Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Mixie
#3354719
Advies nodig!!! Ik ben hier nogal aan het stressen....weet niet waar ik goed aan zal doen. Situatie; teefje (naam Mixie), 3 jaar, laatste 1,5 week afwisselende ontlasting. Normaal, dan weer brij. Laatste dagen brij met vers bloed. Maar alleen 2 ochtenden sterke drang, rest niet. Vanmorgen 2 harde kleine keutels rest van de dag niet gepoept.

Ma t/m vandaag ontlasting verzameld, op giardia laten testen en uitslag was helaas positief. Er waren ook sporen van parvo aangetroffen. Mixie heeft een cocktailenting gehad in mei 2016. Dit was na een titerbepaling waar uit bleek dat ze onvoldoende beschermd was tegen parvo. Vaccinatie is 3 jaar geldig.
Vertoond ook echt geen parvo verschijnselen zoals elke dag diarree en braken.

Vorig week vrijdag heb ik al een Milbemax gegeven omdat zij alle symptomen van wormbesmetting had (diarree, soms hoesten, minder energie). Ze loopt elke dag in losloopgebieden en eet poep en andere rommel zodra ze de kans krijgt. Last door wormen leek me niet raar.

Haar gedrag nu is eigenlijk als normaal. Vrolijk, enthousiast, knuffelig, speels. Geen rommelende buik meer, geen enorm stinkende scheetjes (laatste week regelmatig last van gehad)
Goede eetlust. Krijgt kvv Kivo. Intolerant voor rund. Ik geef geen kip en laatste dagen en niets extra's qua snoep. Krijgt nu ook probiotica (Solgar).

MIJN VRAAG; WEL OF GEEN PANACUR???? Focus leggen op darmflora versterken? Ze heeft afgelopen vrijdag al een Milbemax gehad. Panacur belast de darmen alleen nog maar meer....juist haar darmen zijn van streek.

Puur Parasitus is mij aangeraden. Heb trouwens ook veel op dit forum gelezen, o.a giardia protocol van Parelridder.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3354724
Bij een positieve test voor giardia zou ik direct het giardia protocol gaan volgen. En idd die van Parelridder.

Tav de parvo zou ik toch zeker willen weten dat ze beschermt is en dus laten titeren.
Maar zo lang ze giardia heeft zou ik niet enten dus dat kan ook nog wachten.
#3354731
Maar was er een teveel aan giardia aanwezig? Want giardia is en blijft een vrij gewone darmbewoner. Die zeker niet altijd problemen geeft. En kennelijk liep je hond met meer problemen onder de leden. Dus ik zou dit zelf overleggen met een holistisch dierenarts, om een plan te maken voor het verbeteren van de darmflora. Zo te lezen is er ook al iets verbetering!

Ik vind het wel raar dat ze parvo bij zich droeg. Te meer daar haar titer waarschijnlijk nog gewoon hoog is. Misschien kun je dit eens vragen aan Tannetje Koning? Misschien door besmette poep, die ze gegeten heeft? Heb je na die enting wel opnieuw een titerbepaling laten doen, om te kijken of deze aangeslagen was?
#3354733
Waren het sporen van Parvo in de poep? Weet je dat heel zeker? Of was het cryptosporidium parvum? Dat is nl een darmparasiet maar dat heeft niks met parvo te maken (da’s een virus en volgens mij test je daar gewoonlijk niet op in poep, maar in bloed. Dat virus kun je ook niet zien onder de microsocoop) . Kortom, ik ben benieuwd wat de ‘sporen van parvo’ zijn ;)
#3354744
Bedankt voor jullie reacties.

Zojuist telefonisch contact met Brenda Ooms (holistisch DA) gehad. In overleg met haar afgesproken dat ik weer ontlasting verzamel en inlever bij EVL (laboratorium) @ Woerden. Daar laat ik testen op Parvo en een parasitologisch onderzoek doen. De poep ga ik morgen zelf inleveren. Vanmorgen al poep (mooie drol) opgevangen (direct potje onder haar billetje) dus geen contact met het gras, morgenochtend hoop ik dat het ook zo lukt.

