Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Dutchness
#3308934
Ik heb mijn puppy's Jax zijn ontlasting laten onderzoeken en het vermoeden bleek te kloppen, hij heeft de Giardia parasiet.

Sowieso al minimaal 5 weken sinds de dag dat wij hem hebben.

Hij is al twee keer 5 dagen met Panacur behandeld en dat heeft niet geholpen.

VPL het Woud in Groesbeek heeft het advies gegeven 5 dagen met Panacur te behandelen en dan opnieuw ontlasting testen (ondanks dat we dit al 2x eerder hebben gedaan).

Ik heb in andere threads over Giardia veel tips gelezen. O.a. hoog doseren, dekentjes, speeltjes, vloer en waterbakken schoonmaken etc.

Ik ben nog niet met een probiotica gestart.

Wat denken jullie? Maar weer een kuur Panacur geven en hoog doseren of zijn er nog andere opties?


Alvast bedankt.
Door Lizzy
#3308935
Ik heb (gelukkig voor mij) zelf geen ervaring met giardia, maar er zitten hier wel mensen die dat wel hebben! Nog even geduld!
Door Parelridder
#3309233
Ik heb Panacur ingezet en leerde (na o.a. advies van Tannetje Koning en Wicher Holland) respectievelijk:
- de kuur voort zetten tot de ontlasting al een paar dagen goed is (Tannetje)
- de kuur mag prima 10 dagen duren, dus de veel gehoorde standaard van 5 dagen op, 5 dagen af wijzig je bij een infectie waarbij dat niet afdoende blijkt in 10 dagen Panacur, 5 dagen niet en nogmaals 10 dagen panacur (Wicher).
En idd niet 'op de grens' doseren, maar omhoog afronden: dus een pup van 7,5 kilo niet behandelen met tabletten tot 7,5 kilo maar in dat geval de eerst volgende stap namelijk die tot 10 kilo geven (Tannetje en Wicher).