Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Suzanne313
#3321099
Oh ja, en zou ik alweer een mestonderzoek moeten doen ( de laatste is van 2 weken geleden) of zou dat te vroeg zijn?
Door Suzanne313
#3321410
Nou, gisteren weer de hele dag niet gegeten. En vanochtend ook niet. Ook nog sardientjes erdoorheen geprakt, maar er werd aan geroken en meer niet.

Ik denk dat de giardia weer de kop op aan het steken is. Zondag de laatste panacur ( na 10 dagen) gehad , dus zou zo maar kunnen natuurlijk.
En ontlasting was ook weer zachter en moet al 2 dagen weer om half zes naar buiten . Eerst sliep ie door tot wij beneden kwamen.( 7 uur)

Vanmiddag ander voer ophalen (allerlei verschillende merken kvv) en als er vanavond weer niet gegeten wordt dan begin ik weer met de panacur. Dan is de pauze tekort maar ik weet het anders ook niet.

Het is zo zielig, en ik ben er zo verdrietig van.

Alle pups zijn toch kleine vreetzakjes. Tenminste zo ken ik het wel.
Door Lizzy
#3321413
Suzanne313 schreef:Goed, we hebben nu de 1e lange kuur panacur ondersteund met probiotica advance 40plus van Solgar erop zitten en de ontlasting is al een aantal dagen zeer goed.

Pup groeit goed een eetlust is er ook weer, behalve als ik darf geef ( dat gaf ik met de panacur erdoorheen ) en dat wil ie niet meer.

Ik heb ondertussen van alles staan om de giardia te bestrijden. ;) Alleen nu weet ik niet of dit allemaal de bedoeling is. Ik wil met 1 van deze dingen of allemaal starten vandaag of morgen . Alleen nu denk ik dat dat misschien een beetje teveel van het goed is , allemaal tegelijk :-X

Ik heb gekocht:

de puur vita-min
puur psyllium
en diatom

en dan geef ik nu nog de probiotica.

Wat zouden jullie geven?
Probiotica. En de rest zou ik zelf niet geven.
Door Too
#3321440
Ah wat sneu, volg je nu ook het protocol zoals Parelridder dat heeft beschreven incl wassen en hoger doseren van panacure?
T is een hardnekkige rotzak die giardia

Ik lees dat panacur heel smerig is..kan je het op een andere manier toedienen dan door de maaltijd, dan blijft(wordt) de maaltijd iig weer iets fijns.

Succes
Gebruikersavatar
Door Dwarreltje
#3321847
Kom net van da vandaan met dezelfde uitslag: Giuardia :-[ Met het verschil dat ik -helaas- weet wat me nu te wachten staat (heb het 6 jaar geleden ook in huis gehad en had toen 4 hondjes...) en heb rest van de week vrij gevraagd. Wat ik mis in jouw topic is de nadruk op het schoonmaken/houden. Kan zijn dat je dat wel doet en verder niet noemt (dan hoef je niet verder te lezen ;) ), maar wat Parelridder ook al noemt in een ander topic:

Puppy vanaf dag 3 van de behandeling wassen (ik deed dat dagelijks) ivm herbesmetting (er is super weinig nodig om zichzelf opnieuw te besmetten en ze moeten er eerst even vanaf om vervolgens sterk genoeg te kunnen worden om geen nieuwe infectie op te lopen). Speeltjes, kleedjes, waterbak, etc. wassen. Zo veel mogelijk met chloor (paar minuten laten inwerken!). En was draaien op temp. hóger dan 60 graden. J

Ik heb dus vrij gevraagd voor rest van de week, want voor alles in huis en auto is ontsmet/gewassen.... De kuur geven zonder grondig te -blijven- ontsmetten, is dweilen met de kraan open. Voor alles heet is gewassen, hondjes na elk buitenzijn alle pootjes + achterkant ontsmet, elke dag opnieuw schone mandjes/kleedjes,weer alles wassen... Ik was destijds compleet afgedraaid, je kon bij mij van de vloer eten, maar wat is het een hardnekkige parasiet... Echt, dat schoonmaken is, naast de kuur, het meest belangrijke.
Wat Lizzy noemde, vezels, ried de da mij net ook aan. Giuardia houdt niet van vezels, zei ze. Dus mijn groente gaan deze week heel hard :biggrin2:

Succes, hier wordt de strijd ook aangegaan :-[ :-X
Door Suzanne313
#3322265
Dwarreltje schreef:Kom net van da vandaan met dezelfde uitslag: Giuardia :-[ Met het verschil dat ik -helaas- weet wat me nu te wachten staat (heb het 6 jaar geleden ook in huis gehad en had toen 4 hondjes...) en heb rest van de week vrij gevraagd. Wat ik mis in jouw topic is de nadruk op het schoonmaken/houden. Kan zijn dat je dat wel doet en verder niet noemt (dan hoef je niet verder te lezen ;) ), maar wat Parelridder ook al noemt in een ander topic:

