Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Tanna
#3340592
Onze pup is met 6 weken geënt en vandaag getiterd, ze is nu ruim 9 weken.
Hepatitis 1, Parvo 6 en Distemper 4+.
Omdat Parvo en Distemper zo hoog zijn en Hepatitis maar 1 is vermoedt de da dat de enting is aangeslagen, maar dat de moeder de pups geen bescherming heeft meegegeven. Hepatitis wordt echter niet apart geënt, er kan alleen maar een cocktail worden gezet. Ik zit er wel even over te tobben nu, laat ik enten of wacht ik de volgende titerbepaling af? Die cocktail staat me tegen omdat de andere waardes zo hoog zijn, maar die lage waarde zit me ook niet lekker.
Door evelyn02
#3340593
Ik zou nog niet enten. Virale hepatitis komt in Nederland bijna niet voor, dus het risico is niet groot. Zou bij 12 weken weer titeren. Dan weet je ook of de andere waarden van de enting komen of toch maternaal zijn. Zou het toch maternaal zijn, dan weet je dat een vaccinatie sowieso nodig was.
Laatst gewijzigd door evelyn02 op wo 09 mei 2018, 16:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Tanna
#3340594
evelyn02 schreef:Ik zou nog niet enten. Hepatitis komt in Nederland bijna niet voor, dus het risico is niet groot. Zou bij 12 weken weer titeren. Dan weet je ook of de andere waarden van de enting komen of toch maternaal zijn. Zou het toch maternaal zijn, dan weet je dat een vaccinatie sowieso nodig was.
Dat gevoel heb ik ook wel, hoewel volgens de da de hoge waarden alleen maar van de enting kunnen zijn. En inderdaad, Hepatitis komt vrijwel niet voor, dat trekt mij ook een beetje over de streep.
Door Lizzy
#3340611
Tanna schreef:Onze pup is met 6 weken geënt en vandaag getiterd, ze is nu ruim 9 weken.
Hepatitis 1, Parvo 6 en Distemper 4+.
Omdat Parvo en Distemper zo hoog zijn en Hepatitis maar 1 is vermoedt de da dat de enting is aangeslagen, maar dat de moeder de pups geen bescherming heeft meegegeven. Hepatitis wordt echter niet apart geënt, er kan alleen maar een cocktail worden gezet. Ik zit er wel even over te tobben nu, laat ik enten of wacht ik de volgende titerbepaling af? Die cocktail staat me tegen omdat de andere waardes zo hoog zijn, maar die lage waarde zit me ook niet lekker.
1 = geen 0
Dus ik zou wachten tot de volgende titer-sessie, ook om redenen genoemd door evelyn02.

