Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Annelies62
#3351056
Hallo

Wil onze pup latem titeren. Hij heeft wel de 6 en 9 weken enting gehad.
Nu las ik dat ze L4 vloeistog gebruiken bij enten vanaf 9 weken.
Zit dat al in de 9 weken enting of pas bij 12?
Gebruikersavatar
Door pluk
#3351059
Annelies62 schreef:Hallo

Wil onze pup latem titeren. Hij heeft wel de 6 en 9 weken enting gehad.
Nu las ik dat ze L4 vloeistog gebruiken bij enten vanaf 9 weken.
Zit dat al in de 9 weken enting of pas bij 12?
De L4 gebruiken om een andere enting te geven is uit gemak voor de dierenarts. Ze kunnen ook met een fysiologisch zoutoplossing de enting zetten.
Hier moet je wel op aandringen bij de dierenarts!!
Als de L4 is gebruikt bij de 9 weken enting dan moet dit ook in het boekje van je hond staan.

Of je de L4 laat enten is je eigen keus. Ik wil je wel aanraden je goed in te lezen. De enting is namelijk niet voor alle varianten leptospirose en geeft dus geen 100% garantie.
Gebruikersavatar
Door Annelies62
#3351063
pluk schreef:De L4 gebruiken om een andere enting te geven is uit gemak voor de dierenarts. Ze kunnen ook met een fysiologisch zoutoplossing de enting zetten.
Hier moet je wel op aandringen bij de dierenarts!!
Als de L4 is gebruikt bij de 9 weken enting dan moet dit ook in het boekje van je hond staan.

Of je de L4 laat enten is je eigen keus. Ik wil je wel aanraden je goed in te lezen. De enting is namelijk niet voor alle varianten leptospirose en geeft dus geen 100% garantie.
Met 9 weken nobivak parvo C en nobicac l4

Dit betekent dus dat hij al geent is voor Weil.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3351064
Annelies62 schreef:Met 9 weken nobivak parvo C en nobicac l4

Dit betekent dus dat hij al geent is voor Weil.
Klopt.

Goed om te weten: de L4 moet geboosterd worden. Dus als je er voor kiest om je hond L4 te enten dan moet ie nog een 2e enting krijgen.
Persoonlijk ent ik niet voor Weil, maar als ik het wel zou doen dan liet ik de enting apart zetten. Dus niet tegelijk met een andere enting.

Ik weet niet bij welke dierenarts je gaat titeren maar ik zou je willen aanraden om vooraf even te checken of deze volgens de nieuwste inzichten titert.
Hier zit namelijk nogal wat verschil in.
Gebruikersavatar
Door Annelies62
#3351065
pluk schreef:Klopt.

Goed om te weten: de L4 moet geboosterd worden. Dus als je er voor kiest om je hond L4 te enten dan moet ie nog een 2e enting krijgen.
Persoonlijk ent ik niet voor Weil, maar als ik het wel zou doen dan liet ik de enting apart zetten. Dus niet tegelijk met een andere enting.

Ik weet niet bij welke dierenarts je gaat titeren maar ik zou je willen aanraden om vooraf even te checken of deze volgens de nieuwste inzichten titert.
Hier zit namelijk nogal wat verschil in.
Ik was van plan naar een DA te gaan die in de lijst van de FB pagina staat van Vaccicheck.
Dus daar eerst maar kijken. voorlopig geen L4.
Door Lizzy
#3351068
Annelies62 schreef:Ik was van plan naar een DA te gaan die in de lijst van de FB pagina staat van Vaccicheck.
Dus daar eerst maar kijken. voorlopig geen L4.
Om de Lepto te boosteren moet de enting binnen zoveel weken gegeven worden (de 2de). Ik weet dat niet uit mijn hoofd maar dat weet een dierenarts wel. Maar je kunt dus niet oneindig lang wachten met de Lepto enting, wil je deze geboost hebben.
Gebruikersavatar
Door Annelies62
#3351071
Lizzy schreef:Om de Lepto te boosteren moet de enting binnen zoveel weken gegeven worden (de 2de). Ik weet dat niet uit mijn hoofd maar dat weet een dierenarts wel. Maar je kunt dus niet oneindig lang wachten met de Lepto enting, wil je deze geboost hebben.
Ga hem hoogstwaarschijnlijk niet geven. Mijn andere 2 honden zijn daar ook met hun 1 jaar voor het laatst mee geent.
Die zwommen graag en sprongen ook overal in.
De oudste is nu 13. Nooit ziek geweest.

Wil titeren voor hij entingen krijgt. Als het niet perse nodig is liever niet.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3351076
Maar hij heeft die eerste toch al gehad he.
Dat kan je niet terugdraaien. Ik begrijp het volledig als je die enting in het geheel niet zou zetten, maar als die al half gezet is, zou ik wel eens goed nadenken voor je dat zomaar weggooit. Voor mij zou het een beetje alles of niets zijn. Zo half is helemaal stom...
Door Suzanne
#3351087
Ja, maar toch... WEER zo'n rottige L4 erin is ook weer een risico.
Ik zou het dus niet doen. Dan is de hond beschermd alsof er L2 ingegaan zou zijn.

