Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Angelique
#3355503
He he...

***************************** Bron: US food &Drug administration

Animal Drug Safety Communication: FDA Alerts Pet Owners and Veterinarians About Potential for Neurologic Adverse Events Associated with Certain Flea and Tick Products
SHARE
TWEET
LINKEDIN
PIN IT
EMAIL
PRINT
September 20, 2018

The U.S. Food and Drug Administration is alerting pet owners and veterinarians to be aware of the potential for neurologic adverse events in dogs and cats when treated with drugs that are in the isoxazoline class.

Since these products have obtained their respective FDA approvals, data received by the agency as part of its routine post-marketing activities indicates that some animals receiving Bravecto, Nexgard or Simparica have experienced adverse events such as muscle tremors, ataxia, and seizures. Another product in this class, Credelio, recently received FDA approval. These products are approved for the treatment and prevention of flea infestations, and the treatment and control of tick infestations.

The FDA is working with manufacturers of isoxazoline products to include new label information to highlight neurologic events because these events were seen consistently across the isoxazoline class of products.

The FDA carefully reviewed studies and other data on Bravecto, Credelio, Nexgard and Simparica prior to approval, and these products continue to be safe and effective for the majority of animals. The agency is asking the manufacturers to make the changes to the product labeling in order to provide veterinarians and pet owners with the information they need to make treatment decisions for each pet on an individual basis. Veterinarians should use their specialized training to review their patients’ medical histories and determine, in consultation with pet owners, whether a product in the isoxazoline class is appropriate for the pet.

Although FDA scientists carefully evaluate an animal drug prior to approval, there is the potential for new information to emerge after marketing, when the product is used in a much larger population. In the first three years after approval, the FDA pays particularly close attention to adverse event reports, looking for any safety information that may emerge.

The FDA monitors adverse drug event reports received from the public or veterinarians, other publicly available information (such a peer-reviewed scientific articles), and mandatory reports from the animal drug sponsor (the company that owns the right to market the drug). Drug sponsors must report serious, unexpected adverse events within 15 days of the event. In addition, they must submit any events that are non-serious, plus any laboratory studies, in vitro studies, and clinical trials that have not been previously submitted to the agency, on a bi-annual basis for the first two years following product approval and annually thereafter.

The FDA continues to monitor adverse drug event reports for these products and encourages pet owners and veterinarians to report adverse drug events. You can do this by reporting to the drugs’ manufacturers, who are required to report this information to the FDA, or by submitting a report directly to the FDA.

To report suspected adverse drug events for these products and/or obtain a copy of the Safety Data Sheet (SDS) or for technical assistance, contact the appropriate manufacturers at the following phone numbers:

Merck Animal Health (Bravecto): 800-224-5318
Elanco Animal Health (Credelio): 888-545-5973
Merial (Nexgard): 888-637-4251
Zoetis (Simparica): 888-963-8471

If you prefer to report directly to the FDA, or want additional information about adverse drug experience reporting for animal drugs, see How to Report Animal Drug Side Effects and Product Problems.

Additional Information
Fact Sheet for Pet Owners and Veterinarians about Potential Adverse Events Associated with Isoxazoline Flea and Tick Products

Contact FDA
240-402-7002
240-276-9115 FAX
Issued by: FDA, Center for Veterinary Medicine
7500 Standish Place, HFV-1

Rockville, MD 20855
Page Last Updated: 09/21/2018

**************************

https://www.fda.gov/AnimalVeterinary/Ne ... 620934.htm
Door Lizzy
#3355510
Het heeft even geduurd. Hoeveel honden zijn er nou voor dood moeten gaan?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3355521
Lizzy schreef:Het heeft even geduurd. Hoeveel honden zijn er nou voor dood moeten gaan?

Ik ben bang dat die niet op tien handjes te tellen zjin :-X
Door Lizzy
#3356057
Angelique schreef:Ik ben bang dat die niet op tien handjes te tellen zjin :-X
Nee precies :-X
Komt altijd als een soort mosterd na de maaltijd :-X
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3356099
Lizzy schreef:Nee precies :-X
Komt altijd als een soort mosterd na de maaltijd :-X

Ja, altijd te laat iig voor diegene die overleden zijn. Maar dat dat eigenlijk niet anders kan...dat de lijken pas uit de kast komen als een medicatie in het veld wordt ingezet kan ik best nog begrijpen, hoe vervelend het ook is.
Maar deze wetenschap moet toch iedereen hebben die zich bezig houdt met het voorschrijven cq verkopen van dit soort nieuwe producten. Dat de echte werking en bijwerkingen zich pas gaan tonen als er duizenden/miljoenen zijn die het gaan gebruiken.

