Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Siberienne
#3322297
Dwarreltje schreef:Dank voor je bijdrage. Alle tips meegenomen uiteraard. Echter is het voor mij té toevallig dat destijds Spoiler, komende vanuit Spanje, en nu Raffi, eveneens uit Spanje, beide de besmetting hadden.. Uiteraard kan de overeenkomst ook zijn dat het pups waren/zijn, dus kwetsbaar. Echter Spoiler kwam doodziek met vliegtuig aan, heeft het amper overleefd. Dat ze überhaupt zo'n ziek hondje op vliegtuig hebben kunnen zetten... :-[ :-X , maar voor mij was het duidelijk dat zij mét Giardia is aangekomen.
Raffi kwam aan met vlooien. Die heeft zij zeker niet opgelopen bij mij. Bij ontdekking hiervan, was zij nog niet in contact geweest met andere honden dan de mijne (vlovrije honden dus). Mijn idee over de behandeling van de honden voor ze op het vliegtuig gezet worden, is dus niet meer zo positief. Het werk dat er inzit als zij besmet (met vlooien, wormen, Giardia, whatever) hier binnenkomen, heb ik nu tweemaal meegemaakt en is van dusdanige omvang, dat ik dat risico niet opnieuw zou gaan lopen. Ben niet van de preventieve, maar weet nu wat ik over ons heen kan roepen als ik vertrouw op wat men in verweggistan belooft te doen...

Ik zou wensen om warm, droog, zonnig weer, terwijl het koude weer juist mijn favoriet is (ben blij dat zomer voorbij is :cool: ::) Jawel, iedereen mag mij nu voor gek verklaren)... Helaas leven we in Nederland, in december en is het koud, nat weer. Heb geen wasdroger. Kortom, de meest miserabele omstandigheden om de parasiet in huis/honden te hebben.

Geen chloor dus door mijn tuin. Fijn dat ik dat nu weet voor toekomst.. Helaas met beste bedoelingen was het al gebeurd. Tja, wat je al niet wilt doen om je honden Giardia (had het ooit, zes jaar geleden, gelezen als Giuardia en door impact van die weken :'( is me dat altijd bijgebleven) vrij te krijgen... :-[

Inderdaad zijn slechts pup en oude hond 'ziek'/symptoomtonend; gezonde 6-jarige heeft nergens last van. Desalniettemin zie ik mezelf niet als overdreven of de Giardia als 'overschattend'. Wil er gewoon vanaf, zodat mijn hondjes gezond zijn/leven. En zie het niet uit zichzelf verdwijnen, vandaar de maatregelen.
Ik ben het met je eens dat je bij een zieke/gestresste hond uit een opvang er zeker aan moet denken en dan onderzoeken en behandelen. Maar niet bij een gezonde hond / hond zonder klachten blind behandelen, zo las ik je eerste post.
Gebruikersavatar
Door Dwarreltje
#3322299
Siberienne schreef:Ik ben het met je eens dat je bij een zieke/gestresste hond uit een opvang er zeker aan moet denken en dan onderzoeken en behandelen. Maar niet bij een gezonde hond / hond zonder klachten blind behandelen, zo las ik je eerste post.
Ben ik dus niet mee eens. Raffi was (is) een toonbeeld van gezonde pup. Vrolijk, vanaf begin goede eter, glanzend, ondeugend, kortom, niets aan te merken.
Dus zonder de symptomen bij Kruimel (als er één hond gezond is: heb in zijn 10-jarige aanwezigheid nog nooit da voor hem nodig gehad) was Raffi nu mss nog steeds Giarda bevattend. Door het bloed bij Kruimel, ging ik op alle ontlastingen letten (lees: met neus er bovenop) en bemerkte de -specifieke- stank van Raffi's ontlasting. Die lucht vergeet je nooit meer en herken het direct.
Tuurlijk kan het toeval zijn, maar een volwassen hond die nooit da nodig heeft gehad of een pup, komend uit buiteland.... Ik verdenk pup.
De tweede die bij mij komt met de besmetting. My two cents...
Niet dat er plannen zijn voor weer hond erbij overigens. Dat gaat minimaal weer jaar of 6, hopelijk langer, duren. En ben nooit uit op pup of buitenland. Het loopt net toevallig volgens die weg.
Door Lizzy
#3322318
Siberienne schreef:Mar heb je het dan over de gewone opa de zieke darm? want dat vind ik dan weer een grote verschil. Koken is toch een soort van voorverteren (daar is het uiteindelijk ooit voor "ontwikkeld" ). Daarbij maak je eiwitstructuren kapot zodat je minder kans hebt op intolerantie ontwikkeling.

