Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#3353729
pearlsofpassion schreef:Ja, die aanpak werkt enkel als er geen maternale bescherming meer is. Dan titer je om te bepalen of een enting aangeslagen is.
Een enting zetten is echter niet zinvol als er nog maternale bescherming is, want dan slaat die niet aan. Normaal merk je dan bij de titersessie dat er geen antistoffen zijn.
Er is echter een kleine kans dat bij die titersessie nog steeds maternale antistoffen aanwezig zijn waardoor je een stip krijgt en dan zou je verkeerdelijk concluderen dat de enting aangeslagen is. Bovendien ent je zo blind en is de kans groter dat 1 of 2 entingen niet aanslaan en je een 2e of zelfs 3e maal moet vaccineren. Daarom is het beter voor de enting te titeren en pas te enten als er geen maternale antistoffen aanwezig zijn. Zo ben je zeker dat een titer achteraf op een aangeslagen enting wijst en is de kans veel groter dat je pup na 1 enting beschermd is.
Ja, wij snappen dat. Maar kennelijk snapt die dierenarts dat niet. Best wel erg eigenlijk :-X maar die ga je niet even een snelcursus titeren geven denk ik. Zeker niet als de wil er niet is.
Door zurca
#3353730
Pippa wordt morgen getitert. Weet nog niet of ik er zelf bij kan zijn (ga niet alleen op vakantie ;) ;) En daarnaast, ik kan die testen al zeker niet kundig aflezen dus in die zin heeft het ook geen nut dat ik er bij ben. Maar ik heb wel vertouwen in de fokker, zij weet waar ik heen wil met het titeren en zal er zeker voor waken dat de DA doet wat zij zegt. En opzich ook wel in de DA, zij kennen de testen iig. En ik ga er dan maar vanuit dat ze het dan ook kunnen aflezen. Anders, bij twijfel, laat ik de fokker een duidelijke foto maken van de strip en kan ik altijd nog mailen naar Tannetje. Zodra Pippa bij ons is en er getitert moet worden kunnen we iig bij Tannetje terecht en dan vind ik wel prettig.

Als de teststrip overduidelijk is dan lijkt mij dat dat voor een DA af te lezen moet zijn. Dat dan misschien bij twijfel toch gevaccineerd wordt terwijl dat niet had gehoeven dat is dan jammer maar door toch eerst te testen heb ik meer kans om het op de juiste manier te doen dan maar gewoon blind toch te vaccineren. Begrijpen jullie mij een beetje? :P
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3353731
Ik weet wel dat jij het snapt, Lizzy. :biggrin2: :P
Maar ik had het gevoel dat Zurca het overzicht een beetje kwijt was en niet wist of ze de DA nu moest geloven. En dus dacht ik: ik schrijf het nog eens mooi overzichtelijk op. ;)
Ale, ik hoop dat het duidelijk is, dat was de bedoeling. :)
Door zurca
#3353732
pearlsofpassion schreef:Ja, die aanpak werkt enkel als er geen maternale bescherming meer is. Dan titer je om te bepalen of een enting aangeslagen is.
Een enting zetten is echter niet zinvol als er nog maternale bescherming is, want dan slaat die niet aan. Normaal merk je dan bij de titersessie dat er geen antistoffen zijn.
Er is echter een kleine kans dat bij die titersessie nog steeds maternale antistoffen aanwezig zijn waardoor je een stip krijgt en dan zou je verkeerdelijk concluderen dat de enting aangeslagen is. Bovendien ent je zo blind en is de kans groter dat 1 of 2 entingen niet aanslaan en je een 2e of zelfs 3e maal moet vaccineren. Daarom is het beter voor de enting te titeren en pas te enten als er geen maternale antistoffen aanwezig zijn. Zo ben je zeker dat een titer achteraf op een aangeslagen enting wijst en is de kans veel groter dat je pup na 1 enting beschermd is.
Ik heb inderdaad de assistente getracht uit te leggen dat die basisbescherming er alleen maar zal zijn wanneer de antistoffen van de moederhond uit het bloed van de pup is. En dat ik het er niet mee eens ben dat je om dat te omzeilen dan maar een pup drie maal kort achter elkaar laat vaccineren in de hoop dat iig 1 maal aan zal slaan.
Maargoed.... dat is wat hun mening is.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3353733
zurca schreef:Ik heb inderdaad de assistente getracht uit te leggen dat die basisbescherming er alleen maar zal zijn wanneer de antistoffen van de moederhond uit het bloed van de pup is. En dat ik het er niet mee eens ben dat je om dat te omzeilen dan maar een pup drie maal kort achter elkaar laat vaccineren in de hoop dat iig 1 maal aan zal slaan.
Maargoed.... dat is wat hun mening is.
Oh ja, blijkbaar was mijn berichtje dan idd overbodig want had je het al volledig begrepen. :biggrin2:

Ik hoop dat het met de hulp van de fokker lukt zoals jij wil. ;)
Door zurca
#3353734
pearlsofpassion schreef:Ik weet wel dat jij het snapt, Lizzy. :biggrin2: :P
Maar ik had het gevoel dat Zurca het overzicht een beetje kwijt was en niet wist of ze de DA nu moest geloven. En dus dacht ik: ik schrijf het nog eens mooi overzichtelijk op. ;)
Ale, ik hoop dat het duidelijk is, dat was de bedoeling. :)
Het is inderdaad wat lastig om tussen alle informatie die er te vinden is over titeren en de "juiste" uit te pikken. Vooral ook omdat er dus best wel tegenstijdigheden te lezen zijn.
Maar ik hecht waarde aan de mening van Tannetje en zij schreef mij dat niet titeren en niet vaccineren tot 9 weken niet haar aanbeveling heeft. Dus na wikken en wegen dus besloten te laten titeren.
Door zurca
#3353747
Wat ik nou nog niet gelezen heb ergens is wat te doen als de test aangeeft dat alles te laag is...
Dan toch DHP geven? (En dan geen kennelhoest en lepto erbij)
Ik neem aan dat 1 van die tussen haakjes als oplosmiddel gebruikt wordt? Wat kan een DA dan gebruiken om het DHP vaccin toe te dienen?
Door Siberienne
#3353749
zurca schreef:Als ik de bijsluiter van het vaccin bekijk dan is de entstof levendverzwakt.
Dan klinkt wat jij schrijft POP logisch. In dat geval van besmetting en dat de pup dan antistoffen aan gaat maken dan zou een pup op die manier dus ook ziek kunnen worden.

Edit, ik heb geïnformeerd op de fbpagina over hoe een niet gevaccineerde pup meelift op de antistoffen van de andere pups. Antwoord is via de lichaamsvloeistoffen.

Dat laatste kan ik me echt niet voorstellen. De overdracht via colostrum werkt omdat de darmbarriere vd pasgeboren pups niet intact is, waardoor IgG via maagdarmstelsel in de bloedsomloop kan komen, die barrière is 24 uur na de geboorte wel intact en dus al krijgt de pup antistoffen van een andere pup binnen dan neemt hij die niet op.

Hier een artikel daarover - en over belang van colostrum https://www.researchgate.net/publicatio ... _colostrum
Laatst gewijzigd door Siberienne op vr 31 aug 2018, 08:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#3353750
zurca schreef:Wat ik nou nog niet gelezen heb ergens is wat te doen als de test aangeeft dat alles te laag is...
Dan toch DHP geven? (En dan geen kennelhoest en lepto erbij)
Ik neem aan dat 1 van die tussen haakjes als oplosmiddel gebruikt wordt? Wat kan een DA dan gebruiken om het DHP vaccin toe te dienen?
Ja, dat zou je kunnen doen... Ik zou echter niet blij worden van zo'n enting op 6,5 week. Er zitten wel 3 ziektes in waar de pup dan antistoffen tegen aan moet maken en dat op zo'n jonge leeftijd :-\ . Maar ja, de DHP moet er een keer in, als je bescherming tegen HCC wilt (en ik denk wel dat je dat moet willen). Dus als je nu de puppy enting laat geven, dan moet toch de DHP er op een later tijdstip nog in. Als echt alles op nul staat (maar die kans is echt wel heel klein hoor), dan kan de DHP erin. Ik deed het zelf niet, op deze leeftijd. Je zou ook een weekje kunnen wachten en dan later met DHP laten vaccineren, als de pups toch nergens naar toe gaan. Tenzij Tannetje een logisch verhaal heeft over het ziek worden van pup als de andere pups gevaccineerd worden (die ken ik niet hoor). De oplosstof voor DHP: dat is dus bij de meeste dierenartsen de Weil enting. En aangezien jij er niet bij bent, kun je alleen maar hopen dat dit goed gaat want de dierenarts moet of aparte flesjes oplosmiddel in huis hebben (die kunnen ze bij Nobivac gewoon bestellen, kost geen drol) of ze moet gedestilleerd water in huis hebben of ze moet de losse oplosstof van een katten-enting gebruiken (die jij dan wel zal moeten betalen want de enting kunnen ze weggooien).
Door Siberienne
#3353752
Lizzy schreef:Ja, dat zou je kunnen doen... Ik zou echter niet blij worden van zo'n enting op 6,5 week. Er zitten wel 3 ziektes in waar de pup dan antistoffen tegen aan moet maken en dat op zo'n jonge leeftijd :-\ . Maar ja, de DHP moet er een keer in, als je bescherming tegen HCC wilt (en ik denk wel dat je dat moet willen). Dus als je nu de puppy enting laat geven, dan moet toch de DHP er op een later tijdstip nog in. Als echt alles op nul staat (maar die kans is echt wel heel klein hoor), dan kan de DHP erin (brrr). Ik deed het zelf niet, op deze leeftijd. Je zou ook een weekje kunnen wachten en dan later met DHP laten vaccineren, als de pups toch nergens naar toe gaan. Tenzij Tannetje een logisch verhaal heeft over het ziek worden van pup als de andere pups gevaccineerd worden (die ken ik niet hoor). De oplosstof voor DHP: dat is dus bij de meeste dierenartsen de Weil enting. En aangezien jij er niet bij bent, kun je alleen maar hopen dat dit goed gaat want de dierenarts moet of aparte flesjes oplosmiddel in huis hebben (die kunnen ze bij Nobivac gewoon bestellen, kost geen drol) of ze moet gedestilleerd water in huis hebben of ze moet de losse oplosstof van een katten-enting gebruiken (die jij dan wel zal moeten betalen want de enting kunnen ze weggooien).