Waar ik dan oprecht boos van wordt is dat artsen en hun assistentn de klachten en zorgen vna mensen afdoen met....het is getest en veilig bevonden. Er is geen bewijs dat het door dit middel komt. Als het niet veilig was verkochten wij het toch niet. U denkt toch niet als dat onveilig was dat het in nederland verkocht mocht worden. Toeval hoor mevrouwtje. Staat niet in de bijsluiter, dus het is geen bijwerking, dus melden we het niet.
En vervolgens kunnen we dan ook een ienemiene percentage aanhouden van honden die klachten kregen en lijkt het alsof het allemaal wel meevalt en vallen woorden als...hysterisch, internetgekte, fake news ect.
En ondertussen komt maar het topje van de ijsberg bij de controlerende instanties terecht ne blijkbaar was zelfs dat topje nu dusdanig groot geworden dat er wereldwijd dingen aangepast moeten worden omtrend gebruik/waarschuwingen rondom dit middel.
Door Lizzy
#3356194
Angelique schreef:Ja, altijd te laat iig voor diegene die overleden zijn. Maar dat dat eigenlijk niet anders kan...dat de lijken pas uit de kast komen als een medicatie in het veld wordt ingezet kan ik best nog begrijpen, hoe vervelend het ook is.
Maar deze wetenschap moet toch iedereen hebben die zich bezig houdt met het voorschrijven cq verkopen van dit soort nieuwe producten. Dat de echte werking en bijwerkingen zich pas gaan tonen als er duizenden/miljoenen zijn die het gaan gebruiken.

Waar ik dan oprecht boos van wordt is dat artsen en hun assistentn de klachten en zorgen vna mensen afdoen met....het is getest en veilig bevonden. Er is geen bewijs dat het door dit middel komt. Als het niet veilig was verkochten wij het toch niet. U denkt toch niet als dat onveilig was dat het in nederland verkocht mocht worden. Toeval hoor mevrouwtje. Staat niet in de bijsluiter, dus het is geen bijwerking, dus melden we het niet.
En vervolgens kunnen we dan ook een ienemiene percentage aanhouden van honden die klachten kregen en lijkt het alsof het allemaal wel meevalt en vallen woorden als...hysterisch, internetgekte, fake news ect.
En ondertussen komt maar het topje van de ijsberg bij de controlerende instanties terecht ne blijkbaar was zelfs dat topje nu dusdanig groot geworden dat er wereldwijd dingen aangepast moeten worden omtrend gebruik/waarschuwingen rondom dit middel.
Ja, dat is ook om oprecht kwaad over te worden. Ik kan me die massale berichtgeving van dierenartsen/dierenartsenpraktijken nog wel herinneren, dat er met Bravecto NIKS aan de hand is (en ook niet met Lepto4) en mensen al dat gezanik op Internet niet zo serieus moesten nemen. Go and shame yourself.
Door hannabelgje
#3356198
Lizzy schreef:
Ja, dat is ook om oprecht kwaad over te worden. Ik kan me die massale berichtgeving van dierenartsen/dierenartsenpraktijken nog wel herinneren, dat er met Bravecto NIKS aan de hand is (en ook niet met Lepto4) en mensen al dat gezanik op Internet niet zo serieus moesten nemen. Go and shame yourself.
De dierenarts bij mij op het werk denkt er ook zo over en nu nog steeds.
Als een hond helemaal gezond is kan het geen kwaad zegt hij. Maar dat zal best wezen. Niemand weet toch of zijn hond helemaal 100% gezond is? Je kunt er niet inkijken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
Door Siberienne
#3356202
Ja dat soms pas dingen na voren komen bij post-market surveillance kan, maar ik sluit me bij Lizzy aan; een open blik was toch het minste wat verwacht mocht worden vd professionals.... en niet dit makkelijke wegzetten als hysterie
Door Lizzy
#3356307
hannabelgje schreef:De dierenarts bij mij op het werk denkt er ook zo over en nu nog steeds.
Als een hond helemaal gezond is kan het geen kwaad zegt hij. Maar dat zal best wezen. Niemand weet toch of zijn hond helemaal 100% gezond is? Je kunt er niet inkijken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Het spijt me maar ik vind deze dierenarts niet wijs. Alsof schadelijk gif op een gezonde hond ineens onschadelijk is :-X :-X :-X
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3356472
Zo ok dus.

Maar wat gaat er nu gebeuren? Een extra waarschuwing in de bijsluiter? ( wie gaat dat nou uitvoerig lezen, behalve hierzo? ) De DA die extra moet waarschuwen ? " nou bij gezonde honden gaat het meestal goed "
Door Lizzy
#3356610
Kaio schreef:Zo ok dus.

Maar wat gaat er nu gebeuren? Een extra waarschuwing in de bijsluiter? ( wie gaat dat nou uitvoerig lezen, behalve hierzo? ) De DA die extra moet waarschuwen ? " nou bij gezonde honden gaat het meestal goed "
Goeie vraag. Ik heb even rondgegoegeld maar ik zie nog nergens een extra waarschuwing. Geen idee of dierenartsen die extra waarschuwing gaan geven....
Door Siberienne
#3356637
Ok, dit is oud, uit 2017, maar als dit in de menselijke geneeskunde zo gebracht zou worden dan was dat illegaal

https://www.kwaliteitdiergeneeskunde.nl ... handdoeken

Maar goed, de knmvd verschuilt zich achter de EMA, die vroegen in 2017 om nader onderzoek
https://www.kwaliteitdiergeneeskunde.nl ... avecto.pdf

Er staat wel iets op de site daar maar dat krijg ik nu niet geopend.https://www.ema.europa.eu/ema/index.jsp ... 058001fa1c
Door Lizzy
#3356687
Ik kan die laatste site wel openen en die is wel bijgewerkt op 22/6/2018. Maar het is nog steeds een toppie spulletje dat je zeker ook op een drachtige of lacterende teef kunt smijten, geen probleem. Echt, van God los die lui :-X
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door