geënte honden gingen binnen 36 uur dood. Veroorzaker was de L. australis die niet in inentingen zit. DA's waren hulpeloos.

Groetjes,
Irm
:ohelpt hier geen enkele enting tegen?
Door Irm-Joh
#431290
Hoi Tieneke, helaas niet. In de inentingsstof zitten maar 2 soorten leptospiren - de L. australis dus niet.
Het moet vreselijk geweest zijn. De honden wilden eerst niet meer eten, vervolgens hebben ze bloed over gegeven en ook bloed gepoept - binnen 36 uur waren ze dood.
Groetjes,
Irm
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door