Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Chouka
#3355418
Tot nu toe was ik er altijd gerust in met vaccinaties.
Vanaf nu denk ik er gewoon gerust in te zijn zonder vaccinaties.
In Vlaanderen is Rabies niet verplicht. Dan mogen we ooit niet meer gaan wandelen in Nederland.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3355425
TomsBorders schreef:nee, ik zou het zelf niet doen want als het 8 jaar goed gaat zonder bescherming dan ga je je alleen maar druk maken na het titeren terwijl je niet weet hoe lang het al zo zit. Soms moet je de Schrödingers kat gewoon in de doos laten.
????
*gaatgooglen
*gaatlezenenyoutubefilmpjeskijken
*snaphetnognietecht
:???: :)
Door eelke
#3355428
pluk schreef:????
*gaatgooglen
*gaatlezenenyoutubefilmpjeskijken
*snaphetnognietecht
:???: :)

Zolang de kat in de doos zit is ie dood en levend want je weet het niet.

Ofzoiets ;D
Door TomsBorders
#3355530
pluk schreef:????
*gaatgooglen
*gaatlezenenyoutubefilmpjeskijken
*snaphetnognietecht
:???: :)
dat kom omdat je meer een hondenmens bent waarschijnlijk ;D

het idee is een kwantummechanisch gedachtenexperiment, bij die zin stoppen de meeste mensen in principe al hoor en kwamtummechanica is nog steeds niet echt doorgrond.
maar om het idee wat ik bedoelde even uit te leggen:
Schrödinger dacht aan een staat van zijn en probeerde dat uit te leggen aan de hand van een gedachtenexperiment. Stel je hebt een doos met een kat daarin en giftig eten. De kans dat de kat het eet is 50% en dat als de kat het eet is het 100% zeker dat ze dood is. Maar je ziet en hoort niets in de doos, dood of levend (we gaan even van uit dat er wel zuurstof in kan ondanks dat je niets hoort, niet te overdreven).
Zolang je niet in de doos kijkt is de kat zowel leven als dood, 50% kans op beide maar omdat je niet kijkt is het eigenlijk alletwee. Dat heeft in de kwantummechanica te maken met het feit dat iets tegelijk 2 staten kan hebben wat in andere natuurwetten niet waarschijnlijk is. Enfin als je de doos opent weet je het antwoord.
Dus als je 8 jaar de hond levend mee maakt zonder echt te weten of de hond beschermd is kan de hond dus beide zijn, het belangrijkste is alleen dat ie in leven is. Als je titert kan de uitslag hoor of laag zijn, als het hoog is ben je gerust, als het laag is maak je je ongerust wat je misschien al 8 jaar had moeten doen, maar omdat ze niet gaat enten, verandert de situatie niet. Door niet te titeren laat je de kat in de doos en ben je misschien nog wel nieuwsgierig maar de staten zijn altijd beide waar. Ik kan het niet veel makkelijker toelichten maar slechts een klein procent van de wereld snapt echt het fundement erachter in de praktische toepassing van de wereld, ik behoor ook niet echt tot die groep, maar snap deze anekdote voldoende om het te kunnen gebruiken.

resumerend is het enige wat echt gaat veranderen hoe je je erbij voelt als je extra controle gaat doen en nu blijf je er hetzelfde in als 8 jaar lang en dat is denk ik voor je hond het fijnst.

overigens denk ik dat de kans 99% is dat de hond volledig beschermd is en dat titeren leuk is als je geld graag uitgeeft maar ik denk niet dat het nodig is. Zeker omdat de entingen in theorie minimaal 3 jaar zouden moeten werken of langer.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3355531
TomsBorders schreef:dat kom omdat je meer een hondenmens bent waarschijnlijk ;D

het idee is een kwantummechanisch gedachtenexperiment, bij die zin stoppen de meeste mensen in principe al hoor en kwamtummechanica is nog steeds niet echt doorgrond.
maar om het idee wat ik bedoelde even uit te leggen:
Schrödinger dacht aan een staat van zijn en probeerde dat uit te leggen aan de hand van een gedachtenexperiment. Stel je hebt een doos met een kat daarin en giftig eten. De kans dat de kat het eet is 50% en dat als de kat het eet is het 100% zeker dat ze dood is. Maar je ziet en hoort niets in de doos, dood of levend (we gaan even van uit dat er wel zuurstof in kan ondanks dat je niets hoort, niet te overdreven).
Zolang je niet in de doos kijkt is de kat zowel leven als dood, 50% kans op beide maar omdat je niet kijkt is het eigenlijk alletwee. Dat heeft in de kwantummechanica te maken met het feit dat iets tegelijk 2 staten kan hebben wat in andere natuurwetten niet waarschijnlijk is. Enfin als je de doos opent weet je het antwoord.
Dus als je 8 jaar de hond levend mee maakt zonder echt te weten of de hond beschermd is kan de hond dus beide zijn, het belangrijkste is alleen dat ie in leven is. Als je titert kan de uitslag hoor of laag zijn, als het hoog is ben je gerust, als het laag is maak je je ongerust wat je misschien al 8 jaar had moeten doen, maar omdat ze niet gaat enten, verandert de situatie niet. Door niet te titeren laat je de kat in de doos en ben je misschien nog wel nieuwsgierig maar de staten zijn altijd beide waar. Ik kan het niet veel makkelijker toelichten maar slechts een klein procent van de wereld snapt echt het fundement erachter in de praktische toepassing van de wereld, ik behoor ook niet echt tot die groep, maar snap deze anekdote voldoende om het te kunnen gebruiken.