Ook contact gehad met de desbetreffende (reguliere) dierenarts (met een grote stelling vol RC brok >:( ). Ik vertrouw het niet helemaal wat zij beweren. Er wordt gezegd dat Mixie giardia en parvo bij zich draagt. Geen 'sporen van' maar écht giardia. Of ik even langs wil komen om een plan van aanpak te bespreken 'want het is uiterst besmettelijk, gevaarlijk, ook voor mijzelf'. Yeah right :???: direct €40 aftikken voor een 10 minuten gesprek met de DA en naar huis gaan met Panacur en AB zeker. Darmflora verwoesten :( . Ik ga overigens nooit naar deze DA, maar deze is praktisch om de hoek en leek me wel zo makkelijk ff snel met ontlastingonderzoek.

Brenda Ooms zij ook dat een snaptest niet altijd even betrouwbaar is als het gaat om Parvo aantonen.

Mixie is eigenlijk weer flink aan het opknappen. Ze wilt spelen, rennen, is vrolijk, knuffelig. Vannacht rond 3.00 uitgelaten, er kwamen toen 4 harde witte brokkelige droge keutels uit (nog van konijn). Ik geef even geen konijn meer komende dagen. Nu eend, geit en lam komende dagen. Daar doet ze het al jaren goed op. Heb voor de zekerheid laatste dagen gedweild met chloor en kleedjes, beddengoed etc. 90 graden gewassen. Of het zinnig is weet ik niet maar het idee...
De laatste dagen enkel 2 kleine stukjes (4 cm) gedroogde lampens na het douchen (beloning). Krijgt ze ook al jaren.
Anders snoep (Pinky sticks van Action) geef ik niet meer en ze heeft niets meer van straat gegeten.

Ik heb haar na de cocktailenting niet laten titeren, had ik eigenlijk wel moeten doen. Zal me niets verbazen dat ze besmette poep zal hebben gegeten.
Laatst gewijzigd door Mixie op za 15 sep 2018, 07:50, 2 keer totaal gewijzigd.
#3354754
pearlsofpassion schreef:Snaptest op Parvo is idd op ontlasting. Niet op bloed.
Ja, Thanx, ik was even in de war, maar die test is toch wel vrije betrouwbaar? Toch beter dan die voor giardia?

Giardia in honden blijft lastig, Spot had dat ook en die is sel opgeknapt toen van de panacur, hoewel hij nog wel lang darmproblemen heeft gehouden. Panacur is wel vri specifiek tegen parasieten, darmbacterien gaan er toch niet van dood.
#3354756
Giardia kan je op verschillende manieren testen. Bij ons in het labo doen ze het microscopisch. Dat is vrij betrouwbaar bij een ervaren en kundige laborant. Maar zeker niet 100%. Maar ik geloof dat sneltesten nog een stuk minder betrouwbaar zijn.
PCR kan ook, dat is heel betrouwbaar, maar duur he.

Over de betrouwbaarheid van de Parvo sneltest heb ik nog geen klachten gehoord. Dus dat weet ik niet.
#3354768
pearlsofpassion schreef:Giardia kan je op verschillende manieren testen. Bij ons in het labo doen ze het microscopisch. Dat is vrij betrouwbaar bij een ervaren en kundige laborant. Maar zeker niet 100%. Maar ik geloof dat sneltesten nog een stuk minder betrouwbaar zijn.
PCR kan ook, dat is heel betrouwbaar, maar duur he.

Over de betrouwbaarheid van de Parvo sneltest heb ik nog geen klachten gehoord. Dus dat weet ik niet.
Ik zal morgen laten weten wat de uitslag is van het lab.
#3354852
Mixie heeft géén parvo en géén giardia! Gelukkig ben ik niet in zee gegaan met de 1e dierenarts, anders zat ze nu aan de Ab en Panacur.

Mixie heeft ook gewoon goede ontlasting weer.

Bedankt voor het meedenken in ieder geval.
#3354870
Mixie schreef:Mixie heeft géén parvo en géén giardia! Gelukkig ben ik niet in zee gegaan met de 1e dierenarts, anders zat ze nu aan de Ab en Panacur.

Mixie heeft ook gewoon goede ontlasting weer.

Bedankt voor het meedenken in ieder geval.
Zo dan! Nou, dan is het toch maar weer fijn dat je zo eigenwijs bent geweest om een 2de dierenarts te raadplegen. Maar ergens toch wel erg, dit? Ga je daarover de 1ste dierenarts nog contacten?

