Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Mijnkleinehondjes
#3306401
pluk schreef:In de grote cocktail zitten kennelhoest, lepto/weil, hondenziekte, parvo en leverziekte. De eerste twee zijn de kleine cocktail.

Kennelhoest en Lepto krijgt mijn hond niet. Kennelhoest niet omdat dit niet dodelijk is en Lepto niet omdat de enting vervelende bijwerkingen kent, niet tegen alle soorten werkt en omdat mijn inschatting is dat mijn hond weinig risico loopt op besmetting. Hij zwemt of drinkt bijvoorbeeld niet in stilstaand water.

De andere drie zitten in de DHP enting. Om te controleren of mijn hond voldoende bescherming heeft tegen die ziekten laat ik een titerbepaling uitvoeren. Er wordt dan een druppel bloed afgenomen en dit wordt getest op antistoffen. Als de test uitwijst dat er voldoende antistoffen zijn dan is enten zinloos. Mijn hond heeft als pup 2 entingen gehad, is nu 4, en uit de test 2 jaar terug bleek dat hij voldoende antistoffen had. Een volgende test wordt geadviseerd in 2021.
Vergelijk het met mensen: die zijn ook levensbelang beschermd door de entingen die ze als kind krijgen.

Rabies is alleen nodig als je de grens overgaat. Mijn halve familie woont over de grens, dus rabies krijgt mijn hond wel.

het niezen en hoesten als ze door gras rollen vind ik niet heel raar. Opwinding kan soms niezen opwekken of de slijmvliezen zijn geirriteerd door stuifmeel, zoals hooikoorts bij mensen. Als het vooral buitenshuis is of als ze net buiten geweest zijn dan zou ik de oorzaak daar zoeken.
Bedankt voor de zeer uitgebreide uitleg. Ik ga mij hier eens nog een keer heel goed in verdiepen. De grote entingen hier zijn 3 jaar oud.

Daarom ga ik ook bijhouden waar ze vooral niezen. Ik merk dat mijn grootste hondje het vaakst buiten niezen, als ze rolt in het gras of loopt in het gras. Soms hoor je wel een schrappend geluid met vanuit haar keel. Maar ze lijkt er totaal geen last van te hebben. Anders moet ik gewoon een bezoek brengen aan de dierenarts. Ze niest vooral in het voorjaar merk ik. Mijn andere hondje niet. Meer binnenshuis. Valt mij soms op maar het is niet veel. Ik wil het toch beter in de gaten houden.
Laatst gewijzigd door Mijnkleinehondjes op vr 27 sep 2019, 13:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3306422
Mijnkleinehondjes schreef:Bedantk voor de zeer uitgebreide uitleg. Ik ga mij hier eens nog een keer heel goed in verdiepen. De grote entingen hier zijn 3 jaar oud.

Daarom ga ik ook bijhouden waar ze vooral niezen. Ik merk dat mijn grootste hondje het vaakst buiten niezen, als ze rolt in het gras of loopt in het gras. Soms hoor je wel een schrappend geluid met vanuit haar keel. Maar ze lijkt er totaal geen last van te hebben. Anders moet ik gewoon een bezoek brengen aan de dierenarts. Ze niest vooral in het voorjaar merk ik. Mijn andere hondje niet. Meer binnenshuis. Valt mij soms op maar het is niet veel. Ik wil het toch beter in de gaten houden.
Graag gedaan.

Het schrapen wat je beschrijft zou reverse sneezing kunnen zijn. Op youtube staan wel filmpjes hierover.
Niezen hoort bij een hond ook gewoon bij het gedrag, net als snuffelen of kwispelen. Als een hond gewoon goed eet, drinkt, poept, plast, speelt en verder niet lusteloos of zo is dan hoef je je doorgaans geen zorgen te maken. Als er echt groen snot bij komt, op hij gaat aan zn neus krabben, of het niezen wordt veel meer of er verandert iets anders dan is een tripje naar de dierenarts wel aan te raden.
Door Lizzy
#3306429
Mijnkleinehondjes schreef:Elk jaar lijkt het hier terug te keren begin lente en zomer. Ze beginnen met snotteren en wat hoesten. En daarna allebei iets meer en dan gaat het langzaam weer over. Mijn kleinste heeft wel even wat langer doorgelopen met klachten en die gaf ik hoestsiroop en ook met hem ging het steeds beter.

Ik heb ook begrepen dat deze enting niet tegen alle virussen werkt? Wel zeker tegen het virus wat het vaakst voorkomt? Ze bieden hier aan de neus enting en spuit enting (weet even geen naam)

Ook niet vaccineren tegen dodelijke ziektes? Hier bieden ze ook de rabiës enting aan misschien zat ik hier aan te denken of is dat ook onzin? Ik lees her en der dat ze deze alleen nuttig vinden als je naar het buitenland gaat? Hier in de omgeving is vorig jaar een vleermuis gevonden met hondsdolheid, helaas. Ik weet niet of het dan verstandig is om mijn honden daar dan nu wel voor te enten?

Alvast bedankt. :)
In NL is de kans op rabiës minder dan nihil. Dus ik vaccineer daar niet standaard tegen. Maar, zodra je de grens over gaat ben je verplicht rabiës te enten!
Door Mijnkleinehondjes
#3306796
pluk schreef:Graag gedaan.

Het schrapen wat je beschrijft zou reverse sneezing kunnen zijn. Op youtube staan wel filmpjes hierover.
Niezen hoort bij een hond ook gewoon bij het gedrag, net als snuffelen of kwispelen. Als een hond gewoon goed eet, drinkt, poept, plast, speelt en verder niet lusteloos of zo is dan hoef je je doorgaans geen zorgen te maken. Als er echt groen snot bij komt, op hij gaat aan zn neus krabben, of het niezen wordt veel meer of er verandert iets anders dan is een tripje naar de dierenarts wel aan te raden.
Bedankt voor de geruststelling. Nee zit geen snot bij. Ze is verder ook actief.
Door Mijnkleinehondjes
#3306797
Lizzy schreef:In NL is de kans op rabiës minder dan nihil. Dus ik vaccineer daar niet standaard tegen. Maar, zodra je de grens over gaat ben je verplicht rabiës te enten!
Gelukkig. Ik ben niet van plan met hun over de grens te gaan.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door