Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3358773
Ieks!

Net een overgeefsel van 1 van de katten gevonden, vol wormen. :-X
Zien er spoelwormen uit.
Er zit dus al een ontwormingspil in en ik dacht aan de vloer dweilen en de kattenbakken schoonmaken. Maar wat kan ik verder nog doen om te verzekeren dat mijn kindjes geen eitjes binnenkrijgen?
De kinderen spelen op de grond en de katten zitten daar uiteraard vaak, geven al eens over, likken de grond af als er iets eetbaars gemorst is enz....
Kunnen ze die wormeitjes verspreiden via hun speeksel? Weet iemand dat?
Iemand een idee wat voor wormen dat kunnen zijn? Kwestie van in te schatten hoe gevaarlijk...

Uiteraard ga ik naar de DA. Ik had nog 1x ontworming liggen maar ik wil het zowiezo binnen enkele weken herhalen en wss daarna testen. Al ben ik geneigd toch maar preventief te gaan ontwormen als ik eerlijk ben. Gewoon om mn kindjes te beschermen.... :-\
Ik heb dit al een keertje meegemaakt maar toen waren we nog kinderloos. Dat scheelt toch....
Door Lizzy
#3358785
Ik zou me niet zo'n zorgen maken:

Honden- en kattenspoelworm
Er zijn verschillende soorten spoelwormen. In Nederland raken mensen vooral besmet met de rijpe eitjes van de honden- en kattenspoelworm (toxocara). Bij mensen groeien deze eitjes niet uit tot wormen. Honden- en kattenspoelwormen kunnen, in de darmen van hond of kat, 9 cm (mannetje) tot 17 cm (vrouwtje) lang worden. Ze leggen eitjes in de darm. De eitjes komen naar buiten in de honden- of kattenpoep. De eitjes moeten dan minstens 2 weken in de buitenlucht rijpen voordat ze besmettelijk zijn.

Eitjes van honden- en kattenspoelwormen zitten in hun poep. De eitjes zijn niet meteen besmettelijk. Ze moeten in de buitenlucht minstens 2 weken rijpen. De rijpe eitjes zitten in of in de buurt van de poep. Bijvoorbeeld in een zandbak, op een grasveldje of in een groententuin. Kinderen die spelen in het gras of in een zandbak kunnen zo rijpe spoelwormeitjes binnen krijgen. Ligt de poep in een groententuin dan kunt u de eitjes binnen krijgen met rauwe, ongewassen groente. Via de handen komen de eitjes van de spoelworm gemakkelijk in de mond. Soms zitten de eitjes in de vacht van de hond of kat en worden daar rijp.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3358787
pearlsofpassion schreef:Ieks!

Net een overgeefsel van 1 van de katten gevonden, vol wormen. :-X
Zien er spoelwormen uit.
Er zit dus al een ontwormingspil in en ik dacht aan de vloer dweilen en de kattenbakken schoonmaken. Maar wat kan ik verder nog doen om te verzekeren dat mijn kindjes geen eitjes binnenkrijgen?
De kinderen spelen op de grond en de katten zitten daar uiteraard vaak, geven al eens over, likken de grond af als er iets eetbaars gemorst is enz....
Kunnen ze die wormeitjes verspreiden via hun speeksel? Weet iemand dat?
Iemand een idee wat voor wormen dat kunnen zijn? Kwestie van in te schatten hoe gevaarlijk...

Uiteraard ga ik naar de DA. Ik had nog 1x ontworming liggen maar ik wil het zowiezo binnen enkele weken herhalen en wss daarna testen. Al ben ik geneigd toch maar preventief te gaan ontwormen als ik eerlijk ben. Gewoon om mn kindjes te beschermen.... :-\
Ik heb dit al een keertje meegemaakt maar toen waren we nog kinderloos. Dat scheelt toch....
Ook als je kindjes hebt bestaat preventief ontwormen nog steeds niet. Ze hebben wormen=behandelen of ze hebben geen wormen=wat valt er te behandelen?
Als je je zorgen maakt, zou ik vaker ontlasting laten testen. Zodat je weet of je behandelen moet. Je eerste plan van aanpak om nog een tweede keer te ontwormen lijkt me wel prima, en daarna dan gaan testen.
Door Lizzy
#3358789
En speeksel is dus ook niet een probleem:

