Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

#3307599
Ons Charlotte is een vervent muizenvanger en muizeneter en vogelvanger. Nu had ze pas geleden wormen, van die hele lange grote ronde wormen, 15 cm lang. Heb haar ontwormd, maar zo af en toe blijft ze hoesten na de wormkuur, ik had toen gekozen al voor een wormmiddel die de Franse hartworm bestrijd. Maar na ontworming bleef ze hoesten (af en toe) dus dagen lang niet, maar het is meer en kockhalshoest.
Naar de dierenarts geweest, verscherpt longgeluid, zou de Franse Hartworm kunnen wezen, nog even 4 x ontwormen met milbemax. Dat is dan 5x op rij met een week ertussen. Zou een test van het woud afdoende zijn om zeker te weten of er Franse hartworm zit? Of zou ik nog een röntgenfoto moeten maken? En als de longen schoon zijn, wat dan?
#3307639
charmed schreef:Ons Charlotte is een vervent muizenvanger en muizeneter en vogelvanger. Nu had ze pas geleden wormen, van die hele lange grote ronde wormen, 15 cm lang. Heb haar ontwormd, maar zo af en toe blijft ze hoesten na de wormkuur, ik had toen gekozen al voor een wormmiddel die de Franse hartworm bestrijd. Maar na ontworming bleef ze hoesten (af en toe) dus dagen lang niet, maar het is meer en kockhalshoest.
Naar de dierenarts geweest, verscherpt longgeluid, zou de Franse Hartworm kunnen wezen, nog even 4 x ontwormen met milbemax. Dat is dan 5x op rij met een week ertussen. Zou een test van het woud afdoende zijn om zeker te weten of er Franse hartworm zit? Of zou ik nog een röntgenfoto moeten maken? En als de longen schoon zijn, wat dan?
Om nu zo maar vier keer Milbemax in je hond te gaan stoppen vind ik echt een ontzettende NO NO dus dat zou ik niet doen. Ik zou zeker ontlasting op sturen naar het Woud of je dierenarts de ontlasting op laten sturen naar Utrecht (UU). Zij geven ook wel het advies om van 3 dagen ontlasting in te zamelen en dat op te sturen: https://www.uu.nl/onderzoek/veterinair- ... us-vasorum

Als er een raar geluid aan de longen te horen is, dan zou ik een thorax foto slim vinden ja. Maar wat vind je dierenarts hier nu allemaal? Adviseert ie zelf niet om een thorax foto te maken?

Ik zou beide doen. En foto en ontlasting insturen voor Franse hartworm.
#3307648
Nee helaas heeft ze dat niet geadviseerd :( maar ja, had toch al mijn twijfels er bij om zomaar klakkeloos alles er in te stoppen. Dank je voor je antwoord.
Lizzy schreef:Om nu zo maar vier keer Milbemax in je hond te gaan stoppen vind ik echt een ontzettende NO NO dus dat zou ik niet doen. Ik zou zeker ontlasting op sturen naar het Woud of je dierenarts de ontlasting op laten sturen naar Utrecht (UU). Zij geven ook wel het advies om van 3 dagen ontlasting in te zamelen en dat op te sturen: https://www.uu.nl/onderzoek/veterinair- ... us-vasorum

Als er een raar geluid aan de longen te horen is, dan zou ik een thorax foto slim vinden ja. Maar wat vind je dierenarts hier nu allemaal? Adviseert ie zelf niet om een thorax foto te maken?

Ik zou beide doen. En foto en ontlasting insturen voor Franse hartworm.
#3307653
Die ontlasting is toch ook elke dag een beetje of moet ik alles opvangen wat ze op een dag heeft? Gaat denk ik net zo als bij het spoelwormen onderzoek?
Lizzy schreef:Om nu zo maar vier keer Milbemax in je hond te gaan stoppen vind ik echt een ontzettende NO NO dus dat zou ik niet doen. Ik zou zeker ontlasting op sturen naar het Woud of je dierenarts de ontlasting op laten sturen naar Utrecht (UU). Zij geven ook wel het advies om van 3 dagen ontlasting in te zamelen en dat op te sturen: https://www.uu.nl/onderzoek/veterinair- ... us-vasorum

Als er een raar geluid aan de longen te horen is, dan zou ik een thorax foto slim vinden ja. Maar wat vind je dierenarts hier nu allemaal? Adviseert ie zelf niet om een thorax foto te maken?

