Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

#3311242
Harry heeft longworm en haakworm :'( .

Hij had al een tijd een "kennelhoest-hoest", enige verschil was dat de hoest maar niet weg ging.
Steeds als ik naar de dierenarts wilde gaan, was de hoest een paar dagen weg. Heel vreemd.
Ook ziet hij er ineens een heel stuk ouder uit, terwijl hij toch pas 8 jaar is.

Afgelopen maandag zijn ontlasting naar de dierenarts gebracht en ik werd net gebeld met de uitslag; longworm en haakworm.

Nu moet ik morgen pipetjes Advocate ophalen. 2 stuks. Morgen 1 en een maand later.
Klopt dit wel? Is dit voldoende om de longworm tegen te gaan?
Ik had eigenlijk verwacht de Milbemax te krijgen.

Ook moet ik de andere 2 honden een pipet geven. Klopt het dat het besmettelijk is voor de andere honden in huis?

Bedankt alvast voor de moeite :-*
#3311244
pluk schreef:Lizzy zal ongetwijfeld reageren, helaas is zij ervaringsdeskundige.
Ik heb haar oude topic even opgezocht voor je viewtopic.php?f=8&t=131042&hilit
Misschien heb je daar nog wat aan.

Sterkte :bigarmhug:
Heel erg bedankt! :-*

Ik ga het topic "even" doorspitten.
Wat een ellende :'(

Mijn DA zei dat hij wat benauwd kan worden en dat ik dan pas rustig aan moet doen met 'm.
Ik weet niet of het scheelt of je de pipetjes geeft of de pillen?
#3311245
Joyce1985 schreef:Harry heeft longworm en haakworm :'( .

Hij had al een tijd een "kennelhoest-hoest", enige verschil was dat de hoest maar niet weg ging.
Steeds als ik naar de dierenarts wilde gaan, was de hoest een paar dagen weg. Heel vreemd.
Ook ziet hij er ineens een heel stuk ouder uit, terwijl hij toch pas 8 jaar is.

Afgelopen maandag zijn ontlasting naar de dierenarts gebracht en ik werd net gebeld met de uitslag; longworm en haakworm.

Nu moet ik morgen pipetjes Advocate ophalen. 2 stuks. Morgen 1 en een maand later.
Klopt dit wel? Is dit voldoende om de longworm tegen te gaan?
Ik had eigenlijk verwacht de Milbemax te krijgen.

Ook moet ik de andere 2 honden een pipet geven. Klopt het dat het besmettelijk is voor de andere honden in huis?

Bedankt alvast voor de moeite :-*
Oh nee, wat een narigheid :'(

Ja, precies dit had Linga ook. Ze hoestte. Af en toe. En dat bleef langer dan een kennelhoestje aanhouden :-\

Ik heb eerst vier keer achter elkaar iedere week Milbemax gegeven. Daarna gingen we haar testen: nog steeds Angiostrongylus Vasorum oftewel Franse Hartworm. Daarna heb ik twee maal Advocate Spot On toegediend. Na de eerste keer waren de Franse hartwormen weg. Dood. Maar, we hebben voor de zekerheid wel een 2de kuur gegeven. Ik test nu mijn honden iedere 2 a 3 maanden op Franse Hartworm.

En wat je geeft maakt niet uit (Milbemax of Advocate), de behandeling is (ik ga het niet mooier maken dan het is) gevaarlijk :-\ . Je zult je hond tijdens deze behandeling rustig moeten houden :-\ . En je moet op 2 dingen bedacht zijn: een allergische reactie op de dode wormen die het lichaam verlaten (die eiwitten van die dode wormen kunnen voor een allergische reactie zorgen die kan lijden tot een anafylactische shock. Het tweede probleem is de "klontvorming" die kan ontstaan bij het afvoeren van dode wormen en die kunnen zorgen voor een soort trombose. Dat eerste moet behandeld worden met prednison (ik had dat ook in huis) en dat tweede is als de sodemieter naar de spoedkliniek in Delft en daar zorgen voor ondersteunende zorg :-\

Gewoon ontzettend ruk, dit..... Maar, Linga heeft het overleeft! En goed ook! Zij is nu ruim 12 jaar en still going strong! Dus geen paniek. Ik heb je nu het naarste scenario geschetst!

Heel veel sterkte en houd ons op de hoogte he! En als je vragen hebt: stel ze gerust!
#3311249
Bedankt voor je reactie Lizzy! Heel fijn! :flowers:

Oh, jeetje. Jij hebt zowel de pillen als de Advocate moeten geven.
Heel fijn om te lezen dat het nu nog steeds heel goed gaat met Linga!