Puppy vanaf dag 3 van de behandeling wassen (ik deed dat dagelijks) ivm herbesmetting (er is super weinig nodig om zichzelf opnieuw te besmetten en ze moeten er eerst even vanaf om vervolgens sterk genoeg te kunnen worden om geen nieuwe infectie op te lopen). Speeltjes, kleedjes, waterbak, etc. wassen. Zo veel mogelijk met chloor (paar minuten laten inwerken!). En was draaien op temp. hóger dan 60 graden. J

Ik heb dus vrij gevraagd voor rest van de week, want voor alles in huis en auto is ontsmet/gewassen.... De kuur geven zonder grondig te -blijven- ontsmetten, is dweilen met de kraan open. Voor alles heet is gewassen, hondjes na elk buitenzijn alle pootjes + achterkant ontsmet, elke dag opnieuw schone mandjes/kleedjes,weer alles wassen... Ik was destijds compleet afgedraaid, je kon bij mij van de vloer eten, maar wat is het een hardnekkige parasiet... Echt, dat schoonmaken is, naast de kuur, het meest belangrijke.
Wat Lizzy noemde, vezels, ried de da mij net ook aan. Giuardia houdt niet van vezels, zei ze. Dus mijn groente gaan deze week heel hard :biggrin2:

Succes, hier wordt de strijd ook aangegaan :-[ :-X
Vervelend dwarreltje, Hoe gaat het nu?

Ja we houden en maken alles goed schoon. Het gaat nu weer best goed met onze pup. Hij eet een stuk beter en bijna altijd alles op. Alleen van de week 1 keer diarree en toen at ie ook meteen niet meer die dag. Ben nu dus voor de zekerheid toch met de 2e kuur panavcir van 10 dagen begonnen.

Verder weegt ie nu met 13 weken, 8,5 kilo. Wat ik begrijp nog best mager, maar hij woog er ook maar 3,5 met ophalen dus wat dat aangaat komt ie netjes een kilo per week aan.
Maar je voelt de ribben .

Hoe doe jij dat met groente? Wat geef je dan en hoe? Dat heb ik nog niet gedaan namelijk.
Door Lizzy
#3322267
Dwarreltje schreef:Kom net van da vandaan met dezelfde uitslag: Giuardia :-[ Met het verschil dat ik -helaas- weet wat me nu te wachten staat (heb het 6 jaar geleden ook in huis gehad en had toen 4 hondjes...) en heb rest van de week vrij gevraagd. Wat ik mis in jouw topic is de nadruk op het schoonmaken/houden. Kan zijn dat je dat wel doet en verder niet noemt (dan hoef je niet verder te lezen ;) ), maar wat Parelridder ook al noemt in een ander topic:

Puppy vanaf dag 3 van de behandeling wassen (ik deed dat dagelijks) ivm herbesmetting (er is super weinig nodig om zichzelf opnieuw te besmetten en ze moeten er eerst even vanaf om vervolgens sterk genoeg te kunnen worden om geen nieuwe infectie op te lopen). Speeltjes, kleedjes, waterbak, etc. wassen. Zo veel mogelijk met chloor (paar minuten laten inwerken!). En was draaien op temp. hóger dan 60 graden. J

Ik heb dus vrij gevraagd voor rest van de week, want voor alles in huis en auto is ontsmet/gewassen.... De kuur geven zonder grondig te -blijven- ontsmetten, is dweilen met de kraan open. Voor alles heet is gewassen, hondjes na elk buitenzijn alle pootjes + achterkant ontsmet, elke dag opnieuw schone mandjes/kleedjes,weer alles wassen... Ik was destijds compleet afgedraaid, je kon bij mij van de vloer eten, maar wat is het een hardnekkige parasiet... Echt, dat schoonmaken is, naast de kuur, het meest belangrijke.
Wat Lizzy noemde, vezels, ried de da mij net ook aan. Giuardia houdt niet van vezels, zei ze. Dus mijn groente gaan deze week heel hard :biggrin2:

Succes, hier wordt de strijd ook aangegaan :-[ :-X
Nou getsie.... Heel veel succes/sterkte met alles onder handen nemen. Klote parasiet. Het rare vind ik wel: giardia is overal.... Wat maakt nou dat de ene hond er last van krijgt en de andere niet? Is dat misschien toch iets dat te maken heeft met de darmflora? Is het een idee om na de kuur ook een goede probiotica te gaan geven? Ben me daar ook een beetje in aan het verdiepen en voor honden kun je het beste een probiotica geven waar de bacterie enterococcus faecium ook in zit. Dat is onder andere Puur Probiotic en Phytonics Probiotics en Protexin Pro Soluble maar wat mij ook opvalt is dat daar eigenlijk te weinig bacterieen per dosering in zitten. Deze probiotica's bevatten een veel hoger aantal bacterieen per dosering: https://nl.iherb.com/pr/Dr-Mercola-Comp ... 90-g/41880 en https://nl.iherb.com/pr/Vital-Planet-Fl ... 11-g/71875 en daar zit dus die enterococcus faecium bacterie in.
Gebruikersavatar
Door Dwarreltje
#3322274
Suzanne313 schreef:Vervelend dwarreltje, Hoe gaat het nu?

Ja we houden en maken alles goed schoon. Het gaat nu weer best goed met onze pup. Hij eet een stuk beter en bijna altijd alles op. Alleen van de week 1 keer diarree en toen at ie ook meteen niet meer die dag. Ben nu dus voor de zekerheid toch met de 2e kuur panavcir van 10 dagen begonnen.