Overigens: ik denk dat we überhaupt eigenijk nog heel weinig weten over precieze effecten van probiotica. De darmflora is een complex ecosysteem, eerst gooien we er een soort napalm over in de vorm van bv metronidazol (panacur valt dan nog mee relatief) en dan gooien we er wat nieuwe zaadjes in in de hoop dat het goed uit gaat groeien. Om nog maar te zwijgen van de zaadjes die onze monsters zelf oppikken uit gras, paardepoep, eten etc etc.
Ik vond het enige voordeel van de Canikur dat er ook per-biotica in zitten. Hoemeer ik me daarin verdiep (darmflora leer) hoe meer ik geloof in de effecten van pre-biotica, mn FOS. Dat zou ik zeker geven.
Wat bedoel je met het eerste deel van je zin?

En dit geldt misschien voor de mens maar voor de hond zeker niet. Gekookte eiwitstructuren veroorzaken bij honden dus ook een grotere kans op de ontwikkeling van intolerantie.
Door Siberienne
#3322319
Lizzy schreef:Wat bedoel je met het eerste deel van je zin?

En dit geldt misschien voor de mens maar voor de hond zeker niet. Gekookte eiwitstructuren veroorzaken bij honden dus ook een grotere kans op de ontwikkeling van intolerantie.
Wat is mijn voorspeller leuk bezig. Ik typte "bedoel je de gewone of de zieke darm". In de zieke darm die "lekt" is er meer contact tussen de inhoud van de darm en de afweer in het lichaam.
Bij de gezonde darm gaat het transport van voedingsstoffen via de cel van de darmwand. Het wordt als het ware "verwerkt aangeboden" terwijl bij een lekke darm stoffen uit de inhoud van de darm rechtsreeks in het bloed kunnen komen waarmee de kans op intolerantie vergroot wordt. Dat heeft te maken met hoe eiwitten aangeboden worden aan het immuunsysteem: via welke cellen en hoe de afweercascade gaat lopen. Ingewikkeld proces.

En waar baseer jij je standpunt op dat gekookte eiwitten meer intolerantie veroorzaken? Want ik kan dat biologisch niet verklaren namelijk en ik vraag me af hoe dat aangetoond is.
Door Lizzy
#3322354
Ik baseer me vooral op Dr. Ian Billinghurst, Dr. Tom Lonsdale, Dr. Jean Dodd, Dr. Karen Becker maar eigenlijk schreef Professor Donath het al. En Ing. Nic Dhont. En Pottenger.

Stukje van Tom L.:

Complex recipes aside, there are several aspects of cooked diets that pose problems. Tom Lonsdale deals with this in depth in Chapter 4 of his book Raw Meaty Bones, but I will cover these briefly here.

First, the act of cooking alters the proteins, vitamins, fats, and minerals in a food. This alteration can make some nutrients more readily available and others less available. Cooking can alter fats to the point of being toxic and carcinogenic (The American Society for Nutritional Sciences. April 2004. Meat Consumption Patterns and Preparation, Genetic Variants of Metabolic Enzymes, and Their Association with Rectal Cancer in Men and Women. Journal of Nutrition. 134:776-784.), and cooked proteins can be altered to the point where they cause allergic reactions whereas raw proteins do not (Clark, W.R. 1995. Hypersensitivity and Allergy, in At War Within: The double edged sword of immunity, Oxford University Press, New York. pg 88.). If an animal has an "allergy" to chicken or beef, it may very often be cooked chicken or beef and not the raw form.

Second, cooked food lacks all the benefits of raw food. Cooked food is deficient in vitamins, minerals, and enzymes, because the very act of cooking destroys or alters much of them (exceptions to this are things like lightly steamed broccoli or tomatoes, but these are not appropriate foods for carnivores!). This decreases the bioavailability of these valuable chemicals and makes them less available to the animal. This is why these things have to be added back into pet foods and why a variety of supplements need to be added to home-cooked pet food—and why a variety of species inappropriate items are utilized as ingredients in these meals!

