Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#3323583
Nou wil ik niet zeuren hoor maar een lage titer = titer en dus bescherming!!!!!!!!!!!! En bij een hond van 1 jaar is zo'n uitslag eigenlijk niet abnormaal. Ze zeggen niet voor niets dat we met 1 jaar een booster enting moeten geven. Dat is dus hierom. Dat is omdat of de puppy enting niet is aangeslagen doordat er nog maternale immuniteit aanwezig was of de hond heeft niet voldoende antistoffen ontwikkeld omdat het immuunsysteem van iedere hond op jonge leeftijd nog onderontwikkeld is.

Nul paniek dus.

En een hond die niet 100% gezond is: die mag je niet enten. Dus ik zou voorlopig geen enting zetten. HCC komt nauwelijks voor in NL en voor de twee belangrijkste ziektes heeft je hond dus wel bescherming, ook al is ie laag. Laag zegt niks, nogmaals. En als je nu laat enten met DHP (want HCC heb je niet los), dan slaat de enting voor Parvo en Hondenziekte toch niet aan, want er is nog titer.
Gebruikersavatar
Door Does72
#3323615
Lizzy schreef:Nou wil ik niet zeuren hoor maar een lage titer = titer en dus bescherming!!!!!!!!!!!! En bij een hond van 1 jaar is zo'n uitslag eigenlijk niet abnormaal. Ze zeggen niet voor niets dat we met 1 jaar een booster enting moeten geven. Dat is dus hierom. Dat is omdat of de puppy enting niet is aangeslagen doordat er nog maternale immuniteit aanwezig was of de hond heeft niet voldoende antistoffen ontwikkeld omdat het immuunsysteem van iedere hond op jonge leeftijd nog onderontwikkeld is.

Nul paniek dus.

En een hond die niet 100% gezond is: die mag je niet enten. Dus ik zou voorlopig geen enting zetten. HCC komt nauwelijks voor in NL en voor de twee belangrijkste ziektes heeft je hond dus wel bescherming, ook al is ie laag. Laag zegt niks, nogmaals. En als je nu laat enten met DHP (want HCC heb je niet los), dan slaat de enting voor Parvo en Hondenziekte toch niet aan, want er is nog titer.
Bedankt voor je bericht. Ik was inderdaad nog niet van plan een enting te laten geven. Pas als zijn haar weer een beetje gaat groeien door het eliminatie dieet. Dan weet ik dat het goed gaat met hem.
Maar wat bedoel je met dat Parvo en hondenziekte nu niet zullen aanslaan bij een enting omdat er nog titer is? 1 wordt aangegeven bij VacciCheck als negatief. Hoe lang moet je dan wachten om te enten bij een score van 1?
Gebruikersavatar
Door Does72
#3323679
Lizzy schreef:Weet je, het hangt er allemaal vanaf wie je vraagt... Maar ik heb mijn honden ooit laten vaccineren met DHP toen er nog titer was voor Parvo. Ook 1 maar er was titer. En mooi dat de enting niet aan is geslagen. Een interessant artikel voor de mensen die meer willen weten over titer: https://vitalanimal.com/titer-test/.
Interessant artikel!
Ik durf het alleen niet zo goed om "te lang" te wachten met de vaccinatie bij deze titer uitslag. Het is voor mij allemaal nieuw, onze vorige hond kreeg gewoon elk jaar zijn vaccinatie. Maar nu bij deze hond lees ik allemaal nieuwe inzichten die ik toen niet wist en ga ik er anders over denken. Maar ik vind het eerlijk gezegd ook allemaal een beetje eng. Ik wil het heel graag goed doen voor mijn hondje, maar tot nu toe loop ik telkens tegen moeilijkheden aan. Daarom ben ik bang dat het wachten met enten dan juist bij mij wel weer fout zal gaan. Dat 'geluk' zal ik wel weer hebben.
Door enya13
#3323701
stel je vraag eens bij de facebook groep; titeren met vaccicheck of lees eens een tijdje mee daar. heel interessant al die ervaringen. veel nieuwelingen met dezelfde vragen als jij nu hebt.
bij de ene hond met lage titers slaat de enting wel aan, maar bij sommigen ook niet.
meestal zie ik daar dat pups en jonge honden met [zeer] lage titers wel geent worden.
als ik de resultaten daar zie, slaat het meestal wel aan.
maar vooral bij jonge honden is het immuunsysteem nog in ontwikkeling.
dat kan wel eens voor verrassingen zorgen in de uitslagen. net als bij jouw hond.
zieke honden moeten idd. niet geent worden.
wat was het advies van anneke jyoti na het titeren?
mail haar anders even voor advies.
Door Lizzy
#3323709
enya13 schreef:stel je vraag eens bij de facebook groep; titeren met vaccicheck of lees eens een tijdje mee daar. heel interessant al die ervaringen. veel nieuwelingen met dezelfde vragen als jij nu hebt.
bij de ene hond met lage titers slaat de enting wel aan, maar bij sommigen ook niet.
meestal zie ik daar dat pups en jonge honden met [zeer] lage titers wel geent worden.
als ik de resultaten daar zie, slaat het meestal wel aan.