Verder weegt ie nu met 13 weken, 8,5 kilo. Wat ik begrijp nog best mager, maar hij woog er ook maar 3,5 met ophalen dus wat dat aangaat komt ie netjes een kilo per week aan.
Maar je voelt de ribben .

Hoe doe jij dat met groente? Wat geef je dan en hoe? Dat heb ik nog niet gedaan namelijk.
Fijn dat jullie pup weer goed gaat. Ook hier lijkt alles weer hersteld; nu ik nog :-X

Ik gaf normaal al groente door de barf; koop zakken diepvriesgroente, vrij gevarieerd, zit geen/amper zout in. Vers is me teveel werk, weet nu af en toe al niet meer wat eerst en laatst moet :-[
Ik gooi alles ontdooid en ongekookt door de molen en gepureerd en wel in kleine bakjes invriezen. Normaal krijgen ze de 'gewone' hoeveelheid, nu, door alle drukte + SW die niet over de brug kwam (=tekort aan vlees), voer ik tijdelijk KVV en geef ze i.v.m. Giuardia veel meer groente. Voordeel van KVV: je kan de groente er goed doorheen prakken, zodat 'lussiknie' van vooral Kruimel en Raffi, voorkomen wordt. Ze smullen en praktisch alles komt binnen.
Volgens da (en heb het Lizzy hier ook zien schrijven) is Giuardia niet blij met vezels. Ik dus wel :biggrin2:

Tuin, waar veel gepoept werd tijdens mijn werkuren, nagelopen dat er niets meer ligt, gesproeid met water met chloor en toen afgezet; hondenluik is tot nader bericht gesloten :P . Probeer alle herbesmetting door henzelf uit te sluiten. Dus loop nu 4x daags met mijn honden rondes ::) met poepzakjes.
Normaal is dat twee maal daags lange boswandeling (uiteraard zonder poepzakjes) en rest tuin.

Tijdens de overuren van mijn wasmachine heeft deze het begeven :'( , vier jaar oud >:( Conclusie monteur: Trommel is gebroken, afgeschreven. Nieuwe komt a.s. maandag dus restant wasgoed ligt in schuur te wachten.
Volgens monteur mogen hondenmandjes er niet in. Die schijnen zich vol te zuigen met water en hierdoor loodzwaar (te zwaar voor machine) te worden.... Tja, dat doe ik dus al jaren, om de twee weken gaat alles in de was...
Hoe doen anderen dat dan?? Je kunt moeilijk om de twee weken nieuwe mandjes kopen? :-\ :o Ben heel nieuwsgierig hoe anderen dit oplossen....

Ik moet zeggen dat ik de aanschaf van stoomapparaat wel fijn vind.
Alleen, de vraag van Lizzy: 'Het rare vind ik wel: giardia is overal.... Wat maakt nou dat de ene hond er last van krijgt en de andere niet? Is dat misschien toch iets dat te maken heeft met de darmflora?', houdt mij ook bezig. Ik heb zoveel verschillende meningen/'feiten' over deze parasiet gelezen....
De een zweert bij alles met chloor/dettol schoonmaken + minimaal 60 graden wassen, de volgende geeft aan dat met dettol/chloor dweilen geen zin heeft omdat het zo weer droogt dus te kort contact met parasiet om effect te hebben, kookwas (onbegonnen werk natuurlijk; zo heet kan niet alles gewassen worden), ook gelezen dat stomen juist slecht is i.v.m. hoeveelheid vocht die je in huis brengt, waar Giuardia juist op teert, terwijl de volgende juist weer zegt dat door de 100 graden van de stoom (ik stoom ook echt door mondstuk praktisch óp de stof te laten komen dus op zijn heetst) alles gedood wordt...

Wat ik op Wikipedia vond: 'De trofozoïet kan alleen voorkomen in een, voor de parasiet, gunstige omgeving (de darmen). Buiten de gastheer hebben trofozoïeten een geringe levensduur'. Terwijl ik elders ook weer kon vinden, dat de cystes van deze parasiet in koud water (is nu koud en nat buiten) maanden kan overleven...
Tegenstrijdig dus.

Inderdaad ook gelezen dat Giuardia overal is, alleen net als bij de 'normale' bacteriën die wij allen bij ons dragen, wordt een wezen alleen ziek hiervan indien dit wezen te weinig weerstand heeft. Een logische verklaring, als je ziet dat mijn pup en hoogbejaarde kerel dus verschijnselen kregen als diarree, bloed bij -specifiek stinkende- ontlasting (echt herkenbaar als Giuardialucht), terwijl 6-jarige, kerngezonde Spoiler nergens last van heeft/had of verschijnselen vertoont. Terwijl zij ongetwijfeld evengoed de parasiet draagt.
Door de bomen dus het bos niet meer zien bijna door alle verschillende dingen die je kunt vinden ... :-[ :-\

Ik probeer mijn logische denken aan te houden. Doe goed aan schoonmaken, vandaag was laatste dag van eerste kuur. Over twee weken start tweede kuur. Ondertussen wel blijven schoonmaken/houden. Maar er is wel een limiet aan mijn energie... Maandag zal ik toch echt weer aan het werk moeten en dus tuin weer openstellen.