Vitamins and minerals can be added back into cooked food, but finding the appropriate balance is incredibly difficult. Synthetic vitamins and minerals do not always exhibit the same chirality (three dimensional structure) that the natural forms had, which means their efficiency and use to the body are substantially decreased. This is compensated by oversupplementation, which then results in the inhibited uptake of other necessary vitamins and minerals. For example, excess inorganic calcium reduces the availability of iron, copper, iodine, and zinc (Lonsdale, T. 2001. Raw Meaty Bones. pg 88). If you are feeding a cooked, home-made diet, can you be sure that your pet's needs are being sufficiently met if the very act of cooking destroys much of what is beneficial to your pet? Essentially, once you cook your pet's food you are now guessing which vitamins or minerals have been destroyed, how much of these might have been destroyed (which means you would have to know how much was present in the food in the first place), and how much supplementation your pet needs. Then you run into another problem: no one really knows what our pets REALLY need and use in terms of vitamins and minerals. We only know what amounts are too much and what amounts are too little OVER A SIX-MONTH PERIOD, not over a period of years. Additionally, how can we be sure that researchers have discovered all the nutrients necessary for our pets? This still is an on-going process (such as Eukanuba adding DHA to their foods; DHA is found in raw prey, so any dog or canid eating raw prey has been receiving appropriate levels of DHA), and since cooking food destroys minerals and vitamins and enzymes, researchers may be missing some very important nutrients. Feeding cooked food also causes pets to miss out on these 'unknown' nutrients, whereas raw food contains them in appropriate amounts.

People compensate for vitamin and mineral deficiencies without resorting to supplements: they simply add vegetables, grains, and dairy products to their carnivores' diets. Complex recipes are developed that create a wide range of foods for the dog (or cat) that must be cooked, steamed, blended, etc. in order for the dog to receive proper nutrition. Our carnivores once again have an omnivorous diet forced upon them in order to help them obtain all the appropriate nutrition that could simply be had by feeding a variety of raw meaty bones and organ meats. Simplicity and perfection are traded for complexity and imperfection.Raw food, however, has the perfect balance of vitamins and minerals if fed as a part of a prey-model diet (i.e. a whole rabbit) (Lonsdale, T. 2001. Raw Meaty Bones. Chapter 4.). Raw food also has unaltered proteins and nutrients, and the bioavailability of these nutrients is very high. And raw food—particularly whole carcasses and raw meaty bones—provide the NECESSARY teeth-cleaning effects that are lacking in any cooked diet. Periodontal disease-causing bacteria are scraped away at each feeding, whereas a cooked food-fed dog has that bacteria remaining, which are then coated over by a sticky plaque resulting from the cooked grains, vegetables, and meat proteins. Some feed raw beef bones to help clean teeth and continue feeding a home-cooked diet. Is this better than kibble? Of course! But is it the best? Those promoting a raw diet say 'No.'

Deze is ook wel interessant : http://www.dogsnaturallymagazine.com/co ... s-in-dogs/

Ik heb nog meer boekentitels (uit mijn hoofd ook het laatste boek van Dodds) en artikelen, maar daar moet ik mijn oude laptop voor uit de mottenballen halen.
Door Siberienne
#3322366
Maar wat ik nog steeds biochemisch simpelweg niet snap:koken denatureert eiwitten waardoor de structuur verandert, je verbreekt de zwavelbruggen. Dat klopt. Maar dat doet zuur ook, maagzuur dus ook. Dus ook in rauwe voeding zitten deels gedenatureerde eiwitten. Biochemisch is dat hetzelfde proces. Daarom snap ik het niet. Juist door het verlies aan wat zo mooi de tertiaire structuur heet, vermindert het aantal manieren waarop een eiwit aangeboden kan worden aan het immuunsysteem. Dat is ook nuttig, daarom hebben we een spijsvertering. Bij koken doe je dat met de hele eiwitfractie (bij alle verhitten boven de 42C trouwens, dus bij drogen ook), zeg maar meer door het hele product heen. En ik snap niet waarom dat nou zoveel allergener zou zijn.

