Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Dutchness
#3308934
Ik heb mijn puppy's Jax zijn ontlasting laten onderzoeken en het vermoeden bleek te kloppen, hij heeft de Giardia parasiet.

Sowieso al minimaal 5 weken sinds de dag dat wij hem hebben.

Hij is al twee keer 5 dagen met Panacur behandeld en dat heeft niet geholpen.

VPL het Woud in Groesbeek heeft het advies gegeven 5 dagen met Panacur te behandelen en dan opnieuw ontlasting testen (ondanks dat we dit al 2x eerder hebben gedaan).

Ik heb in andere threads over Giardia veel tips gelezen. O.a. hoog doseren, dekentjes, speeltjes, vloer en waterbakken schoonmaken etc.

Ik ben nog niet met een probiotica gestart.

Wat denken jullie? Maar weer een kuur Panacur geven en hoog doseren of zijn er nog andere opties?


Alvast bedankt.
Door Lizzy
#3308935
Ik heb (gelukkig voor mij) zelf geen ervaring met giardia, maar er zitten hier wel mensen die dat wel hebben! Nog even geduld!
Door Parelridder
#3309233
Ik heb Panacur ingezet en leerde (na o.a. advies van Tannetje Koning en Wicher Holland) respectievelijk:
- de kuur voort zetten tot de ontlasting al een paar dagen goed is (Tannetje)
- de kuur mag prima 10 dagen duren, dus de veel gehoorde standaard van 5 dagen op, 5 dagen af wijzig je bij een infectie waarbij dat niet afdoende blijkt in 10 dagen Panacur, 5 dagen niet en nogmaals 10 dagen panacur (Wicher).
En idd niet 'op de grens' doseren, maar omhoog afronden: dus een pup van 7,5 kilo niet behandelen met tabletten tot 7,5 kilo maar in dat geval de eerst volgende stap namelijk die tot 10 kilo geven (Tannetje en Wicher).
Puppy vanaf dag 3 van de behandeling wassen (ik deed dat dagelijks) ivm herbesmetting (er is super weinig nodig om zichzelf opnieuw te besmetten en ze moeten er eerst even vanaf om vervolgens sterk genoeg te kunnen worden om geen nieuwe infectie op te lopen). Speeltjes, kleedjes, waterbak, etc. wassen. Zo veel mogelijk met chloor (paar minuten laten inwerken!). En was draaien op temp. hóger dan 60 graden. Je kunt het nooit volledig bij je pup weg houden, want giardia is overal en je puppy moet immers uit.. Maar waar je de kans op herbesmetting kunt verkleinen..
Giardia is een heel gemene parasiet: het slaat toe als de weerstand laag is (inherent aan puppy-zijn) en vervolgens maakt het kwetsbaar, ondermeer tgv de diarree die voedselopname verhinderd. Dus dat wat nodig is om te herstellen kan precies niet bereikt worden zolang die infectie duurt. En pittige diarree bij een jonge pup leidt snel tot verzwakking, dus inzetten op bestrijding er van!
Ik heb op dit moment een nestje pups, waarmee ik hartstikke druk ben, dus geen gelegenheid om op te zoeken wat je er al over gedeeld hebt (ik werd op jouw topic geattendeerd door Lizzy, vandaar dat ik hier even ben ;) ) maar heb je al panacur ingezet? Zo ja, hoe lang en in welk schema (stopperiode en herhaling??) Heb je (tijdelijk) enig resultaat gezien daarvan?
Beterschap!!!!
Door Lizzy
#3309235
Parelridder schreef:Ik heb Panacur ingezet en leerde (na o.a. advies van Tannetje Koning en Wicher Holland) respectievelijk:
- de kuur voort zetten tot de ontlasting al een paar dagen goed is (Tannetje)
- de kuur mag prima 10 dagen duren, dus de veel gehoorde standaard van 5 dagen op, 5 dagen af wijzig je bij een infectie waarbij dat niet afdoende blijkt in 10 dagen Panacur, 5 dagen niet en nogmaals 10 dagen panacur (Wicher).
En idd niet 'op de grens' doseren, maar omhoog afronden: dus een pup van 7,5 kilo niet behandelen met tabletten tot 7,5 kilo maar in dat geval de eerst volgende stap namelijk die tot 10 kilo geven (Tannetje en Wicher).
Puppy vanaf dag 3 van de behandeling wassen (ik deed dat dagelijks) ivm herbesmetting (er is super weinig nodig om zichzelf opnieuw te besmetten en ze moeten er eerst even vanaf om vervolgens sterk genoeg te kunnen worden om geen nieuwe infectie op te lopen). Speeltjes, kleedjes, waterbak, etc. wassen. Zo veel mogelijk met chloor (paar minuten laten inwerken!). En was draaien op temp. hóger dan 60 graden. Je kunt het nooit volledig bij je pup weg houden, want giardia is overal en je puppy moet immers uit.. Maar waar je de kans op herbesmetting kunt verkleinen..
Giardia is een heel gemene parasiet: het slaat toe als de weerstand laag is (inherent aan puppy-zijn) en vervolgens maakt het kwetsbaar, ondermeer tgv de diarree die voedselopname verhinderd. Dus dat wat nodig is om te herstellen kan precies niet bereikt worden zolang die infectie duurt. En pittige diarree bij een jonge pup leidt snel tot verzwakking, dus inzetten op bestrijding er van!
Ik heb op dit moment een nestje pups, waarmee ik hartstikke druk ben, dus geen gelegenheid om op te zoeken wat je er al over gedeeld hebt (ik werd op jouw topic geattendeerd door Lizzy, vandaar dat ik hier even ben ;) ) maar heb je al panacur ingezet? Zo ja, hoe lang en in welk schema (stopperiode en herhaling??) Heb je (tijdelijk) enig resultaat gezien daarvan?
Beterschap!!!!
Ohhw, dank je wel Ludmilla, voor je reactie! Ik zie net in je dagboek B nest dat je pups uit aan het vliegen zijn :-* . Lief dat je hebt gereageerd en succes met de drukte :)
Gebruikersavatar
Door Dutchness
#3309244
Enorm bedankt voor de reactie.