Ik zou echt het risico niet nemen, als het levend verzwakt vaccin is (en dat is voor parvo, voor de andere weet ik het niet) om een pup zonder antistoffen als enige niet te vaccineren. Het hele verhaal van levend verzwakte vaccins, is dat de pup na vaccinatie een soort mini infectie doormaakt en dat levend verzwakte virus dus ook uit kan scheiden. En dan kan een andere pup besmet raken.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3353757
Wat ik wel niet snap is dat een pup van zo'n besmetting ziek zou worden en van een enting niet. Als het toch hetzelfde is.
Worden die uitgescheiden organismen dan minder verzwakt?
Door Lizzy
#3353760
Siberienne schreef:Ik zou echt het risico niet nemen, als het levend verzwakt vaccin is (en dat is voor parvo, voor de andere weet ik het niet) om een pup zonder antistoffen als enige niet te vaccineren. Het hele verhaal van levend verzwakte vaccins, is dat de pup na vaccinatie een soort mini infectie doormaakt en dat levend verzwakte virus dus ook uit kan scheiden. En dan kan een andere pup besmet raken.
Maar je spuit dat zelfde spul bij andere pups toch in? En dit terwijl de kans 99% is dat ook zij geen antistoffen meer hebben. Ik zie nog steeds het probleem niet. De pup die niet gevaccineerd is krijgt dan via de mini infectie van de andere pups (volgens jouw theorie). Wat is daar het probleem van? Want de stoffen die de pups uitscheiden die wel gevaccineerd zijn worden niet in ene erger dan de enting.
Door Lizzy
#3353761
pearlsofpassion schreef:Wat ik wel niet snap is dat een pup van zo'n besmetting ziek zou worden en van een enting niet. Als het toch hetzelfde is.
Worden die uitgescheiden organismen dan minder verzwakt?
Groene eend :biggrin2:
Door Siberienne
#3353762
pearlsofpassion schreef:Wat ik wel niet snap is dat een pup van zo'n besmetting ziek zou worden en van een enting niet. Als het toch hetzelfde is.
Worden die uitgescheiden organismen dan minder verzwakt?
De toegangsroute is anders. Besmetting gaat via de slijmvliezen, andere immuunreactie, en bovendien komt het virus dan direct op de cellen waar het een voorkeur voor heeft (bv darmcellen) terwijl bij de injectie het niet in de buurt van die cellen komt. Daarbij; in een vaccin zit een adjuvant dat de immuunreactie stimuleert waardoor de afweer reactie van het lichaam acuut heftiger is en het levend verzwakte virus ook minder kans heeft.

(Overigens; een enkele keer komt het voor dat mensen bv ziek worden van een vaccinatie, daarom mogen mensen met een sterk verzwakte afweer, zoals na stamcel transplantatie, ook geen levend verzwakte vaccins hebben. Hoe dat bij dieren is weet ik niet, maar ik neem aan dat daar geen wezenlijk verschil in is)
Door Siberienne
#3353763
Lizzy schreef:Maar je spuit dat zelfde spul bij andere pups toch in? En dit terwijl de kans 99% is dat ook zij geen antistoffen meer hebben. Ik zie nog steeds het probleem niet. De pup die niet gevaccineerd is krijgt dan via de mini infectie van de andere pups (volgens jouw theorie). Wat is daar het probleem van? Want de stoffen die de pups uitscheiden die wel gevaccineerd zijn worden niet in ene erger dan de enting.

Zie mijn antwoord aan PoP: er is wel verschil.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door