Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Dwarreltje
#3320248
Ik wist niet wat het was, een hond met wormen... Nu wel :-[
Omdat Raffel vlooien bleek te hebben na aankomst, heb ik haar en mijn andere twee hondjes toen (op 21 okt) ontvlooid (Simparica + blijven kammen/stofzuigen) en ontwormd (Milbemax). Huis/auto behandeld.
Na drie weken vond ik in haar vacht naast staart een klein, gedroogd stukje worm; zo leek het mij tenminste. Dus voor de zekerheid weer een tablet Milbemax gegeven op 10 nov., dus 3 weken erna. Ook omdat ik haar heel erg schrokkerig vond worden met eten, waar ze eerst graag, maar wel rustig at.

Al heel wat afgegoogled, maar kom er niet achter of er nog meer maatregelen genomen dienen te worden, als kleedjes, speeltjes (veel knuffels in huis die ze mag kapot maken; scheelt meubilair :biggrin2: ) e.d. wassen??

Ook vraag ik me af hoe vaak ik haar moet ontwormen en hoe lang, dat het verantwoord is. Volgens de afspraak zou ze dus alles gehad moeten hebben toe ze bij me kwam (4,5 maand oud).
Wat ik vond, was om de vier weken ontwormen. Is dat genoeg? Hoe lang ga ik er mee door?

Vandaag in het bos was ontlasting eindelijk mooi stevig, echte barfdrol. Daarvoor vaak wat slijmerig en vandaag bij ronde door tuin heel wat drolletjes geschept waar wormen in zichtbaar waren :-[ :-X .
Door TomsBorders
#3320264
als er wormpjes in zaten die je met het blote oog kon zien (soort van rijstkorrels) dan is het geen spoelworm maar een infectie van dipylidium caninum (hondenlintworm), veroorzaakt door vlooien. Millbemax zou daar tegen moeten zijn maar Drontal heeft meestal de beste werking.
Gebruikersavatar
Door Dwarreltje
#3320347
TomsBorders schreef:als er wormpjes in zaten die je met het blote oog kon zien (soort van rijstkorrels) dan is het geen spoelworm maar een infectie van dipylidium caninum (hondenlintworm), veroorzaakt door vlooien. Millbemax zou daar tegen moeten zijn maar Drontal heeft meestal de beste werking.
Dat was slechts één keer en niet eens met zekerheid; heb -gelukkig- geen enkele ervaring met wormen. Echter in de drollen in de tuin zaten allemaal spoelwormen :-[ . Langere dus.
Heb voor morgen afspraak bij da om die parasieten uit te roeien... Dank voor je reactie.
Door TomsBorders
#3320379
ok, waren het levende wormen of waren dit wormen die eruit kwamen na het ontwormingsmiddel was toegediend? maw, dood gemaakte wormen die met de ontlasting meekwamen.
over het algemeen is wormonderzoek aan de ontlasting een goede methode om in te schatten of er ontwormt hoeft te worden (meestal niet) maar jonge honden zijn extra gevoelig voor worminfecties, ook van de straat af.
Gebruikersavatar
Door Dwarreltje
#3320434
TomsBorders schreef:ok, waren het levende wormen of waren dit wormen die eruit kwamen na het ontwormingsmiddel was toegediend? maw, dood gemaakte wormen die met de ontlasting meekwamen.
over het algemeen is wormonderzoek aan de ontlasting een goede methode om in te schatten of er ontwormt hoeft te worden (meestal niet) maar jonge honden zijn extra gevoelig voor worminfecties, ook van de straat af.
Nee dit waren de wormen na behandeling, dus de dode. Maar ja, hoe goed is hond dan ontwormd... Inderdaad, jonge hond, vreet alles op wat ze vindt en momenteel loop ik elke ochtend en avond in het donker met ze, dus geen zicht hierop. Loop alleen in het bos, niet langs straat. Maar ja, paardenmest, katten lopen er ook, dus lekkers zat daar.
Nu schema van over 2 weken nog eens en dan nog een keer 2 weken later.
Door TomsBorders
#3320463
ok, ja, hoe weet je zeker dat alles uit het systeem is? dat kan via ontlastingonderzoek, dat is eigenlijk de enige methode.
Er is geen noodzaak om je hond vaker te ontwormen dan nodig is, als de hond vrij is van wormen, en het zijn toch vrij schadelijke chemicaliën die je in je hond stopt, dus als je zeker wilt weten of het is aangeslagen kan je bij je DA of bij VPL Het Woud de ontlasting laten onderzoeken. Dit voorkomt dan dat je onnodig ontwormt en dat je zeker weet dat je hond vrij is van wormen.
Overigens zijn de wormen van herbivoren niet gevaarlijk voor honden maar heb je wel kans dat wanneer deze net zijn ontwormt dat je hond het wormenmiddel binnen krijgt wat niet heel gezond is. Katten wormen zijn doorgaans weer net wat anders en sommige zijn wel schadelijk, andere niet, maar wat je vaak hebt door het "snacken" is dat de wormeitjes slechts passeren door de hond en de hond dus niet echt last heeft van de wormeitjes die hij opeet (want meestal zijn ze nog niet in het larf stadium wanneer ze alweer uitgepoept worden)
Gebruikersavatar
Door Dwarreltje
#3321848
TomsBorders schreef:ok, ja, hoe weet je zeker dat alles uit het systeem is? dat kan via ontlastingonderzoek, dat is eigenlijk de enige methode.
Er is geen noodzaak om je hond vaker te ontwormen dan nodig is, als de hond vrij is van wormen, en het zijn toch vrij schadelijke chemicaliën die je in je hond stopt, dus als je zeker wilt weten of het is aangeslagen kan je bij je DA of bij VPL Het Woud de ontlasting laten onderzoeken. Dit voorkomt dan dat je onnodig ontwormt en dat je zeker weet dat je hond vrij is van wormen.
Overigens zijn de wormen van herbivoren niet gevaarlijk voor honden maar heb je wel kans dat wanneer deze net zijn ontwormt dat je hond het wormenmiddel binnen krijgt wat niet heel gezond is. Katten wormen zijn doorgaans weer net wat anders en sommige zijn wel schadelijk, andere niet, maar wat je vaak hebt door het "snacken" is dat de wormeitjes slechts passeren door de hond en de hond dus niet echt last heeft van de wormeitjes die hij opeet (want meestal zijn ze nog niet in het larf stadium wanneer ze alweer uitgepoept worden)
Ik ontworm nooit preventief. Maar hebben ze eenmaal wormen, dan wil ik wel zeker weten er vanaf zijn.. Helaas, na de test bleek het Giuardia te zijn. Ben dus voorlopig niet klaar...
Ga morgen starten met kuur en de grote najaarsschoonmaak... :-[
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door