Ik weet niet wat voor pup jij hebt i.v.m. het gewicht dat je noemt. Mijn pup is geen moment ziek geweest/afgevallen. Het is met dank aan oude Kruimel dat ik erachter kwam... Pup Raffi komt gemiddeld zo'n halve tot hele kilo aan per week.

Als ik naar kostenplaatje van afgelopen anderhalve maand kijk:
- Aanschaf pup + alle benodigdheden (voorzien)
- Ontvlooien + ontwormen drie honden doordat pup vlooien bleek te hebben twee dagen na aankomst, incl. inspuiten huis/auto (dit werd vergoed door stichting i.v.m. nalatigheid vóór vertrek pup)
-Tweemaal wormkuur Milbemax drie honden i.v.m. aanwezigheid lint+spoelwormen pup
-Giuardiatest (positief) + 2x kuur Panacur voor 3 honden
-Aanschaf stoomapparaat
-Aanschaf nieuwe wasmachine

denk ik zomaar, dat de eerste de beste hond die nog bij mij komt vanuit Spanje/buitenland, direct een kuur Panacur zal krijgen. Lijkt me, ondanks mijn aversie tegen preventief behandelen, wel een heel stuk goedkoper... :-X
Door Lizzy
#3322276
Dwarreltje schreef: Tijdens de overuren van mijn wasmachine heeft deze het begeven :'( , vier jaar oud >:( Conclusie monteur: Trommel is gebroken, afgeschreven. Nieuwe komt a.s. maandag dus restant wasgoed ligt in schuur te wachten.
Volgens monteur mogen hondenmandjes er niet in. Die schijnen zich vol te zuigen met water en hierdoor loodzwaar (te zwaar voor machine) te worden.... Tja, dat doe ik dus al jaren, om de twee weken gaat alles in de was...
Hoe doen anderen dat dan?? Je kunt moeilijk om de twee weken nieuwe mandjes kopen? :-\ :o Ben heel nieuwsgierig hoe anderen dit oplossen....
Oh shit! Die dingen gaan altijd stuk op het moment dat je dat echt niet hebben kunt :-X . Ik was nooit complete manden maar wel de vetbedden die erop/in liggen. Hier zou een complete mand ook niet in de wasmachine kunnen. Over wat voor mandjes heb jij het, die je in de was doet?
Ik moet zeggen dat ik de aanschaf van stoomapparaat wel fijn vind.
Alleen, de vraag van Lizzy: 'Het rare vind ik wel: giardia is overal.... Wat maakt nou dat de ene hond er last van krijgt en de andere niet? Is dat misschien toch iets dat te maken heeft met de darmflora?', houdt mij ook bezig. Ik heb zoveel verschillende meningen/'feiten' over deze parasiet gelezen....
De een zweert bij alles met chloor/dettol schoonmaken + minimaal 60 graden wassen, de volgende geeft aan dat met dettol/chloor dweilen geen zin heeft omdat het zo weer droogt dus te kort contact met parasiet om effect te hebben, kookwas (onbegonnen werk natuurlijk; zo heet kan niet alles gewassen worden), ook gelezen dat stomen juist slecht is i.v.m. hoeveelheid vocht die je in huis brengt, waar Giuardia juist op teert, terwijl de volgende juist weer zegt dat door de 100 graden van de stoom (ik stoom ook echt door mondstuk praktisch óp de stof te laten komen dus op zijn heetst) alles gedood wordt...
Inderdaad ook gelezen dat Giuardia overal is, alleen net als bij de 'normale' bacteriën die wij allen bij ons dragen, wordt een wezen alleen ziek hiervan indien dit wezen te weinig weerstand heeft. Een logische verklaring, als je ziet dat mijn pup en hoogbejaarde kerel dus verschijnselen kregen als diarree, bloed bij -specifiek stinkende- ontlasting (echt herkenbaar als Giuardialucht), terwijl 6-jarige, kerngezonde Spoiler nergens last van heeft/had of verschijnselen vertoont. Terwijl zij ongetwijfeld evengoed de parasiet draagt.
Door de bomen dus het bos niet meer zien bijna door alle verschillende dingen die je kunt vinden ... :-[ :-\
De Universiteit van Utrecht schrijft er dit over, over giardia: https://www.uu.nl/onderzoek/veterinair- ... um/giardia. Die tent neem ik redelijk serieus.
Door Siberienne
#3322279
Dit schrijft de CDC, ook een redelijke serieuze tent ;-) over bronnen en overleven in de omgeving :
In the soil:
In cold temperatures (around 4°C/39.2°F), Giardia can survive for approximately 7 weeks (49 days).
At room temperature (around 25°C/77°F), Giardia can survive for approximately 1 week (7 days).
Dry vs. moist surface or environment
In a dry, warm environment that experiences direct sunlight, Giardia can survive for only a few days 8,9.
In a moist, cool environment, Giardia can survive for up to several weeks.
Water:
In water temperatures below 10°C/50°F (for example, lake water or puddle water during the winter, refrigerated water), Giardia can survive for 1–3 months.
In water temperatures above 10°C/50°F (for example, river water during the fall, tap water, and puddles during the summer), Giardia can survive for less time than in colder temperatures. For example, in water above 37°C/98.6°F, Giardia can survive less than 4 days.