resumerend is het enige wat echt gaat veranderen hoe je je erbij voelt als je extra controle gaat doen en nu blijf je er hetzelfde in als 8 jaar lang en dat is denk ik voor je hond het fijnst.

overigens denk ik dat de kans 99% is dat de hond volledig beschermd is en dat titeren leuk is als je geld graag uitgeeft maar ik denk niet dat het nodig is. Zeker omdat de entingen in theorie minimaal 3 jaar zouden moeten werken of langer.
Dank voor je uitleg :)
Dit is wat ik nog wel een beetje begrijp. Maar dan volgt er daarna een uitleg wat dit dan betekent tav de kwantummechanica... En dan volg ik t zeker niet meer.. :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#3355549
Lizzy schreef:Maar kan iemand mij met goede argumenten uitleggen waarom je een hond van 8 jaar die ieder jaar is gevaccineerd zou titeren?
Ik zou zelf ook niet titeren hoor, ik reageerde op 'is ze zeker beschermd?' En zéker is dat pas na een positieve titer, mi.

Pum is getiterd en had goede waarden, dan is het klaar voor mij, ik titer niet meer :)
Laatst gewijzigd door Inge en Bono op zo 23 sep 2018, 08:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pike
#3355585
Mijn jongste hond (inmiddels de 10 gepasseerd) heeft alleen zijn puppenentingen gehad. Toen hij 9 maanden oud was kreeg hij zijn eerste epileptische toeval en toen heb ik zijn 1e jaars herhaling overgeslagen. En daarna is hij ook nooit meer gevaccineerd. De eerste jaren is hij wel getiterd omdat hij mee ging naar cursus en er iets in zijn boekje moest staan. HCC was altijd te laag maar ik heb nooit laten vaccineren. Titeren was toen nog in opkomst en het lezen van de uitslag was niet voor iedereen gesneden koek en mijn boekje met genoteerde titer, al was hij te laag, werd toen gewoon geaccepteerd. Zoals gezegd, de hond is nu 10, nooit meer gevaccineerd, en hij krijgt er ook nooit meer een.
Dan heb ik nog een oudje van ruim 13. Die laat ik sinds zijn 9e niet meer titeren en ook niet vaccineren. Het is wel goed zo.
Het is eigenlijk inderdaad zoals je jezelf erbij voelt. Ik voel me er goed bij. Soms zijn er mensen die je aan het twijfelen maken, doorgaans zijn dat dierenartsen. Maar dan zijn er gelukkig ook weer dierenartsen die die twijfel opheffen. :cool:
Door Lizzy
#3355622
In mijn ogen wordt dat titeren dan ook nog steeds gebruikt, om niet te zeggen misbruikt. Als je hond gevaccineerd is na de pup enting, vind ik het inmiddels wel raadzaam om met 1 jaar opnieuw te titeren. Omdat het immuunsysteem van pup nog verre van volledig is in de eerste 6 tot 12 maanden. En omdat ik met mijn honden (Fritzi en Frou Frou) heb gezien dat ze met 3 jaar (toen ik ze liet titeren omdat ik een nestje met hen wilde fokken) geen titer meer hadden voor parvo. Terwijl de pup enting wel aangeslagen leek (3 weken na de pup enting zijn ze getiterd en was de titer voor alle drie de ziektes hoog). Achteraf durf ik wel te stellen dat parvo gewoon nog voldoende aanwezig was, niet op nul stond en er dus nog maternale immuniteit aanwezig was waardoor de enting niet is aangeslagen. Goed, met 3 jaar bleken ze dus nul titer te hebben voor parvo (hebben ze dus 3 jaar onbeschermd rondgelopen he!) en dat is niet handig, als je pups wil fokken. Dus zijn Fritzi en Frou Frou gevaccineerd met alleen Parvo. HCC was laag, hondenziekte was goed. Ik heb drie weken daarna weer laten titeren om te kijken of de parvo aangeslagen was (je zou non responders hebben) en de parvo was torenhoog. Maar dacht je nou echt dat ik ooit weer liet titeren? Waarom? Mijn honden hebben duidelijk antistoffen aangemaakt voor alle drie de ziektes. En ook al zouden ze geen antistoffen meer hebben over 1, 2, 3, 4 of 10 jaar: ze hebben geheugencellen. Een lichaam blijft niet voor Jan Doedel antistoffen aanmaken als ie de ziekte nooit tegen komt hoor! Waarom zou zo'n lichaam? Dat is toch zinloos? Dus stopt een lichaam op den duur met het aanmaken van antistoffen, tot ie de ziekte in het wild tegen komt. Dan springen de geheugencellen in. En die zorgen als de wiedewaai voor de aanmaak van antistoffen. Goed, nu begrijp ik dat je titer-bepalingen nodig hebt voor pensions en hondenscholen en dat is prima natuurlijk. Hoewel dat feitelijk ook flauwekul is, maar goed. Feitelijk zouden zij gewoon 1 maal positieve titer moeten accepteren en verder basta.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3355635
Lizzy, dat geldt wel enkel voor ziekten die je maar 1x in het leven kan krijgen he. Zoals mazelen. En zelfs daarbij blijkt dat een goede enting, itt het doormaken van de ziekte, vaak toch geen levenslange bescherming biedt.

