Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

#3341948
Vraagje?

Vorig jaar hadden mijn 4 kanjers(DH 2 Australian Shepherds en een Australian Kelpie mix)een Seresto band om geen 1 teek gezien. Omdat het toch chemische troep is wilde ik dit jaar wat anders gaan proberen.En hebben ze alle 4 een EM band om tot nu toe al 8 teken die al vastgezogen waren verwijderd(ik check mijn Doggy's na iedere wandeling wel na maar kan dan geen 1 teek vinden)misschien vinden jullie dat niet veel maar ik vind eerlijk gezegd iedere teek die ik moet verwijderen 1 te veel.Ik heb ook al een spray van 5 druppels Tee Trea Oil 10 druppels Lavendel Oil en een koffie kopje water geprobeerd.Nu kwam ik gisteren onderstaande home made tekenspray tegen en wil die gaan proberen. Kennen jullie misschien deze teken spray zo ja werkt het? Ik las gisteren ook in een artikel teken en Lyme dat je glazen of metalen spuitflesjes moet gebruiken en geen plastic klopt dit?

Home Made Teken Spray (Groene Os)
Doe in een plantenspuit 1 liter lauw warme water en voeg
10 druppels Etherische TeeTrea Oil
10 druppels Etherische Eucalyptus Ook
10 druppels Etherische Lavendel Oil
5 druppels Etherische Citroengrass Oil
Toe
Voor gebruik goed schudden en dan de hond goed in sprayen.
#3341950
Flyball-Junkies schreef:Vraagje?

Vorig jaar hadden mijn 4 kanjers(DH 2 Australian Shepherds en een Australian Kelpie mix)een Seresto band om geen 1 teek gezien. Omdat het toch chemische troep is wilde ik dit jaar wat anders gaan proberen.En hebben ze alle 4 een EM band om tot nu toe al 8 teken die al vastgezogen waren verwijderd(ik check mijn Doggy's na iedere wandeling wel na maar kan dan geen 1 teek vinden)misschien vinden jullie dat niet veel maar ik vind eerlijk gezegd iedere teek die ik moet verwijderen 1 te veel.Ik heb ook al een spray van 5 druppels Tee Trea Oil 10 druppels Lavendel Oil en een koffie kopje water geprobeerd.Nu kwam ik gisteren onderstaande home made tekenspray tegen en wil die gaan proberen. Kennen jullie misschien deze teken spray zo ja werkt het? Ik las gisteren ook in een artikel teken en Lyme dat je glazen of metalen spuitflesjes moet gebruiken en geen plastic klopt dit?

Home Made Teken Spray (Groene Os)
Doe in een plantenspuit 1 liter lauw warme water en voeg
10 druppels Etherische TeeTrea Oil
10 druppels Etherische Eucalyptus Ook
10 druppels Etherische Lavendel Oil
5 druppels Etherische Citroengrass Oil
Toe
Voor gebruik goed schudden en dan de hond goed in sprayen.
Etherische olie mengt niet met water. Je zult een 'drager' (bijvoorbeeld een olie) of emulgator moeten gebruiken. Ikzelf pak altijd de deospray van tasman als basis en voeg daar nog het e.e.a. aan toe.
#3341951
Ik weet niet of het werkt maar ik ben het met Doranto eens dat etherische oliën niet mengen met water.

Ik maak zelf ook een eigen spulletje van etherische olie:

50 ml. jojoba olie en voeg hier de volgende etherische oliën aan toe:

30 druppels Citronella
30 druppels Atlas Ceder
20 druppels Lavendel
15 druppels Patchouli
6 druppels Pepermunt
6 druppels Ylang Ylang
2 druppels Citroen
8 druppels Kruidnagel
8 druppels Tea Tree

(ik had eerst 4 druppels kruidnagel en tea tree maar ik heb dat inmiddels wat verhoogd).

Ik heb het in een glazen flesje gedaan met rollertje (https://www.plaza33.nl/shop/index.php?m ... 65_447_578) en voor ik ga wandelen rol ik olie op ze. Ik doe het trouwens eerst in mijn handpalm en smeer ze daar mee in want de honden vinden het niet fijn, de lucht. Dat is even hoor, direct na het insmeren. Ik heb in de tussentijd 3 teken bij mijn 3 honden gehad (Linga niet meegeteld omdat zij momenteel niet ingesmeerd wordt/mee gaat naar het bos). Nee, ik lieg. Ik heb 2 nog lopende teken gehad en 2 vastgezogen teken, maar toevallig was daar wel 1 dag bij dat Frou niet ingesmeerd was (en zij had de vastgezogen teek).

Het is niet nul helaas maar ik denk dat je nul nooit gaat halen met een natuurlijk middel (en zelfs met een chemisch middel scoor je niet altijd nul). Mijn vriendin zweert trouwens bij dit spul: http://www.depaander.nl/jachtshop/teken ... ecken-frey. Dit is de werkzame stof: Ethyl-N-acetyl-N-butyl-beta--alaninat. Het schijnt een synthetisch aminozuur te zijn: http://www.picaridin.info/ir3535.htm. Hier staat dat het veilig is: https://www.merckgroup.com/en/expertise ... n-you.html, maar dat zou ik ook zeggen als ik de fabrikant van het spul was :biggrin2:
#3341988
Lizzy schreef:Ik weet niet of het werkt maar ik ben het met Doranto eens dat etherische oliën niet mengen met water.