Kort samengevat: warm en droog is meest ongunstig. Ik heb het kussen van Spot zoveel mogelijk buiten in de zon gelegd toen hij ziek was, want tegen UV kan de parasiet ook niet goed.

en ik vis er nog even een andere regel uit:
Do not attempt to use bleach or QATS in your soil or grass area, as they will be ineffective : met andere woorden bleek/chloor en QAT (= quaternaire ammonium verbindiing = desinfecterend middel) NIET gebruiken want ze zijn niet effectief (is dus alleen maar nodeloos werk en nodeloze vervuiling van het milieu).


https://www.cdc.gov/parasites/giardia/p ... -pets.html

Ik denk ook dat giardia overschat wordt als oorzaak van problemen. Bij pups en oude zwakke honden lijkt het me reeel, bij volwassen verder gezonde honden is het denk ik maar de vraag of een positieve test wel alles zegt. "Blind" behandelen van een import hond lijkt me zinloos en een slecht idee: giardia (zonder u) is echt overal, ook in slootjes ed. Het is dus helemaal niet gezegd dat jouw import hond het mee heeft gebracht. Het kan nog van zoveel andere bronnen komen. En al behandel je bij aankomst, dan is dat nog geen garantie dat een hond na een paar weken niet alsnog ziek wordt, want juist stress vermindert het afweer systeem en dan kan het ook gebeuren dat een hond ziek wordt van iets waar hij of zij normaal geen last van heeft


Wat ik wel het nare van giardia vindt: als een hond wel een infectie heeft, kan dat leiden tot aantasting van de darmwand, Op de darmwand zitten uitstulpingen, vlokken. Die zorgen ervoor dat het oppervlak van de darmwand veel groter is dan zonder en daar vindt opname van voeding plaats. Bij een ernstige infectie 'verdwijnen" die vlokken en wordt voedsel opname lastiger en soms kan door lekkage van de darmwand het gebeuren dat er intolerantie voor bepaalde voeding ontstaat. Dat kan zich allemaal weer herstellen maar dat kan best even duren en soms zie dat er na de infectie nog regelmatige aanvallen van krampen en slijm zijn zonder dat er echt sprake is van een nieuwe infectie. En soms blijft de intolerantie voor bepaalde voedinsgmiddelen.

Ik zou dus, als ik weer een hond had met een giardia infectie tijdelijk vaker voeren, licht verteerbaar en niet teveel diersoorten. En vezels inderdaad. Persoonlijk zou ik een pup met giardia dan ook even op gestoomd/gekookt voer zetten tijdens de acute infectiefase, omdat ik denk dat dat toch makkelijker opneembaar is. Daarbij: de darmflora is verstoord, en waar honden normaal prima tegen bepaalde bacterien kunnen, zou ik dat niet garanderen bij een hond met giardia.
Voor de vezels kun je ook nog kijken naar phytonics clear intestine
Qua probiotica heb ik toentertijd Canikur Pro gegeven, bevat ook E. faecium. De hoeveelheid in het oorspronkelijke product is trouwens niet zo heel belangrijk. Het gaat er meer om dat het een stabiele stam is die zich goed kan handhaven & vermenigvuldigen. Als een stam zich kan nestelen is die zo uitgegroeid. Een stam in grote hoeveelheid die de pH van de maag niet goed overleeft, is zo weer weg.
Een bacterie die circa elke 20 minuten deelt, betekent al duizenden bacterien in een paar uur: (filmpje https://www.cellsalive.com/ecoli.htm )

Succes allemaal met de zieke doggies.
Gebruikersavatar
Door Dwarreltje
#3322287
Lizzy schreef:Oh shit! Die dingen gaan altijd stuk op het moment dat je dat echt niet hebben kunt :-X .
Yep, en vooral als je het op dat moment niet betalen kan :-[ Maar ja, zonder wasmachine is het niet leefbaar...
Lizzy schreef: Ik was nooit complete manden maar wel de vetbedden die erop/in liggen. Hier zou een complete mand ook niet in de wasmachine kunnen. Over wat voor mandjes heb jij het, die je in de was doet?
Jij hebt honden, ik heb k****likkertjes :biggrin2: Kleine mandjes dus, desalniettemin: volgens monteur zuigen die zich vol water (uiteraard) en wordt het veel te zwaar voor machine:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Dit formaat dus... Maar ook van die ligkussens,
Afbeelding
die ik altijd zo in machine deed. Als ik voering eruit zou halen, kon het wel volgens monteur...
Lizzy schreef:De Universiteit van Utrecht schrijft er dit over, over giardia: https://www.uu.nl/onderzoek/veterinair- ... um/giardia. Die tent neem ik redelijk serieus.
Daar staat m.i. voornamelijk de beschrijving hoe het aangetoond kan worden. Dat punt ben ik al gepasseerd :P Als ik dan lees dat ondanks schoonmaak verblijven en behandeling Beagles, de besmetting pas weg was na:
De
individueel gehouden beagles werden gedurende
drie dagen behandeld met orale medicatie.
Hun hokken, roestvrijstaal met een epoxy
vloer, werden dagelijks ontsmet met quaternaire
ammoniumzouten. Giardia was na 17 tot 24
dagen bij diverse honden weer aantoonbaar en
alle honden ontwikkelden weer diarree. Door
het wassen van de honden op de laatste dag van
de behandeling (met reguliere hondenshampoo)
en verplaatsing van de honden naar een schoon
hok, kreeg men de problemen onder controle.