Het is wel zo, daar heb je gelijk in, dat antistoffen geen absolute maat is voor de mate van bescherming. Maar je weet bij antistoffen wel zeker dat er bescherming is. Bij geen antistoffen weet je het niet... Het is idd mogelijk dat er nog wel bescherming is, je weet het gewoon niet zeker.
Door Lizzy
#3355649
pearlsofpassion schreef:Lizzy, dat geldt wel enkel voor ziekten die je maar 1x in het leven kan krijgen he. Zoals mazelen. En zelfs daarbij blijkt dat een goede enting, itt het doormaken van de ziekte, vaak toch geen levenslange bescherming biedt.

Het is wel zo, daar heb je gelijk in, dat antistoffen geen absolute maat is voor de mate van bescherming. Maar je weet bij antistoffen wel zeker dat er bescherming is. Bij geen antistoffen weet je het niet... Het is idd mogelijk dat er nog wel bescherming is, je weet het gewoon niet zeker.
Ja. En ik heb het over de DHP.

Ze hebben deze enting (DHP) natuurlijk uitgebreid getest he en men weet in ieder geval al zeker dat de enting 5/7 jaar bescherming biedt of langer. Gelukkig komen mijn ideeën over deze (core) entingen niet zo maar uit de lucht vallen.

Afbeelding

"It’s important to note that this is the MINIMUM duration of immunity. These ceilings reflect not the duration of immunity, but the duration of the studies".

En hoe vaccineert Dr. Schultz zijn eigen huisdieren en de huisdieren van zijn kinderen en kleinkinderen? Ze krijgen puppy en kittenshots, daarna titer : is ie aangeslagen: vaccineert ie ze nooit meer. Hij noemt zichzelf een risk-taker hoor, dat wel. Maar hij zegt daar ook direct achter "ik neem eigenlijk helemaal geen risico en er is niemand die meer weet over vaccineren bij huisdieren dan ik". Dat zegt hij ook in het interview met Dr. Becker, in deel 2 bij 46 minuten. En dit doet hij sinds 1974. Overigens zegt hij in deel 2 nog iets anders interessants. Namelijk dat de hoogte van de titer helemaal niks zegt :) . Titer is titer.

En het is altijd interessant om het interview van Dr. Becker en Ronald Schultz te luisteren (deel 1 tot en met 4):









En Schultz is niet de eerste-de-beste:

Titles and Education
Professor and Former Chair
BS 1966, Pennsylvania State University
MS 1967, Pennsylvania State University
PhD 1970, Pennsylvania State University
Honorary Diplomate, American College of Veterinary Microbiology

Research
Immunopathogenesis of viral diseases; developmental aspects of immunity; effects of environmental factors on immune systems; vaccinology. Research projects in this laboratory are numerous and varied. Primary emphasis is on the pathogenesis of viral infections, notably Bovine Leukosis Virus, Bovine Virus Diarrhea Virus and Canine Parvovirus. Studies are ongoing on development and/or testing of various adjuvants and vaccines for numerous bacterial and viral diseases of domesticated species. The role of various environmental factors on the immune system is being determined in an effort to explain the mechanism that nutrients, hormones and environmental toxicants have on susceptibility to infectious disease.

