Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Olly01
#3352285
Dag,


Ons gezin is liefhebber van de Franse buldog. Zo heeft onze vorige Franse bul tot aan zijn dood meer dan 13 jaar trouw lief en leed met ons gedeeld.
Zijn opvolger is een pup van 8 weken van hetzelfde ras. Bij hem is een vlo vastgesteld en daarvoor kreeg hij vandaag van de dierenarts Stronghold toegediend.

We hebben bij onze vorige bul geen vlooien meegemaakt en de reactie van de pup resulteerde bij ons in een schrikeffect. Omschrijven is lastig en daarom heb ik een tweetal filmpjes naar de cloud geupload: https://1drv.ms/v/s!AipcuZjKUjn-hkzJkkbFv-UGz55Y en https://1drv.ms/v/s!AipcuZjKUjn-hk0PTi2MmlnNWkx6

Hoe lang duurt het normaliter voordat het middel effect sorteert? Nu, 5 uur na toediening, vertoont hij nog steeds deze reactie.

Of heeft e.e.a. toch met zijn voedsel te maken? We geven hem sinds dat hij bij ons is (4 dagen) vers vlees van de merken Pett en Rawa dog. Voorheen kreeg hij brokken. Kan deze overgang misschien zo'n reactie teweeg brengen? Zijn er nog tips (alles is welkom)?


Gloria
Gebruikersavatar
Door pluk
#3352287
Olly01 schreef:Dag,


Ons gezin is liefhebber van de Franse buldog. Zo heeft onze vorige Franse bul tot aan zijn dood meer dan 13 jaar trouw lief en leed met ons gedeeld.
Zijn opvolger is een pup van 8 weken van hetzelfde ras. Bij hem is een vlo vastgesteld en daarvoor kreeg hij vandaag van de dierenarts Stronghold toegediend.

We hebben bij onze vorige bul geen vlooien meegemaakt en de reactie van de pup resulteerde bij ons in een schrikeffect. Omschrijven is lastig en daarom heb ik een tweetal filmpjes naar de cloud geupload: https://1drv.ms/v/s!AipcuZjKUjn-hkzJkkbFv-UGz55Y en https://1drv.ms/v/s!AipcuZjKUjn-hk0PTi2MmlnNWkx6

Hoe lang duurt het normaliter voordat het middel effect sorteert? Nu, 5 uur na toediening, vertoont hij nog steeds deze reactie.

Of heeft e.e.a. toch met zijn voedsel te maken? We geven hem sinds dat hij bij ons is (4 dagen) vers vlees van de merken Pett en Rawa dog. Voorheen kreeg hij brokken. Kan deze overgang misschien zo'n reactie teweeg brengen? Zijn er nog tips (alles is welkom)?


Gloria
Welkom!
Laat hij dit gedrag alleen zien als hij ligt te slapen of ook tijdens het wandelen/spel of rustig liggen?
Net als mensen verwerken honden dingen die ze hebben meegemaakt in hun slaap. Dus wat gepiep of bewegen tijdens het slapen is heel normaal.
Puppies verwerken nieuwe indrukken dus ook tijdens hun slaap. En omdat ze nogal veel meemaken, bijvoorbeeld naar de dierenarts gaan, hebben ze dus veel te verwerken.
Het lijkt er op dat hij gewoon diep in slaap is en ligt te dromen en dan is ineens wakker schrikt en even niet weet waar hij is.

Ik denk dus niet dat het aan het antivlooienspul ligt of aan de voeding, maar simpelweg aan het verwerken van alle nieuwe indrukken.

Voor de zekerheid kun je proberen uit te sluiten dat hij pijn heeft. Dus mag je 'm wel overal aanraken, wil hij op schoot, speelt hij gewoon of ontziet hij bijvoorbeeld iets?
Gaat eten, drinken, poepen en plassen zonder problemen? Als je daarin niks bijzonders opmerkt dan denk ik dat het wel mee valt.
Door Lizzy
#3352294
Dit ligt niet aan de voeding. Maar ik denk te weten dat dit wel aan de vlooienpipet ligt en ik heb dit eerder gezien als reactie op anti-vlooien-behandelingen. Het is jammer dat het inmiddels zoveel uur later is want ik zou je anders geadviseerd hebben om je pup te wassen. Nou deed ik dat alsnog hoor, dat wel. En meestal verdwijnen de symptomen vanzelf weer. Maar je moet je pup wel dondersgoed in de gaten houden en naar de dierenarts als je het niet vertrouwt.