Eitjes van honden- en kattenspoelwormen zitten in hun poep. De eitjes zijn niet meteen besmettelijk. Ze moeten in de buitenlucht minstens 2 weken rijpen. De rijpe eitjes zitten in of in de buurt van de poep. Bijvoorbeeld in een zandbak, op een grasveldje of in een groententuin. Kinderen die spelen in het gras of in een zandbak kunnen zo rijpe spoelwormeitjes binnen krijgen. Ligt de poep in een groententuin dan kunt u de eitjes binnen krijgen met rauwe, ongewassen groente. Via de handen komen de eitjes van de spoelworm gemakkelijk in de mond. Soms zitten de eitjes in de vacht van de hond of kat en worden daar rijp.

De larven van de honden- of kattenspoelworm groeien bij de mens niet uit tot volwassen wormen. Wel kunnen de larven zich in de verschillende organen nestelen. Een infectie met honden- of kattenspoelwormen duurt vaak kort en kan vanzelf verdwijnen. Veel mensen weten niet dat ze ooit besmet zijn geweest.
Door Bosliefje
#3358790
Bij mcvoordieren.nl staat:

8% van de Nederlanders heeft antistoffen tegen spoelwormen van de hond of kat:
De meeste mensen hebben hier geen last van.
Sommigen hebben last van chronische vermoeidheid.
Maar mensen kunnen ook lever-, long-, hersen- en oogproblemen ervan krijgen.

Wat ik eens gelezen heb, maar ik weet niet meer waar, dat vooral fokkers dit hebben, het verhaal ging over een fokker met een soort ingekapseld worm/ei in zijn oog.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3358807
Lizzy schreef:Ik zou me niet zo'n zorgen maken:

Honden- en kattenspoelworm
Er zijn verschillende soorten spoelwormen. In Nederland raken mensen vooral besmet met de rijpe eitjes van de honden- en kattenspoelworm (toxocara). Bij mensen groeien deze eitjes niet uit tot wormen. Honden- en kattenspoelwormen kunnen, in de darmen van hond of kat, 9 cm (mannetje) tot 17 cm (vrouwtje) lang worden. Ze leggen eitjes in de darm. De eitjes komen naar buiten in de honden- of kattenpoep. De eitjes moeten dan minstens 2 weken in de buitenlucht rijpen voordat ze besmettelijk zijn.

Eitjes van honden- en kattenspoelwormen zitten in hun poep. De eitjes zijn niet meteen besmettelijk. Ze moeten in de buitenlucht minstens 2 weken rijpen. De rijpe eitjes zitten in of in de buurt van de poep. Bijvoorbeeld in een zandbak, op een grasveldje of in een groententuin. Kinderen die spelen in het gras of in een zandbak kunnen zo rijpe spoelwormeitjes binnen krijgen. Ligt de poep in een groententuin dan kunt u de eitjes binnen krijgen met rauwe, ongewassen groente. Via de handen komen de eitjes van de spoelworm gemakkelijk in de mond. Soms zitten de eitjes in de vacht van de hond of kat en worden daar rijp.
Hmmm... Dat kan dus wel besmetting geven op verschillende manieren. Je leeft nu eenmaal dicht op elkaar. Zo slapen de katten graag op de speelmatras van de kinderen (mag nu niet meer) en delen ze een oude bank. En de katten hebben vb toegang tot de moestuin en ik was niet altijd alles wat daaruit komt.... Zo aten ze de kerstomaatjes en frambozen recht van de struik.
Hun zandbak heb ik nooit een kat in gezien, maar houden we natuurlijk ook niet de hele tijd in het oog als hij open ligt. Hij ging bij het naar binnen gaan wel altijd dicht omdat ik weet dat dat voor katten erg aantrekkelijk is.
Ik weet dat bepaalde wormen toch erg gevaarlijk kunnen zijn, zeker voor kinderen. Ik weet er niet het fijne van, maar toch dat er risico's zijn. Ik weet wel niet of dat spoelwormen zijn. Maar van deze weet ik dat ook niet zeker. Ik heb ze met walging zo snel mogelijk opgeruimd en alles schoongemaakt en dan pas bedacht dat ik ze beter wat grondiger bestudeerd had... :-[
Maar goed, alles schoonmaken dus, goed hun besmetting opvolgen in de toekomst en hopen dat er al niet een besmetting plaatsgevonden heeft.
Geen besmetting mogelijk via speeksel ok, maar hoe zit het met overgeefsel? Als de wormen nu overgegeven werden, kunnen dan niet voorheen ook eitjes zo naar buiten gekomen zijn? Katten geven nl relatief vaak over, al is het maar een haarbal, en ik maak die plek uiteraard wel schoon, maar soms is dat niet eenvoudig omdat ze nu eenmaal de meest gekke plaatsen ervoor uitkiezen... ::) En zelfs op tegels, als de plek zichtbaar en ruikbaar weg is, wil nog niet zeggen dat er geen eitjes zouden kunnen achterblijven als die op die manier uitgescheiden kunnen worden.
Je mag er niet te veel over nadenken. Een mens zou er smetvrees van krijgen. En dat heb ik echt niet, integendeel . :P
Door Siberienne
#3358817
Als het om spoelwormen gaat staat hier uitgebreid stuk https://magazines.rivm.nl/2018/02/infec ... ns-en-dier. (Katten spoelworm toxocara cati)