Responsibilities
Immunology; virology; pathogenesis of infectious disease.
Clinical Interests
Clinical immunology and microbiology.

=============

Neemt niet weg dat iedereen verder lekker moet doen wat ie zelf prettig vindt. Maar voor de duidelijkheid hebben we het hier wel over een hond (van TS) die puppy entingen en jaarlijkse herhalingen heeft gekregen tot zijn 8ste levensjaar.
Door ywa100
#3361510
Ik had mijn oudere honden (Duitse herders), die trouw ieder jaar hun enting kregen, omdat ik toen nog niet beter wist, niet meer laten enten vanaf dat ze 6 jaar waren en ze zijn beide overleden op 12 1/2 jarige leeftijd.
Mijn huidige herplaatsers zijn beide met 8 jaar hier gekomen en heb ze beide niet laten inenten, omdat deze ook altijd hun inentingen gehad hebben.
Helaas (!!!!!) ben ik verplicht om beide tegen Rabiës te laten enten, wat ik ook gedaan heb.
Ik woon in Vaals en ben dagelijks meerdere keren met mijn honden in het Buitenland.
Ik wandel dagelijks op het 3-landenpunt en de wandelingen lopen dus door 3 landen.
Verder gaan ze iedere dag mee naar de manege van mijn dochter/schoonzoon in België, als ik aangehouden zou worden en ze zijn niet geënt, kunnen ze in beslag worden genomen.
Dat risico durf ik niet te lopen als vind ik het onzinnig om ze tegen Rabiës te enten, terwijl het al jaren hier in de buurt helemaal niet voorkomt en ik aan deze kant van het pad zonder enting mag lopen en 1 meter ernaast niet! Maar ja, zover ik weet kan je niet titeren tegen Rabiës.

Groetjes,
Yvonne
Door Suzanne
#3361511
Je kunt beslist titeren tegen Rabies (en dat is niet onverstandig an sich) maar het is niet geldig. Je moet (stom genoeg) een geldige ENTING laten zien.
Je weet echter nooit of de enting echt is aangeslagen dus eigenlijk.. als je het zeker wilt weten, zou je ook hier moeten vaccineren en dan een test-titer erachteraan. Stel dat de enting niet is aangeslagen; dan is de hond niet beschermd.

Voor mij geldt toch, ook voor oudere honden, voor "de rest" hetzelfde: met enige regelmaat titeren, zodat je zeker weet dat ze nog beschermd zijn. Niet vaccineren omdat je DENKT dat ze nog voldoende beschermd zijn kan je opbreken.

Ook hier, en altijd "meten = weten" !

Suzanne
Gebruikersavatar
Door pike
#3361531
Alleen kost het titeren voor rabies iets meer dan de vaccicheck want het bloed moet naar een lab. Maar zoals hiervoor al gezegd, een titer is niet geldig, je moet een vaccinatie hebben. En zolang je het zelf onzin vindt om te enten, zou ik ook niet titeren. Je weet dan wel niet of de hond beschermd is, maar stel je laat titeren en de titer is te laag, dan moet je nogmaals enten. En dan heb je al twee onzinnige entingen in plaats van 1. Die ene enting is wel voldoende om zorgeloos tussen de drie landen heen en weer te rijden. Moet je natuurlijk niet je paspoort vergeten bij je te steken. Wanneer er daadwerkelijk rabies heerst/uitbreekt dan wordt het natuurlijk een ander verhaal.
Door Chouka
#3361552
Ik heb het besproken met de DA en ze volgt mijn redenering op 1 ding na:
ze beveelt Parvo echt wel aan. Met een hele uitleg.
Vermits de favoriete hobby van mijn DH - in elke plas (hoe vuil dan ook) gaan liggen om af te koelen en tegelijk te drinken - ga ik dit volgen. De afspraak is al gemaakt.


correctie: het ging over de rattenziekte. Lepto dus en niet parvo.
Laatst gewijzigd door Chouka op zo 02 dec 2018, 22:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pike
#3361554
Chouka schreef:Ik heb het besproken met de DA en ze volgt mijn redenering op 1 ding na:
ze beveelt Parvo echt wel aan. Met een hele uitleg.
Vermits de favoriete hobby van mijn DH - in elke plas (hoe vuil dan ook) gaan liggen om af te koelen en tegelijk te drinken - ga ik dit volgen. De afspraak is al gemaakt.
:???: Het staat je uiteraard vrij om te enten maar parvo is een virus dar zich verspreidt via ontlasting en braaksel en niet via al dan niet vieze plassen. Dus dit begrijp ik niet.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door