Fijn in ieder geval!
#3354873
Was ook echt een hele grote opluchting!
Ik heb de 1e Da direct gebeld;
1. Om door te geven dat de test onbetrouwbaar is, het een kwalijke zaak is als Mixie nu onnodig aan de medicatie zou gaan met alle gevolgen van dien.
2. Brenda en het lab wilde weten welke merk snaptest er gebruikt was. In mijn geval; leverancier; Menarini - merk test Biopronix

Dit is namelijk de 2e keer in een week tijd dat er Parvo is geconstateerd dmv een snaptest, terwijl het niet zo bleek te zijn. Het andere geval ging om een vrouw met pups, de dierenarts nam het haar zelfs kwalijk dat zij eerst liet titeren. Zij is behoorlijk pissig op de verkeerd-informerende-dierenarts en wilt geen contact meer.

Wat ik hieruit geleerd heb is om direct contact op te nemen met m'n holistische dierenarts en ontlasting onderzoek door een laboratorium ipv snaptest.
#3354905
Ja ze waardeerde het dat ik daarvoor belde en zou het gaan bespreken in het team.

Darmen van Mixie zijn vandaag toch niet 100% in orde..
Vandaag gal (volgens mij) gespuugd op lege maag en ik zag een klein spikkeltje rood erin. In 3 etappes gepoept;
1. Harde keuteltjes
2. Leek op luchtige brokkendrol met uiteinde gras en licht rood er doorheen
3. Spuit brij met ook weer wat rood

Afgelopen 2 dagen wel weer wat extra's geprobeerd; 2 kleine snoepjes waar ze nooit eerder op reageerde (0,5cm), 3 stukjes brocolli (niet gepureerd), stukje gekauwd van haar runderkauwstaaf (intolerantie). Dit doet ze ook al jaren ze kauwt stuk of 10 keer en is dan weer klaar. Zo'n staaf (15cm) ligt echt weken hier in de kamer en klein bakje met gekookte gepureerde boontjes.
Blijkbaar zijn de darmen nog van streek. Kan het door de Milbemax komen? (7 sep gegeven)

Verder goede eetlust en flink gespeeld weer na het poepen.

Ik kreeg als tip om gemalen rauwe ongebrande pompoenpitten te geven icm kokosolie. Om de dag een theelepel. Dit als natuurlijk middel tegen wormen. Mixie weegt bijna 18 kilo.

Daarnaast krijgt ze probiotica (40+ Solgar) een halve capsule gaf ik. Komende dagen wederom niets extra's. Nog iets ter ondersteuning?

Holistische dierenarts zal ik ook informeren, ze werkt pas maandag weer.
#3354924
Mixie schreef:Ja ze waardeerde het dat ik daarvoor belde en zou het gaan bespreken in het team.

Darmen van Mixie zijn vandaag toch niet 100% in orde..
Vandaag gal (volgens mij) gespuugd op lege maag en ik zag een klein spikkeltje rood erin. In 3 etappes gepoept;
1. Harde keuteltjes
2. Leek op luchtige brokkendrol met uiteinde gras en licht rood er doorheen
3. Spuit brij met ook weer wat rood

Afgelopen 2 dagen wel weer wat extra's geprobeerd; 2 kleine snoepjes waar ze nooit eerder op reageerde (0,5cm), 3 stukjes brocolli (niet gepureerd), stukje gekauwd van haar runderkauwstaaf (intolerantie). Dit doet ze ook al jaren ze kauwt stuk of 10 keer en is dan weer klaar. Zo'n staaf (15cm) ligt echt weken hier in de kamer en klein bakje met gekookte gepureerde boontjes.
Blijkbaar zijn de darmen nog van streek. Kan het door de Milbemax komen? (7 sep gegeven)

Verder goede eetlust en flink gespeeld weer na het poepen.

Ik kreeg als tip om gemalen rauwe ongebrande pompoenpitten te geven icm kokosolie. Om de dag een theelepel. Dit als natuurlijk middel tegen wormen. Mixie weegt bijna 18 kilo.

Daarnaast krijgt ze probiotica (40+ Solgar) een halve capsule gaf ik. Komende dagen wederom niets extra's. Nog iets ter ondersteuning?

Holistische dierenarts zal ik ook informeren, ze werkt pas maandag weer.
Nou, dat is wel een fijne reactie!

Ik verwacht eigenlijk niet dat dit de Milbemax nog is. En als ze net ontwormt zijn, zijn er naar alle waarschijnlijkheid geen wormen meer en gaat de pompoenpit ook niks doen. Ik zou dan eerder gokken op Probiotica en dat weer of blijven geven. Ik zou dan gewoon naar 1 capsule per dag gaan. En verder even niks en haar gewone eten geven en inderdaad niks extra's.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door