Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Chouka
#3354848
Mijn Duitse herder heeft als pup zijn vaccinaties gehad. Op 2 jaar het hele schema opnieuw omdat het te lang geleden was en daarna jaarlijks.
Nu is hij 8 jaar. Ik zou graag stoppen en ook niet titeren. Is dat een goed idee? Is hij zeker beschermd de rest van zijn leven?
Gezien zijn HD ga ik er van uit dat hij maximum 10 à 11 jaar gaat worden.
Door Lizzy
#3354872
Chouka schreef:Mijn Duitse herder heeft als pup zijn vaccinaties gehad. Op 2 jaar het hele schema opnieuw omdat het te lang geleden was en daarna jaarlijks.
Nu is hij 8 jaar. Ik zou graag stoppen en ook niet titeren. Is dat een goed idee? Is hij zeker beschermd de rest van zijn leven?
Gezien zijn HD ga ik er van uit dat hij maximum 10 à 11 jaar gaat worden.
Nou, als nu nog niet beschermt is (na zoveel entingen :o ), raakt ie ook nooit meer beschermt ook. Ik zou gewoon stoppen. En als het mijn hond was, titerde ik ook niet.
Gebruikersavatar
Door devillovesangel
#3354879
Lizzy schreef:Nou, als nu nog niet beschermt is (na zoveel entingen :o ), raakt ie ook nooit meer beschermt ook. Ik zou gewoon stoppen. En als het mijn hond was, titerde ik ook niet.
+1
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#3354918
Wanneer je niet wil enten, hoef je ook niet te titeren ;)

Ik begrijp uit de fbgroep over titeren dat er wel eens oudere honden voorbij komen die niet voldoende beschermd zijn. Dat kan zijn omdat ze altijd met hetzelfde merk geënt zijn en die niet bij hen aanslaat.
Hij is dus niet zeker beschermd, dat weet je pas na titeren.
Door Suzanne
#3355233
Hoewel het heel waarschijnlijk is dat je hond nu echt wel beschermd is, is dat idd niet een zekerheid.
Ik zou persoonlijk beslist mijn hond met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid beschermd willen zien. Mijn idee zou dan zijn om de hond zeker nog wel te titeren en daar waar nodig met beleid te vaccineren. Want, een hond die onbeschermd rondloopt, dat moet je niet willen, vind ik ;-)

Suzanne
Door Chouka
#3355244
Titeren is helemaal geen optie. Mijn Duitse herder is geen vriendjes met de dierenarts.
Dat gevecht, die stress, die sedatie,... daar kies ik niet voor.
Door Lizzy
#3355254
Een hond die 8 jaar lang ieder jaar gevaccineerd is en NOG geen titer heeft: kijk, dit is ten eerste eigenlijk beyond onwaarschijnlijk. Maar ten tweede he: stel er is geen titer. Moet je de hond weer vaccineren. Dikke kans dat de enting dan weer niet aanslaat want die is de afgelopen 8 jaar al niet aangeslagen.... Als de hond niks geen titer heeft: zou het een non-responder kunnen zijn, een hond die geen antistoffen aanmaakt tegen de drie hoofd hondenziektes. Gaat deze enting dus gewoon weer niet aanslaan. Maar dan nog he: is die kans uiterst klein, zeker dat de hond een non responder is voor 3 ziektes.

Overigens zijn parvo en hondenziekte vooral pup-ziektes.
Door TomsBorders
#3355267
Chouka schreef:Titeren is helemaal geen optie. Mijn Duitse herder is geen vriendjes met de dierenarts.
Dat gevecht, die stress, die sedatie,... daar kies ik niet voor.
je zou eventueel zelf bloed kunnen afnemen en dit naar de DA brengen voor de titerbepaling als dat wel een optie zou zijn.
Door Chouka
#3355316
Dan zou ik dat idd kunnen. Als ik het materiaal heb.
Ik denk niet dat mijn DA titert. Ik ga het wel bespreken als ik er binnenkort met mijn andere hond naar toe ga.
Door Lizzy
#3355329
Maar kan iemand mij met goede argumenten uitleggen waarom je een hond van 8 jaar die ieder jaar is gevaccineerd zou titeren?
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3355331
Enige dat ik me voor kan stellen is dat je het dan weet of de hond beschermd is. Is die niet beschermd dan kun je dat rekening mee houden (beperkter vrij loslaten bij andere honden en eerder reageren op eventuele symptomen).

Tevens is een verblijf in een kennel (of e.v. andere plaats die het vereist) niet mogelijk zonder die zekerheid (titerbepaling of enting).
Door TomsBorders
#3355342
Lizzy schreef:Maar kan iemand mij met goede argumenten uitleggen waarom je een hond van 8 jaar die ieder jaar is gevaccineerd zou titeren?
nee, ik zou het zelf niet doen want als het 8 jaar goed gaat zonder bescherming dan ga je je alleen maar druk maken na het titeren terwijl je niet weet hoe lang het al zo zit. Soms moet je de Schrödingers kat gewoon in de doos laten.
Door Lizzy
#3355346
TomsBorders schreef:nee, ik zou het zelf niet doen want als het 8 jaar goed gaat zonder bescherming dan ga je je alleen maar druk maken na het titeren terwijl je niet weet hoe lang het al zo zit. Soms moet je de Schrödingers kat gewoon in de doos laten.
En bovendien is de kans dat ze de komende 20 jaar beschermd is altijd nog vele malen groter dan dat ze onbeschermd is. Maar wij zijn het dus eens.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door