Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Does72
#3333417
Wij gaan deze zomer naar Zuid Frankrijk op vakantie. Vorig jaar zaten we in de Dordogne en de Vendee en hadden we geen last van teken en zandvliegjes. Ik heb toen ook geen voorzorgmaatregelen genomen. Maar ik lees overal dat je daar in Zuid Frankrijk erg voor moet oppassen. Met name voor de zandvliegjes ivm leishmania. Ik wil geen risico nemen met de gezondheid van Zeno, dus ik denk er over om de scaliborband te gaan gebruiken. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik begrijp dat je het gebruik ervan moet opbouwen en het niet ineens om moet doen. Klopt dit?
#3333435
Ja, ik gebruik een scalibor band als we naar Frankrijk gaan. Je moet idd een spiegel opbouwen, ik doe de banden dus een paar dagen vantevoren om. Als je hond nog nooit zo’n band heeft gehad, zou ik het ook een paar weken voor de vakantie uitproberen om te zien of je hond ertegen kan. Een van mijn vorige Huskies kon er niet goed tegen en kreeg ontzettend jeuk ervan (is bijwerking van de band). Als je dat weet, kun je evt nog een alternatief bedenken.

De huidige heren verdroegen de band trouwens prima, niks van gemerkt en ze hebben een teek gehad in 2 weken Provence met veel struinen door gras en bosjes, dus ik was wel tevreden.
#3333442
Ik gebruik ook altijd een scalibor band; Lola is anders een tekenmagneet. We zijn ooit eens naar Diever geweest voor een weekend en daar heb ik in 2 dagen tijd iets van 15 teken van haar gehaald. In de omgeving waar ik zelf wandel zijn veel teken met ziektes dus ik durf dat risico niet te nemen. Scalibor kunnen die van mij goed tegen en dan vind ik ook geen teken meer
Gebruikersavatar
Door pike
#3333467
Een spiegel bouw je bij de scalibor niet op want het gaat niet in de bloedbaan. Het spul moet zich wel verspreiden door de huid zodat het gehele oppervlak van de hond voorzien is. En dat duurt ongeveer 2 weken. Dus je doet hem uiterlijk 2 weken voor je op vakantie gaat om. En je laat hem dan ook zitten, dus niet telkens af doen.
Je kunt dit ook nog allemaal nalezen in de bijsluiter.
#3333971
Abiri schreef:Zijn er ook andere middelen die goed werken tegen teken en vooral de zandvliegjes? Voor het geval dat zeno niet tegen de scaliborband kan.
Zandvliegjes zijn lastig, die klerebeesten kruipen echt overal in, op en over. Gelukkig zijn ze er alleen bij het invallen van de avond, dus als je dan zorgt dat je binnen bent en alle deuren en vensters dicht zijn, is het ergste leed wel te vermijden. Ook voor jezelf, want sodeju nog aan toe, het zijn etters, die vliegjes! Als ik het me goed herinner (heb acht jaar in Zuid-Europa gewoond), kon je zodra het goed donker was weer naar buiten met je honden, want dan waren ze weer weg.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door