Wat bedoel je hiermee?
Omdat Parvo en Distemper zo hoog zijn en Hepatitis maar 1 is vermoedt de da dat de enting is aangeslagen, maar dat de moeder de pups geen bescherming heeft meegegeven.
Ik kan echt geen chocolade maken van deze logica maar ik ga er vanuit dat ik het niet goed lees of begrijp :)
Door Tanna
#3340663
De eerste enting was alleen Parvo en Distemper en omdat die titerwaarden nu hoog zijn is de theorie dat die hoog zijn vanwege de enting en niet vanwege de bescherming die via de moeder is doorgegeven. Als die bescherming er wel was zouden alle waarden hoog zijn, ook de Hepatitis. Of dat een logische theorie is weet ik niet, ik denk het eigenlijk niet.
Door evelyn02
#3340666
Maar stel nu dat de moederhond hoog in de distemper en Parvo antistoffen zat en laag in hepatitis, dan zouden de pups nu ook nog veel materiale antistoffen tegen distemper en Parvo kunnen hebben en niets tegen hepatitis. Of dit zo is, weet je pas bij een volgende titerbepaling lijkt me. Als je nu zou enten en er zijn inderdaad nog maternale antistoffen, dan zou de vaccinatie tegen Parvo en distemper niet aanslag.
Door Tanna
#3340667
evelyn02 schreef:Maar stel nu dat de moederhond hoog in de distemper en Parvo antistoffen zat en laag in hepatitis, dan zouden de pups nu ook nog veel materiale antistoffen tegen distemper en Parvo kunnen hebben en niets tegen hepatitis. Of dit zo is, weet je pas bij een volgende titerbepaling lijkt me. Als je nu zou enten en er zijn inderdaad nog maternale antistoffen, dan zou de vaccinatie tegen Parvo en distemper niet aanslag.
Zo denk ik ook.
Door Lizzy
#3340690
Tanna schreef:De eerste enting was alleen Parvo en Distemper en omdat die titerwaarden nu hoog zijn is de theorie dat die hoog zijn vanwege de enting en niet vanwege de bescherming die via de moeder is doorgegeven. Als die bescherming er wel was zouden alle waarden hoog zijn, ook de Hepatitis. Of dat een logische theorie is weet ik niet, ik denk het eigenlijk niet.
Dat kan. En dan is het nog maar de vraag of deze DP enting goed blijft "hangen" en de pup met 1 jarige leeftijd nog steeds titer heeft voor de DP. Het kan echter ook dat de moeder veel antistoffen heeft doorgegeven voor DP en weinig voor HCC. Ook niet ondenkbaar omdat HCC vrijwel niet voor komt in NL en honden daar dus nooit op natuurlijke wijze antistoffen voor opbouwen. Om met zekerheid te kunnen zeggen hoe het zit had er getiterd moeten worden voordat de pup de DP enting kreeg. Nu is het speculeren.
Gebruikersavatar
Door pike
#3340715
Mijn (volwassen) honden hadden altijd een titer van 1 voor hcc terwijl de andere titers wel hoog genoeg waren. En mijn toenmalige dierenarts vond het niet nodig om daarom dan maar weer opnieuw een cocktail te geven, want besmettelijke hepatites kwam in Nederland niet voor zei hij.
Door Tanna
#3340734
pike schreef:Mijn (volwassen) honden hadden altijd een titer van 1 voor hcc terwijl de andere titers wel hoog genoeg waren. En mijn toenmalige dierenarts vond het niet nodig om daarom dan maar weer opnieuw een cocktail te geven, want besmettelijke hepatites kwam in Nederland niet voor zei hij.
Dat bedoel ik maar.
Gebruikersavatar
Door pike
#3341280
chery schreef:Hier andersom gehad. Pup nooit geënt voor hepatitis en vanaf begin af aan hoge titer gehad...

Wat mij dus aan het denken zet. Correct me if I’m wrong:
Een hoge titer = veel antistoffen in het bloed dat kan door
- bij pub via de moeder
- daarna via vaccinatie
- later door contact met het virus

Dus als een hond nooit gevaccineerd is tegen hcc maar wel een hoge titer geeft is hij in contact geweest met het virus. En dat betekent dat hcc wel degelijk rondwaardt in Nederland :-\
#3341285
Ik begrijp uit de vaccicheckgroep op facebook dat een hond die in aanraking geweest is met kennelhoest, beschermd kán zijn tegen hepatitis;
, je hebt 2 soorten Hepatitis: de CAV 1 en de CAV 2. Het CAV 1 vaccin geeft veel problemen dus vandaar dat deze niet gegeven wordt. In de CAV 2 is een variant van EEN kennelhoest en hierin zit ook bescherming tegen de CAV 1.

In de DHP cocktail zit het CAV 2 vaccin. Maar dat gaat dus om een bepaalde variant van kennelhoest. Het is dus mogelijk dat een hond, die in aanraking is geweest met exact die variant van kennelhoest die in de CAV 2 zit, beschermt wordt voor Hepatitis. Maar dit zijn echt enorme uitzonderingen en men mag er ook niet vanuit gaan dat een kennelhoestvirus of bacterie hier standaard voor zorgt. Het advies blijft hoe dan ook om toch met DHP te vaccineren. In dit geval zou ik eerst de controletiter over 4 weken afwachten en wanneer de HCC dan nog steeds op 6 staat, is dit dus zo'n uitzondering!

In de Bordatella (bacterieel) en Pi (virale) zit geen CAV2.
Helaas zijn er heel veel verschillende varianten Kennelhoest maar ik vind het wel frappant dat mijn jongste nu dus de kennelhoest heeft gehad en mn andere honden niet. Die hebben ook pas 1x gehad en wel ieder jaar in contact geweest met kuchende honden! Dus zeg het maar!]
Bron; titeren met vaccicheck https://m.facebook.com/groups/117015100 ... 6643167736
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door