Ik heb 2x 5 dagen Panacur ingezet met 10 dagen ertussen. Zijn ontlasting is nu voor een week goed, alleen en af en toe nog wat slijm. Maar geen zachte ontlasting en/of bloed meer.

Ik heb zojuist contact gehad met iemand die al 15 jaar honden op natuurlijke wijze probeerd te genezen en deze mevrouw heeft een erg hoog succes percentage bij giardia met grapefruit extract.

Mijn hond groeit goed en oogt totaal niet zwak. Ik ga mij hier zeker in verdiepen en misschien zelf proberen voordat ik het beestje weer vol stop met medicijnen.

http://www.yourmedicaldetective.com/drg ... efruit.htm
Door Parelridder
#3309261
Pup is 2 x behandeld met 5 dgn panacur en daarop heeft een duidelijke verbetering opgetreden, als ik je goed begrijp: had eerder wel diarree en nu niet meer.
Tannetje legde me uit dat de verlenging van de kuur dient om het door te laten zetten. Door steeds niet lang genoeg door te behandelen creëer je een chronisch probleem. Veelvuldig behandelen maakt de parasiet resistent, je kunt 'm beter de genadeklap geven.
Mijn pup had een aanzienlijk heviger infectie, want groeide niet meer en verzwakte duidelijk, maar als ik één ding geleerd heb over giardia is dat ik 1000 x liever die parasiet stevig te lijf ga zodat je die situatie voorkomt, dan dat ik ga lopen miezeren over een dagje langer of korter ontwormen (want dat is wat panacur is, een ontwormmiddel en juist Wicher Holland is zeer kritisch op de inzet daarvan).
Langdurige giardia infectie leidt tot allergie (lees ook maar eea over giardia bij kinderen) en schade aan darmen. Zodoende -e nd an hod ik er over op - denk ik dat mensen soms veel te panisch doen over panacur en een wat langere kuur daarvan en volkomen onderschatten wat de impact op de gezondheid is bij onvoldoende of te laat inzetten van voldoende effectieve bestrijding.
Ik vind het heel mooi hoor, natuurlijke behandeling (al is niet alles wat 'natuurlijk' is gezond he!!!) maar na de ellende die ik heb gezien van giardia ging ik dat experiment niet aan. Blij zijn dat ze vooralsnog goed door groeit ondanks de giardia en zorgen dat het herstel door zet. zou ik zeggen.
Succes!
Gebruikersavatar
Door Dutchness
#3309305
Dankje voor je reactie.

Ik snap totaal hoe je erin staat en je hebt goeie argumenten.

Ik heb zojuist een Hollistic Vet in Amerika gesproken en deze heeft mij gewaarschuwd om een Panacur na Panacur kuur te geven omdat het kan leiden tot bone marrow suppression. Zij behandeld giardia meestal met metronidazole, ook omdat ze deze effectiever vind tegen giardia.

Hmm nu heb ik een aantal opties. Ik ga er eens goed over nadenken en dan mijn keuze maken.
Door Parelridder
#3309316
Metrazol als behandeling is hier bij dierenartsen 2e keuze, zodanig dat het pas ingezet wordt als langduriger panacur, met 5 stopdagen tussendoor niet leidt tot herstel. Wicher Holland (parasitoloog, docent UKG) is er zelfs tégen als behandeling van giardia.
Metrazol (antibioticum) helpt de darmflora verder om zeep en wordt hier m.n. ingezet om ontstekingen tgv de giardia infectie te bestrijden.
Gebruikersavatar
Door Pip en Maggie
#3309332
Hier nu net begonnen met de periode na de stopdagen...
Mijn ervaring in de praktijk is dat bij 70% van de honden de klachten verdwijnen na de tweede ronde... De overige 30% heeft mi een slechtere afweer of een minder goede darmflora, dus zou ik ondersteunen met probiotica (Maggie krijgt nu canikur naast de kuur).
De pup van mijn broertje had aan het einde van de kuur nog steeds brijige ontlasting, Maggie heeft nu na 2 dagen al dikkere ontlasting (misschien ook het verschil tussen vers gevoerd of brok?)
Hij ondersteund niet meer probiotica..

Zijn pup heeft 3 "kuren" gehad, waarvan de laatste begeleid met ab en nu heeft ie af en toe nog wat dunnere ontlasting


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door