Er wordt heel veel beweerd en als het logisch klinkt ook geaccepteerd. Dus een boek met zo’n statement zegt me (nog)niet zoveel (verder ben ik niet eigenwijs hoor) Maar studies? Echt bewijs? Ik kan het nog niet vinden. Want dan zou je twee groepen honden moeten vergelijken, de ene op een rauw en de andere op een gekoookt dieet en scoren of de ene groep meer allergieën ontwikkelt dan de andere. Probleem daarmee is dan weer dat dat hele dure, langdurige en grote studies moeten zijn, want zoveel honden ontwikkelen nou ook weer niet een intolerantie voor bepaalde eiwitten. Dus ik denk dat het een hypothese is. En ik twijfel echt of er bewijs voor is.
Door Siberienne
#3322369
Dat boek van Clark is trouwens 20jaar oud. In een wetenschap die pas 60 jaar bestaat is dat wel erg lang geleden. Ik ga eens in mijn recente immunologie boek neuzen, eens kijken wat ze daar zeggen
Gebruikersavatar
Door Dwarreltje
#3339687
Bingo :'(
Kan weer van voren af aan beginnen...
Vier dagen geleden Spoiler ziek. Overgeven, rillen, niet eten en jawel hoor: diarree met bloed :-X Dag of twee flink stinken :ras:
Drie dagen ontlasting verzameld van drie honden en vandaag positieve uitslag vd Giardiatest... :-[
Wat ik me nu afvraag: Het zouden juist de zwakkere dieren zijn die last hebben van deze parasiet. Echter pupsel en ouwe vent gaven dit keer geen enkele klacht. Juist de gezonde, 6-jarige met goede conditie, was er ziek van. Snap er helemaal niets meer van en ga weer de mallemolen in :-[
Wat kan toch de oorzaak zijn?? Volgens da kwam deze parasiet wel steeds vaker voor in de praktijk.
Mijn honden lopen veel in bos en drinken ook uit plassen, eten veel gras. Kan me geen andere oorzaak voorstellen. Maar wil ze het graseten ook niet verbieden ... Elke dag krijgen ze ca 3x de hoeveelheid groente die daadwerkelijk in percentages nodig is, dus vezels genoeg.
Door Lizzy
#3339720
Dwarreltje schreef:Bingo :'(
Kan weer van voren af aan beginnen...
Vier dagen geleden Spoiler ziek. Overgeven, rillen, niet eten en jawel hoor: diarree met bloed :-X Dag of twee flink stinken :ras:
Drie dagen ontlasting verzameld van drie honden en vandaag positieve uitslag vd Giardiatest... :-[
Wat ik me nu afvraag: Het zouden juist de zwakkere dieren zijn die last hebben van deze parasiet. Echter pupsel en ouwe vent gaven dit keer geen enkele klacht. Juist de gezonde, 6-jarige met goede conditie, was er ziek van. Snap er helemaal niets meer van en ga weer de mallemolen in :-[
Wat kan toch de oorzaak zijn?? Volgens da kwam deze parasiet wel steeds vaker voor in de praktijk.
Mijn honden lopen veel in bos en drinken ook uit plassen, eten veel gras. Kan me geen andere oorzaak voorstellen. Maar wil ze het graseten ook niet verbieden ... Elke dag krijgen ze ca 3x de hoeveelheid groente die daadwerkelijk in percentages nodig is, dus vezels genoeg.
Misschien dat de darmflora van hem toch niet optimaal functioneert? Je zou langdurig een probiotica kuur kunnen proberen. Ik moet je eerlijk bekennen dat ik nu die van Puur al twee keer heb geprobeerd en ik daar eigenlijk niet zo weg van ben. Maar ik zou je zeker aan willen bevelen om een probiotica te zoeken waar de Enterococcus faecium-bacterie-stam in zit. Deze schijnt namelijk bij honden als enige goed te overleven op lange termijn. Ik weet dat Puur deze stam bevat, Phytonics de stam bevat (maar de inhoud van Phytonics is gelijk aan die van Puur alleen is het merk wel veel duurder dus die zou ik dan niet nemen), en Protexin bevat deze stam, maar Protexin bevat dan weer geen andere stammen en alleen deze stam vind ik echt veul te magertjes. De probiotica van Dr. Mercola bevat de meeste stammen en ook de Enterococcus faecium. Goed te bestellen via I-Herb maar wel een rete dure probiotica.... En ik zou je wel aan willen raden om echt langdurig probiotica te geven.