Zal ik vandaag de honden nog eens wassen; schoonmaken deed ik al. En dan maar fingers crossed....
Gebruikersavatar
Door Dwarreltje
#3322290
Siberienne schreef:Dit schrijft de CDC, ook een redelijke serieuze tent ;-) over bronnen en overleven in de omgeving :
In the soil:
In cold temperatures (around 4°C/39.2°F), Giardia can survive for approximately 7 weeks (49 days).
At room temperature (around 25°C/77°F), Giardia can survive for approximately 1 week (7 days).
Dry vs. moist surface or environment
In a dry, warm environment that experiences direct sunlight, Giardia can survive for only a few days 8,9.
In a moist, cool environment, Giardia can survive for up to several weeks.
Water:
In water temperatures below 10°C/50°F (for example, lake water or puddle water during the winter, refrigerated water), Giardia can survive for 1–3 months.
In water temperatures above 10°C/50°F (for example, river water during the fall, tap water, and puddles during the summer), Giardia can survive for less time than in colder temperatures. For example, in water above 37°C/98.6°F, Giardia can survive less than 4 days.

Kort samengevat: warm en droog is meest ongunstig. Ik heb het kussen van Spot zoveel mogelijk buiten in de zon gelegd toen hij ziek was, want tegen UV kan de parasiet ook niet goed.

en ik vis er nog even een andere regel uit:
Do not attempt to use bleach or QATS in your soil or grass area, as they will be ineffective : met andere woorden bleek/chloor en QAT (= quaternaire ammonium verbindiing = desinfecterend middel) NIET gebruiken want ze zijn niet effectief (is dus alleen maar nodeloos werk en nodeloze vervuiling van het milieu).


https://www.cdc.gov/parasites/giardia/p ... -pets.html

Ik denk ook dat giardia overschat wordt als oorzaak van problemen. Bij pups en oude zwakke honden lijkt het me reeel, bij volwassen verder gezonde honden is het denk ik maar de vraag of een positieve test wel alles zegt. "Blind" behandelen van een import hond lijkt me zinloos en een slecht idee: giardia (zonder u) is echt overal, ook in slootjes ed. Het is dus helemaal niet gezegd dat jouw import hond het mee heeft gebracht. Het kan nog van zoveel andere bronnen komen. En al behandel je bij aankomst, dan is dat nog geen garantie dat een hond na een paar weken niet alsnog ziek wordt, want juist stress vermindert het afweer systeem en dan kan het ook gebeuren dat een hond ziek wordt van iets waar hij of zij normaal geen last van heeft


Wat ik wel het nare van giardia vindt: als een hond wel een infectie heeft, kan dat leiden tot aantasting van de darmwand, Op de darmwand zitten uitstulpingen, vlokken. Die zorgen ervoor dat het oppervlak van de darmwand veel groter is dan zonder en daar vindt opname van voeding plaats. Bij een ernstige infectie 'verdwijnen" die vlokken en wordt voedsel opname lastiger en soms kan door lekkage van de darmwand het gebeuren dat er intolerantie voor bepaalde voeding ontstaat. Dat kan zich allemaal weer herstellen maar dat kan best even duren en soms zie dat er na de infectie nog regelmatige aanvallen van krampen en slijm zijn zonder dat er echt sprake is van een nieuwe infectie. En soms blijft de intolerantie voor bepaalde voedinsgmiddelen.

Ik zou dus, als ik weer een hond had met een giardia infectie tijdelijk vaker voeren, licht verteerbaar en niet teveel diersoorten. En vezels inderdaad. Persoonlijk zou ik een pup met giardia dan ook even op gestoomd/gekookt voer zetten tijdens de acute infectiefase, omdat ik denk dat dat toch makkelijker opneembaar is. Daarbij: de darmflora is verstoord, en waar honden normaal prima tegen bepaalde bacterien kunnen, zou ik dat niet garanderen bij een hond met giardia.
Voor de vezels kun je ook nog kijken naar phytonics clear intestine
Qua probiotica heb ik toentertijd Canikur Pro gegeven, bevat ook E. faecium. De hoeveelheid in het oorspronkelijke product is trouwens niet zo heel belangrijk. Het gaat er meer om dat het een stabiele stam is die zich goed kan handhaven & vermenigvuldigen. Als een stam zich kan nestelen is die zo uitgegroeid. Een stam in grote hoeveelheid die de pH van de maag niet goed overleeft, is zo weer weg.
Een bacterie die circa elke 20 minuten deelt, betekent al duizenden bacterien in een paar uur: (filmpje https://www.cellsalive.com/ecoli.htm )