Juist fijn dat je de ergste scenario's er ook bij zet, dan weet ik waar ik op moet letten en waar ik rekening mee moet houden.

Dus het is een logisch begin als ik met de Advocate ga beginnen?
Ik geef vrijdagavond de eerste pipet, dan ga ik voor de zekerheid op de bank slapen.
De rest van het weekend zijn ze verder ook niet alleen, gelukkig.
Dan na een maand weer een pipet, en daarna nog een keer een ontlasting onderzoek.

Het rustig houden gaat nog even een dingetje worden. Pfoe...

Wat vindt jij ervan dat ze ook voor mijn andere 2 honden gelijk Advocate mee wilt geven? :-[

Bedankt en ik houd jullie op de hoogte!
#3311254
Ja, ik vind het logisch dat je met Advocate begint. Voor mij zou dit nu ook een eerste keuze middel zijn.

Ik heb mijn andere drie honden niet behandeld. Ik heb de ontlasting van deze honden wel extra laten controleren.

Heb je enig idee waar jouw hond de besmetting heeft opgelopen? Waar wandel jij veel?
#3311338
Lizzy schreef:Ja, ik vind het logisch dat je met Advocate begint. Voor mij zou dit nu ook een eerste keuze middel zijn.

Ik heb mijn andere drie honden niet behandeld. Ik heb de ontlasting van deze honden wel extra laten controleren.

Heb je enig idee waar jouw hond de besmetting heeft opgelopen? Waar wandel jij veel?
Oke, fijn om te horen dat de Advocate het juiste is om mee te beginnen.

Ik heb vanmiddag de Advocate opgehaald. Alleen voor Harry.
Volgens de assistent moeten de andere 2 ook, omdat het besmettelijk zou zijn.
Ik ga sowieso wel hun ontlasting laten checken, maar ik ga het niet nu al geven.
Joy is 12 jaar en Zuko 10, dus als er geen troep in hoeft dan liever niet natuurlijk.

Ik wandel veel in Den Haag en omgeving. Veel vossen hier en naaktslakken.
Maar ik ga ook regelmatig elders in het land lopen; Utrecht, Zeeland e.d.
In juni zijn we ook naar Frankrijk geweest, maar nu ik er zo over nadenk ben ik bang dat de wormen er toen al waren.
Dus ik kan niet echt met zekerheid zeggen waar hij de besmetting heeft opgelopen.
De haakwormen kunnen ze krijgen door het eten van aarde (las ik) en dat doet hij regelmatig, vraag me niet waarom :(
Inge en Bono schreef:Snotverdraaid, sterkte Joyce! Duimen draaien op turbo! :-*
Doranto schreef:Pfff :( sterkte! Duimen draaien hier ook!
Dankjullie!! :-*

Ik heb net de eerste pipet in z'n nek gedaan. Morgen zijn ze ook niet alleen, dus ik dacht laat ik het dan maar gelijk doen.
Ik vind het wel een beetje spannend. Maak hem steeds wakker als hij me net even te diep ligt te slapen :-[
Hopen maar dat het allemaal goed gaat komen!!
#3311352
Het is niet van hond op hond overdraagbaar dus die dame zit zwak uit haar nek te kletsen. Ik geef je groot gelijk, eerst een mestonderzoek. En we duimen dat het helemaal goed komt met Harry!!! Duimen gaan hier op TURBO :-*

Den Haag en omstreken is inderdaad een van de risico-gebieden :-\
#3311355
duimen het komt goed. Haakwormen kunnen ook komen van enkel in gras lopen, denk een bepaalde hond heeft er meer gevoeligheid voor als een andere. Hier heeft Foppe meerdere keren haakwormen gehad, de rest is al jaren wormvrij. Verder denk ik dat niet alle honden/katten goed op milbemax reageren en andere niet op advocate en soortgenoten. Ik heb hier een kat die op milbemax vol wormen blijft zitten (en ook vaak wormen heeft), dus die krijgt een combi pipet. Onze SYteze had als pup spoelwormen en kreeg van de geleideschool steeds pipetten, wormen bleven, een pil milbemax en weg wormen.
#3312538
Lizzy schreef:Het is niet van hond op hond overdraagbaar dus die dame zit zwak uit haar nek te kletsen. Ik geef je groot gelijk, eerst een mestonderzoek. En we duimen dat het helemaal goed komt met Harry!!! Duimen gaan hier op TURBO :-*