Ik vermoed dat braaksel niet besmettelijk is omdat de wormen die eitjes produceren in de darm leven en je dus de eitjes dan uitpoept. Mechanisch lijkt terugspoelen naar de maag me lastig. Zijn de wormen nu door je kat overgegeven of opgehoest?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3358831
Siberienne schreef:Als het om spoelwormen gaat staat hier uitgebreid stuk https://magazines.rivm.nl/2018/02/infec ... ns-en-dier. (Katten spoelworm toxocara cati)

Ik vermoed dat braaksel niet besmettelijk is omdat de wormen die eitjes produceren in de darm leven en je dus de eitjes dan uitpoept. Mechanisch lijkt terugspoelen naar de maag me lastig. Zijn de wormen nu door je kat overgegeven of opgehoest?
Overgegeven.
Er zat ook voedsel bij.

Dat begrijp ik dus ook niet. Leven ze dan in de maag? Of komen ze toch uit de longen op 1 of andere manier... :-\
Bedankt voor het stukje. Ik ga het morgen eens goed doornemen.
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3358836
Normaal gesproken leven (volwassen) spoelwormen in de dunne darm. Als ze bij het braken eruit komen is de infectie behoorlijk groot.

Spoelwormen kunnen zelfs aan de maagwand hechten en zelfs door de maagwand heengaan (en andere organen aantasten) en inderdaad via de longen weer uitgehoest worden.

Maar als het dus om veel wormen gaat (samen met eten) komen deze wel rechtstreeks uit de maag (er zijn er daar zoveel dat die de dunne darm dus niet eens bereiken)

http://merelsdierenkliniek.nl/wiki/katten/wormen/
https://www.keerhoeve.nl/artikel/spoelwormen/
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3358851
Toen we onze Pluk van straat hebben gehaald had ze dat ook. We hebben haar gelijk ontwormd en vervolgens bleek ze zwanger. Toen de kittens twee weken waren kotste ze wormen.

We hebben haar toen twee of drie keer ontwormd (van ontlasting testen wist ik toen nog niets) en daarna nooit meer wormen gehad. Ze is 13 geworden zonder ooit nog ontwormd te zijn.

Niet teveel paniek PoP. Je hebt een goed plan. Ontwormen en testen. En als jij normale hygiene in je huis hebt, zijn je kindjes veilig. Met buiten spelen lopen ze veel meer risico’s en je kunt ze niet in een glazen potje stoppen.
Gebruikersavatar
Door pike
#3359060
pearlsofpassion schreef: Zo aten ze de kerstomaatjes en frambozen recht van de struik.
:P
Eitjes hebben geen pootjes waarmee ze in kruiden of struiken kunnen klimmen. ;)
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door