Ik zou wel ff met de DA contact opnemen dat je dat geen doen vindt, enten zonder dat ze van tevoren overleggen. Klant betaalt, klant bepaalt, zou ik zeggen.

Ongevraagd er een enting injassen... sorry, dat hoort niet. Je doet er niets meer aan, je kunt het niet terugdraaien maar ik zou er zeker waT van zeggen, ook nu nog.

Suzanne
Gebruikersavatar
Door pluk
#3351109
Suzanne schreef:Ja, maar toch... WEER zo'n rottige L4 erin is ook weer een risico.
Ik zou het dus niet doen. Dan is de hond beschermd alsof er L2 ingegaan zou zijn.

Ik zou wel ff met de DA contact opnemen dat je dat geen doen vindt, enten zonder dat ze van tevoren overleggen. Klant betaalt, klant bepaalt, zou ik zeggen.

Ongevraagd er een enting injassen... sorry, dat hoort niet. Je doet er niets meer aan, je kunt het niet terugdraaien maar ik zou er zeker waT van zeggen, ook nu nog.

Suzanne
Dit snap ik niet.
Het gaat om een pup die 1x L4 heeft gekregen.
Door Suzanne
#3351179
Ik heb begrepen dat in de enting de L2, L3 en L4 zit, dus waarschijnlijk ook de L1. Dus, je ent tegen 4 boosdoenertjes.
Vroeger was 1 enting voldoende, dus dat was de L2 en die hoefde je niet te boosteren.
Nu zit in de enting naast de L2, dus de L3 en L4 en alleen die 2 laatste moet je boosteren.

Geef je dus maar 1 van de 2 L4-entingen, heb je feitelijk L2 gevaccineeerd.

Tsja... ;-) het is een keus. Ik laat helemaal niet tegen Lepto vaccineren. Zou er ongevraagd L4 in zijn gegaan zijn de rapen gaar, maar ga ik dat niet boosteren.

Suzanne
Gebruikersavatar
Door pluk
#3351180
Suzanne schreef:Ik heb begrepen dat in de enting de L2, L3 en L4 zit, dus waarschijnlijk ook de L1. Dus, je ent tegen 4 boosdoenertjes.
Vroeger was 1 enting voldoende, dus dat was de L2 en die hoefde je niet te boosteren.
Nu zit in de enting naast de L2, dus de L3 en L4 en alleen die 2 laatste moet je boosteren.

Geef je dus maar 1 van de 2 L4-entingen, heb je feitelijk L2 gevaccineeerd.

Tsja... ;-) het is een keus. Ik laat helemaal niet tegen Lepto vaccineren. Zou er ongevraagd L4 in zijn gegaan zijn de rapen gaar, maar ga ik dat niet boosteren.

Suzanne
Ik heb Scott als pup de L2 laten geven. Deze moest 2 weken later toch echt geboosterd worden. Daarna kon worden volstaan met 1x per jaar. Uiteindelijk heb ik dat nog 1x gedaan volgens mij.

De L4 gaat er hier overigens ook niet in.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3351215
eelke schreef:Inderdaad, die eerdere lepto enting moest ook gewoon geboosterd worden.
Klopt. Het enige verschil is dat er in de L2 twee stammen van lepto zitten en in L4 vier stammen. Maar beide moeten geboosterd worden en doe je dat niet, dan is die eerste enting volstrekt nutteloos geweest.

Ik zou persoonlijk niet enten tegen lepto, maar nu de eerste erin zit, zou ik wel boosteren. Anders is het helemaal zo zinloos geweest. Voor de overige ziektes zou ik titeren.
Door Lizzy
#3351258
Suzanne schreef:Ik heb begrepen dat in de enting de L2, L3 en L4 zit, dus waarschijnlijk ook de L1. Dus, je ent tegen 4 boosdoenertjes.
Vroeger was 1 enting voldoende, dus dat was de L2 en die hoefde je niet te boosteren.
Nu zit in de enting naast de L2, dus de L3 en L4 en alleen die 2 laatste moet je boosteren.

Geef je dus maar 1 van de 2 L4-entingen, heb je feitelijk L2 gevaccineeerd.

Tsja... ;-) het is een keus. Ik laat helemaal niet tegen Lepto vaccineren. Zou er ongevraagd L4 in zijn gegaan zijn de rapen gaar, maar ga ik dat niet boosteren.

Suzanne
Dit is niet waar hoor Suzanne, Lepto 2 moest bij pups gewoon geboosterd worden, net als Lepto 4.

Edit tekst: ik zie dat ik nummer 4 ben die dat schrijft :biggrin2:
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door