Succes allemaal met de zieke doggies.
Dank voor je bijdrage. Alle tips meegenomen uiteraard. Echter is het voor mij té toevallig dat destijds Spoiler, komende vanuit Spanje, en nu Raffi, eveneens uit Spanje, beide de besmetting hadden.. Uiteraard kan de overeenkomst ook zijn dat het pups waren/zijn, dus kwetsbaar. Echter Spoiler kwam doodziek met vliegtuig aan, heeft het amper overleefd. Dat ze überhaupt zo'n ziek hondje op vliegtuig hebben kunnen zetten... :-[ :-X , maar voor mij was het duidelijk dat zij mét Giardia is aangekomen.
Raffi kwam aan met vlooien. Die heeft zij zeker niet opgelopen bij mij. Bij ontdekking hiervan, was zij nog niet in contact geweest met andere honden dan de mijne (vlovrije honden dus). Mijn idee over de behandeling van de honden voor ze op het vliegtuig gezet worden, is dus niet meer zo positief. Het werk dat er inzit als zij besmet (met vlooien, wormen, Giardia, whatever) hier binnenkomen, heb ik nu tweemaal meegemaakt en is van dusdanige omvang, dat ik dat risico niet opnieuw zou gaan lopen. Ben niet van de preventieve, maar weet nu wat ik over ons heen kan roepen als ik vertrouw op wat men in verweggistan belooft te doen...

Ik zou wensen om warm, droog, zonnig weer, terwijl het koude weer juist mijn favoriet is (ben blij dat zomer voorbij is :cool: ::) Jawel, iedereen mag mij nu voor gek verklaren)... Helaas leven we in Nederland, in december en is het koud, nat weer. Heb geen wasdroger. Kortom, de meest miserabele omstandigheden om de parasiet in huis/honden te hebben.

Geen chloor dus door mijn tuin. Fijn dat ik dat nu weet voor toekomst.. Helaas met beste bedoelingen was het al gebeurd. Tja, wat je al niet wilt doen om je honden Giardia (had het ooit, zes jaar geleden, gelezen als Giuardia en door impact van die weken :'( is me dat altijd bijgebleven) vrij te krijgen... :-[

Inderdaad zijn slechts pup en oude hond 'ziek'/symptoomtonend; gezonde 6-jarige heeft nergens last van. Desalniettemin zie ik mezelf niet als overdreven of de Giardia als 'overschattend'. Wil er gewoon vanaf, zodat mijn hondjes gezond zijn/leven. En zie het niet uit zichzelf verdwijnen, vandaar de maatregelen.
Door Lizzy
#3322291
Ik zou dus, als ik weer een hond had met een giardia infectie tijdelijk vaker voeren, licht verteerbaar en niet teveel diersoorten. En vezels inderdaad. Persoonlijk zou ik een pup met giardia dan ook even op gestoomd/gekookt voer zetten tijdens de acute infectiefase, omdat ik denk dat dat toch makkelijker opneembaar is. Daarbij: de darmflora is verstoord, en waar honden normaal prima tegen bepaalde bacterien kunnen, zou ik dat niet garanderen bij een hond met giardia.
Voor de vezels kun je ook nog kijken naar phytonics clear intestine
Qua probiotica heb ik toentertijd Canikur Pro gegeven, bevat ook E. faecium. De hoeveelheid in het oorspronkelijke product is trouwens niet zo heel belangrijk. Het gaat er meer om dat het een stabiele stam is die zich goed kan handhaven & vermenigvuldigen. Als een stam zich kan nestelen is die zo uitgegroeid. Een stam in grote hoeveelheid die de pH van de maag niet goed overleeft, is zo weer weg.
Een bacterie die circa elke 20 minuten deelt, betekent al duizenden bacterien in een paar uur: (filmpje https://www.cellsalive.com/ecoli.htm )

Succes allemaal met de zieke doggies.
Ik heb hier toch wel heel verschillende dingen over gelezen, ook dat niet alle stammen zich uberhaupt nestelen bij de hond, maar ook dat je juist grotere hoeveelheden moet toedienen om er zeker van te zijn dat er voldoende aankomen daar waar het nodig is. Dr. Karen Becker heeft er ook een hele video over gemaakt maar die moet ik even zoeken.

Enterokokken gebruiken als probiotica voor honden
Waarschijnlijk de belangrijkste reden waarom Enterokokkus faecium is aangetoond effectief te zijn bij honden, is omdat het is aangetoond dat het kan blijven leven in de darmen van honden. Een van de problemen met vele andere probiotica bacteriën is dat ze die niet lijken in leven te kunnen blijven in de darm. Voor andere bacteriën zoals Lactobacillus, is er weinig bewijs dat ze blijven bestaan, zodat ze voortdurend ingenomen moeten worden. Met andere woorden, ze lijken geen koloniën te kunnen vormen in de darm.
Enterokokken produceren ook eiwitten die bacteriocines genoemd worden. Bacteriocines zijn een natuurlijke antibiotica. Er worden ten minste 3 bacteriocines geproduceerd door Enterokokkus faecium: enterocin A, enterocin B en enterocin P. Deze bacteriocines doden andere bacteriën – het zijn een soort natuurlijke antibiotica die worden geproduceerd en in de darm. Van twee van de bacteriocines geproduceerd door Enterokokken wordt gedacht dat ze samenwerken, waardoor ze efficiënter zijn, en in staat zijn om veel soorten bacteriën te doden. Enterkokkus faecium is momenteel beschikbaar in bepaalde producten, die beiden vaak voorgeschreven door dierenartsen. Op dit moment is Enterokokkus faecium de de meest veelbelovende probioticum voor gebruik bij honden.