maar vooral bij jonge honden is het immuunsysteem nog in ontwikkeling.
dat kan wel eens voor verrassingen zorgen in de uitslagen. net als bij jouw hond.
zieke honden moeten idd. niet geent worden.
wat was het advies van anneke jyoti na het titeren?
mail haar anders even voor advies.
Ik titer nu zo'n jaar of 8. En vooral pups (want volwassen honden titer ik dus niet meer als ze eenmaal een hoge titer hebben gehad). En de enting lijkt vaak aan te slaan bij pups als de titer niet op nul stond en als je dan 2 weken later titert is de titer hoog. Maar titer je dan een jaar of 1 a 2 a 3 later: dan is de titer vaak weg. Ik heb het zelf nu bij twee van mijn pups meegemaakt. Toch getiterd bij Parvo op 1 en beide geen titer na 2 jaar, echt nul.
Door enya13
#3323780
net een kennis van mij gesproken die met zijn mechelse herder bij tannetje loopt.
met 1 jaar getiterd, 3 jaar vrijgegeven.
met 4 jaar idem.
nu was hij met de hond voor iets anders daar.
na 2 1/2 jaar toch maar even gelijk laten titeren; resultaat titers heel laag en dhp erin.
wel vreemd vind ik.
dat zet je toch wel aan het denken om ook volwassen honden regelmatig te laten titeren.
in ieder geval zou enten toch echt overal een individueel gebeuren moeten worden, dat standaard gedoe werkt dus regelmatig niet.
ik stopte altijd al op 4 a 5 jarige leeftijd met enten. puur op gevoel.
toen bestond titeren nog niet.
op shows, wedstrijden en hondenclubs was het helaas verplicht om te enten.
laatst ook al armoe op een wedstrijd met een getiterde hond.
hoorde ook vreemde verhalen over het commentaar op getiterde honden op de winner bij de controles. sommige waren ronduit grof en beledigend.
hoewel zelf de raad van beheer het titeren nu erkend.
er is nog een lange weg te gaan.
Door Lizzy
#3323795
enya13 schreef:net een kennis van mij gesproken die met zijn mechelse herder bij tannetje loopt.
met 1 jaar getiterd, 3 jaar vrijgegeven.
met 4 jaar idem.
nu was hij met de hond voor iets anders daar.
na 2 1/2 jaar toch maar even gelijk laten titeren; resultaat titers heel laag en dhp erin.
wel vreemd vind ik.
dat zet je toch wel aan het denken om ook volwassen honden regelmatig te laten titeren.
in ieder geval zou enten toch echt overal een individueel gebeuren moeten worden, dat standaard gedoe werkt dus regelmatig niet.
ik stopte altijd al op 4 a 5 jarige leeftijd met enten. puur op gevoel.
toen bestond titeren nog niet.
op shows, wedstrijden en hondenclubs was het helaas verplicht om te enten.
laatst ook al armoe op een wedstrijd met een getiterde hond.
hoorde ook vreemde verhalen over het commentaar op getiterde honden op de winner bij de controles. sommige waren ronduit grof en beledigend.
hoewel zelf de raad van beheer het titeren nu erkend.
er is nog een lange weg te gaan.
Maar dan ga je er vanuit dat ondanks dat een hond niet gevaccineerd wordt en kennelijk ook de ziekte niet in het wild tegen komt maar antistoffen aan blijft maken! Maar dat is dus niet zo. Een lichaam is niet gek! Waarom zou een lichaam antistoffen blijven produceren voor iets dat ie niet tegen komt? Het lichaam is een prachtige slimme "machine". En zodra een hond de ziekte wel tegen komt en ooit genoeg antistoffen aan heeft gemaakt : dan treden de geheugencellen in werking. En die zorgen ervoor dat de hond razendsnel weer antistoffen aan gaat maken. En dat kan ie razendsnel, omdat hij de ziekte herkent, dus geheugencellen heeft en die dus in werking treden.