Je zou daarnaast Puur Parasiet kunnen overwegen. Je kunt dat prima gelijk met probiotica geven. Ik vind dat echt interessant spul, qua ingrediënten. Naar mijn mening zitten daar echt goede kruiden in.

Als het nou weer terug zou komen, zou ik naar een goede holistische dierenarts gaan. Ik denk dat Anneke Schellingerhout echt goed bij zo'n probleem kan helpen. Ik weet alleen niet of ze nieuwe patiënten aan neemt... Tannetje Koning is ook een goede, maar zij zit volgens mij ook vol. Maar zo zitten er nog wel meer in NL, dus als je daar hulp bij wilt horen we het wel.

Wat ook een goede is om naar te kijken is Diatomeeënaarde: http://www.bio-ron.com/producten/voedin ... aarde.html. We hebben mensen op Barfplaats die zonder gif de giardia weg hebben gekregen bij de hond.
Gebruikersavatar
Door Dwarreltje
#3339723
Lizzy schreef:Misschien dat de darmflora van hem toch niet optimaal functioneert? Je zou langdurig een probiotica kuur kunnen proberen. Ik moet je eerlijk bekennen dat ik nu die van Puur al twee keer heb geprobeerd en ik daar eigenlijk niet zo weg van ben. Maar ik zou je zeker aan willen bevelen om een probiotica te zoeken waar de Enterococcus faecium-bacterie-stam in zit. Deze schijnt namelijk bij honden als enige goed te overleven op lange termijn. Ik weet dat Puur deze stam bevat, Phytonics de stam bevat (maar de inhoud van Phytonics is gelijk aan die van Puur alleen is het merk wel veel duurder dus die zou ik dan niet nemen), en Protexin bevat deze stam, maar Protexin bevat dan weer geen andere stammen en alleen deze stam vind ik echt veul te magertjes. De probiotica van Dr. Mercola bevat de meeste stammen en ook de Enterococcus faecium. Goed te bestellen via I-Herb maar wel een rete dure probiotica.... En ik zou je wel aan willen raden om echt langdurig probiotica te geven.

Je zou daarnaast Puur Parasiet kunnen overwegen. Je kunt dat prima gelijk met probiotica geven. Ik vind dat echt interessant spul, qua ingrediënten. Naar mijn mening zitten daar echt goede kruiden in.

Als het nou weer terug zou komen, zou ik naar een goede holistische dierenarts gaan. Ik denk dat Anneke Schellingerhout echt goed bij zo'n probleem kan helpen. Ik weet alleen niet of ze nieuwe patiënten aan neemt... Tannetje Koning is ook een goede, maar zij zit volgens mij ook vol. Maar zo zitten er nog wel meer in NL, dus als je daar hulp bij wilt horen we het wel.

Wat ook een goede is om naar te kijken is Diatomeeënaarde: http://www.bio-ron.com/producten/voedin ... aarde.html. We hebben mensen op Barfplaats die zonder gif de giardia weg hebben gekregen bij de hond.
Zucht... Denk het. Spoiler had 6 jaar geleden bij aankomst in Brussel ook Giardia bij zich; het was één zielig hoopje pup dat het maar net gehaald heeft... Van 1600 gr in het begin woog ze na paar dagen nog maar 1400 gr... Maar ze heeft het gehaald en na een jaar of wat nog veel huidklachten kan je nu best zeggen dat mevrouw als zeer gezond oogt, loopt km's naast de fiets met haar korte pootjes... Dat zegt natuurlijk niet alles over het innerlijk, weet ik... :-[ Maar dacht dat zij gewoon super gezond was. De laatste dus van wie ik verschijnselen had verwacht.
Zonder gif de Giardia weg: Dat lijkt haast een droom... Maar heb ook best overwogen geen Panacur te geven; lees ook dat het uiteindelijk weer zou 'overgaan'. Maar ben daar niet voor gegaan uit angst dat er teveel wordt kapotgemaakt in de darmen. Gewoon te weinig kennis ervan, dus ben erg blij met je adviezen.
Puur Parasiet ga ik direct bestellen en dan eens verdiepen in de link die je noemt.