En nooooooit meer een vlooienbehandeling. Ook niet als je een vlo ziet. Vlo-kammen, vlo-kammen, vlo-kammen en de omgeving behandelen maar niet je hond zelf. Het is tynnuf, dat zie je nou maar. Er sterven wereldwijd jaarlijks honden van anti-vlo-behandelingen.....

Bijwerkingen Stronghold:

6. BIJWERKINGEN
Gebruik van het diergeneesmiddel bij katten werd soms geassocieerd met een licht, tijdelijk haarverlies op de plaats van toediening. In een klein aantal van deze gevallen kan ook een voorbijgaande plaatselijke irritatie worden waargenomen. Het haarverlies en de irritatie verdwijnen normaal gesproken vanzelf, maar onder sommige omstandigheden kan symptomatische behandeling gewenst zijn.In zeldzame gevallen kan bij katten en honden de toepassing van het diergeneesmiddel een tijdelijke lokale samenklitting van het haar op de plaats van toediening veroorzaken en/of het tijdelijk verschijnen van een kleine hoeveelheid wit poeder. Dit is normaal en zal binnen 24 uur verdwijnen. Het heeft geen invloed op de veiligheid of op de werkzaamheid van het diergeneesmiddel. In zeer zeldzame gevallen zijn, net als bij andere macrocyclische lactonen, na gebruik van het diergeneesmiddel reversibele neurologische symptomen, inclusief toevallen, waargenomen bij zowel katten als honden.

Ik durf zo maar te wedden dat je pup ook nog eens recent gevaccineerd is. Dus dat (enting) + zo'n reactie op een vlooienpipet + het eten van brokken (en dan is hij misschien ook nog recent ontwormt - hoeveel gif kunnen we op en in onze lieve pups gooien???) zou voor mij reden zijn om het lichaampje (zodra hij weer in orde is) te ontgiften. Ik zou dat bijv. doen met Phytonics detox. En ik weet niet wanneer pup weer gevaccineerd moet worden en waarmee maar ik liet titeren en ging daarvoor naar een goede holistische dierenarts. En ontwormen deed ik alleen nog maar na een mestonderzoek, als er ook daadwerkelijk wormen zijn.

Dikke knuf voor je pup!
Gebruikersavatar
Door *Remy*
#3352309
Geheel eens met Lizzy. Dit ligt niet aan de voeding en t is geen verwerken van indrukken in de slaap. Hoop dat t niet erger is geworden en dat t pupje zich wat beter voelt.
Door fransbulletje
#3352326
Jaren geleden voor onze vakantie naar de Ardennen gaf ik onze franse bulldoggen een pipet advantix. Zij reageerden ook zo, heel onrustig en ze gingen over de grond rollen als een gek. Ik heb ze gelijk onder de douche gezet en gewassen. Daarna was het helemaal over.
Ze hebben nooit last van vlooien en teken dus geef nooit wat. Mocht het toch nodig zijn dan zijn er genoeg natuurlijke middeltjes.
Door Olly01
#3352454
Dag iedereen. Dank voor de reacties.

Mijn eerste reactie behoeft nog enige nuancering en nadere toelichting.

Onze pup, die wij vorige week vrijdag hadden opgehaald en die nu inmiddels 9 weken is, reageerde zaterdag en zondag zó heftig, dat wij ten einde raad geen andere uitweg zagen dan zondagavond de (eerste) dierenarts te consulteren, die concludeerde dat hem niets mankeerde (tijdens het onderzoek was de pup (zul je altijd zien) rustig) ondanks gebruik van een vlooienkam. De conclusie van die arts strookte echter absoluut niet met het gedrag thuis. Bovendien bleek deze dierenarts een voorstander van brokken in plaats van vers vlees en zondermeer inenten in plaats van titeren. Die houding deed de deur voor mij dicht.