Maar mensen zijn nog niet toe aan titeren nee, dus laat staan aan het vertrouwen op geheugencellen. Ik kan iedereen alleen maar aanraden om veel te lezen en te luisteren van Ronald Schultz, Christie Keith (http://www.caberfeidh.com/HHC.htm), Don Hamilton, Wil Falconer om zo zelf kennis op te doen over dit onderwerp.
Gebruikersavatar
Door Does72
#3323834
Lizzy schreef:Maar dan ga je er vanuit dat ondanks dat een hond niet gevaccineerd wordt en kennelijk ook de ziekte niet in het wild tegen komt maar antistoffen aan blijft maken! Maar dat is dus niet zo. Een lichaam is niet gek! Waarom zou een lichaam antistoffen blijven produceren voor iets dat ie niet tegen komt? Het lichaam is een prachtige slimme "machine". En zodra een hond de ziekte wel tegen komt en ooit genoeg antistoffen aan heeft gemaakt : dan treden de geheugencellen in werking. En die zorgen ervoor dat de hond razendsnel weer antistoffen aan gaat maken. En dat kan ie razendsnel, omdat hij de ziekte herkent, dus geheugencellen heeft en die dus in werking treden.

Maar mensen zijn nog niet toe aan titeren nee, dus laat staan aan het vertrouwen op geheugencellen. Ik kan iedereen alleen maar aanraden om veel te lezen en te luisteren van Ronald Schultz, Christie Keith (http://www.caberfeidh.com/HHC.htm), Don Hamilton, Wil Falconer om zo zelf kennis op te doen over dit onderwerp.
Toch is het raar dat mensen er niet op vertrouwen. We zijn zelf immers ook ingeënt, maar kijken /controleren nooit meer of dat is aangeslagen.
Door enya13
#3323854
bij mensen hoor je ook regelmatig dat ze wel een ziekte krijgen waar ze toch zeker voor ingeent zijn. mss ook op het verkeerde moment? ik heb bv. ook heftige kinkhoest gehad.
toch ken ik geen d.a.'s op de vaccicheck lijst die niet enten bij [zeer] lage titers.
tenminste ik lees daar niet over in die fb groep en op buitenlandse fora.
die geheugencellen geloven ze dan nog niet in?
we nemen liever het zekere voor het onzekere denk ik.
lastige materie.
triest zijn die verhalen van fokkers die keurig getiterde pups meegeven aan de nieuwe baasjes met veel schriftelijke uitleg over het vervolg traject.
komen bij de d.a.-worden meteen aangevallen op hun onverantwoordelijkheid- en hoppa alles erin gejast ondanks goede titers.
dan nog de vlees-brokjes discussie, en de nieuwe pupkoper vertrekt met een paspoort vol stickertjes en een zak puppybrokken. [plus pipetten en wormenpillen].
en als fokker heb je het nakijken......
Door El_Kato
#3326421
Gisteren Dex weer laten titeren in Schoorl met een torenhoog resultaat :D Over een jaar / anderhalf jaar terugkomen om weer te titeren en fingers crossed dat hij dan nog zo hoog staat. Afhankelijk van dat resultaat en wat we met hem gaan doen zal hij 3-jaarlijks getiterd worden. Wanneer een titer niet nodig is laten we er misschien wel meer jaren tussen net hoe het gaat.

Dex is de eerste pup waarmee we dit doen en ben er erg blij mee. We vaccineerden wel altijd al summier en zeker niet jaarlijks maar nu met onderbouwing dat hij goed beschermd is.

Ben zelf lid van de facebookgroep van Vaccicheck en vind dat een hele fijne nette groep. Lelijke, onzin of niet ter zake doende reacties worden verwijderd. Je mag kritisch zijn maar wel onderbouwd en niet zomaar wat roepen of oordelen zonder kennis. Veel informatie en goede reacties op vragen enz.
Door enya13
#3326603
die fb groep is idd. een goede groep.
alles wordt strak onder controle gehouden en veel goede tips daar.
heeft jouw hond nu zulke hoge titers na een nieuwe enting?
ik herinner mij dat hij waardes rond de 1 had eerst?
alle kans dat het nu wel aangeslagen is.
dat zou mooi zijn.
is zijn vacht ook weer beter nu?
Door El_Kato
#3326901
Dex is inderdaad nog tussendoor geent omdat hij lage titers had! Hij is op 6 en 10 weken geent dus hebben er al 1 overgeslagen :)

Hmmm met zijn huidje geen problemen hoor hij zit keurig in zijn vacht glimt mooi en merk vooral op zijn kont dat hij zijn zachte puppy haartjes kwijtraakt :) Hij krijgt daar al wat langere, suggere haren. Blijft een kortharige hond maar je voelt verschil.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door