Als het weer terug zou komen, hoef ik iig geen test meer te doen. Verschijnselen bij de hond maar vooral de geur ontlasting herken ik nu van kilometers afstand :-X

Edit: Ben aan het internet struinen gegaan en er blijkt een verkooppunt niet ver van mij vandaan :) . Nu vergelijk ik de werking van Puur parasiet en Diatomeeënaarde. Is het slim om beide te gaan geven of ga ik dan met kanonnen schieten??
Wil vanmiddag de Diatomeeënaarde gaan halen; is het verstandig daarnaast ook puur parasiet te gaan geven of...?

Wat ik ook nog vond op Wiki: Diatomeeënaarde werd ook gebruikt als ingrediënt om dynamiet te maken ;D ;D ;D En dat aan een Pokkedenco gaan geven... Tis al zo'n ongeleid projectiel :biggrin2: :D
Gebruikersavatar
Door Joyce1985
#3339736
Even een snelle reactie; ik neem zaterdag die Diatomeeënaarde voor je mee! :-*

*En nu weer snel aan het werk :-X*
Gebruikersavatar
Door Dwarreltje
#3339740
Joyce1985 schreef:Even een snelle reactie; ik neem zaterdag die Diatomeeënaarde voor je mee! :-*

*En nu weer snel aan het werk :-X*
Lief :-* :-* :-*

*En nu weer snel aan het schoonmaken/wasmachine opnieuw mollen :-[ *
Gebruikersavatar
Door Dwarreltje
#3339754
Zo, zowel solar 40+ als de puur parasiet besteld. Diatomeeënaarde wordt aangeleverd door andere Pokkedencogek :biggrin2: .
Nu nog mijn vraag: Kan ik dit alles geven, al tijdens de kuur die vandaag gestart is of beter wachten tot kuur klaar is? Of beter niet alles tegelijk?
Had begrepen Solar en Puur kan samen; maar kan de Diatomeeënaarde daar ook bij? Deze laatste zie ik meer als dagelijks blijven geven; de beide anderen meer als kuur van tijd tot tijd?
Door Lizzy
#3339758
Dwarreltje schreef:Zo, zowel solar 40+ als de puur parasiet besteld. Diatomeeënaarde wordt aangeleverd door andere Pokkedencogek :biggrin2: .
Nu nog mijn vraag: Kan ik dit alles geven, al tijdens de kuur die vandaag gestart is of beter wachten tot kuur klaar is? Of beter niet alles tegelijk?
Had begrepen Solar en Puur kan samen; maar kan de Diatomeeënaarde daar ook bij? Deze laatste zie ik meer als dagelijks blijven geven; de beide anderen meer als kuur van tijd tot tijd?
Solgar heeft als nadeel dat de Enterococcus faecium stam er niet in zit....

Ik zou al beginnen. En ik zou ook alles al tegelijkertijd geven omdat ik geen reden zie waarom dat niet samen kan.
Gebruikersavatar
Door Dwarreltje
#3339759
Lizzy schreef:Solgar heeft als nadeel dat de Enterococcus faecium stam er niet in zit....

Ik zou al beginnen. En ik zou ook alles al tegelijkertijd geven omdat ik geen reden zie waarom dat niet samen kan.
Sjips :-[ Weer niet opgelet/te snel gewild... Zou het liefst gisteren beginnen :-\ Wasmachine doet het nog :duimen: en draait op volle toeren op 70 graden met elke lading een scheut chloor erbij.
Honden hebben eerste pil gehad + kontjes kaalgeschoren :D , Auto en slaapkamer leeg, gezogen, stoffen delen gestoomd en harde delen erg nat gedweild met chloor. Hoop vandaag naar beneden te werken en morgen de begane grond te doen. Of mss zo meteen al :-X
Boven voorlopig even verboden terrein voor viervoeters...
Morgen komt bestelling binnen en ga ik nog wel even naar drogist voor de betere probiotica.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door