Ik maak zelf ook een eigen spulletje van etherische olie:

50 ml. jojoba olie en voeg hier de volgende etherische oliën aan toe:

30 druppels Citronella
30 druppels Atlas Ceder
20 druppels Lavendel
15 druppels Patchouli
6 druppels Pepermunt
6 druppels Ylang Ylang
2 druppels Citroen
8 druppels Kruidnagel
8 druppels Tea Tree

(ik had eerst 4 druppels kruidnagel en tea tree maar ik heb dat inmiddels wat verhoogd).

Ik heb het in een glazen flesje gedaan met rollertje (https://www.plaza33.nl/shop/index.php?m ... 65_447_578) en voor ik ga wandelen rol ik olie op ze. Ik doe het trouwens eerst in mijn handpalm en smeer ze daar mee in want de honden vinden het niet fijn, de lucht. Dat is even hoor, direct na het insmeren. Ik heb in de tussentijd 3 teken bij mijn 3 honden gehad (Linga niet meegeteld omdat zij momenteel niet ingesmeerd wordt/mee gaat naar het bos). Nee, ik lieg. Ik heb 2 nog lopende teken gehad en 2 vastgezogen teken, maar toevallig was daar wel 1 dag bij dat Frou niet ingesmeerd was (en zij had de vastgezogen teek).

Het is niet nul helaas maar ik denk dat je nul nooit gaat halen met een natuurlijk middel (en zelfs met een chemisch middel scoor je niet altijd nul). Mijn vriendin zweert trouwens bij dit spul: http://www.depaander.nl/jachtshop/teken ... ecken-frey. Dit is de werkzame stof: Ethyl-N-acetyl-N-butyl-beta--alaninat. Het schijnt een synthetisch aminozuur te zijn: http://www.picaridin.info/ir3535.htm. Hier staat dat het veilig is: https://www.merckgroup.com/en/expertise ... n-you.html, maar dat zou ik ook zeggen als ik de fabrikant van het spul was :biggrin2:
Bedankt voor jullie antwoorden heb nog 2 vraagjes.
Als ik een "drager" in plaats vh water gebruik moet dat dan net zoveel zijn als het water dus 1 liter.En moet het perse in een glazen of metalen flesje.
#3342002
Flyball-Junkies schreef:Bedankt voor jullie antwoorden heb nog 2 vraagjes.
Als ik een "drager" in plaats vh water gebruik moet dat dan net zoveel zijn als het water dus 1 liter.En moet het perse in een glazen of metalen flesje.
Ik heb werkelijk geen idee, sorry!
En over plastic/glas/metaal: lastig he... Te meer daar alle natuurlijke tekensprayen die ik ken gewoon in een plastic fles zitten.
#3342003
Flyball-Junkies schreef:Bedankt voor jullie antwoorden heb nog 2 vraagjes.
Als ik een "drager" in plaats vh water gebruik moet dat dan net zoveel zijn als het water dus 1 liter.En moet het perse in een glazen of metalen flesje.
Nee hoor, een drager heb je maar heel weinig van nodig, MAAR je moet wel oppassen dat het niet te sterk wordt als je maar weinig gebruikt, vooral als het rechtstreeks met de huid in contact komt. Normaal wordt voor de meeste etherische oliën als veilige marge voor huidcontact ongeveer 2% gezien, maar dat is voor het doel waarvoor je het wilt gebruiken erg (te) weinig. Ik zou dus gerust een hoger percentage nemen, maar dan oppervlakkig op de vacht aanbrengen.
Ikzelf vind een olie als drager te vet, en gebruik daarom zoals gezegd de deospray van tasman.
Oja, 20 druppels etherische olie is ongeveer 1 ml. (om een beetje een idee te hebben van de hoeveelheden ;) )
#3342016
Doranto schreef:Je hoeft er natuurlijk niet persé mee te sprayen hè ;)
Eerst op mijn eigen hand sprayen en daar de hond mee insmeren? Maar ja, dan valt het voordeel van het sprayen weg, kan ik net zo goed mijn rollertje gebruiken. Of heb je een beter plan? (ik sta overal voor open hahaha).
#3342028
Lizzy schreef:Eerst op mijn eigen hand sprayen en daar de hond mee insmeren? Maar ja, dan valt het voordeel van het sprayen weg, kan ik net zo goed mijn rollertje gebruiken. Of heb je een beter plan? (ik sta overal voor open hahaha).
Nee, heb geen beter plan. Zou het zelf dan op mijn hand spuiten.
#3342033
Janie2 schreef:Slim doranto.
Hoeveel druppels van welke olie voeg jij nog yoe aan tasman?
Het is wisselend wat ik toevoeg. Vaak o.a. lavendel (of lavandin), citroengras, geranium, ceder, eucalyptus, in ieder geval altijd teatree.
In de deospray zit natuurlijk al het e.e.a. maar ik denk dat ik daar bovenop nog wel 1 of 2 procent aan toevoeg. Dus per 100ml. een druppel of 30 à 40
Ik verdeel meestal de inhoud over 2 flesjes omdat je anders natuurlijk niets toe kunt voegen (en het voor gebruik niet door kunt schudden) en doe er meestal ook nog een scheut azijn bij (bio appel)
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door