Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door AuNaturel
#3307597
Hoi hoi!

Ik haal dit nare beestje zojuist van de oren van mijn 10 weken oude pup. Dit lijkt op een vlo. Kon verder niks bespeuren op de rest van haar lijfje. Hebben jullie tips qua natuurlijk 'bestrijdingsmiddel'? Ik wil liever geen giftig middel toedienen. Ze krijgt vanavond sowieso een beetje knoflook. Zijn er nog andere middelen die jullie aanraden voor een pup?

Alvast heel erg bedankt!
IMG_3710.JPG
IMG_3710.JPG (242.13 KiB) 6415 keer bekeken
Gebruikersavatar
Door doranto
#3307610
Als je bang bent dat ze nog meer vlooien heeft zou ik ze even wassen. Dat hoeft niet met een vlooienshampoo, maar kan met een hele milde.
Als je haar goed insopt en daarna grondig uitspoelt, zijn de vlooien wel weg. Een vlo kan niet zwemmen en verdrinkt al snel. Dus je hoeft alleen maar te zorgen dat ze goed tot op haar huid nat is (daarvoor heb je shampoo nodig). Desnoods houd je haar even tot aan haar kopje in een emmer water (op lichaamstemperatuur) ondergedompeld nadat ze is ingesopt, zodat de kans kleiner is dat er eentje overleefd.
Door Lizzy
#3307643
Mijn ervaring is dat vlooien prima overleven in water. Gooi ze maar eens levend in een glas water: hier komen ze eruit! En daarom doe ik er zeepsop bij, bij het water, als ik vlooien ga kammen.

Ik zou gaan kammen. Meerdere keren per dag. En dan eerst even kijken hoe ernstig de besmetting feitelijk is. Haal je meerdere keren per dag een vlo van je pup, wordt het tijd om je huis in te sprayen met een goede spray, alle kieren en hoeken en kleden in te sprayen, manden/kussens en kleden van pup te wassen, auto in de sprayen en verder zou ik zelf gewoon doorgaan met kammen, een natuurlijke spray zoals bijv. die van Espree gebruiken maar ik deed dus geen gif op mijn pup. Ik deed haar wel in bad met een zachte echte hondenshampoo. En daarna bleef ik dus weer kammen.

Het is wel handig om je pup daarbij op een wit laken te zetten, met het kammen. Dan zie je het snelst of ze vlooien hebben, ook aan de poepjes die eraf komen. Spray je die zwarte korreltjes nat met wat water en ze worden rood: heb je vlooienpoepjes.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3307713
Lizzy schreef:Mijn ervaring is dat vlooien prima overleven in water. Gooi ze maar eens levend in een glas water: hier komen ze eruit! En daarom doe ik er zeepsop bij, bij het water, als ik vlooien ga kammen.

Ik zou gaan kammen. Meerdere keren per dag. En dan eerst even kijken hoe ernstig de besmetting feitelijk is. Haal je meerdere keren per dag een vlo van je pup, wordt het tijd om je huis in te sprayen met een goede spray, alle kieren en hoeken en kleden in te sprayen, manden/kussens en kleden van pup te wassen, auto in de sprayen en verder zou ik zelf gewoon doorgaan met kammen, een natuurlijke spray zoals bijv. die van Espree gebruiken maar ik deed dus geen gif op mijn pup. Ik deed haar wel in bad met een zachte echte hondenshampoo. En daarna bleef ik dus weer kammen.

Het is wel handig om je pup daarbij op een wit laken te zetten, met het kammen. Dan zie je het snelst of ze vlooien hebben, ook aan de poepjes die eraf komen. Spray je die zwarte korreltjes nat met wat water en ze worden rood: heb je vlooienpoepjes.
Hier heb ik nog nooit een vlo gezien die kon zwemmen. (En je wilt niet weten hoeveel ik er ooit gezien heb. :P ) Als je ze in een glas water doet (kan gewoon schoon zijn), moet je ze wel even met iets aantikken zodat ze onder het oppervlak komen. Zijn ze er eenmaal onder, komen ze niet meer boven. De enige plek waar ik weleens spray gebruikte was in de vuilnisbak waar de haren in gingen, als ik in mijn salon honden had die vlooien hadden, of die ik ervan verdacht. En heel af en toe in de salon zelf. Mijn eigen honden konden vrij de salon inlopen (een inpandige ruimte), tenzij ik vlooien vermoedde, dan hield ik de tussendeur even dicht. In het huis heb ik nooit vlooienspray gebruikt en daar ook nooit vlooien gezien.
Je tip met het witte laken en de vlooienpoepjes kan ik alleen maar beamen. :)
Door AuNaturel
#3307858
Enorm bedankt voor jullie tips! Super fijn dat jullie mee hebben gedacht.
Ze is inmiddels in bad geweest. En dat vond ze geen pretje haha. Ze heeft het niet zo op water :P Maaaaar ze kreeg gelukkig heel veel lekkers en knuffels!
Ik heb haar meerdere keren per dag gekamd en er komt wel wat klein zwarts af zo nu en dan, maar niet enorm veel. Het wordt ook niet rood als ik het nat spuit. Wellicht dat het gewoon viezigheid is.. maar ik ben als de dood voor vlooien. Arm jonkie. Ze kan ook zo lekker rennen door het hoge gras en dat wil ik haar ook niet ontnemen.
Ze heeft af en toe nog wel wat jeuk. Dus ik zit eraan te denken om wat druppels CdVet in haar nekje en staart te masseren. Heeft iemand daar ervaring mee bij pups? Misschien ook evt. wat Tea Tree olie in bad doen? Wat denken jullie? Heeft iemand ook goede ervaringen met Billy No Mates bij jonkies?
Door *Gabriëlle*
#3314123
Ik heb het wel eens uitgetest bij honden met vlooien of het uitmaakt of je met gewone shampoo, afwasmiddel of ecostyle vlooienshampoo gebruikt. Bij shampoo en afwasmiddel, komen de gewassen vlooien daarna gewoon weer tot leven, dus alles wat niet weggespoeld word, en ze blijven goed zitten tegen de huid zelfs met extra sterke douchekop, komt vrolijk weer bij na het wassen, enige wat echt afdoende werkte was de ecostyle, helaas is die laatste nu alleen nog als spray te krijgen.

Omgevingsspray van die botlek-zooi gebruik ik vooral in de trimsalon en ik spray altijd alle randen van een ruimte, aan de spinnen en pissebedden enz. te zien die per ongeluk wel eens binnenlopen kan ik goed zien dat dat al genoeg is, ze komen niet erg ver.
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#3314125
Ik gebruik zo'n 1 keer per jaar antivlooienmiddel, als het echt nodig is.. Ik heb het vermoeden dat ik vlooien in huis heb van de honden van mijn ouders, maar de hond lijkt echt geen last te hebben, ik kan ze ook niet vinden, maar we zien ze wel eens in huis. . .
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3318141
Bij allestegenongedierte.nl hebben ze een spray op basis van siliconen oid. Het laat natuurlijk wel een laagje achter op je meubels maar om vb de plinten of hoekjes achter kasten te doen vind ik het prima spul. En het is niet giftig.
Je kan het ook op andere plaatsen gebruiken zolang je met vlooien zit en gewoon afwassen eens ze weg zijn.

Ik ben toen via mail zeer goed geholpen...
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door