Maandag hebben we zelf een vlooienkam opgehaald en wij troffen toen één vlo aan. Daarop zijn we, omdat zijn gedrag aanhield, dezelfde dag nog naar een andere dierenarts gegaan, die zelf ook niets aantrof, maar mede op basis van de aanwezigheid van de vlo en de video-opnames Stronghold voor puppies toediende.

Woensdag en vandaag zien we daar, na intensief, consciëntieus kammen, de kamer schoonmaken en alle kleedjes wassen, de resultaten van: ettelijke vlooien, en diverse eitjes en larven en, last but not least, een levendige, speelse, vrolijke pup.

Nog even iets over inenten. Ik wil benadrukken, dat ik, bewust en weloverwogen, de pup eerst heb laten titeren en pas na de uitslag daarvan voor DHP-inenting heb gekozen. Ook de noodzaak tot ontwormen wil ik vooraf laten gaan door een ontlastingtest. De tweede dierenarts wil overigens wèl titeren en in een voorkomend geval selectief inenten.

Gloria
Door Lizzy
#3352464
Olly01 schreef:Dag iedereen. Dank voor de reacties.

Mijn eerste reactie behoeft nog enige nuancering en nadere toelichting.

Onze pup, die wij vorige week vrijdag hadden opgehaald en die nu inmiddels 9 weken is, reageerde zaterdag en zondag zó heftig, dat wij ten einde raad geen andere uitweg zagen dan zondagavond de (eerste) dierenarts te consulteren, die concludeerde dat hem niets mankeerde (tijdens het onderzoek was de pup (zul je altijd zien) rustig) ondanks gebruik van een vlooienkam. De conclusie van die arts strookte echter absoluut niet met het gedrag thuis. Bovendien bleek deze dierenarts een voorstander van brokken in plaats van vers vlees en zondermeer inenten in plaats van titeren. Die houding deed de deur voor mij dicht.

Maandag hebben we zelf een vlooienkam opgehaald en wij troffen toen één vlo aan. Daarop zijn we, omdat zijn gedrag aanhield, dezelfde dag nog naar een andere dierenarts gegaan, die zelf ook niets aantrof, maar mede op basis van de aanwezigheid van de vlo en de video-opnames Stronghold voor puppies toediende.

Woensdag en vandaag zien we daar, na intensief, consciëntieus kammen, de kamer schoonmaken en alle kleedjes wassen, de resultaten van: ettelijke vlooien, en diverse eitjes en larven en, last but not least, een levendige, speelse, vrolijke pup.

Nog even iets over inenten. Ik wil benadrukken, dat ik, bewust en weloverwogen, de pup eerst heb laten titeren en pas na de uitslag daarvan voor DHP-inenting heb gekozen. Ook de noodzaak tot ontwormen wil ik vooraf laten gaan door een ontlastingtest. De tweede dierenarts wil overigens wèl titeren en in een voorkomend geval selectief inenten.

Gloria
Hoi Gloria,
Ik geloof dat ik het nu niet meer begrijp. Je pup vertoonde het gedrag als op de video, nog voor hij Stronghold toegediend had gekregen? En daarom gingen jullie naar de dierenarts? En die gaf Stronghold? Ik begreep uit je eerste tekst dat de dierenarts Stronghold toegediend heeft en je pup daarna dit gedrag ging vertonen? Als je pup voor het middel dit gedrag vertoonde zou ik je niet durven zeggen waarom hij zo gek doet. Wat vind je fokker ervan?

Gelukkig dat je zo kritisch bent en je pup hebt laten titeren en je eerst een mestonderzoek doet! Geweldig! Fijn dat je nu een dierenarts hebt gevonden die daar ook in mee gaat. Heel verstandig.

Ik begrijp uit je verhaal dat je pup inmiddels weer helemaal blij is? En vlo-vrij? Super!!!!!!
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door