Overigens ben ik van mening dat gekookte voeding voor een hond echt niet makkelijker opneembaar is. Ik zou zelfs durven stellen dat het tegendeel waar is. Dat je het misschien om andere redenen tijdelijk moet koken : prima, daar zit misschien wel wat in. Maar makkelijker opneembaar? Nee.

Canikur Pro bevat maar 1 stam, de E. Faecium en deze probiotica zou ik dan ook niet nemen. Veel te weinig bacterie stammen. Inmiddels filmpje/artikel van Karen Becker gevonden:

https://healthypets.mercola.com/sites/h ... ments.aspx

Door Lizzy
#3322292
Ik heb wel beeld bij wat de wasmachine monteur zegt over het volzuigen en dat tijdens het wassen en vooral centrifugeren er instabiliteit ontstaat in de trommel. De ene wasmachine kan daar misschien ook beter tegen dan de andere. Ik geloof toch dat ik deze ook niet meer in z'n geheel in de wasmachine deed en uit zou gaan kijken naar mandjes waar je het hoesje vanaf kunt halen bijv.
Door Siberienne
#3322296
Lizzy schreef:Ik heb hier toch wel heel verschillende dingen over gelezen, ook dat niet alle stammen zich uberhaupt nestelen bij de hond, maar ook dat je juist grotere hoeveelheden moet toedienen om er zeker van te zijn dat er voldoende aankomen daar waar het nodig is. Dr. Karen Becker heeft er ook een hele video over gemaakt maar die moet ik even zoeken.

Enterokokken gebruiken als probiotica voor honden
Waarschijnlijk de belangrijkste reden waarom Enterokokkus faecium is aangetoond effectief te zijn bij honden, is omdat het is aangetoond dat het kan blijven leven in de darmen van honden. Een van de problemen met vele andere probiotica bacteriën is dat ze die niet lijken in leven te kunnen blijven in de darm. Voor andere bacteriën zoals Lactobacillus, is er weinig bewijs dat ze blijven bestaan, zodat ze voortdurend ingenomen moeten worden. Met andere woorden, ze lijken geen koloniën te kunnen vormen in de darm.
Enterokokken produceren ook eiwitten die bacteriocines genoemd worden. Bacteriocines zijn een natuurlijke antibiotica. Er worden ten minste 3 bacteriocines geproduceerd door Enterokokkus faecium: enterocin A, enterocin B en enterocin P. Deze bacteriocines doden andere bacteriën – het zijn een soort natuurlijke antibiotica die worden geproduceerd en in de darm. Van twee van de bacteriocines geproduceerd door Enterokokken wordt gedacht dat ze samenwerken, waardoor ze efficiënter zijn, en in staat zijn om veel soorten bacteriën te doden. Enterkokkus faecium is momenteel beschikbaar in bepaalde producten, die beiden vaak voorgeschreven door dierenartsen. Op dit moment is Enterokokkus faecium de de meest veelbelovende probioticum voor gebruik bij honden.

Overigens ben ik van mening dat gekookte voeding voor een hond echt niet makkelijker opneembaar is. Ik zou zelfs durven stellen dat het tegendeel waar is. Dat je het misschien om andere redenen tijdelijk moet koken : prima, daar zit misschien wel wat in. Maar makkelijker opneembaar? Nee.

Canikur Pro bevat maar 1 stam, de E. Faecium en deze probiotica zou ik dan ook niet nemen. Veel te weinig bacterie stammen. Inmiddels filmpje/artikel van Karen Becker gevonden:

https://healthypets.mercola.com/sites/h ... ments.aspx

Mar heb je het dan over de gewone opa de zieke darm? want dat vind ik dan weer een grote verschil. Koken is toch een soort van voorverteren (daar is het uiteindelijk ooit voor "ontwikkeld" ). Daarbij maak je eiwitstructuren kapot zodat je minder kans hebt op intolerantie ontwikkeling.

Overigens: ik denk dat we überhaupt eigenijk nog heel weinig weten over precieze effecten van probiotica. De darmflora is een complex ecosysteem, eerst gooien we er een soort napalm over in de vorm van bv metronidazol (panacur valt dan nog mee relatief) en dan gooien we er wat nieuwe zaadjes in in de hoop dat het goed uit gaat groeien. Om nog maar te zwijgen van de zaadjes die onze monsters zelf oppikken uit gras, paardepoep, eten etc etc.
Ik vond het enige voordeel van de Canikur dat er ook per-biotica in zitten. Hoemeer ik me daarin verdiep (darmflora leer) hoe meer ik geloof in de effecten van pre-biotica, mn FOS. Dat zou ik zeker geven.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door