Den Haag en omstreken is inderdaad een van de risico-gebieden :-\
Dankjewel! :-*

Inmiddels zijn we (morgen) 2 weken verder. Harry hoest nog steeds :(
Is dat normaal? Deed Linga dat ook nog na 2 weken? :-[

Ja, inderdaad. Nooit geweten dat Den Haag en omstreken een risico-gebied is. Beetje stom van mij :-[
kira schreef:duimen het komt goed. Haakwormen kunnen ook komen van enkel in gras lopen, denk een bepaalde hond heeft er meer gevoeligheid voor als een andere. Hier heeft Foppe meerdere keren haakwormen gehad, de rest is al jaren wormvrij. Verder denk ik dat niet alle honden/katten goed op milbemax reageren en andere niet op advocate en soortgenoten. Ik heb hier een kat die op milbemax vol wormen blijft zitten (en ook vaak wormen heeft), dus die krijgt een combi pipet. Onze SYteze had als pup spoelwormen en kreeg van de geleideschool steeds pipetten, wormen bleven, een pil milbemax en weg wormen.
Oh, dat wist ik niet dat ze haakwormen kunnen krijgen van enkel in gras lopen!
Ben benieuwd of de Advocate voor Harry genoeg gaat zijn. Ik hoop het.
Bedankt voor je reactie!

Ik las ergens (vraag me niet waar) dat ze ook longworm kunnen krijgen van het eten van bramen.
Weten jullie daar iets van?
Waar ik vaak loop, daar staat het vol met bramenstruiken. En zowel Harry als Joy staan daar altijd flink van te snoepen.
#3312543
Joyce1985 schreef:
Dankjewel! :-*

Inmiddels zijn we (morgen) 2 weken verder. Harry hoest nog steeds :(
Is dat normaal? Deed Linga dat ook nog na 2 weken? :-[

Ja, inderdaad. Nooit geweten dat Den Haag en omstreken een risico-gebied is. Beetje stom van mij :-[



Oh, dat wist ik niet dat ze haakwormen kunnen krijgen van enkel in gras lopen!
Ben benieuwd of de Advocate voor Harry genoeg gaat zijn. Ik hoop het.
Bedankt voor je reactie!

Ik las ergens (vraag me niet waar) dat ze ook longworm kunnen krijgen van het eten van bramen.
Weten jullie daar iets van?
Waar ik vaak loop, daar staat het vol met bramenstruiken. En zowel Harry als Joy staan daar altijd flink van te snoepen.
Bij mijn weten verloopt besmetting altijd via de slak en soms kikkers. Dus tenzij er een slakje op de bramen zit zie ik t risico niet.

Bramen kunnen wel "besmet" zijn met vossenlintworm maar die is dan vooral voor mensen gevaarlijk. Overigens kun je dan weer wel via je hond besmet worden.
#3312555
Joyce1985 schreef:Dankjewel! :-*

Inmiddels zijn we (morgen) 2 weken verder. Harry hoest nog steeds :(
Is dat normaal? Deed Linga dat ook nog na 2 weken? :-[

Ja, inderdaad. Nooit geweten dat Den Haag en omstreken een risico-gebied is. Beetje stom van mij :-[



Oh, dat wist ik niet dat ze haakwormen kunnen krijgen van enkel in gras lopen!
Ben benieuwd of de Advocate voor Harry genoeg gaat zijn. Ik hoop het.
Bedankt voor je reactie!

Ik las ergens (vraag me niet waar) dat ze ook longworm kunnen krijgen van het eten van bramen.
Weten jullie daar iets van?
Waar ik vaak loop, daar staat het vol met bramenstruiken. En zowel Harry als Joy staan daar altijd flink van te snoepen.
Ja. Dat was echt pas over toen ze helemaal hartwormvrij was en dat was pas na 2 maanden behandeling.

Bramen kunnen ze vossenlintworm van krijgen, geen hartworm. OK OK, tenzij er besmette slakjes op de bramen zitten, dan weer wel. Maar ja, hoe groot is die kans?
#3312558
Lizzy schreef:Ja. Dat was echt pas over toen ze helemaal hartwormvrij was en dat was pas na 2 maanden behandeling.

Bramen kunnen ze vossenlintworm van krijgen, geen hartworm. OK OK, tenzij er besmette slakjes op de bramen zitten, dan weer wel. Maar ja, hoe groot is die kans?
Hier staat een bramenstruik en ik heb daar slakken van de bramen zien snoepen...
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door