Ik zou beide doen. En foto en ontlasting insturen voor Franse hartworm.
#3307663
charmed schreef:Die ontlasting is toch ook elke dag een beetje of moet ik alles opvangen wat ze op een dag heeft? Gaat denk ik net zo als bij het spoelwormen onderzoek?
Ik zou zo'n 5 a 10 gram ontlasting per dag opvangen en dat bij elkaar stoppen. Ik raad je aan dat zelf al goed te mengen. En NIET in de koelkast te bewaren, maar gewoon op kamer temperatuur.

Het gaat ongeveer zoals bij het spoelwormenonderzoek alleen gebruiken ze een andere techniek om de larfjes te detecteren. De techniek bij de Franse Hartworm heet "de baermann techniek" en daarbij zakken de larfjes naar de bodem van het glas. Zo ongeveer:

Afbeelding

Om spoelwormeitjes te kunnen detecteren maken ze gebruik van een techniek waarbij de eitjes naar de oppervlakte drijven. Echt 180 graden tegenovergestelde technieken eigenlijk.
#3307705
Hartelijk dank! Ga ik doen!
Lizzy schreef:Ik zou zo'n 5 a 10 gram ontlasting per dag opvangen en dat bij elkaar stoppen. Ik raad je aan dat zelf al goed te mengen. En NIET in de koelkast te bewaren, maar gewoon op kamer temperatuur.

Het gaat ongeveer zoals bij het spoelwormenonderzoek alleen gebruiken ze een andere techniek om de larfjes te detecteren. De techniek bij de Franse Hartworm heet "de baermann techniek" en daarbij zakken de larfjes naar de bodem van het glas. Zo ongeveer:

Afbeelding

Om spoelwormeitjes te kunnen detecteren maken ze gebruik van een techniek waarbij de eitjes naar de oppervlakte drijven. Echt 180 graden tegenovergestelde technieken eigenlijk.
#3307958
Vandaag weer terug naar dierenarts geweest. Eerst Longen geluisterd, die hoorden veel beter aan als de vorige keer. Het verscherpte geluid was weg. Daarna Röntgenfoto's gemaakt van de longen. De longen zagen er erg wit uit, overal witte aders (littekenweefsel van de Spoelwormen) en een paar stipjes (kan ws. longworm zijn) en er was Bronchitis te zien op de foto (ws. een Bronchitis die al over is want ze hoest niet meer)

De ontlasting was wel spannend, laatste beetje heeft Charlotte mij gegeven vlak voordat we de kliniek in gingen. Ze wilde ws. niet erg graag haar ontlasting afstaan ;) Die wordt nu naar Utrecht gestuurd, normaal stuurde ze ontlasting naar Duitsland, maar dit gaat naar Utrecht. We moeten nog even afwachten dus.
#3307998
charmed schreef:Vandaag weer terug naar dierenarts geweest. Eerst Longen geluisterd, die hoorden veel beter aan als de vorige keer. Het verscherpte geluid was weg. Daarna Röntgenfoto's gemaakt van de longen. De longen zagen er erg wit uit, overal witte aders (littekenweefsel van de Spoelwormen) en een paar stipjes (kan ws. longworm zijn) en er was Bronchitis te zien op de foto (ws. een Bronchitis die al over is want ze hoest niet meer)

De ontlasting was wel spannend, laatste beetje heeft Charlotte mij gegeven vlak voordat we de kliniek in gingen. Ze wilde ws. niet erg graag haar ontlasting afstaan ;) Die wordt nu naar Utrecht gestuurd, normaal stuurde ze ontlasting naar Duitsland, maar dit gaat naar Utrecht. We moeten nog even afwachten dus.
Ja, afwachten. En met 1 ontlasting onderzoek ben je er helaas niet want de Franse Hartworm scheidt intermittent uit. Dus bij 1 keer negatief zul je nog een 2de keer ontlasting moeten insturen.
#3308016
TomsBorders schreef:en als deze negatief nog een derde maal.
ongeveer iedere derde dag worden er larven van de franse hartworm uitgescheden met de ontlasting (mate van besmetting is hier ook relevant bij).
Ja, zeker bij deze mate van verdenking vind ik ook absoluut dat er een derde maal gecontroleerd moet worden.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door